Stal gesloten met kerst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 17:18

Ik vind dat helemaal niet raar.

Jij gaat toch ook op vakantie of een dagje weg. De eigenaren willen graag op deze feestdagen rust hebben en genieten van die dagen. Tuurlijk verzorgen ze de dieren, maar als er de hele dag volk loopt heb je nog geen feestdag.

Kijk hier absoluut niet van op

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 17:18

Wij hebben een paddock waar geen bomen e.d in de buurt staan, kunnen ze gewoon naar buiten. Van een sneeuw smelt een paard niet, kan ie gewoon op de paddock. Ik ga gerust zelf met m'n paard wandelen hoor, ook met kerst.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 17:20

kimmie261 schreef:
of een plaat dikke ijzel,kan ook nog rond die tijd...

vraag me af of mensen dan ook hun paarden buiten zetten??

en waarschijnlijk mag de stalhouder dan best een vrije dag nemen hoor,als deze maar elk uur met de paarden gaat wandelen :D

Er zijn mensen met alleen een schuilstal en weiland, dat weet je? Als de paarden kunnen schuilen kunnen ze prima gewoon naar buiten hoor.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 17:23

Nou ik heb toch liever mn paard een dagje op stal dan een gebroken been hoor :)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 17:24

maar deze paarden staan op stal,dat betekend dat ze minimaal over een erf moeten lopen voor ze in een paddock/wei zijn,en dat met ijzel of gladheid..

en ja hoor ik weet best dat paarden met schuilstal op een weiland staan,tenslotte staan mijn paarden hier ook zo....waarom zou ik dat niet weten?? ga al wat jaartjes mee in de paardenwereld...

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 17:24

Wordt hier weer lekker overdreven :D

Als we uitgaan van een stal, waar paarden, met zijn alle, de lichturen buiten komen (in paddocks of whatever), ongeacht het weer.

Normaliter worden de paarden dan door stal buiten gezet, en gevoerd, en 's avonds weer binnen gehaald.

We hebben het dus niet over 'beweging' geven of gaan stappen of weet ik het, gewoon naar buiten gooien. Stallen open en lopen maar en hek dicht. Als je daar nu even van uit gaat
(als ze toch al niet hele dagen naar buiten komen lijkt het me ook niet echt anders als dat dan op kerst ook niet is...)

Stel deze stal eigenaar wil een dag geen 'vreemde' mensen op het erg. Prima, gooi je je stal dicht, flikkert wel beesten naar buiten, zou ik totaal geen problemen mee hebben; dan maar dagje niet, boeie, paard vermaakt zich wel hoor zolang die maar gewoon in zijn ritme buiten komt de hele dag, of een uurtje korter dat boeit ook niet.

Of staleigenaar wilt een dag 'vrij' , ook goed, zeg gewoon dat je die dag niets doet mbt stal (wat zovaak op stallen is, elke zondag bijvoorbeeld) dan moet iedereen zelf 2x rijden voor binnen/buiten en voeren. Prima, geen probleem, gebeurd op zoveel stallen.

Maar als je zegt, op een stal, waar ze normaal hele dagen buiten komen, ja EN ik wil niemand op het erf EN ik verzorg die beesten niet, dan ben je in mijn ogen een slechte stal en zou ik er nooit komen te staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 17:25

Mijn pony gaat ook met sneeuw gewoon naar buiten. Erf kan glad zijn maar dat is een kwestie van het paadje goed aanvegen.. Op vorige stallen is dat altijd goed gegaan, gewoon met z'n allen overal goed wegvegen en dan kon je prima van en naar de paddock.. :)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 17:29

LadyMadonna, daar gaat het volgens mij niet om ;). Waar het om gaat is dat het van tevoren niet gemeld is en daarnáást wordt er gevraagd of het gebruikelijk is. Uiteraard kun je een andere stal gaan zoeken. Zou ik niet doen als de paarden gewoon buiten komen, zou ik wel doen als deze van woensdagavond 17u tot vrijdagochtend 09u opgehokt zouden zijn en ik mag niet komen.

Als de pensionhouder vrij wil zijn is dat helemaal prima, dan kan hij vervanging regelen of de pensionhouders het zelf laten regelen. Als hij niemans op het erf wil, sluit hij de stal maar verzorgt hij wel gewoon zijn 'klanten' en doet hij het werk waarvoor hij betaald wordt ;).

Skessa, waarom zou een paard in niet gewoon naar buiten kunnen met sneeuw of regen?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 17:31

Toydoll schreef:
Wordt hier weer lekker overdreven :D

Maar als je zegt, op een stal, waar ze normaal hele dagen buiten komen, ja EN ik wil niemand op het erf EN ik verzorg die beesten niet, dan ben je in mijn ogen een slechte stal en zou ik er nooit komen te staan.

nou inderdaad wordt er overdreven, :D ,als je paard een dag niet naar buiten gaat is het meteen niet verzorgd??

ze worden toch verzorgd,gevoerd,na gelopen,voorzien van mss wel een dikke laag stro,en dat minimaal 2x op een "vrije"dag die iemand zich 1x in een jaar gunt......alleen dan 1 dag niet naar buiten,is dat dan meteen maar "niet verzorgd?? "

is dat dan meteen een slechte stal??

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 17:33

Kimmie, yep, paarden gaan hier ALTIJD naar buiten. Beetje strooizout doet wonderen :D.

Je reageert niet op mijn eerdere post:

Dag vrij = vervanging regelen/pensionklanten zelf laten doen
Dag rust = stal dicht/wel aan je verplichtingen als stalhouder voldoen

Zo moeilijk is het niet volgens mij en volgens mij zijn er zat oplossingen te bedenken waarin de pensionhouder zijn dag vrij krijgt maar de pensionklanten toch óók tevreden zijn ;). Je pensionklanten zijn wel je brood, vergeet dat niet. Wij hebben een TOP pensionhouder als ik het zo hoor ;).
Laatst bijgewerkt door Sees op 01-11-13 17:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Sees

Re: Stal gesloten met kerst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 17:34

Kimmie, voor mij zou 30u achtereen op stal idd een dikke no go zijn.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 17:36

Ja, een paard heeft namelijk beweging en sociaal contact nodig. Is ook een dagelijkse behoefte.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 17:38

had er al op gerageerd hoor maar blijkbaar heb je het niet gelezen...

kimmie261 schreef:
sees ,stalhouders zijn al niet 'vrij' want ze zijn verplicht toch minimaal 2x naar stal te gaan en daar de paarden te verzorgen,voeren,opstrooien,vegen,paarden nakijken ,dus echt van een 'vrije' dag kán je al niet spreken...

enige wat een pensionhouder dan dus niet doet is paarden beweging geven, maar hee!!!! ,zal ik je vertellen dat pensionklanten het zelf óók niet altijd doen!!...

heb vaak zat meegemaakt dat mensen een dag niet kwamen en dan stond het paard gewoon op stal....blijkbaar is het dan geen probleem,maar oww wee als een pensionhouder een dag een paard dan op stal laat staan...

paarden staan hier echt weleens een dag binnen hoor,echt geen problemen mee...beesten zijn vaak dan buiten ongelukkiger als binnen,want bakken regen en heel veel wind vinden ze hier echt niet tof!!Staan ze echt 100x liever op stal...

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 17:42

Kimmie, dat zal, bij ons komt ieder paard, iedere dag (!) buiten, 365 dagen per jaar. Als je buitengang goed geregeld is (grootte, ruwvoer, schuilmogelijkheden etc) is er absoluut niks mis mee om de paarden onder wat voor weersomstandigheden dan ook buiten te zetten ;).

Een dag vrij voor de pensionhouder kan toch prima? Dan kan hij toch vervanging regelen? Pensionklanten zat die dat heus wel een dag of langer over willen nemen hoor, geen probleem!

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 17:42

En excuus Kimmie, ik had idd niet gezien dat je al gereageerd had op mij post :o.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 17:44

Mijn paard heeft gewoon sociaal contact op stal hoor??

Ze kunnen best naar buiten met wat sneeuw hoor. Alleen met ijzel blijven ze binnen, want dat is gewoon echt heel gevaarlijk. Met onweer ook.

Ik heb trouwens ook een TOP stalhouder :D

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 17:44

Over mensen die zelf hun paard 30 uur op stal houden, zou ik net zo reageren als op pensionhouder, dat snap je toch zelf ook wel? Dat is ook een drogreden, 'omdat een ander het doet mag ik het ook' Maar daar gaat deze discussie helemaal niet om.
Blijven jouw paarden dan ook echt 30 uur op stal? Haal je ze er dan ook niet uit om te rijden ofzo?
Tsja, ik vind dat niet kunnen. Zoals ik zei, ik vind beweging en sociaal contact net zo goed een dagelijkse behoefte als water en hooi.
Onder sociaal contact versta ik niet een beetje neuzen tussen de tralies trouwens.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 17:46

Skessa, waarom zouden paarden met een beetje onweer niet naar buiten kunnen? En sinds wanneer duurt onweer de hele dag? Waarom kunnen ze dan niet naar buiten als de bui voorbij is? En strooien jullie dan niet tegen ijzel? Of bedoel je als het echt actief ijzelt? Dat gebeurt zo weinig dat wij dat volgens mij nog nooit bij de hand hebben gehad :o.

Esmeej, precies, 30u achter elkaar op stal :n!!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 17:50

sees maar hij WIL dan geen klanten op het erf,want dan krijg je weer scheve gezichten dat de een wel mag en de ander niet..

gewoon een dag helemaal niemand of niets om rekening mee te houden 1x per jaar ( lijkt niet bezonder maar geloof me,als je 18 uur van de dag 'geleefd'wordt door klanten kan 1 dag zo heerlijk zijn)

en dan 1 dag zouden paarden niet buiten komen zou dan een ramp zijn,wat je overigens in een ander topic geen ramp vond:
Sees schreef:
Kimmie261, ik vind het ook wat anders als het eens een keer voorkomt dat een paard niet buitenkomt als dat het aan de orde van de dag is.

dus ja,wat dan nu ineens wel het probleem is,vat ik even niet??

en esmee ,nee ik rij niet meer paard...dus nee dan komen ze er niet uit..of heel even als de stal gedaan wordt,maar dan staan ze alleen maar te zeuren dat ze naar binnen willen,dus zelf bewegen is dan geen sprake van,dus ja,dan staan ze gerust 30 uur ( of wel langer ligt eraan hoe laat ik uitmest en de dag erna ga uitmesten) binnen...

en dat mss wel 2 of 3 x per jaar...erg he?? en weet je,ze zijn totaal happy als ze dan binnen staan,dan is het nl buiten écht geen weer voor een paard :D

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 17:52

Esmeej333 schreef:
Ja, een paard heeft namelijk beweging en sociaal contact nodig. Is ook een dagelijkse behoefte.

ook voor een mens, heb ik ook weleens een dag niet, en hey, I'm still alive :?

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 17:54

Omdat er bij ons op stal een keer een paard is geraakt door de bliksem, paard was dood.
Niet zo heel leuk.

Waarom zou je die risico's op gaan zoeken als het niet nodig is?

Verder gaan we het toch niet eens worden. Ik vind dat die ene dag geen kwaad kan, jullie doen net of er een moord gepleegd word als je paard een keer een dag op stal staat. Vind ik onzin.

NienkeSerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 17:57

Vroeger was hier ook op 1e kerstdag slechts 1u open, inmiddels een paar uurtjes, maar zolang het paard wel gewoon buiten komt moet het best wel een keer kunnen hoor vind ik!

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 17:59

kimmie261 schreef:
sees maar hij WIL dan geen klanten op het erf,want dan krijg je weer scheve gezichten dat de een wel mag en de ander niet..

gewoon een dag helemaal niemand of niets om rekening mee te houden 1x per jaar ( lijkt niet bezonder maar geloof me,als je 18 uur van de dag 'geleefd'wordt door klanten kan 1 dag zo heerlijk zijn)

en dan 1 dag zouden paarden niet buiten komen zou dan een ramp zijn,wat je overigens in een ander topic geen ramp vond:
Sees schreef:
Kimmie261, ik vind het ook wat anders als het eens een keer voorkomt dat een paard niet buitenkomt als dat het aan de orde van de dag is.

dus ja,wat dan nu ineens wel het probleem is,vat ik even niet??

en esmee ,nee ik rij niet meer paard...dus nee dan komen ze er niet uit..of heel even als de stal gedaan wordt,maar dan staan ze alleen maar te zeuren dat ze naar binnen willen,dus zelf bewegen is dan geen sprake van,dus ja,dan staan ze gerust 30 uur ( of wel langer ligt eraan hoe laat ik uitmest en de dag erna ga uitmesten) binnen...

en dat mss wel 2 of 3 x per jaar...erg he?? en weet je,ze zijn totaal happy als ze dan binnen staan,dan is het nl buiten écht geen weer voor een paard :D

Ik wil ook niet zeggen dat je slecht voor je paarden zorgt of dat ze ongelukkig zijn. Maar ik vind opsluiten op een postzegel voor 30 uur, tsja heel eerlijk, paardonwaardig.
Ik zou dat nooit doen, ook geen 1, 2, 3 of 67 keer. Ik vind het niet kunnen.
Hoe zit het volgens jouw dan met de mensen met alleen een weiland met schuilstal, die niet volledig dichtkan of waarvan de eigenaar hem niet dicht wil doen? En de paarden gaan lekker buiten staan. Die mensen moeten hun paard dan maar tegen hun wil gaan opsluiten ofzo? want het is echt geen weer voor een paard volgens jou. Ook kan ik me niet voorstellen dat het 30 uur achter elkaar zulk weer is. Ik ben nog gek genoeg om zelf nog met regenpak, of skipak gaan lopen. Ik wil zo nodig een paard, ben ik hem minstens z'n dagelijkse beweging verschuldigd.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 18:02

LadyMadonna schreef:
Esmeej333 schreef:

ook voor een mens, heb ik ook weleens een dag niet, en hey, I'm still alive :?

Dat is zo'n drogreden hè. Ze gaan er niet dood van. Ze gaan van wel meer niet dood. Ook niet van altijd alleen staan, ook niet van als ik er een keer iemand van 100 kilo op laat zitten, zal ik dat ook maar gaan doen dan?
En jij kiest ervoor, je paard niet.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 18:04

als jij het niet vind kunnen, en paard onwaardig vind, vind je dus day kimmie haar paarden onpaardwaardig behandeld.

Die van mij komt er ook weleens een dag niet uit, of maar een half uurtje, krijgt ze niks van