Hype? 24/7 buiten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sees

Re: Hype? 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 16:24

Wat ik gewoon soms lastig vind aan dit soort 'discussies' is dat het een gevoelig onderwerp is en mensen zich dus al vrij snel aangevallen voelen (en soms misschien ook worden). Daarbij zijn paarden gewoontedieren die veelal dingen gelaten over zich heen laten komen wat sommige mensen in mijn ogen ten onrechte bestempelen als tevreden gedrag. Én vaak is de buitengang niet goed georganiseerd waardoor de paarden zich niet prettig voelen maar mensen dan denken dat hun paard überhaupt het buiten staan dus wel niet fijn zal vinden.
Aan de andere kant is het weer de vraag dat áls paarden dingen klaarblijkelijk gelaten over zich heen laten komen, of je dan willens en wetens de situatie moet veranderen. Lastig...

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 16:46

Geryon schreef:
Een schuilstal is vaak toch ook wel even wat anders dan een dichte stal.. Vooral eentje die aan een kant helemaal open is. Daar zou mijn pony echt geen genoegen mee hebben, de shet daarentegen wel.

Ja wat dat betreft zijn het net mensen. De een heeft het sneller koud dan de ander. De een is meer een buiten paard dan de ander. Geen paard is hetzelfde dus ben het hier zeker mee eens. Kijk naar wat je paard je probeert te vertellen en speel daarop in.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 16:58

Soraya10 schreef:
Ja wat dat betreft zijn het net mensen. De een heeft het sneller koud dan de ander. De een is meer een buiten paard dan de ander. Geen paard is hetzelfde dus ben het hier zeker mee eens. Kijk naar wat je paard je probeert te vertellen en speel daarop in.

Maar de mens zijn interpretatie van wat een paard probeert te vertellen is niet objectief maar gekleurd door denkwijze etc van die persoon.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 18:23

fransje23 schreef:
Soraya10 schreef:

Maar de mens zijn interpretatie van wat een paard probeert te vertellen is niet objectief maar gekleurd door denkwijze etc van die persoon.

Elke interpretatie door de mens is niet objectief is en zolang paarden niet kunnen praten zullen we nooit exact weten wat ze nu willen.
Dus wij als mensen proberen er het beste van te maken, want als je eerlijk bent neem je geen paard om deze koste wat kost zoveel mogelijk op een (dure) stal te houden en jezelf daarmee voor dagelijkse (minimaal) 3 uur verzorging vast te leggen als je eigenlijk je paard niet het beste gunt....
Zoals ik al eerder aangaf, zou ik graag een dag vrij hebben omdat mijn paard toch wel zijn beweging heeft.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 18:53

[/quote]

Maar de mens zijn interpretatie van wat een paard probeert te vertellen is niet objectief maar gekleurd door denkwijze etc van die persoon.[/quote]

Elke interpretatie door de mens is niet objectief is en zolang paarden niet kunnen praten zullen we nooit exact weten wat ze nu willen.
Dus wij als mensen proberen er het beste van te maken, want als je eerlijk bent neem je geen paard om deze koste wat kost zoveel mogelijk op een (dure) stal te houden en jezelf daarmee voor dagelijkse (minimaal) 3 uur verzorging vast te leggen als je eigenlijk je paard niet het beste gunt....
Zoals ik al eerder aangaf, zou ik graag een dag vrij hebben omdat mijn paard toch wel zijn beweging heeft.[/quote]

Edit : ik heb ook mijn voordeur dicht om mijn kinderen binnen te houden omdat zij zelf vaak niet weten wat goed voor ze is en wat niet, zo probeer ik ze beschermen...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 19:08

Welzijn schreef:
Als paarden het allemaal zo prettig vinden in hun stal, waarom heeft elke stal dan een deur om ze in de stal te houden?
Ik geloof best dat een paard het prima vindt (misschien wel zelfs prettig!) om zijn brokken en hooi even met rust te kunnen opeten, maar meer dan 4 uur op een stuk van 9m2? Kan mij niet voorstellen.
Kunnen de mensen die hun paard op stal hebben niet een test doen? Zodra ze oh zo graag naar binnen willen, ze binnen doen, maar dan met deur open. Ben benieuwd hoelang ze erin blijven! :)

Een stal heeft een deur omdat je de paarden lichamelijk gescheiden wilt houden. Twee, drie of meer paarden wil je niet in 1 stal hebben.
Mijn paard staat gerust een ganse dag in haar stal, wanneer ik de deur openlaat.

Ik vind het gek dat sommige mensen niet schijnen te begrijpen dat sommige paarden toch individueler van karakter zijn dan anderen. In het algemeen zijn paarden groepsdieren, maar dat zijn mensen ook. En toch zijn er mensen die zich alleen goed voelen wanneer ze iedere avond door een horde vrienden omringd worden en je hebt mensen die liever alleen voor de tv zitten of een goed boek willen lezen, voor wie al dat sociaal gedoe niet zo dikwijls moet. Ik ben overtuigd dat dat bij paarden ook is. Diep vanbinnen zijn het allemaal kuddedieren en moet er gewoon sociaal contact zijn, maar de frequentie en de mate waarin die behoefte vervult moet worden, verschilt per paard.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 19:32

Ehm Welzijn, jij hebt zeker geen paard(en)?

Zo wel, hoe kom je op de belachelijke vraag waarom een stal een deur heeft als een paard het daar zo fijn vindt!? Heeft jou weiland of paddock geen hek dan, heeft het geen afrastering? Hij vindt het er toch zo fijn? Of woon jij in de natuur?
Een nacht op stal (of gewoon minimaal 6a8 uur buiten) is niks mis mee hoor.
Het zou mn voorkeur niet hebben maar dit zou wel. een minimale vereiste zijn met stallen zoeken

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 20:51

Welzijn schreef:
Als paarden het allemaal zo prettig vinden in hun stal, waarom heeft elke stal dan een deur om ze in de stal te houden?
Ik geloof best dat een paard het prima vindt (misschien wel zelfs prettig!) om zijn brokken en hooi even met rust te kunnen opeten, maar meer dan 4 uur op een stuk van 9m2? Kan mij niet voorstellen.
Kunnen de mensen die hun paard op stal hebben niet een test doen? Zodra ze oh zo graag naar binnen willen, ze binnen doen, maar dan met deur open. Ben benieuwd hoelang ze erin blijven! :)

vrij lang....mijn hengst kan overdag in en uit lopen en staat inderdaad heel vaak binnen.Vooral als het heet is.
Of hij nu buiten staat te suffen of binnen....daar heb je niet heel veel vierkante meters voor nodig :D

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 22:12

Gini schreef:
Ik vind het gek dat sommige mensen niet schijnen te begrijpen dat sommige paarden toch individueler van karakter zijn dan anderen. In het algemeen zijn paarden groepsdieren, maar dat zijn mensen ook. En toch zijn er mensen die zich alleen goed voelen wanneer ze iedere avond door een horde vrienden omringd worden en je hebt mensen die liever alleen voor de tv zitten of een goed boek willen lezen, voor wie al dat sociaal gedoe niet zo dikwijls moet. Ik ben overtuigd dat dat bij paarden ook is. Diep vanbinnen zijn het allemaal kuddedieren en moet er gewoon sociaal contact zijn, maar de frequentie en de mate waarin die behoefte vervult moet worden, verschilt per paard.

Die vergelijking kan je niet geheel en al maken, een mens is een roofdier, een paard een prooidier. In het natuurlijke wezen(even voorbij het individu) heeft een paard de kudde nodig voor veiligheid. Er zijn in het wild amper tot geen paarden die alleen zijn, die dat wel zijn overleven meestal niet al te lang. Ze kunnen wel even alleen zijn door omstandigheden, maar zoeken dan zo snel mogelijk aansluiting bij een kudde. Mensen kunnen van nature beter alleen zijn dan paarden, alhoewel ook dat zeer zeker zijn beperkingen kent.

Ik denk echt wel dat er paarden zijn die prijs stellen op rust in een veilige omgeving, even niet de "drukte" van de kudde, maar dat is naar mijn mening vrij beperkt. Even eten zonder de rest, even een tukje doen(wat meer om aangesloten minuten gaan dan uren), of even wat verderop staan.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 22:57

Mijn jonge merrie is geen prooidier, die heeft absoluut geen instincten die bij prooidier horen :') Die gaat er per definitie vanuit dat het eigen terrein volkomen veilig is en gaat languit liggen als ze daar behoefte aan heeft. Kan niet schelen of er andere paarden bij zijn of niet (mensen maakt ook niet uit). Honden zijn dingen waar je achteraan jaagt en zie je een wild zwijn oversteken in het bos dan wil ze daar ook achteraan :roll: Prooidier, ammehoela >;)
Dit is dan ook een paard uit een behoorlijk doorgefokte dressuurlijn en ik weet dat diverse familieleden van haar net zo ver (of nog verder) van de natuur af staan :+ Natuurlijk zitten er ook gewone paardse instincten in, maar dat stukje prooidier...... :n

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 23:13

Hier wordt zowel binnen als buiten gevoerd. Als het voer op is staan ze vaak binnen, zeker met slecht weer, maar ook geregeld buiten. Het is onzin dat je niet binnen zou moeten voeren om te zien of ze graag binnen of buiten staan. Als ze kunnen kiezen dan doen ze gewoon waar ze zich op dat moment het prettigst bij voelen. En als eten de belangrijkste reden zou zijn om binnen te staan en ze liever buiten zouden staan, dan doen ze dat zodra het eten op is toch wel.

24/7 buiten zonder goede schuilmogelijkheden + droge bodem is niet diervriendelijk in mijn ogen (zonder hek om de wei zouden ze ook een beter/hoger/droger plekje op zoeken), en 24/7 binnen is ook niet goed te praten. Gelukkig leven veel paarden ergens er tussenin.

Overigens trof ik afgelopen zomer geregeld mijn pony (22 en eczeem) alleen aan in de inloopstal, op rust, terwijl beide merries waarmee hij samen loopt, nog in het land stonden (minimaal 80 meter verderop aangezien ze de bak door moeten en langs een stukje weiland om bij hun weide ingang te komen)

Zou ik hem (of 1 van de anderen) echter achter in het land opsluiten en alleen achter laten, dan krijg ik een gestreste pony/paard.
Gaat hij zelf naar achteren en kan hij ook zelf weer terug dan is het geen probleem.
Alleen achterblijven in de paddock terwijl de anderen uit rijden gaan geeft ook onrust, maar geen paniekerig geren zoals in het land. Die paddock is toch vertrouwder.

Ook bij beide oude paarden zie ik dat ze geregeld de stal opzoeken terwijl ze de hele dag vrije toegang tot de wei hebben.
Maar dat is wel anders dan 20/7 er opgesloten staan.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 23:45

Bowen schreef:
Die vergelijking kan je niet geheel en al maken, een mens is een roofdier, een paard een prooidier. In het natuurlijke wezen(even voorbij het individu) heeft een paard de kudde nodig voor veiligheid. Er zijn in het wild amper tot geen paarden die alleen zijn, die dat wel zijn overleven meestal niet al te lang. Ze kunnen wel even alleen zijn door omstandigheden, maar zoeken dan zo snel mogelijk aansluiting bij een kudde. Mensen kunnen van nature beter alleen zijn dan paarden, alhoewel ook dat zeer zeker zijn beperkingen kent.

Ik denk echt wel dat er paarden zijn die prijs stellen op rust in een veilige omgeving, even niet de "drukte" van de kudde, maar dat is naar mijn mening vrij beperkt. Even eten zonder de rest, even een tukje doen(wat meer om aangesloten minuten gaan dan uren), of even wat verderop staan.

Maar binnen een kudde is er toch ook redelijk wat ruimte tussen de individuen. Ze houden elkaar in de gaten maar zitten ook niet altijd op elkaar lip. Hier wil het nog weleens eens voorkomen dat er heel veel paarden op een klein stukje staan.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 11:12

fransje23 schreef:
Bowen schreef:

Maar binnen een kudde is er toch ook redelijk wat ruimte tussen de individuen. Ze houden elkaar in de gaten maar zitten ook niet altijd op elkaar lip. Hier wil het nog weleens eens voorkomen dat er heel veel paarden op een klein stukje staan.

Dat is waar, wij gooien een X aantal paarden bij elkaar in een afgesloten ruimte. We zeggen tegen ze, zo, hier woon je nu mee samen, vindt elkaar maar leuk en dat ook nog eens altijd.

Ik denk dan ook dat het belangrijk is om met de behoeften van het paard rekening te houden. Heb je geen ideale ruimte waar paarden even weg van de anderen kunnen gaan staan en zie je dat dat paard daardoor niet genoeg rust kan vinden dan zal je dat paard die rust moeten geven. Ik ben dan ook geen tegenstander van een paar uur of nachtje op stal.
Ideaal is een ruimte die groot genoeg is voor het aantal paarden, met plek om elkaar echt even uit de weg te gaan, in een kudde waarbij rekening is gehouden met de verschillende karakters, schuilmogelijkheden die passen bij de betreffende paarden(de een wil liever in een open stal staan om lekker makkelijk te kunnen vluchten, de ander wil liever wat meer afgesloten staan om zich veiliger/fijner te voelen) en nog wel een aantal andere zaken(bv voerbeleid, stimulatie voor beweging e.d.).
Dat ideaal is best lastig, dus in veel gevallen zal je moeten roeien met de riemen die je hebt en zal je flexibel moeten zijn.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 11:13

Waratje schreef:
Mijn jonge merrie is geen prooidier, die heeft absoluut geen instincten die bij prooidier horen :') Die gaat er per definitie vanuit dat het eigen terrein volkomen veilig is en gaat languit liggen als ze daar behoefte aan heeft. Kan niet schelen of er andere paarden bij zijn of niet (mensen maakt ook niet uit). Honden zijn dingen waar je achteraan jaagt en zie je een wild zwijn oversteken in het bos dan wil ze daar ook achteraan :roll: Prooidier, ammehoela >;)
Dit is dan ook een paard uit een behoorlijk doorgefokte dressuurlijn en ik weet dat diverse familieleden van haar net zo ver (of nog verder) van de natuur af staan :+ Natuurlijk zitten er ook gewone paardse instincten in, maar dat stukje prooidier...... :n

Zie jij jezelf dan wel als een roofdier? Ik zou namelijk een bar slechte jager zijn, maar ben toch echt van nature een roofdier. Zo is ook jouw paard echt nog een prooidier, een prooidier die erg snel dood zou zijn in het wild, maar toch een prooidier.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 12:26

Nope, mensen zijn van nature jagers/verzamelaars, wij vrouwen horen per definitie bij het "verzamelaars" stukje :D
Dat roofdieren mjn paard als prooidier zullen zien (in eerste instantie) zal best, maar haar instincten zijn bepaald niet meer bijpassend. Ze loopt dan ook niet in het wild en is het resultaat van eeuwenlange domesticatie en een bepaald fokbeleid. Heel anders dan mijn oude merrie, die nog vol zit met natuurlijke instincten, maar dat is dus ook een ponytype (die veel waardering heeft voor haar stal, net zoals ze veel waardering heeft voor haar wei met collega's) ;)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 13:25

Paarden zijn nog niet enorm lang gedomesticeerd en staan dus nog steeds dicht bij de natuur...

Gini, 2 of 3 paarden wil je niet in stal van 3 x 3 hebben nee maar als de ruimte groot genoeg is, kun je natuurlijk prima meerdere paarden in één stal hebben. En het ene paard duldt pas een ander in 'zijn' ruimte als de stal 12 x 12 is en de ander al als de stal 4 x 4 is. De afmeting van de ruimte is essentieel maar ieder paard kan echt wel met een ander, de vraag is alleen of het dan in sommige gevallen nog nut heeft (lees; twee paarden die pas bij elkaar kunnen als de weide 3ha is :D).
Laatst bijgewerkt door Sees op 09-10-13 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 13:32

Hoe zou het te verklaren zijn dat die van mij weer overdag samen kunnen staan?
Ze hebben samen gelopen, ging redelijk (goed zou ik niet durven zeggen, maar aanvaardbaar, op enkele momenten na). Toen werd de ene pony bijna volledig blind en toen ging het totaal niet meer, werd de weide rondgedreven, werd in de stal gedreven om daar klappen te moeten incasseren, etc. Dus uit elkaar gehaald en ieder zijn aparte weide & schuilstal.

Nu lopen ze weer samen, overdag. En dit gaat zeer gemoedelijk. Ze staan ook regelmatig samen in de schuilstal. En de ene wil echt nog wel eens zijn plaats opeisen hoor, als die net die ene pluk hooi wil dan "jaagt" die de blinde wel weg (terwijl er hooi genoeg is, maarja, die pluk moest maar eens lekkerder zijn :+ ) maar dat gaat heel rustig, hij gaat er gewoon rustig naartoe en dan gaat de blinde vanzelf een paar passen opzij, en dan is het weer goed. Dit was "vroeger" niet waar, dan kon hij zo uit het niets van de andere kant van de weide op de blinde afvliegen, oren in de nek en tanden bloot, en niet rusten totdat hij minstens 1 hap had kunnen geven. Ook als hij de blinde wegjoeg van het eten moest die eerst de halve weide door voordat het goed was.. Terwijl ook toen de blinde al ging als hij nog maar in aantocht was, alleen was dit niet voldoende...

Maar dat soort taferelen zie je nu dus niet meer, en ik denk dat dit komt doordat ze maar een gedeelte van de dag samen lopen, en dat ze 's nachts ieder hun eigen hokje hebben en hun eigen ding kunnen doen... En dat gaat niet in een schuilstal zonder deur natuurlijk :Y)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 13:41

[***] een blind paard is een hele duidelijke uitzondering, dat hadden we al vastgesteld ;). Dat jouw 'gezonde' paard zo fel op het 'ongezonde' paard was, vind ik op zich niet zo vreemd :o. Dat hij dat nu niet meer is, komt misschien omdat de noodzaak hem 'uit de kudde te jagen' nu doordat ze voor een deel gescheiden staan er niet meer is?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 13:48

Sees, ik wordt een beetje moe van je. Ik schrijf toch duidelijk "eeuwenlang gedomesticeerd", afhankelijk van het referentiekader dat je gebruikt is dat niet per definitie hetzelfde als "enorm lang" :roll:
Natuurlijk zijn er nog genoeg paarden die wel dicht bij de natuur staan, zoals gezegd is mijn oude merrie daar een voorbeeld van. Maar dat neemt niet weg dat er genoeg paarden zijn die door generaties van andere criteria bij de voortplanting wat minder dicht bij de natuur staan. En daar is mijn jonge merrie een duidelijk voorbeeld van. Overigens houdt zij het heel goed met 24/7 buiten met schuilstal en zet zij zichzelf met nat weer heel snel "op stal", je zou eens nat kunnen worden <<)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 13:50

Haha ja, ik weet dat ik een echte uitzondering heb :Y)
Maar omdat het er nu over ging dat paarden die deurtjes helemaal niet nodig hebben als er een schuilstal is en genoeg ruimte enzo wilde ik daar even op inhaken.

Dat laatste denk ik dus ook :j Dat hij ging jagen en de blinde "uit de kudde" dreef kan ik helemaal begrijpen. Gek alleen dat hij het nu niet meer doet (ze hebben mij voor gek verklaard dat ik het opnieuw ging proberen trouwens ;) ). En dan denk ik toch dat dit komt doordat er 's nachts een deurtje in die stal zit ... Beiden rust, en dan kunnen ze het overdag best met elkaar vinden. Daarentegen 24/7 op elkaars lip (ookal is er een schuilstal en ruimte zat .. op de weide had ik zelfs 2 aparte schuilstallen met tussenmuur maar dat mocht ook niet baten) was om 1 of andere reden toch niet zo'n succes.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 14:16

Waratje, dat je moet van mij wordt zegt meer over jou dan over mij :o...

Het is kul om te beweren dat het ene paard meer gedomesticeerd is dan de ander. Dat het ene paard beter tegen regen kan dan de ander, het niet erg vind om 6u op stal te staan terwijl de ander na 2u al gek wordt etc heeft niks met domesticatie te maken...

[***] ik denk dat in jouw geval dat gedeeltelijk gescheiden staan er idd voor zorgt dat ze elkaar overdag wel verdragen. Fijn dat je op deze manier toch een oplossing hebt gevonden voor je paarden.

Just out of curiousity, doe je nog iets met het blinde paardje?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 14:25

Da's een dooddoener, Sees.
En denk eens na, ponyrassen (mijn oude merrie is duidelijk een grote pony) worden zelfs nu nog semi-wild gehouden. Bij paardenrassen waar bijvoorbeeld de wpn-ers uit voortgekomen zijn, zijn veel meer bij huizen/kastelen/steden gehouden gezien het werk waar ze voor waren.
Maar goed, ik ga maar eens mijn "prooidieren" pesten met mijn aanwezigheid. Dat lijkt me zinvoller dan hier te proberen een gesprek te voeren met iemand die overduidelijk een ander referentiekader heeft :j

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 14:35

[***] schreef:
Hoe zou het te verklaren zijn dat die van mij weer overdag samen kunnen staan?
Ze hebben samen gelopen, ging redelijk (goed zou ik niet durven zeggen, maar aanvaardbaar, op enkele momenten na). Toen werd de ene pony bijna volledig blind en toen ging het totaal niet meer, werd de weide rondgedreven, werd in de stal gedreven om daar klappen te moeten incasseren, etc. Dus uit elkaar gehaald en ieder zijn aparte weide & schuilstal.

Nu lopen ze weer samen, overdag. En dit gaat zeer gemoedelijk. Ze staan ook regelmatig samen in de schuilstal. En de ene wil echt nog wel eens zijn plaats opeisen hoor, als die net die ene pluk hooi wil dan "jaagt" die de blinde wel weg (terwijl er hooi genoeg is, maarja, die pluk moest maar eens lekkerder zijn :+ ) maar dat gaat heel rustig, hij gaat er gewoon rustig naartoe en dan gaat de blinde vanzelf een paar passen opzij, en dan is het weer goed. Dit was "vroeger" niet waar, dan kon hij zo uit het niets van de andere kant van de weide op de blinde afvliegen, oren in de nek en tanden bloot, en niet rusten totdat hij minstens 1 hap had kunnen geven. Ook als hij de blinde wegjoeg van het eten moest die eerst de halve weide door voordat het goed was.. Terwijl ook toen de blinde al ging als hij nog maar in aantocht was, alleen was dit niet voldoende...

Maar dat soort taferelen zie je nu dus niet meer, en ik denk dat dit komt doordat ze maar een gedeelte van de dag samen lopen, en dat ze 's nachts ieder hun eigen hokje hebben en hun eigen ding kunnen doen... En dat gaat niet in een schuilstal zonder deur natuurlijk :Y)

Misschien komt het ook wel omdat beide aan de situatie gewend zijn geraakt. Dit is maar een hersenspinsel hoor, geen idee of het echt zo is.

Toen die pony blind werd heeft hij zich eerst moeten leren aanpassen, zijn gedrag werd anders erdoor, misschien wat onzekerheid. De ander heeft daar heftig op gereageerd(ik zie wel meer reactie bij paarden op "zwakte"). Nu de blinde pony gewend is aan de blindheid is er misschien minder verwarring, minder onzekerheid en is de ander gewend geraakt aan het nieuwe gedrag. Hebben ze zich dus beide aangepast aan de blindheid van de een.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 14:43

Sees schreef:
Waratje, dat je moet van mij wordt zegt meer over jou dan over mij :o...

Het is kul om te beweren dat het ene paard meer gedomesticeerd is dan de ander. Dat het ene paard beter tegen regen kan dan de ander, het niet erg vind om 6u op stal te staan terwijl de ander na 2u al gek wordt etc heeft niks met domesticatie te maken...

[***] ik denk dat in jouw geval dat gedeeltelijk gescheiden staan er idd voor zorgt dat ze elkaar overdag wel verdragen. Fijn dat je op deze manier toch een oplossing hebt gevonden voor je paarden.

Just out of curiousity, doe je nog iets met het blinde paardje?

Waarom is dat kul?
Als je dat niet kan bewijzen IS het nl geen kul maar VIND je het kul.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 14:43

Waratje schreef:
Nope, mensen zijn van nature jagers/verzamelaars, wij vrouwen horen per definitie bij het "verzamelaars" stukje :D
Dat roofdieren mjn paard als prooidier zullen zien (in eerste instantie) zal best, maar haar instincten zijn bepaald niet meer bijpassend. Ze loopt dan ook niet in het wild en is het resultaat van eeuwenlange domesticatie en een bepaald fokbeleid. Heel anders dan mijn oude merrie, die nog vol zit met natuurlijke instincten, maar dat is dus ook een ponytype (die veel waardering heeft voor haar stal, net zoals ze veel waardering heeft voor haar wei met collega's) ;)

Roofdieren, dat we ook verzamelen hoort daar ook bij als omnivoor. Een beer doet ook erg veel aan verzamelen, eet grote hoeveelheden plantaardig voer(uit mijn hoofd zo'n 70% van zijn dieet, zwarte beer dan), toch noemen we dat nogsteeds een roofdier.
Dat ligt in hoe het lijf gebouwd is, dat ligt in het gedrag. Een paard is volledig een prooidier, hoe gefokt hij ook is. Een chi is een roofdier, hoe ver hij ook afstaat van die oorsprong, de wolf. Ook die schattige sociale golden is een roofdier, ook al vertoont hij amper meer gedrag wat je met dat oorspronkelijke roofdier kan vergelijken(tot je grote fouten maakt in de opvoeding, dan loop je toch weer tegen het roofdier aan).

Het gaat niet om hoe roofdieren jouw paard zullen zien, die zullen die van jou(net als iig 1 van mij) zien als een lekker makkelijk hapje. Het gaat erom wat het paard in zijn wezen is. Zijn lijf en gedrag vertellen je dat het een prooidier is, dat gaat niet om zware instinctieve reactie's alleen die de kans op overleven in het wild vele malen groter maken, dat gaat om vele andere veel subtielere zaken.

Dan heb je ook nog te maken met nature/nurture, maar om op dit alles wat dieper in te gaan is een hele discussie op zichzelf.