castratie hengsten wegens grbrek aan betaalbare stalling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 22:26

Ik heb op een stal gereden waar 80% hengst (ook dekhengsten) was en eigenlijk gaf dat weinig problemen. Hengsten stonden in gang 1 en de merries in een andere gang. Maar dat is geen haalbare situatie op bijna alle pensionstallen.
Hengsten konden door de tralies in de stal langs beide kanten met elkaar snuffelen, stonden per 1 op de weide (wel met een gang/weide) tussen. Soms was er haantjesgedrag en probeerden ze te ruziën al steigerend in de stal maar in feite kwam dit weinig voor.
We reden ook gewoon samen in de bak en liepen in de koets in enkel, dubbel en vierspan.
Op wedstrijd stonden ze wel wakker maar nooit gevaarlijk, vaak waren degenen die ik reed net in de losrijbak super braaf en pas "stout" wanneer ze alleen de ring in moesten :+
Ik had wel steeds een strikje in de staart en zei het tegen de ringmeester dat het een hengst was want moest vaak net na de ponyproefjes binnen.

Ik rijd graag met hengsten om hun karakter maar zelf zou ik het niet perse hoeven, ik heb liever mijn paard in groep en vaak gaat het toch maar om het kunnen opscheppen van ooh ik heb een hengst :+
Een hengst dat ik reed werd uiteindelijk gecastreerd en dat dier had opeens zoveel rust in zijn hoofd, lag niet meer in de knoop met zijn hormonen. Tijdens het dekseizoen gingen we de helft van de tijd in "passage/piaffe" langs paarden omdat hij zo heet werd. Na castratie kon dit uiteindelijk met losse teugels.

Een hengst is steeds opletten en op een pensionstalling lopen er zoveel derden/kinderen/minder ervaren paardenmensen rond, het is gewoon een risico dus ik begrijp wel dat ze er niet happig om zijn.

superpony

Re: castratie hengsten wegens grbrek aan betaalbare stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 22:34

Maar ik wil ook niet Jan en alleman bij mn ruinen en merrie, al is het maar de shet. Als de paarden op stal staan, moet je er vanaf blijven en uit mn stal. Staan ze in de wei of paddock, mag je er ook niet zomaar in. Dus gevaar voor anderen is wat mensen zichzelf aandoen. Bij ons letten mensen op hun eigen kinderen, maar weinig last van de kinderen.
Er loopt en rijdt wel van alles rond en hoe meer de paarden zien en meemaken, hoe beter juist.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 22:54

Vanaf het moment dat er ook maar 1 onbevoegd persoon zonder mijn toestemming in 1 van mijn stallen komt, zonder noodzakelijke reden, dan is het over en uit. Ten eerste ben ik ten alle tijde verantwoordelijk voor mijn dieren, als er wat misgaat mag ik er wel vrolijk voor opdraaien. Ten tweede, ik stal mijn paarden ergens in vertrouwen dat ze veilig zijn. Als eender wie zomaar de box in mag, dan is dat aspect veiligheid niet langer van toepassing. Dan kan ik even goed de deuren open gooien en vrije inloop voorzien tot er wat misgaat. Dat is nu zo met mijn hengst en co, maar dat was evengoed het geval bij mijn merries.
Dure pensionstal of bij een boertje achter de hoek, maakt me niet uit.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 23:14

Dat heb je niet altijd in de hand. Zo was ik de hengst op de wasplaats aan het opzadelen met nog een hengst ernaast. Gaf nooit problemen. Nu werd er op een bepaald moment enkele stallen verhuurd ivm een wedstrijd dus liepen deze onbekende mensen rond met hun paard. Ik loop naar de zadelkamer 4 meter verder en kom terug en er had opeens iemand haar merrie voor de 2 hengsten geparkeerd om te babbelen.. 1 ervan was actieve dekhengst dus je kan je voorstellen wat een reactie dat gaf. Paarden waren door dat voorval het eerste kwartier niet in hun normale doen.
Dus ze moeten daarom niet eens in de stal komen, kunnen evengoed met hun merrie langs de paddock halthouden en een praatje maken met iemand. Stel dat je hengst dan gek word en zich verwond of iets beschadigd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 23:25

Denk dat ze eerder bedoelen dat op manèges kinderen die les volgen zomaar eender welke stal in denderen zonder de eigenaar toestemming te vragen. Dat is altijd gevaarlijk, al is een ontsnapte hengst natuurlijk zeker niet iets waar iemand op zit te wachten. Vooral niet op een drukke namiddag wanneer het bomvol kinderen zit. Vis dan maar eens uit wie er verantwoordelijk is: de eigenaar van het paard, of de stalbaas die in principe geen goed toezicht heeft gehouden op het dier wat hem toevertrouwd is. Al kan geen van beiden 24/7 constant een oogje in het zeil houden.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 23:30

het idee dat de aanwezigheid van kinderen wat uitmaakt vind ik curieus. merries en ruinen kunnen net zo goed tot dodelijke ongelukken leiden. het waarschuwende karakter van hengstegedrag is dermate universeel duidelijk dat de meeste kinderen haarfijn begrijpen dat ze een stap terug moeten nemen.

een kind dat zonder direkte begeleiding op een stal wordt losgelaten moet geleerd zijn niet zomaar op vreemde paarden af te gaan in een paddock, dat paarden kunnen trappen, bijten etc.

helaas is dit niet altijd het geval maar ruinen en merries kunnen net zo goed problemen geven.
na al die jaren geloof ik er geen snars van dat een hengst sneller of eerder naar een kind zou trappen of bijten dan een ruin of een merrie, maar de kans dat een kind een hengst meer in z'n waarde laat is wel marginaal groter.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 23:35

Ik kom geloof ik andere kinderen tegen dan jij...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 23:42

Hierin moet ik Ayasha gelijk geven. De meeste kinderen kunnen algemeen paardengedrag nog niet eens goed inschatten (of ze negeren het compleet), laat staan dat ze dan de signalen van een hengst zien, begrijpen en daar goed op reageren. En ja, dan heb ik het echt over leeftijden tussen 3 tot 18 jaar, met en zonder ervaring in de paarden. Op veel manèges is het doodnormaal dat leskinderen zomaar de stallen in denderen, alle paarden snoepjes gaan uitdelen, ondanks herhaald erin pompen toch achter/onder/tussen paarden door gaan sjeezen...

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 23:51

Ik heb in het algemeen niet graag kinderen bij de paarden, geslacht maakt inderdaad niets uit :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 23:52

Ik heb in het algemeen niet graag kinderen, maar dat is weer een andere kwestie :P

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 23:56

Varekaj schreef:
Ik heb in het algemeen niet graag kinderen, maar dat is weer een andere kwestie :P

Hier sta ik jou volledig bij _O-

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 23:56

Airnt schreef:
het idee dat de aanwezigheid van kinderen wat uitmaakt vind ik curieus. merries en ruinen kunnen net zo goed tot dodelijke ongelukken leiden. het waarschuwende karakter van hengstegedrag is dermate universeel duidelijk dat de meeste kinderen haarfijn begrijpen dat ze een stap terug moeten nemen.

een kind dat zonder direkte begeleiding op een stal wordt losgelaten moet geleerd zijn niet zomaar op vreemde paarden af te gaan in een paddock, dat paarden kunnen trappen, bijten etc.

helaas is dit niet altijd het geval maar ruinen en merries kunnen net zo goed problemen geven.
na al die jaren geloof ik er geen snars van dat een hengst sneller of eerder naar een kind zou trappen of bijten dan een ruin of een merrie, maar de kans dat een kind een hengst meer in z'n waarde laat is wel marginaal groter.

In Nederland zijn de ideeën omtrent hengsten nu eenmaal anders dan in de meeste andere landen. Mensen zien hier naar verhouding weinig hengsten. Het gros wordt gecastreerd uit gemakzucht. Hier mag een hengst alleen hengst zijn als hij legitiem mag dekken. Vele stamboeken geven premies om te ruinen. Want een niet goedgekeurde hengst is volgens hen waardeloos en dient gecastreerd te worden. Je vraagt je soms af waar deze stamboeken de arrogantie vandaan halen. Een hengst kan op 4 jarige leeftijd een ongebalanceerde slungel zijn maar op 14 jarige leeftijd een topper blijken te zijn. Die met 4 jaar werd goed gekeurd en veelvuldig heeft gedekt blijkt op 8 jarige leeftijd vies tegen te vallen en zelfs gebreken te vertonen. Om kort te gaan, laat mensen zelf bepalen of een dier hengst blijft.

Als we naar Zuid Europa kijken kennen ze daar zo goed als geen ruinen. Waarom in vredesnaam castreren? Het zal toch maar een goede blijken te zijn.....Kapitaal vernietiging. En dus weten ze daar heel goed met hengsten om te gaan. De landen staan er mee vol! Daar begrijpen ze echt het bekrompen gezeur van die Nederlanders niet. Een hengst is toch gewoon maar een paard? En zo is het ook....

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 23:59

Ik ken geen stamboeken waar je premies krijgt, Arabieren las ik hier al maar die móeten geen keuring doorlopen als in het goed begrepen heb om hun nakomelingen vol papier te geven? (Don't shoot me if I'm wrong) maar SBS bv geeft al echt geen premie voor te ruinen..en
KWPN ook niet, Welsh ook niet las ik..

Op Google vind ik baps, AVS (beide voor Av's) en tinkerstamboek... Zijn er nog?

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 00:04

AV x AV is altijd een AV en kunnen papieren niet geweigerd worden. Het kost alleen een smak meer geld aan boetes. Er zijn wel keuringen voor de hengsten met primeringen en hengsten kunnen ook worden afgekeurd. Echter.....gaan ze alsnog dekken krijgen de nakomelingen toch volle papieren maar dan met verhoging van boetes.

Is het nog te volgen.....? Lol

Er zijn rasstamboeken en " sport stamboeken " de eerste fokken op raszuiverheid de tweede op sportkwaliteiten. Toelating tot de dekdienst varieert dus per stamboek. Is een paard zuiver in ras blijft ie altijd zuiver in ras. raszuivere merrie x raszuivere hengst is raszuivere nakomeling en dus mét papier! Of ie nou zo krom is als een deur en uit een niet ggk vader maakt geen drol uit....
Laatst bijgewerkt door ariatje op 20-01-15 00:15, in het totaal 2 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 00:08

Jep, ik volg. Thanks voor de uitleg! :D

Maar ik vind dus drie stamboeken met zo'n premie... Dat zijn er niet echt veel toch?
Is de castratie-drang bij ons niet vooral door plaatsgebrek, in landen waar paardenmensen meer oppervlakte hebben zijn vaak ook meer hengsten denk ik? (Arabische landen bv al zal castreren daar ook erg tegen de cultuur in gaan misschien...)

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 00:14

Castratiedrang is ons behoorlijk opgedrongen zal ik maar zeggen....
Heeft totaal niets te maken met hoeveelheid weidegrond. Nederland barst in de weidegrond. Er staat alleen nauwelijks vee op, ze zouden het eens vertrappen. Nee, we stallen het vee op, maaien vervolgens het gras om ze dit weer op stal te gaan voeren...

Net zo logisch als dat hele castratie gedoe! NL is doorgeslagen in gemakzucht. Alles voor het gemak van de mens. Efficientie! En hengsten zijn niet efficient te houden op de meeste bedrijven. Zoveel gedoe hè?
Maar alleen in NL natuurlijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 00:16

Is het ook niet een beetje door het idee "hengsten zijn gevaarlijk" dat het castratie ook in stand houdt? Stel dat je er 10 hebt met ballen en 5 daarvan hangen de aap uit omdat baasje niet consequent is, wil dat dan gelijk zeggen dat de helft van de hengsten gevaarlijk zijn van nature? Kan prima dat je die 5 in andere handen zo mak als een lammetje hebt. En dat kan je ook hebben met merries en ruinen. Stop een paard in verkeerde handen en het gaat mis.

Dan is het bij een hengst zelfs nog voordeel! Het gaat niet lekker, dus dan doe je de ballen er maar af. Gaat het niet lekker met een merrie of een ruin, tjah, dan zit je er gewoon mee.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 00:23

Dat hengsten gevaarlijk zijn is maar net hoe je het bekijkt.
Indien er nauwelijks hengsten rondlopen kan ook haast niemand zich in de omgang ermee bekwamen. En zo houdt het idefix zich in stand.

Zuid Europa staat vol met hengsten en leren jonge kinderen rijden op hengsten. Maar daar doen ze dan ook niet zo moeilijk. Opvoeden die kerels, niet zo flauw zijn en jezelf bekwamen. Gaat het mis ligt het ALTIJD aan jou..... Het is aan de mens de situatie goed in te schatten.

In NL ligt het altijd aan het paard, een ander, de pensionhouder of de belastingdienst...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 00:38

Mensen beginnen vaak op maneges en daar wordt je bang gemaakt voor alles. Niet achter een paard langs lopen, niet achter een paard staan. Ik mocht zelfs niet in de flanken poetsen. Je mag een jas niet uittrekken op je paard, er mag niks wapperen langs de bak etc etc. Waar een familielid korte tijd reed, mocht een blind paard zijn hoeven niet uitgekrapt worden, tja............

Eigenlijk zouden ze moeten beginnen met paarden begrijpen ( horsemanship ) en zitles.

Mn merrie is echt super braaf. Ik sta achter al onze paarden, maar moet ik kiezen, raad ik haar als eerste af om achter te gaan staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 00:48

Ik raad eender wie af om zomaar achter mijn paarden te gaan staan, zeker als ze niet met elkaar bekend zijn. Dat je dat doet als eigenaar of vaste verzorger, tot daar aan toe. Dier kent je, jij kan dier (hopelijk) goed inschatten. Bij een vreemd paard, waarom zou je dat doen als het niet noodzakelijk is?

Dat mensen leren voorzichtig zijn met paarden, da's prima! Tot ze genoeg ervaring en inzicht hebben gewoon voorzichtig zijn. Daarna ook uiteraard, maar een extraatje kan geen kwaad.
Betaalbaarheid van stallingen mag ik hier niet klagen, ken genoeg plekken in de regio waar je tussen €260 en €450 met een hengst terecht kan, van privéstal tot manège. En dat zijn betrouwbare plaatsen, waar ze hun best doen om elk paard zoveel mogelijk weidegang te bezorgen, al is dat bij de ene meer dan bij de ander. Luxe?

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 00:53

En welke delen van zuid europa bedoel je dan ariatje ? Ik heb in marseille op een showstal gewerkt en in de buurt ook bij de stallen van het leger gewerkt en gereden. Er staan daar niet meer of minder hengsten als hier tenzij van die brave pre of lusitano hengstjes. Heb er daar 1ntje doorgereden voor verkoop. Dat noem ik nu niet bepaald hengsten qua gedrag...(wat hen nu net zo geliefd maakt). De eigenaar van die showstal is s tev e ko ffi. Die gast is geen zacht eitje met zijn hengsten doch viel 1 van zijn hengsten echt aan (berber) en daarbij moest je echt je mannetje staan om hem voorbij de andere paarden te begeleiden. Dat was gewoon een brok hetigheid met een zeer sterke voorplantingsdrang. Was je met hem aan het werk komt hij af op fluitsignaal, spaanse pas, alles wat je wil. Een andere hengst die ernaast stond was ook goed opletten dat hij niet beet als je in zijn stal bezig was. Je kunt dit toch niet verge lijken met een verwende ruin. Die verwende ruin zal heel goed weten bij wie hij de aap mag uithangen waar de hengst reageert op prikkels en het niet uitmaakt wie of wat er dan bij is. Net zoals je echt niet iedere hengst achter een normale omheining kunt houden en nog minder met paarden gaan zetten van andere pensionklanten. Het kan goed gaan, maar als het fout gaat is het vaak goed goed fout. Zeker tijdens de lente kunnen hengsten soms lelijk gaan uithalen naar hun vertrouwde weidegenoten. Hier is trouwens een oud topic over hengst en ruin samen waar je ook meerdere mindere ervaringen kunt lezen [OPG] Tips nodig; hoe veiligst hengst en ruin bij elkaar zetten? Misschien hebben die bokkers ook allemaal slecht opgevoede dieren.
Laatst bijgewerkt door betadine op 20-01-15 01:11, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 01:01

Ik geef het als voorbeeld. Er komen geen mensen aan de paarden en er staat niemand achter, is ook nooit nodig. Maar als je het mij eerlijk vraagt, welke het eerste zal uithalen, dan zeg ik; de merrie.

Voorzichtig zijn, is wat anders dan bang maken. Maneges moeten wel. Maar als je mensen vanaf het begin beter opleid en paarden beter laat begrijpen op de grond en in het zadel, zou je mensen wijzer maken en paarden een beter leven kunnen bieden misschien.

In Nederland ben je heel erg afhankelijk van de regio. Een hengst is niet duurder dan een ander paard, maar je moet wel een stal vinden waar je welkom bent. Overigens is dat net zo met een shetlander. Wij hebben ook een shet en die kun je ook niet overal stallen/weiden.

Vaak kom je wel bij de wat serieuzere en duurdere stallen uit of trainingsstallen.

Ariatje, ben het daar wel mee eens. Nederland begint al verkeerd met jonge paarden. En ruimte wordt verkeerd ingedeeld. Mensen vinden Nederland nat en land wordt vertrapt, maar bij goede indeling en goed weidebeheer kun je veel voorkomen.
Het andere vervelende is dat Nederland moeilijk doet over schuilstallen en of bomen in weides.

Een paar mensen zeggen het verder al; als een alfa merrie een hengst niet wil, maakt ze hem dat goed duidelijk en heeft hij daar respect voor. Een hengst die van jongs af aan paardentaal heeft geleerd, snapt dat eerder. En de mens die snapt hoe een merrie dat aanpakt, snapt misschien ook hoe ze zelf duidelijk en correct kan corrigeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 01:07

Een dekkende ruin, hoe zit dat dan? Waarom dekt die nog? Da's toch ook omdat die prikkel er nog is, dus dan zit er toch nog mer "hengst" in dat dier dan nodig is? Nee, er komen geen veulens van maar als merriehouder kan ik me zeer goed voorstellen dat je daar niet op zit te wachten.

Manèges gaan echt geen lessen in grondwerk en theorie van paardentaal geven. Rondjes laten tjollen brengt sneller en makkelijker geld op.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 01:07

Ayasha schreef:
Jep, ik volg. Thanks voor de uitleg! :D

Maar ik vind dus drie stamboeken met zo'n premie... Dat zijn er niet echt veel toch?
Is de castratie-drang bij ons niet vooral door plaatsgebrek, in landen waar paardenmensen meer oppervlakte hebben zijn vaak ook meer hengsten denk ik? (Arabische landen bv al zal castreren daar ook erg tegen de cultuur in gaan misschien...)

Bedoel je voor ruinen?
Voor zover ik weet hanteren de meeste stamboeken ook predicaten voor ruinen. Bij het kwpn kan een ruin in elk geval ook ster, prok, ibop en eptm predicaat halen, je ziet het niet vaak omdat de meeste mensen het nut niet zien van een predikaat aanvragen bij een ruin of uberhaupt met een ruin naar de keuring gaan, maar het kan wel. Daarnaast heb je dan ook nog sportpredicaten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 01:10

ariatje schreef:
AV x AV is altijd een AV en kunnen papieren niet geweigerd worden. Het kost alleen een smak meer geld aan boetes. Er zijn wel keuringen voor de hengsten met primeringen en hengsten kunnen ook worden afgekeurd. Echter.....gaan ze alsnog dekken krijgen de nakomelingen toch volle papieren maar dan met verhoging van boetes.

Dat is ook de reden waarom het avs die castratiepremie hanteert en niet vanwege het fijnere leven wat een ruin zou hebben (zoals iemand eerder zei).

Of was dat wat je bedoelde met die premie Ayasha?