Pensionhouder die achterijzers verbied, meningen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 16:20

fransje23 schreef:
Ik denk dat het voor jou het handigste is om een stal te beginnen met als doelgroep naturals :j Dan is het verbod op ijzers niet vreemd en daarbij denk ik dat jij je prettiger voelt bij gelijkgestemden :)

Ik ben een echte nh-er, toch zou ik niet blij zijn met verplicht boomloos, bitloos of ijzerloos.

Dat terwijl ik liever geen ijzers zie in de kudde en ze liever ook niet onder mijn eigen paarden zie. Vind het een beetje jammer dat NH zo gekoppeld wordt aan ijzerloos/bitloos/boomloos.
Ik heb een boomzadel, rij ook wel met bit en als mijn bekapper zegt dat ijzers nodig zijn gaan ze eronder.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 16:21

een andere mening is geen probleem....wel hem opleggen aan anderen die er niet van gediend zijn.

Kalender7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 16:22

Ik vind het niet gek, mijn paard staat op een stal waar ze in de winter binnen staan en de rest van het jaar 24/7 buiten. Dan moeten ook de achter ijzers eraf, zelf vind ik dat geen probleem. De rest eigenlijk ook niet bij ons, zolang het vanaf het begin duidelijk is zie ik geen probleem.

Sees

ohjajoh6 schreef:
Dat laatste ben ik helemaal met je eens, maar dat jij hb en ir en medisch beslag vergelijkt met ieder individiueel dingetje van een eigenaar ipv een ziekte van het paard zelf, vind ik buiten proportie en eerlijk gezegd al net zo getuigen van weinig kennis en ervaring...

Haha nou mooi dat jij dat denk ohjajoh. Gelukkig weet ik wel beter.
Laatst bijgewerkt door Sees op 03-04-15 16:22, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Sees. Lees al mijn berichten even :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 16:23

fransje23 schreef:
Ik denk dat het voor jou het handigste is om een stal te beginnen met als doelgroep naturals :j Dan is het verbod op ijzers niet vreemd en daarbij denk ik dat jij je prettiger voelt bij gelijkgestemden :)

geloof dat dit inderdaad de oplossing is :j

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 16:26

geerke schreef:
een andere mening is geen probleem....wel hem opleggen aan anderen die er niet van gediend zijn.

maar dat doe ik niet :)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 16:26

geerke schreef:

Maar niemand dwingt toch iemand om bij TS te gaan staan? Dan dringt ze toch niemand iets op?

Ik vind dat een heel stel mensen hier echt als door een wesp gestoken reageert, en waarom? Zo dwingend komen de posts van de TS op mij niet over :o.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 16:27

Iedereen die hier hele discussie gaat voeren; het doet er toch absoluut niet toe of jij het belachelijk vindt of niet? Als TS een stal wil starten voor een bepaalde doelgroep is dat haar recht. Alle mensen die hier in discussie gaan behoren dus overduidelijk niet tot deze doelgroep.

TS mag en kan alles verbieden wat zij wil, daarmee trekt ze ook een bepaald publiek. Voor mij zou deze stalling dus helemaal niks zijn. Ik wil mijn paard niet 24/7 buiten en ivm wedstrijden staat ze op ijzers. Dan is het voor mij al niet eens relevant om de advertentie te lezen of om er over te gaan discussiëren.

Stel je wilt wel je paard 24/7 buiten en je paard staat op ijzers, tja dan sla je de stal toch over? Voor zo'n stal velen andere. Niemand verplicht je om daar te gaan staan hoor.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 16:28

geerke schreef:
fransje23 schreef:

geloof dat dit inderdaad de oplossing is :j

Dat denk ik dus ook.
Ts haar gedachte over ijzers is te sterk om daar van af te wijken.
Niet erg. Haar erf. Haar regels.
Maar voor maartje is het denk ik wel goed om daar naar zichzelf toe eerlijk in te zijn dat ze wel moeite heeft als andere wel ijzers willen. Daar gaat ze zeker tegen in. Of ze moet in het echt anders zijn dan op bokt.

En op je eigen erf dingen toe gaan staan waar je niet achter staat werkt niet.
Dus ook niet doen. Jammer van de energie.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 16:28

bruintje123 schreef:

Bruintje, ik dacht ook dat ik dat had gedaan :o. Moet ik nog ergens op reageren?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 16:30

N0a schreef:
Iedereen die hier hele discussie gaat voeren; het doet er toch absoluut niet toe of jij het belachelijk vindt of niet? Als TS een stal wil starten voor een bepaalde doelgroep is dat haar recht. Alle mensen die hier in discussie gaan behoren dus overduidelijk niet tot deze doelgroep.

TS mag en kan alles verbieden wat zij wil, daarmee trekt ze ook een bepaald publiek. Voor mij zou deze stalling dus helemaal niks zijn. Ik wil mijn paard niet 24/7 buiten en ivm wedstrijden staat ze op ijzers. Dan is het voor mij al niet eens relevant om de advertentie te lezen of om er over te gaan discussiëren.

Stel je wilt wel je paard 24/7 buiten en je paard staat op ijzers, tja dan sla je de stal toch over? Voor zo'n stal velen andere. Niemand verplicht je om daar te gaan staan hoor.

Allemaal goed en wel maar TS vraagt toch meningen?
Dan had ze er bij moeten zetten dat die alleen positief mochten zijn.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 16:30

Maartje1990 schreef:
geerke schreef:

maar dat doe ik niet :)

Op bokt wel. Ben je in het echt anders? Ook als je die mensen dus dagelijks ziet?

Waarom je niet aan je eigen visie houden?
Dat mag toch? Jou erf. :)

En voor iedereen gezelliger.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 16:31

Sees schreef:
geerke schreef:

Maar niemand dwingt toch iemand om bij TS te gaan staan? Dan dringt ze toch niemand iets op?

Ik vind dat een heel stel mensen hier echt als door een wesp gestoken reageert, en waarom? Zo dwingend komen de posts van de TS op mij niet over :o.

omdat jij waarschijnlijk hetzelfde denkt?Dan gaat het lang goed :D

TS mag haar principes hebben,dat is alleen maar goed.Maar benader dan de doelgroep.En probeer niet de rest van de wereld er van te overtuigen dat ieder probleem te weerleggen is naar hoefijzers.(ook even de andere posten meegenomen buiten dit topic)

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 16:31

Maartje1990 schreef:
Omdat er eerder met achterbenen wordt geslagen dan met de voorbenen :)

Daar zou ik zo zeker nog niet van zijn. Paarden begroeten elkaar veelal met de neus, langs de nek/schoft etc... Een uithaal met het voorbeen is dus naar mijn mening sneller gebeurd dan een gerichte trap met het achterbeen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 16:33

[/quote]

maar dat doe ik niet :)[/quote]
Op bokt wel. Ben je in het echt anders? Ook als je die mensen dus dagelijks ziet?

Waarom je niet aan je eigen visie houden?
Dat mag toch? Jou erf. :)

En voor iedereen gezelliger.[/quote]

Amen Bruintje _/-\o_

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 16:34

Ayasha: Natuurlijk hoeft het niet positief te zijn en je hoeft het ook niet met mij eens te zijn of mijn beweegredenen, prima. Maar je kan wel gewoon netjes en respectvol naar mij blijven :)

@Bruintje123: Ik heb het hier over dit topic/mijn mogelijk stal, en ik neem aan dat Geerke bedoeld dat ik mensen dat opleg in mijn stal, wat niet zo is want daar kiezen ze dan zelf voor.

En verder zoals ik al zei, in het dagelijks leven zeg ik eigenlijk nooit wat tegen mensen die dagelijks/regelmatig spreek die hoefijzers etc. gebruiken of ze moeten er specifiek iets over zeggen, maar dat heb ik nog nooit gehad, ik begin er nooit over iig. Hier op bokt zijn mijn reacties daarop alleen op topics ook die daar over gaan.

Maargoed, dat is weer off-topic

on-topic, natuurlijk kan ik me aan mijn eigen visie houden, wellicht doe ik dat ook, allemaal dingen om over na te denken toch? :)

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 16:34

Ts, ik denk dat je tegen de tijd dat de uitvoering van de plannen dichterbij komt, je beter eens contact op kunt nemen met Pien van Spirithorses om tips te vragen rondom het aanpakken van regels en contracten/ uitzonderingen.

Zij heeft niet alleen heel veel oog voor groepssamenstellingen, maar ook connecties en verstand van hoefproblemen, gezondheidsproblemen en oplossingen voor de zaken die hier genoemd worden.

En ze is altijd heel hulpvaardig en vast bereid je te woord te staan.
De pensionstalling zit daar inderdaad haast altijd vol.

Waar ik werk, staan de paarden het hele jaar door overdag de hele dag in groepen op de wei en 's nachts op stal. Sommige groepen staan 24/7 op de wei. Ook wedstrijdpaarden. Hier zijn ijzers wel toegestaan en ik vind niet dat er meer gewonde paarden voorkomen dan bij bijv. Spirithorses. Zolang degene die pensionhouder is maar verstand van groepsgedrag en -samenstelling heeft en mensen accepteren dat er altijd wel eens iets mis kan gaan, zijn er weinig problemen.

Voor nieuwe paarden wordt uitgebreid gekeken in welke groep ze zich het best thuisvoelen en welke rol het paard er invult, zodat niet de hele groepsdynamiek verstoord wordt.

Dit zijn overigens niet allemaal 'naturals' maar gewoon mensen die hun paarden lekker veel weidegang en sociaal contact gunnen
Laatst bijgewerkt door Bootsiebob op 03-04-15 16:35, in het totaal 2 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 16:35

Sees schreef:
bruintje123 schreef:

Bruintje, ik dacht ook dat ik dat had gedaan :o. Moet ik nog ergens op reageren?

Omdat je via mijn quote aanhaalt dat. Het haar keuze rechtvaardigt.
Als je mijn berichten leest zie je dat ik continue zeg dat zij regels mag maken die zij wil.
Dus begrijp je reactie daar op mij niet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 16:36

Heleennn schreef:
Maartje1990 schreef:
Omdat er eerder met achterbenen wordt geslagen dan met de voorbenen :)

Daar zou ik zo zeker nog niet van zijn. Paarden begroeten elkaar veelal met de neus, langs de nek/schoft etc... Een uithaal met het voorbeen is dus naar mijn mening sneller gebeurd dan een gerichte trap met het achterbeen.

ja maar ik zie ze dan zelden raken.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 16:38

geerke schreef:
omdat jij waarschijnlijk hetzelfde denkt?Dan gaat het lang goed :D

TS mag haar principes hebben,dat is alleen maar goed.Maar benader dan de doelgroep.En probeer niet de rest van de wereld er van te overtuigen dat ieder probleem te weerleggen is naar hoefijzers.(ook even de andere posten meegenomen buiten dit topic)

Nee hoor, Bonte heeft lange tijd op ijzers gestaan (zou medisch ook noodzakelijk zijn :D) en er zijn er meerdere met ijzers bij ons op stal.
Ik heb gewoon niet het idee dat TS probeert iedereen te overtuigen van haar gelijk in tegenstelling tot sommige anderen in dit topic ;) (bedoel ik jou niet persoonlijk mee hoor Geer). Maar ik baseer mijn mening uitsluitend op dit topic en niet op andere topics waar TS al dan niet in reageert.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 16:40

dat is dan mijn handicap denk ik...dat ik TS weleens vaker ''tegenkom'' :+

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 16:40

bruintje123 schreef:
Omdat je via mijn quote aanhaalt dat. Het haar keuze rechtvaardigt.
Als je mijn berichten leest zie je dat ik continue zeg dat zij regels mag maken die zij wil.
Dus begrijp je reactie daar op mij niet.

Oh excuus dan heb ik je óf verkeerd begrepen óf ik heb verkeerd gequote (ben echt een kneus daarin :o )

Furi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 16:44

Dit blijft een eindeloze discussie denk ik... maar TS, bedenk eerst goed wat je wilt en HOUD je daar straks aan!

Ik ken Spirithorses, daar is altijd genoeg animo voor klanten, geheel ijzerloos allemaal gelijkgestemden.
En ik ken Raarhof, dat is een natuurlijk pension 24/7 met enige restrictie geen (achter)ijzers. Kunstof beslag mag wel vierkant (zit 1 endurancepaard in de kudde en minstens 1 paard ivm medische redenen die kunstof vierkant beslag heeft), ook meer dan genoeg animo voor klanten. Bitloos e.d. is daar geen restrictie.
Klanten zul je heus wel aantrekken hoor. Maar wees van het begin af aan duidelijk! Afwijken van je regels kan dan echt niet, dan zul je andere noodoplossingen moeten verzinnen (paard apart in de wei met een maatje bv.) Je klanten zullen bij je komen staan als ze het met je regels eens zijn, daar moet je zo min mogelijk tot nooit iets in willen veranderen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 16:44

Maartje1990 schreef:
Ayasha: Natuurlijk hoeft het niet positief te zijn en je hoeft het ook niet met mij eens te zijn of mijn beweegredenen, prima. Maar je kan wel gewoon netjes en respectvol naar mij blijven :)

@Bruintje123: Ik heb het hier over dit topic/mijn mogelijk stal, en ik neem aan dat Geerke bedoeld dat ik mensen dat opleg in mijn stal, wat niet zo is want daar kiezen ze dan zelf voor.

En verder zoals ik al zei, in het dagelijks leven zeg ik eigenlijk nooit wat tegen mensen die dagelijks/regelmatig spreek die hoefijzers etc. gebruiken of ze moeten er specifiek iets over zeggen, maar dat heb ik nog nooit gehad, ik begin er nooit over iig. Hier op bokt zijn mijn reacties daarop alleen op topics ook die daar over gaan.

Maargoed, dat is weer off-topic

on-topic, natuurlijk kan ik me aan mijn eigen visie houden, wellicht doe ik dat ook, allemaal dingen om over na te denken toch? :)

Gezien jou sterke mening op bokt kan ik me niet voorstellen dat jij op je eigen erf je mening niet aan gaat kaarten.
In je op staat zelfs al dat je dat wel gaat doen.

Als je zelf op pension staat zeg je er toch minder snel wat over dan op je eigen erf. Dan ben je toch te gast.
Op eigen erf dingen zien die je niet aanstaan geeft wrijving.
Niet alleen bij jou. Ik denk wel bij iedereen.

Ik heb zelf mensen hier io stal.
En de oneerlijke ruiter heb ik ook gevraagt te gaan.
Terwijl ik vroeger op pension ook mijn mond hield.

En jij bent ook te groot gebekt dat voor je te houden. En dat bedoel ik niet negatief. :)
Op je eigen erf eigen regels die bij jou visie passen.
Dan wordt jij er gelukkig van en de klant ook.