Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
dorientjuh schreef:In mijn beleving bouwt een paard dus nooit een goede vacht op als je met guurder weer steeds een deken oplegt.
dorientjuh schreef:Waarom zou dat wetenschappelijk onderbouwd moeten worden darkchrystal? Dat is toch gewoon logisch nadenken? Een vogel poft zijn veren op als hij het koud heeft, een paard zijn vacht. Daartussen komt dan een laagje lucht wat het paard warm houdt. De vacht van een paard is niet strek genoeg om een hele deken op te tillen en dus krijgt een paard het kouder met een ongevoerde deken.
Bij een gevoerde deken gaat dit niet op want dan wordt het paard warm gehouden door de voering in plaats van zijn vacht.
Mijn paard heeft wel een goede schuilstal, waar ze dus ook met echt koud weer (-20 en sneeuw bijvoorbeeld) regelmatig in staat. De regen deert haar dan weer niet zo. Maar mijn paard krijgt dus ook nooit een deken op.
In mijn beleving bouwt een paard dus nooit een goede vacht op als je met guurder weer steeds een deken oplegt.
fransje23 schreef:Dat ze onder een deken hun vacht minder goed uit kunnen zetten lijkt mij ook wel logisch. Maar door de deken voorkom je wel weer een aantal erg af koelende factoren: wind en vocht. Bedenk ook dat een doorweekte vacht ook niet meer overeind gezset kan worden.
Paarden kunnen prima tegen droge kou maar tegen natte kou en wind zijn ze minder bestand.
Ik zie geen enkel probleem om op die dagen een deken op te leggen. Zelf heb ik wel een voorkeur voor licht gevoerde dekens dan totaal ongevoerde.
Anoniem schreef:Ja, dat verhaal van 'haren niet meer overeind kunnen zetten', dat ken ik.
Maar is dat ook wetenschappelijk onderbouwd?
(niet om iemand aan te vallen, ik twijfel gewoon aan de geloofwaardigheid).
Een dag regen doe ik niks mee.
Wel als het non stop doorgaat, pony kan wel schuilen, maar toch...