Blote paarden op de wei en op stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wieke

Re: Blote paarden op de wei en op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 10:38

Ik heb het hele topic doorgelezen en heb nu wel een vraagje waar jullie hopelijk mee kunnen helpen.

Mijn arabier staat in de zomer 24/7 op de wei en nu sinds een paar weken weer snachts op stal. In de herfst (dus echt met regen en wind) heeft hij het wel koud, zie je hem echt staan trillen en wordt hij heel chagrijnig. Toen heeft hij dus een paar weken (2 maand?) een regendeken van 0 gram opgehad.

De laatste tijd is er weinig neerslag en de temperaturen zijn ook lekker. Hij heeft wel een beetje wintervacht, maar zou dit genoeg zijn? Hij maakt vast nog wel wat meer aan als het straks echt koud wordt, maar heb hier gelezen dat als je eenmaal een deken opgehad hebt, je niet meer terug kan.

Wou graag jullie advies, het liefst gaan we de winter bloot door natuurlijk..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 10:48

Nou heeft de mijne een flinke vacht, dus misschien niet echt vergelijkbaar.
Maar hij krijgt alleen echt met hele gure dagen een regendeken op.
En dan doel ik op koude snijdende wind in combi met neerslag(regen,sneeuw,hagel).
Hij krijgt anders ook wat last van stijfheid en soms ook van wat irritatie van de luchtwegen(oude kwaal),dus op deze manier wil ik hem dan wat ondersteunen

Ik zie hier geen kwaad in.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 10:55

Ik doe ook een deken op (regendeken) als het langdurig guur is, maar verder zo bloot mogelijk. Dit is mijn eerste jaar dat ik dat doe. Of nee, niet helemaal, maar toen ze vroeger zo bloto liep stond ze maar een paar uur buiten. Nu nog dag en nacht.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 10:59

Maar dankzij die regendeken verstoor je de natuurlijke werking van de vacht. Wat denken jullie dan te bereiken met een 0 grams deken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 11:02

Ik geloof daar niet in.
Alsof een zwaarder/gevoerder deken dit dan niet doet?

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 11:07

In mijn beleving is het: of wel dekens of niet.
Dus niet een regendeken opleggen met guur en koud weer. Hier krijgt je paard het alleen maar kouder van gezien hij zijn vacht niet meer op kan zetten. Als je toch een deken op wilt doen moet je ook echt voor dekens gaan en dus ook met vulling om hem warm te houden.
Zo is het mij geleerd in ieder geval.

Nu ook mijn eerste jaar zonder dekens, vind het ook spannend maar dat is meer mijn gevoel dan van het paardje.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 11:14

Selka schreef:
Maar dankzij die regendeken verstoor je de natuurlijke werking van de vacht. Wat denken jullie dan te bereiken met een 0 grams deken?

Bij langdurige regen beschermt de natuurlijke vacht niet meer. Dus dan is een regendeken welkom.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 11:20

Maar dan krijg je de discussie wat is langdurig? Ik vind een dag regen echt niet langdurig.

@darkchrystal, Overigens bedoelde ik aan te geven met mijn post wat PowerReiner daarna mooi omschrijft.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 11:28

Langdurig alsin de vacht van mijn paard kan het niet meer aan. Waardoor het gaat 'lekken' en ze het dus koud krijgt. Aangezien ik geen schuilmogelijkheden heb, gooi ik dan liever een regendeken op zodat ze wel warm blijft. Nu is dat een stevige 0 grams die warm genoeg is (andere 0 grams heb ik ook maar is te koud) of 50 gram. Ik verkies dat liever boven haar snachts op stal zetten, dat stel ik zo lang mogelijk uit.

Mijn paard heeft nooit een goede vacht gehad, dus ik kijk het aan hoeveel ze aan kan en dat is nog aftasten. Ik laat haar bloot zo lang mogelijk, maa rals ze het koud gaat krijgen weet ik genoeg en moet ik in zo'n volgende situatie ingrijpen met een deken (helaas, maar liever dat dan op stal). Dat is geen dagen met deken, maar alleen tijdens de regens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 11:56

Ja, dat verhaal van 'haren niet meer overeind kunnen zetten', dat ken ik.
Maar is dat ook wetenschappelijk onderbouwd?
(niet om iemand aan te vallen, ik twijfel gewoon aan de geloofwaardigheid).

Een dag regen doe ik niks mee.
Wel als het non stop doorgaat, pony kan wel schuilen, maar toch...

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 12:18

Waarom zou dat wetenschappelijk onderbouwd moeten worden darkchrystal? Dat is toch gewoon logisch nadenken? Een vogel poft zijn veren op als hij het koud heeft, een paard zijn vacht. Daartussen komt dan een laagje lucht wat het paard warm houdt. De vacht van een paard is niet strek genoeg om een hele deken op te tillen en dus krijgt een paard het kouder met een ongevoerde deken.

Bij een gevoerde deken gaat dit niet op want dan wordt het paard warm gehouden door de voering in plaats van zijn vacht.

Mijn paard heeft wel een goede schuilstal, waar ze dus ook met echt koud weer (-20 en sneeuw bijvoorbeeld) regelmatig in staat. De regen deert haar dan weer niet zo. Maar mijn paard krijgt dus ook nooit een deken op.

In mijn beleving bouwt een paard dus nooit een goede vacht op als je met guurder weer steeds een deken oplegt.

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 12:26

Mijn eigen paard krijgt geen deken. Haar vacht is dik genoeg. Ze staat 24/7 buiten met een goede schuilstal.

Mijn moeder heeft twee paarden die ook 24/7 buiten staan. De ene zonder deken (24 jaar) en de andere (21) jaar. Maar zij heeft wel een regendeken nu en als het zo kouder wordt een gevoerde deken. Zij heeft luchtwegproblemen en kan zichzelf niet warm houden. Voor haar is het dus nodig om een deken op te hebben.

Persoonlijk vind ik dekens een luxe probleem dat vooral voor de ruiter makkelijk is.

Op uitzonderingen na natuurlijk. Zoals de merrie van mijn moeder. Als mijn paard ziek zou zijn bijvoorbeeld en het nodig is een deken op te leggen zou ik dat ook doen. Maar als het niet nodig is zou ik niet aan dekens beginnen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 12:39

dorientjuh schreef:
In mijn beleving bouwt een paard dus nooit een goede vacht op als je met guurder weer steeds een deken oplegt.

En dat is ook onzin :)
Mijn paard komt uit Canada en ondanks de niet zulke koude winters hier heeft ze nog steeds een vacht van 10 cm dik. Ik heb dat geprobeerd te remmen door haar idd vanaf september al opbouwend dikkere dekens op te doen. Heeft niets geholpen. Er onder kreeg ze nog steeds een dikke laag haar.

Ik denk dat de dikte van de vacht genetisch bepaald is en dekens doen daar niets aan af. Voor paarden die altijd in een dichte stal stal én onder licht zal de aanmaak van vacht misschien wel tegen gehouden worden, maar buitenpaarden(of die in een open stal staan) doen gewoon hun ding.

Het is een feit dat een paard met een dikke vacht die niet kan op zetten onder een dunne/ongevoerde regendeken, daar hoeft geen wetenschap aan te pas te komen. Daar kun je zelf proefondervindelijk achter komen :D

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 12:58

Tuurlijk. Het is meteen onzin als het bij 1 paard anders lijkt te werken. :')
Als men een deken op gaat leggen als het paard rilt, dan krijgt het paard nooit ''een seintje'' om extra vacht aan te maken. Natuurlijk is de vachtdikte ook wel genetisch bepaald. Dat weet ik met een Tinker ook goed.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 13:03

Mijn merrie loopt dit jaar weer zonder deken :j De vacht is al lekker dik aan het worden en zodra het gaat regenen loopt ze de schuilstal in. Het is een NRPS merrie, met een dun huidje trouwens :j Zodra het kouder aan het worden is, staat ze te rillen als een rietje in de wei. Is even een zielig gezicht, maar na verloop van tijd staat ze dik in haar vacht. :j Tot nu toe is ze nooit ziek geweest en ook niet verkouden.

Ik zie zelf het nut niet zo in van de 0 gram dekens, maar dat is voor iedereen weer anders :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 13:07

@dorientjuh: als een paard rilt gaat ie echt geen vacht aan maken hoor, want die doet er nl iets langer over voor het paard er iets aan zou hebben :)
Dat 'seintje' wordt gegeven door de korter wordende dagen (dus minder daglicht).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 13:08

dorientjuh schreef:
Waarom zou dat wetenschappelijk onderbouwd moeten worden darkchrystal? Dat is toch gewoon logisch nadenken? Een vogel poft zijn veren op als hij het koud heeft, een paard zijn vacht. Daartussen komt dan een laagje lucht wat het paard warm houdt. De vacht van een paard is niet strek genoeg om een hele deken op te tillen en dus krijgt een paard het kouder met een ongevoerde deken.

Bij een gevoerde deken gaat dit niet op want dan wordt het paard warm gehouden door de voering in plaats van zijn vacht.

Mijn paard heeft wel een goede schuilstal, waar ze dus ook met echt koud weer (-20 en sneeuw bijvoorbeeld) regelmatig in staat. De regen deert haar dan weer niet zo. Maar mijn paard krijgt dus ook nooit een deken op.

ja, ik snap wel idd de luchtlaag en dus de warmte.
Maar ik vraag me dat gewoon af, of die haren niet alsnog onder die deken omhoog kunnen....en of ze dus wel echt helemaal "plat"gedrukt worden door een deken....
De mijne krijgt wel last van extreme regen in combi met koude....dus wat kan ik dan wel doen, een te dikke deken heeft ie het te warm onder....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 13:12

Als er ruimte is onder de deken (zoals in het midden van de rug mits het paard een iets holle rug heeft :) ) dan kunnen de haren overeind gaan staan, maar op de schouder/schoft, flanken en de billen zal dat zeker niet het geval zijn.
Hoe 'plat' de haren liggen is afhankelijk van de zwaarte van de deken, maar zelfs regendekens zijn niet zo licht en de haren niet sterk genoeg.
Als een paard net winterhaar gaat aanmaken (en dit is dus nog stekelig/kort) zullen ze eerder overeind blijven staan als de lange winterhalen.
Máár omdat deze winterharen weer langer zijn is de laag haar die plat ligt ook weer dikker als de korte rechtopstaande haren.
Het is dus helemaal afhankelijk van de lengte van de haren en de zwaarte van de deken hoeveel lucht er uiteindelijk tussen de haren kan zitten (en dus hoe warm het paard het zal hebben).

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 13:18

Mijn 21jarige mini werd voorgaande winters erg mager, dus kreeg de afgelopen winters een dekentje op als het echt serieus koud werd. Ik hoop dat hij op ons nieuwe stalletje genoeg ruwvoer binnen krijgt en warm genoeg kan staan om het zelf weer op te lossen deze winter. Dat blijft toch altijd beter..
Mijn appaloosa heeft een schurfthekel aan regen, maar heeft in de regenperiodes op de weide toch echt dikke pech gehad, geen dekens voor hem. :P Nu kan hij de inloop stal in als hij het buiten te nat vindt worden.
Mijn inziens is het dus niet nodig met het juiste voerbeleid en huisvesting (inderdaad uitzonderingen zoals ziektes/ouderdom buiten beschouwing gelaten).

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 13:58

Dat ze onder een deken hun vacht minder goed uit kunnen zetten lijkt mij ook wel logisch. Maar door de deken voorkom je wel weer een aantal erg af koelende factoren: wind en vocht. Bedenk ook dat een doorweekte vacht ook niet meer overeind gezset kan worden.
Paarden kunnen prima tegen droge kou maar tegen natte kou en wind zijn ze minder bestand.
Ik zie geen enkel probleem om op die dagen een deken op te leggen. Zelf heb ik wel een voorkeur voor licht gevoerde dekens dan totaal ongevoerde.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 15:06

fransje23 schreef:
Dat ze onder een deken hun vacht minder goed uit kunnen zetten lijkt mij ook wel logisch. Maar door de deken voorkom je wel weer een aantal erg af koelende factoren: wind en vocht. Bedenk ook dat een doorweekte vacht ook niet meer overeind gezset kan worden.
Paarden kunnen prima tegen droge kou maar tegen natte kou en wind zijn ze minder bestand.
Ik zie geen enkel probleem om op die dagen een deken op te leggen. Zelf heb ik wel een voorkeur voor licht gevoerde dekens dan totaal ongevoerde.

Precies :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 15:12

Dat is idd zeker zo, nat haar ligt ook plat.
Ik heb een ongevoerde rhino deken, zou ook best een lichtgevoerde góede waterdichte willen,maar goede zijn moeilijk te vinden.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 15:57

Bucas heeft heel fijne dekens met fijne pasvorm

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 16:22

Na regen ligt bij onze pony's de vacht niet plat. Zelfs niet na een hevige bui. Dan is alleen de buitenkant nat. Na zweten wel. Dan plakt de ondervacht tegen de huid aan. Maar misschien heeft vet in de vacht daar ook mee te maken. Zou ik ze bijvoorbeeld wassen, dan verwacht ik dat het water bij regen door de bovenvacht heen gaan en wel bij de ondervacht terecht komt.

Anoniem schreef:
Ja, dat verhaal van 'haren niet meer overeind kunnen zetten', dat ken ik.
Maar is dat ook wetenschappelijk onderbouwd?
(niet om iemand aan te vallen, ik twijfel gewoon aan de geloofwaardigheid).

Een dag regen doe ik niks mee.
Wel als het non stop doorgaat, pony kan wel schuilen, maar toch...

Ik heb gezocht naar literatuur, maar niets kunnen vinden. Maar wellicht zit ik in de verkeerde databases of zoek ik niet goed. Mijn indruk is in ieder geval wel dat er vrij weinig onderzoek naar is gedaan naar thermoregulatie bij paarden.

Maar op basis van logica: ik ga ervan uit dat paarden hun vacht kunnen uitzetten bij kou. Dat ze dus, zoals zovele diersoorten (de mens incluis), kleine spiertjes hebben die de haren rechtop zetten bij lagere temperaturen. En het lijkt me logisch dat als er een deken op die haren ligt, dat niet meer zo goed functioneert. En dat het ook niet goed werkt als die haren zo nat zijn dat ze vastgeplakt zitten aan de huid.
Wat ik me ook kan indenken is dat een deken de groeirichting van de haren verandert. Als je haren een poosje plat drukt, blijven ze in die richting liggen. (Doe maar eens een halve dag een cap op je hoofd en kijk daarna eens in de spiegel :D ). En dat dekens gebruiken zo ook het functioneren van een vacht kan belemmeren in de periode nadat de deken op het paard gelegen heeft. Maar ook dat is puur een veronderstelling hoor!

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 16:26

Mijn fjord zijn vacht ligt ook niet plat en hij is tot nu toe altijd droog op de huid.