ohjajoh6 schreef:Thanks Bowen! Helaas kamp ik hier al weer heel wat jaartjes mee en ben ik maar al te bekend met raaigras etc. Staan nu dus sinds maand op nieuwe wei, waar het gras de hele zomer niet is gebruikt (onkruid staat nog veel hoger haha) + dat I>R> en hb en sb vind ik dan tenminste ontzettend tricky kan zijn, moet nu bv shet 50 kg laten afvallen, maar lukt domweg niet zonder grasloos plekje en zon slimmerd die der graaskorf binnen no time af heeft, geef droog hooi/stro mix en word er onderhand knap zenuwziek van eigenlijk...
Ik ken het hoor, heb ook een kruising shet met IR(en gevoelig voor HB) die al dik wordt van naar voer kijken, die aardig wat af mag vallen. Ben ook altijd aan het uitproberen hoe ik haar netjes op peil hou, maar haar ook genoeg ruwvoer geef.
Graasmasker is hier ook geen optie, ze krijgt hem dan wel niet af, maar ze vreet nogsteeds teveel, haar hele neus gaat kapot en ze wordt stiksjago ervan.
Heb haar op een paddock paradise staan met 2 uur per dag op een wei zonder raaigras, het gras zit wel goed nu, maar ze zal in de nacht toch weer apart moeten met een sonja bakker dieet, ze vreet teveel met verder onbeperkt hooi.
De HB is geen echt risico in deze vorm(gaat wonder boven wonder gewoon goed), maar de vetzucht is wel een probleem, de IR is daarin gewoon lastig, die maakt afvallen lastiger en ik kan niet opwerken tegen haar vraatzucht, zal haar dus echt moeten beperken in de inname.
Het blijft een lastig iets waarbij je steeds weer moet kijken of iets werkt en weer aan moet passen, het houdt je van straat zullen we maar zeggen