Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kvulden

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 09:16

Hallo,

Ik heb gisteren alles door gelezen ;-) ik heb ook mijn paarden aan huis. En ben bezig het een en ander aan te passen bij de paarden. Ik wil bv graag een nieuwe stal. Ik zag hier ook al een mooie nette mestbak voorbij komen met damwal geloof ik. Daar had ik nog niet aan gedacht. Dat is een mooie optie. Een stal zal ik hem zelf bouwen of een zeecontainer plaatsen. Ik zag er eentje met de lange kant open. Dat zou best aardig zijn als schuilstal met een afdak eraan bv. Zijn er hier mensen die dat ook hebben? En hoe bevalt het? Ik lees dat een container een houten bodem heeft zit er dan geen metaal onder? Hoe houdt zo'n bodem zich? Ik heb ook geen idee of ze er goed genoeg bij kunnen om te plaatsen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 12:58

Er zitten inderdaad stalen balken in de bodem. Maar als je (iemand kent die) handig bent (is), heb je die er ook zo uit.

Ik hb de container als hooiopslag en een afdak eraan voor de paarden.

Wel het deel waar de paarden staan met hout betimmeren, is mijn ervaring. Want de vliegen vinden zo n warme metalen wand ook lekker. Mijn paard ging liever in de stromende regen staan, dan onder het afdak, vanwege de vliegen. Onder het houten afdak is dat niet zo. Dus we gaan bij de container ook nog de wand met hout bekleden.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 13:37

Maar blijft de container dan nog stabiel als je de balken eruit haalt.

Ik heb een stuk van ongeveer 8,2x3,5 waar ik een stal op wil en in ieder geval ook een mest bak. Iets van een zadel kast zou ook fijn zijn. Als het kan zou een plekje voor de trailer ook fijn zijn. Een vrije inloopstal is de bedoeling. Een eventuele uitsteek voor een afdak kan er nog extra aan die zal dan uitsteken over de verharde paddock. Ik ben er nog niet uit wat wijsheid is een container of zelf bouwen. Het is bedoeld voor een kwpn 1,63 een shet 1,06 en een tinker nu nog een veulen. De stal die ze nu hebben is 3,30x3,80

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 14:11

Als je de zijwandn er in laat is hij prima stabiel.

Zadelkamer in een container zou ik voorzichtig mee zijn. Je hoort heel vaak dat je spullen eruit gestolen worden. Staat apart vh huis en dus ('s nachts) weinig toezicht. Dus als je dat wil doen, zou ik goed nadenken hoe je dat wil doen (container onder stroom zetten ofzo? Of in ieder geval een slot wat niet zomaar open te breken/zagen is).

Als je aan de andere kant vd container nóg een afdak maakt, kun je daar je trailer onder zetten.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 16:08

Hai,
Heb hier al een paar keer zitten meelezen. Wij zijn aan het nieuwbouwen en dus ook een nieuw thuis voor de paardjes aan het bedenken. Tot nu toe zijn we zover, dat we een stuk van 20x460zand hebben gestort, voor de bak van 20x40 en de andere 20x20 wordt de zandpaddock.
Aan de zandpaddock vast wordt een aantal meter bestraat en daarop/daaraan vast komt hun schuilstal.
Nu heb ik daar een vraagje over. Hoeveel m2 is jullie schuilstal en waarom heb je voor die afmetingen gekozen?
Wij hebben een trekpaard, fries, fjord en shet. Trekpaard ligt het ligt helemaal languit en is 1.79m, dus die bezet dan al zo'n 5m2 vrees ik, haha!

Hoor graag jullie meningen en adviezen, bedankt!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 17:22

Mijn schuilstallen zijn 3 bij 8 en 3 bij 6. Daar gaan ze nooit in liggen. Ik heb een trekpaard, 2 fjorden, barock pinto en een welshkruising. Zou allemaal in 1 stal kunnen, maar doen ze liever niet. Meestal wel 4 in 1 stal. Met 5 is net te krap voor ze, denk ik. Vandaar dat we er 1 extra hebben gebouwd.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 18:28

Jaan81 schreef:
Hai,
Heb hier al een paar keer zitten meelezen. Wij zijn aan het nieuwbouwen en dus ook een nieuw thuis voor de paardjes aan het bedenken. Tot nu toe zijn we zover, dat we een stuk van 20x460zand hebben gestort, voor de bak van 20x40 en de andere 20x20 wordt de zandpaddock.
Aan de zandpaddock vast wordt een aantal meter bestraat en daarop/daaraan vast komt hun schuilstal.
Nu heb ik daar een vraagje over. Hoeveel m2 is jullie schuilstal en waarom heb je voor die afmetingen gekozen?
Wij hebben een trekpaard, fries, fjord en shet. Trekpaard ligt het ligt helemaal languit en is 1.79m, dus die bezet dan al zo'n 5m2 vrees ik, haha!

Hoor graag jullie meningen en adviezen, bedankt!

Ik heb even gekleurd en getekend in de plattegrond.
Spreekt voor zich dat groen gras is. Langs het graspad rechts kunnen ze bij de grote wei komen, ligt een eind naar achter.
Blauwe moet dus de schuilstal/inloopstal worden. Echt lastig om te kiezen. In de schuilstal moet dus voldoende plek zijn voor de vier paarden + een plek om te poetsen etc + een plek om de zadelkamer te maken.
Hooi krijgen ze dan buiten, bij de zwarte streep. Dat moet iets van een voerhek oid voor gaan stellen. Daar zijn we nog niet over uit.

Afbeelding

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 18:35

Persoonlijk zou ik het zó maken dat de paarden rondjes kunnen lopen of iets dergelijks. In zo n vierkante zandbak bewegen ze nog niet veel en staan ze vaak gewoon te staan.

Met flinke regenbuien is het wel lekker om ook binnen te kunnen voeren. Als je met netten werkt, kun je gewoon wat ringen aan de muur hangen. Anders wordt je hooi snot en laten ze de helft liggen.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 18:49

Voor de grootte van een schuilstal:
Wij hebben nu 4 warmbloeden en een schuilstal van ongeveer 7 bij 4, daar kunnen ze met maximaal 3 in staan (op een rijtje passen er ook 4 , maar dat doen ze echt niet :Y) ), en dat is ook te krap om te liggen voor 3 paarden.
Dus nu gaan we de schuilstal uitbreiden met een stuk van 8 bij 4 erbij tot een groot vierkant. Dit lijkt lijkt ons voor 4 paarden voldoende om elkaar niet in de weg te lopen en als ze dat zouden willen allemaal te liggen. Dan hebben ze ieder een stuk van ongeveer 3,5/4 bij 4 meter.

Moet er wel bij zeggen dat die van ons vrijwel nooit in de schuilstal komen,ze staan liever onder de bomen of in het bos. Maar we willen wel dat ze allemaal die mogelijkheid hebben als het straks buiten vriest en sneeuwt.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 19:10

@fabster: grappig, dat lijkt op de situatie die ik hier wil creëren. Ik wil mijn 20 bij 60 bak verkleinen naar 20 bij 40 en een 20 bij 20 paddock. De schuilstal komt ruwweg op dezelfde plek, alleen ik draai het om. Het deel zand wat het verst weg is van de stal wordt de paddock, met een stenen pad/uitloop langs de bak, om het lopen te stimuleren.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 19:59

Ik wilde ook eerst graag dat ze om de bak heen konden lopen, maar dit gaat helaas niet. Dus nu kunnen ze er langs de lange zijde langs lopen. Wil daar ook bak hooi en zoutblok hangen. Het andere graspad is ook flink wat meters lang en daar wil ik ook weer wat plaatsen. Al zullen ze daar sowieso wel graag heen lopen denk ik, aangezien daar de opening naar het weiland is ;)

Qua indeling staat dit, het plaatje, dus wel vast. Nu aan het piekeren over de schuilstal, daar dus ook mijn vragen over.

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 18:38

Dag Bokkers .... Ik lees al een tijdje mee. Ook hier staan mijn 5 paarden 24/7 buiten en eigenlijk wil ik dat vh winter ook graag zo houden.
Maar nu is het stukje voor de (inloop)stal al helemaal modder en dan ook van die vieze wegzakprut.

Hebben jullie daar nog tips voor? Eventueel geel zand op storten ofzo?

Ik irriteerde me er gisteren zelf al wat aan maar ja na al die regen kon de modder niet uit blijven..

Maar na vandaag ook nog diverse opmerkingen van anderen erover te hebben gekregen ben ik er stiekem wel helemaal klaar mee..

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 18:58

Stalroosters :j heel vaak gratis af te halen bij een boer, of tegen zeer lage prijs (in mijn regio max. €5 per rooster). 1 nadeel: die dingen wegen erg veel, dus alleen lukt het niet om deze te leggen

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 19:00

Met dit weer ontkom je volgens mij haast niet aan wat modder, of je moet al gaan bestraten. Misschien dat wij dat volgend jaar ook wel bij een klein gedeelte rondom de inloopstal gaan doen. Ik heb trouwens gister een topic gemaakt over onze metamorfose van rommelschuur tot inloopstal:

[ITP] Van puinhoop naar in- en uitloop

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 19:27

Jammer dat ik weinig reacties en tips en adviezen heb gekregen, maar nu wel een idee wat we er willen plaatsen. Hopelijk wordt het wat we vanmiddag getekend hebben.
Een stal van 8x12, waarvan 32m2 schuil-/inloopstal, 16m2 een 'dichte' stal (voor strobalen etc en wanneer nodig een paard alleen kan staan), 16m2 zadelkamer en 32m2 open, dus alleen overdekt als poetsplaats etc.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 19:39

Je zou voor de inloopstal een stuk oude vloerbedekking kunnen leggen. Ik heb dit al bij meerdere bokkers gekezen.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 20:11

Jaan81 schreef:
Ik wilde ook eerst graag dat ze om de bak heen konden lopen, maar dit gaat helaas niet. Dus nu kunnen ze er langs de lange zijde langs lopen. Wil daar ook bak hooi en zoutblok hangen. Het andere graspad is ook flink wat meters lang en daar wil ik ook weer wat plaatsen. Al zullen ze daar sowieso wel graag heen lopen denk ik, aangezien daar de opening naar het weiland is ;)

Qua indeling staat dit, het plaatje, dus wel vast. Nu aan het piekeren over de schuilstal, daar dus ook mijn vragen over.

Tip,dat ik kan geven als je de schuilstal nog moet bouwen, kijken langs waar de wind komt en aan die kant een gesloten kant zetten. Als je aan die kant de openkant zet heb je altijd wind in de stal door daar de gesloten kant te zetten kunnen ZE prima schuilen tegen de wind. En als vloer berekening zou ik zeggen bestraten of vee dals leggen. Dan kan je gemakkelijk stalbedekking leggen en,mest het gemakkelijk uit.

Ik heb in mijn paddock eerst geel zand laten leggen en daarover wit piste zand met tussen elke laag worteldoek. Werkt prima en hebben bijna geen modder meer. Het is wel eventjes een investering maar is de moeite waard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 20:18

Heeft er iemand van jullie ervaring met het leggen van betonnen stalroosters in je PP

Ben een beetje aan het rondkijken hoe we de ergste modder zouden kunnen voorkomen. 1 pad is echt heel slecht en zat eraan te denken het op te hogen en dan betonnen stalroosters. Zou dat helpen?

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 10:40

Hier een kleine update. De paddock is winterklaar.
Nog niet alles is klaar maar dat komt nog wel.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 10:41

Blingh schreef:
Heeft er iemand van jullie ervaring met het leggen van betonnen stalroosters in je PP

Ben een beetje aan het rondkijken hoe we de ergste modder zouden kunnen voorkomen. 1 pad is echt heel slecht en zat eraan te denken het op te hogen en dan betonnen stalroosters. Zou dat helpen?

Ik denk dat dat best zal helpen... alleen denk ik dat ze na een tijdje gaan zakken en scheef hangen...

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 10:45

TuttiFrutti_ ziet er super uit! Alleen een tip, persoonlijk zou ik de netten vervangen voor slowfeederbakken. Die van mij had het voor elkaar gekregen om zijn voet in het net te krijgen en ik heb veel geluk gehad dat de beschadiging van de voet mee viel. Ik keek ze twee keer per dag na op kleine gaatjes etc. maar toch was het hem gelukt. Ik had overigens zeer fijnmazige netten (3 cm.).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 11:01

TuttiFrutti_ schreef:
Blingh schreef:

Ik denk dat dat best zal helpen... alleen denk ik dat ze na een tijdje gaan zakken en scheef hangen...

Ik dacht eraan om fijn puin te laten storten daarover geel zand en daar de roosters op. Ik ben nog in dubio..

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 12:35

Selka schreef:
TuttiFrutti_ ziet er super uit! Alleen een tip, persoonlijk zou ik de netten vervangen voor slowfeederbakken. Die van mij had het voor elkaar gekregen om zijn voet in het net te krijgen en ik heb veel geluk gehad dat de beschadiging van de voet mee viel. Ik keek ze twee keer per dag na op kleine gaatjes etc. maar toch was het hem gelukt. Ik had overigens zeer fijnmazige netten (3 cm.).

Ik heb zelf een Shetlander die zonder problemen uit deze netten eet. Ik vind netten veel makkelijker werken dan bakken. Iedereen kan uiteraard pech hebben maar er zijn genoeg mensen die nooit problemen ondervinden met netten.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 12:54

Wij zijn hard bezig met oplossingen bekijken om de winter door te komen en het land wordt nu toch wel erg slecht. We hebben nog een half land en daar kunnen ze nog op zodra de omheining aangepast is (de meeste draden weg en de buitenomheining opgehoogd) maar "binnenkort" komen er ook 3 kleine containers als schuilstallen aan de rand te staan daarvoor willen we een pad maken min of meer van hek naar hek. Dat pad willen we met houtsnippers (5 meter bij 70 meter ongeveer) droogmaken. Het is vette klei en mijn vraag is hoeveel houtsnippers we nodig hebben. Hoe dik moet de laag houtsnippers zijn zodat ze het niet door de klei trappen en het alsnog nutteloos is? Ik dacht zelf aan 20-25cm. Weet iemand of dat voldoende is? Een deel van het pad (+- 20 meter) is erg slecht, de rest is nog goed begaanbaar.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 13:19

Helemaal waar Yontheke maar mijn KWPNer (175+) was toch verstrikt geraakt. Wilde wel even "waarschuwen" :)