Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Geryon schreef:Een schuilstal is vaak toch ook wel even wat anders dan een dichte stal.. Vooral eentje die aan een kant helemaal open is. Daar zou mijn pony echt geen genoegen mee hebben, de shet daarentegen wel.
Soraya10 schreef:Ja wat dat betreft zijn het net mensen. De een heeft het sneller koud dan de ander. De een is meer een buiten paard dan de ander. Geen paard is hetzelfde dus ben het hier zeker mee eens. Kijk naar wat je paard je probeert te vertellen en speel daarop in.
fransje23 schreef:Soraya10 schreef:Ja wat dat betreft zijn het net mensen. De een heeft het sneller koud dan de ander. De een is meer een buiten paard dan de ander. Geen paard is hetzelfde dus ben het hier zeker mee eens. Kijk naar wat je paard je probeert te vertellen en speel daarop in.
Maar de mens zijn interpretatie van wat een paard probeert te vertellen is niet objectief maar gekleurd door denkwijze etc van die persoon.
Welzijn schreef:Als paarden het allemaal zo prettig vinden in hun stal, waarom heeft elke stal dan een deur om ze in de stal te houden?
Ik geloof best dat een paard het prima vindt (misschien wel zelfs prettig!) om zijn brokken en hooi even met rust te kunnen opeten, maar meer dan 4 uur op een stuk van 9m2? Kan mij niet voorstellen.
Kunnen de mensen die hun paard op stal hebben niet een test doen? Zodra ze oh zo graag naar binnen willen, ze binnen doen, maar dan met deur open. Ben benieuwd hoelang ze erin blijven!
Welzijn schreef:Als paarden het allemaal zo prettig vinden in hun stal, waarom heeft elke stal dan een deur om ze in de stal te houden?
Ik geloof best dat een paard het prima vindt (misschien wel zelfs prettig!) om zijn brokken en hooi even met rust te kunnen opeten, maar meer dan 4 uur op een stuk van 9m2? Kan mij niet voorstellen.
Kunnen de mensen die hun paard op stal hebben niet een test doen? Zodra ze oh zo graag naar binnen willen, ze binnen doen, maar dan met deur open. Ben benieuwd hoelang ze erin blijven!
Gini schreef:Ik vind het gek dat sommige mensen niet schijnen te begrijpen dat sommige paarden toch individueler van karakter zijn dan anderen. In het algemeen zijn paarden groepsdieren, maar dat zijn mensen ook. En toch zijn er mensen die zich alleen goed voelen wanneer ze iedere avond door een horde vrienden omringd worden en je hebt mensen die liever alleen voor de tv zitten of een goed boek willen lezen, voor wie al dat sociaal gedoe niet zo dikwijls moet. Ik ben overtuigd dat dat bij paarden ook is. Diep vanbinnen zijn het allemaal kuddedieren en moet er gewoon sociaal contact zijn, maar de frequentie en de mate waarin die behoefte vervult moet worden, verschilt per paard.
Bowen schreef:Die vergelijking kan je niet geheel en al maken, een mens is een roofdier, een paard een prooidier. In het natuurlijke wezen(even voorbij het individu) heeft een paard de kudde nodig voor veiligheid. Er zijn in het wild amper tot geen paarden die alleen zijn, die dat wel zijn overleven meestal niet al te lang. Ze kunnen wel even alleen zijn door omstandigheden, maar zoeken dan zo snel mogelijk aansluiting bij een kudde. Mensen kunnen van nature beter alleen zijn dan paarden, alhoewel ook dat zeer zeker zijn beperkingen kent.
Ik denk echt wel dat er paarden zijn die prijs stellen op rust in een veilige omgeving, even niet de "drukte" van de kudde, maar dat is naar mijn mening vrij beperkt. Even eten zonder de rest, even een tukje doen(wat meer om aangesloten minuten gaan dan uren), of even wat verderop staan.
fransje23 schreef:Bowen schreef:Die vergelijking kan je niet geheel en al maken, een mens is een roofdier, een paard een prooidier. In het natuurlijke wezen(even voorbij het individu) heeft een paard de kudde nodig voor veiligheid. Er zijn in het wild amper tot geen paarden die alleen zijn, die dat wel zijn overleven meestal niet al te lang. Ze kunnen wel even alleen zijn door omstandigheden, maar zoeken dan zo snel mogelijk aansluiting bij een kudde. Mensen kunnen van nature beter alleen zijn dan paarden, alhoewel ook dat zeer zeker zijn beperkingen kent.
Ik denk echt wel dat er paarden zijn die prijs stellen op rust in een veilige omgeving, even niet de "drukte" van de kudde, maar dat is naar mijn mening vrij beperkt. Even eten zonder de rest, even een tukje doen(wat meer om aangesloten minuten gaan dan uren), of even wat verderop staan.
Maar binnen een kudde is er toch ook redelijk wat ruimte tussen de individuen. Ze houden elkaar in de gaten maar zitten ook niet altijd op elkaar lip. Hier wil het nog weleens eens voorkomen dat er heel veel paarden op een klein stukje staan.
Waratje schreef:Mijn jonge merrie is geen prooidier, die heeft absoluut geen instincten die bij prooidier horenDie gaat er per definitie vanuit dat het eigen terrein volkomen veilig is en gaat languit liggen als ze daar behoefte aan heeft. Kan niet schelen of er andere paarden bij zijn of niet (mensen maakt ook niet uit). Honden zijn dingen waar je achteraan jaagt en zie je een wild zwijn oversteken in het bos dan wil ze daar ook achteraan
Prooidier, ammehoela
![]()
Dit is dan ook een paard uit een behoorlijk doorgefokte dressuurlijn en ik weet dat diverse familieleden van haar net zo ver (of nog verder) van de natuur af staanNatuurlijk zitten er ook gewone paardse instincten in, maar dat stukje prooidier......
[***] schreef:Hoe zou het te verklaren zijn dat die van mij weer overdag samen kunnen staan?
Ze hebben samen gelopen, ging redelijk (goed zou ik niet durven zeggen, maar aanvaardbaar, op enkele momenten na). Toen werd de ene pony bijna volledig blind en toen ging het totaal niet meer, werd de weide rondgedreven, werd in de stal gedreven om daar klappen te moeten incasseren, etc. Dus uit elkaar gehaald en ieder zijn aparte weide & schuilstal.
Nu lopen ze weer samen, overdag. En dit gaat zeer gemoedelijk. Ze staan ook regelmatig samen in de schuilstal. En de ene wil echt nog wel eens zijn plaats opeisen hoor, als die net die ene pluk hooi wil dan "jaagt" die de blinde wel weg (terwijl er hooi genoeg is, maarja, die pluk moest maar eens lekkerder zijn) maar dat gaat heel rustig, hij gaat er gewoon rustig naartoe en dan gaat de blinde vanzelf een paar passen opzij, en dan is het weer goed. Dit was "vroeger" niet waar, dan kon hij zo uit het niets van de andere kant van de weide op de blinde afvliegen, oren in de nek en tanden bloot, en niet rusten totdat hij minstens 1 hap had kunnen geven. Ook als hij de blinde wegjoeg van het eten moest die eerst de halve weide door voordat het goed was.. Terwijl ook toen de blinde al ging als hij nog maar in aantocht was, alleen was dit niet voldoende...
Maar dat soort taferelen zie je nu dus niet meer, en ik denk dat dit komt doordat ze maar een gedeelte van de dag samen lopen, en dat ze 's nachts ieder hun eigen hokje hebben en hun eigen ding kunnen doen... En dat gaat niet in een schuilstal zonder deur natuurlijk
Sees schreef:Waratje, dat je moet van mij wordt zegt meer over jou dan over mij...
Het is kul om te beweren dat het ene paard meer gedomesticeerd is dan de ander. Dat het ene paard beter tegen regen kan dan de ander, het niet erg vind om 6u op stal te staan terwijl de ander na 2u al gek wordt etc heeft niks met domesticatie te maken...
[***] ik denk dat in jouw geval dat gedeeltelijk gescheiden staan er idd voor zorgt dat ze elkaar overdag wel verdragen. Fijn dat je op deze manier toch een oplossing hebt gevonden voor je paarden.
Just out of curiousity, doe je nog iets met het blinde paardje?
Waratje schreef:Nope, mensen zijn van nature jagers/verzamelaars, wij vrouwen horen per definitie bij het "verzamelaars" stukje![]()
Dat roofdieren mjn paard als prooidier zullen zien (in eerste instantie) zal best, maar haar instincten zijn bepaald niet meer bijpassend. Ze loopt dan ook niet in het wild en is het resultaat van eeuwenlange domesticatie en een bepaald fokbeleid. Heel anders dan mijn oude merrie, die nog vol zit met natuurlijke instincten, maar dat is dus ook een ponytype (die veel waardering heeft voor haar stal, net zoals ze veel waardering heeft voor haar wei met collega's)