Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 14:22

Hihi leuk gedaan die kruiwagen, werkt het ook goed dat hij op de juiste plaats schijnt, of was dat nog even zoeken :P

Ik doe er ook niks aan behalve opletten of de drinkbak het nog doet. Zo niet dan dus een speciekuip in de stal gevuld houden... maar nu nog niks aan de hand :)

Dat ijs hebben we hier ook MvT, en de draden rond de wei lijken wel Calippo's :P
Net weer een nieuwe rol hooi-in-net in de bak gezet dus als het goed is kunnen ze weer een weekje voort :)

DubbelFun

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 14:30

Hier helaas wel schipperen met een vlakke (niet gladde) ondergrond ivm snel zere voeten. Voorlopig hebben ze zich vanochtend even goed uitgeleefd. Hoe we het morgen doen zien we dan wel weer :)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 15:09

Hier voor de mest een kar van de boer - zo'n grote voor bijv zand of grond.
Deze is om de 2 maanden wel vol en kost me 100,- voor het ophalen en leeg terug brengen.
Voordeel is dat ik geen vaste mestplek hoef te maken. Maar het nadeel is dat je kruiwagen altijd met een lift naar boven moet. Eerst hadden we die met accu, maar vond dat vrij duur en zijn we over gestapt met 1 die je met de hand omhoog moet draaien. Niet zwaar, maar wel wat meer werk natuurlijk.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 15:11

Wij hebben overal om stal led bouwlampen, maar bij daglicht werkt toch het best. 1x per dag de paddock leeg haken en nu staan ze op het land, daar idd het vlak.

Onze stallen (2ehands) zijn ook van kunststof. Foto lukt niet met de tel, deze volgt. Bevalt me heel goed.

Wat een gave kruiwagen!!

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 15:12

Voor mollen heb je tegenwoordig ook iets met een geluidje en ook een soort van capsules die je in de molshopen moet steken, te beginnen vanaf het midden van je terrein en zo stilaan naar de rondom liggende hopen uitbereiden.. ze gaan weg van die geur (stinkt) dus zo drijf je ze als het ware weer uit je land.. zelf nog niet geprobeerd mr schijnt heel effectief te zijn zonder dat je ze moet vangen of dooddoen en zou ook geen kwaad kjnnen voor de paarden die erop grazen..dus wilde het nog even verder opzoeken naar ervaringen en dan eventueel eens proberen.. :)

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 15:13

Bij deze...lukt wel met een gewone reactie

Edit: zie via de computer dat de foto er niet bij staat. Zo een nieuwe poging ;)
Laatst bijgewerkt door Santos_05 op 28-12-14 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 15:15

@babbelkous, je hebt ze ook die geluid maken, maar daar graven ze gewoon naast....is dit net zo iets?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 15:34

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Ik zal jullie mijn plekkie ook ff showen. Ik hebeen fjord en een shetje. 24/7 buiten. Zomers overdag weidegang en na 19 op de paddock tot 7.30.
shetje heeft een apart hoekje om te eten omdat karev veel sneller eet.

In de winter als het gras op is dus achter thuis in de paddock/bak. De bak is 16/40 en heb een gedeelte af gezet als paddockje. Achter in mijn bak groeiden nl teveel jonge esdoornscheuten. De grote bomen zijn gekapt inmiddels.

verder mogen ze in de winter op de tuin vd buren scharrelen. Die laten het gras speciaal groeien vanaf aug ongeveer. Leuk tegen verveling!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 15:40

Die kruiwagen is handig!

Mollen hier ook, dan heb je vruchtbare grond zeggen ze. Heb de vorige bewoners eens gevraagd of ze er wel eens wat aan gedaan hebben. Ze zeiden van niet, dus ik kijk het eerst even aan voordat ik wat ga doen.

Mijn paarden zijn heel zielig. Lopen altijd buiten zonder schuilstal :o 's nachts lopen ze op de paddock, of nou ja, mijn rijbak opgedeeld in tweeen. Twee stukken van 30 x 30, heb er dan 4 - 5 paarden per helft maximaal. 's ochtends tussen 9 en 11 doe ik de weide open en dan zie je ze de hele dag niet meer, dan mest ik uit en doe vast hooi/voordroog in de bakken. En 's avonds tussen 17 en 21 haal ik ze weer van de weide, afhankelijk van het weer en mijn werkrooster. Op de weide schep ik geen mest, eens in de zoveel tijd sleep erover gaat prima.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 15:41

Wat een handig, zo'n hoekje voor de Shet! :) Mooi plekje verder, en lieve buren dus!

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 15:42

Leuk om bij anderen een kijkje op het terrein te kunnen nemen ;-) Handig om de shet een eigen plekje te geven!

Onze kunststof stallen:
Afbeelding

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 15:47

Mooie stallen santos!

ja shet heeft luxe hihi..24/7 onbeperkt hooi. Met haar durf ik het aan. Fjord vreet alles snel op, ondanks slowfeeders. Dus als ik ze samen zou voeren krijgt toet te weinig. Ze doet het prima op onbeperkt hooi.

edit:die kruiwagen is handig! Bij de action verkopen ze hoofdlampjes voor nog geen 2 euro. Ook makkelijk!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 15:53

Is het niet dat de Fjord gewoon moet wennen aan onbeperkt kunnen eten? Mijn ervaring is dt ze de eerste tijd onbeperkt schranzen en dat met de tijd een knopje om gaat dat het eten niet weg loopt en dat ze het best even kunnen laten staan. Ik voer op de paddock onbeperkt, die is altijd toegankelijk voor het water, en toch vliegen ze met zn allen de wei op 's ochtends. Als ik ze 's avonds ophaal dan gaan ze gerust eerst staan slapen of spelen voordat ze eens in hun bakken kijken. Mijn drachtige Tinker en een Quarter eten samen 3/4 baaltje hooi per nacht, dus 3/8 baaltje per paard, wat goed passend is bij hun gewicht.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 16:13

De stallen staan al een jaar of 8
Op deze foto iets van 3 jaar.
[quote="fokfanaat"]Afbeelding[/quote

Voor de geinterseerden in mijn onderschrift een topic met onze verbouwing ed van de stallen thuis een paar jaar geleden, de nieuwste aanwinst kwa stallen staan er ook in.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 16:14

Hier staat ook alles op onbeperkt voordroog.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 16:22

Leuk om al die plekjes van iedereen te zien!

Die kruiwagen vind ik geniaal! Ik loop nu ook steeds met een zaklampje uit te mesten, maar dat schiet niet echt op.
Ik voer de paarden echter binnen, dus daar ligt ook het grootste deel van de mest. Ze doen steeds maar enkele hopen buiten.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 16:24

Hier ook onbeperkt hooi.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 16:28

Heb er al eens een topic aan gewaagd en wil het ook heel graag gaan proberen aleen vind het erg lastig... stro valt ook wel onder ruwvoer dus in princiepe heeft ze onbeperkt. Voor mijn gevoel is mijn hooi te rijk maar shet ontploft ook niet. Zetten jullie je hooi buiten? Gewoon een rol losmaken en open en bloot buiten? Of uit slowfeeders en die volhouden? En dan echt onbeperkt dus nooit op of 2% van het lichaamsgewicht en dan op is op. Ik zat te denken om uit een wandje 1 of 2 planken te halen zodat ik de baal hooi daar achter kan zetten en dan staat ie droog zegmaar

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 16:32

Ik voer uit hooinetten, tegen verspilling.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 16:36

Op verschillende plekken dan denk ik om de beweging er in te houden? Of op 1 plek? Ik moet zeggen dat mijn fjord vlot dik wordt en daarom durf ik het niet zo goed..

Afbeelding

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 16:38

Heb je topic even doorgelezen fokfanaat. Heb je topic in het begin toen wel gevolgd. Is erg mooi geworden. Hoeveel paarden heb je? Zag veel stallen voorbijkomen, vandaar..
Hier buiten krijgen ze hooi in een groot hooinet. Op stal gewoon los. Erg ligt altijd nog wat, als ik bijvul. Dus echt onbeperkt. Maar kon dat destijds met onze tinker niet hoor, daar zat inderdaad geen stop op en die kreeg op stal dan graszaadhooi erbij voor onbeperkt eten..

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 16:41

Heb er nu 5 thuis staan, maar 2 zijn van een vriendin.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 16:43

In een groep Op 2 plaatsen, maar dat is meer omdat de dames elkaar niet altijd wat gunnen.
Ik heb drachtige merries die eten niet snel teveel hooi.

Fjord is idd wellicht een ander verhaal, misschien hooi samen met wat met goed stro voeren.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 16:45

Dan heb je genoeg te doen fokfanaat...Hier ook in het verleden paarden van anderen op stal gehad. Lopen die van jouw allemaal bij elkaar in de paddock? En dan ook met die schuilstal allemaal erin?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 16:46

Psies..en als fjord nou heel actief gereden werd haha..maar dat is ook niet het geval.