[Discussie] Paard 23 uur per dag op stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

paulinebes

Re: [Discussie] Paard 23 uur per dag op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 14:16

De uitdrukking is 24/7 (twentyfour/seven), dus dan is 23/7 toch zeker ook goed (23 uur per dag / 7 dagen per week...) ;)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 14:18

Misschien wel, maar het zag er zo stom uit :D 24/7 is toch meer een begrip.

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 14:25

Als de meesten vinden dat 23/7 op stal niet kan/mag; wat is dan eigenlijk wel acceptabel? Wat is het minimaal aantal uur dat een paard in een etmaal aan vrije beweging (in ruime winterpaddock/weiland) moet hebben en dus hoe lang mag een paard maximaal op stal staan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 14:43

Als 24/7 niet kan dan probeer ik persoonlijk tijdens het weideseizoen 8-12u aan te houden, in de winter is dat eerder 4-8u minimum. Hier zit rijden en werk bij, zeker als ik er het veld mee intrek. Dat varieer ik ook, de ene keer een pittige rit en de keer erop gewoon uurtje stappen op de veldpaden met los teugeltje.
Uiteraard zijn de uren ook afhankelijk van de bodem. Is die echt erg slecht zoals afgelopen winter waar de paarden meer dan duidelijk hinder van ondervinden, dan hou ik ze wel op stal. LIever dat ze daar dan ongestoord kunnen eten en rondstappen dan vastgezogen staan in de modder en niet kunnen schuilen, eten of drinken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 14:45

Vraag ik me ook af, paulinebes, want als je paard enkel 's nachts op stal gaat dan spreken we toch ook al vlug over 8-10 uur doorlopend op stal.
Als dit al te lang is, dan gaat het gesprek toch weer richting 24/7 buiten.

ellenimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 15:05

bedankt Paulinebes.. we doen ons best ja met zn allen toch?
vind (persoonlijk dan he...:) ) dat een paard in de winter minimaal zes uur - buiten het werk om - buiten moet zijn en zomers zo lang mogelijk....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 15:12

Is het ook niet te bekijken hoe het in elkaar zit op stal?

De ene heeft een ruime box van 5x5, ergens anders is het standaardmaatje 3x3 en nog ergens anders is het een kruiphok. Ik zie liever een standaardbox met sociaal contact en een berg hooi op een nette ondergrond dan eentje van 5x5 waar duisternis heerst met vochtigheid en schimmels in totale afzondering met een tapijtje van stront.

Uiteraard is 12u ook gewoon 12u op stal, dat moet wel gezegd maar het ene alternatief is toch aangenamer dan het andere.

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 15:19

op de site van o.a. paardnatuurlijk staat dat een paard in het wild/in de natuur 60% van de tijd eet en loopt, 20% staat, 10% ligt, 10% speelt/kroelt etc. Als ze die 20% + 10% staan en liggen in een keer en aansluitend zouden doen, dan zou een paard maximaal 7 uur achter elkaar op stal mogen staan. Maar punt is natuurlijk dat die 30% nooit in een keer "opgemaakt" wordt. Deze wordt verspreid en afgewisseld met de andere activiteiten over 24 uur..... Maar om de natuur zoveel mogelijk te benaderen en gezondheidsproblemen (fysiek en mentaal) zoveel mogelijk te vermijden en je wilt je paard toch een gedeelte op stal hebben, zou je misschien zo dicht mogelijk bij die max 7 uur op stal moeten gaan zitten...
Er zal trouwens toch vast wel een keer onderzocht zijn hoe lang je een paard max op een stal kunt laten staan, zonder dat dit gevolgen heeft voor de (geestelijke)gezondheid van een paard?
Laatst bijgewerkt door paulinebes op 17-05-13 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 15:20

Waarom moet er dan weer een vergelijking gemaakt worden tussen een standaardstal met verder goede omstandigheden en een grote stal met slechte, dat heeft toch niet met elkaar te maken? Een grote stal is niet per definitie vies etc. 3x3 vind ik voor (grote) paarden echt te klein, 2 keer de stokmaat is een mooie richtlijn imo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 15:26

Het ideale is een grote nette stal, het was maar een voorbeeld en dat heb ik iets extremer doorgetrokken ja. Daarmee wil ik zeker niet aanduiden dat elke grote stal vies en donker is en elke standaardstal kraaknet.

Op zich is 7u op stal dan volgens paardnatuurlijk het maximum. Wil je dat aanhouden maar kan je paard niet 24/7 het land in, dan moet je ofwel goed rondkomen met weinig slaap, ofwel je paard de hele nacht buiten laten en eerder overdag op stal houden.

bestekhaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 15:41

ik vind het erg als mensen hun paard alleen maar uit hun box halen om te rijden of te longeren... naar mijn mening moet een paard sowieso overdag een poos de wei in (behalve als de grond bevroren is)

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 16:07

@varekaj: ik zeg niet dat paardnatuurlijk zegt dat een paard max 7 uur op stal mag. Volgens mij ziet paardnatuurlijk een paard uberhaupt niet graag op stal, maar dat terzijde. Paardnatuurlijk geeft aan hoe een paard in de natuur z'n dag indeelt in %.
Ik gebruik die percentages om op een of andere manier te bepalen wat de maximale verhouding stal tov buiten zou kunnen zijn. Ik weet 't dus niet, maar zou fijn zijn als er een soort standaard voor zou zijn. Dus dat pensionhouders geen pensionstal meer kunnen beginnen als er niet voldoende weidegang aanwezig is bijvoorbeeld.. Of misschien een soort keurmerk voor pensionstallen, waarbij je alleen aangesloten mag zijn als je voldoet aan bepaalde minimum eisen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 16:23

Op zich geen slecht plan natuurlijk die beperking, maar wat met stallen die hun grond kwijtraken? Dan doel ik op onteigening, stopzetting huurcontract/pacht, andere inkleuring van het gewestplan en dat soort dingen. Moeten die er dan ook mee ophouden? En indien ja, wat voor termijn geef je ze dan? Vaak zijn het grote bedrijven of familiezaken. Moeten al die mensen dan maar plots een nieuwe job gaan zoeken? Waar dan? Tegen welk loon? Gaan ze überhaupt wel werk vinden?

En wat met de paarden? Is het een stal met veel paarden in eigendom, dan zijn die vaak ook niet altijd op 1-2-3 verkocht. Zijn er veel pensionklanten, dan is het niet realistisch dat iedereen binnen 2 maanden een nieuwe plek vindt die voldoet aan zijn/haar eisen. Helemaal niet met bijvoorbeeld de winter voor de deur.

Laat dit geen verdediging zijn naar stallen waar de paarden niet naar buiten kunnen. Zo'n stallen mogen ze inderdaad gewoon sluiten voor mijn part. Hiermee doel ik op stallen die door omstandigheden die accommodatie kwijtraken waar niet altijd direct een alternatief voor is.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 16:36

De pest is dat dergelijke topics een sfeer hebben die nu niet bepaald uitnodigend is voor mensen die hun paard 23/7 op stal hebben om te reageren. Zodra je even je kop boven het maaiveld uit steekt wordt ie gelijk af gehakt. Misschien moeten "jullie" daar eens over na denken als je echt een discussie wilt met de personen waar het om gaat.

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 16:43

@varekaj: Als er sprake is van onteigening of iets dergelijks door de gemeente, vind ik dat de gemeente een verantwoordelijkheid heeft om een alternatief te bieden. Een plotselinge stopzetting huurcontract/pacht: dat zal ook niet zomaar gebeuren en zal over het algemeen via een rechter lopen; vaak is er al een heel traject van jaren aan vooraf gegaan. Dus van "onvoorbereid" zijn, zal in zo'n geval geen sprake meer zijn. Maar dit zijn zaken die andere ondernemers ook kunnen gebeuren. Een stalhouder heeft in zo'n situatie niet meer rechten dan een andere ondernemer.

@stef: maar welke discussie wil je dan eigenlijk aangaan over 23/7 op stal? Want volgens mij kan je alleen maar concluderen (nav onderzoek etc) dat dat geen goede situatie is voor een paard.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 16:45

Pauline, daar ga ik niet op in, want dan wordt mijn kop er toch gelijk af gehakt :+

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 16:47

ik hak niet hoor... :(:) Maar mensen moeten wel met steekhoudende argumenten komen...en volgens mij is dat bij de verdediging van 23/7 stal vrij lastig...
:j

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 16:53

Even buiten alle feiten om . . . Heb je enig idee hoe het moet voelen om zo'n uurtje of 22 (in sommige gevallen) opgesloten te staan op een plek waar je enkel om je eigen as heen kan draaien (reguliere boxen) dus vergelijk voor ons met de grootte van je eigen bed. Uurtje paddock uurtje rijden en ze denken poeh die heeft zijn beweging wel gehad, terwijl je zelf wel in alle vrijheid de hele dag door van hot naar her gaat ;( sommige zeggen die van mij vind het niet erg om op stal te staan ?? Heeft ie je dat verteld ?? wat moeten ze anders, ze zijn zo gedomesticeerd dat ze zich erin berust hebben, En trouwens als ie het zo fijn vind waarom sluit je dan de stal deur ? Omdat je weet dat als je de deur open laat dat hij er uit zou lopen . . . :D zogezegd dan allemaal hé, ik snap heus wel dat je een box deur in een stal niet open laat omdat het niet veilig is om ze te laten rond-banjeren. Tis ook nog eens slecht voor benen en voeten en darmen om niet volgens hun natuur de hele dag door in beweging te zijn. Ik snap dat het niet kan op veel stallen met name in de rand-stad,maar ik snap zo'n stal houder al niet, als je niet in de dagelijkse behoefte van de dieren kunt voorzien waar ben je dan mee bezig. Ook ik woon in de randstad en heb de opsluiting een poosje moeten ervaren, tenminste mijn paard dan !! het is mij nu dubbel en dwars waard om een takke-eind te reizen iedere dag naar een stal die dat "wel" biedt !! ik was vergeten hoe gelukkig mijn paard daar van wordt en hoe braaf hij eigenlijk die opsluiting geeft ondergaan (sorry paard :( ) kan zeggen het was even niet anders maar verwijt mijzelf dat ik niet beter en verder heb gekeken voor je, ik had me er ook enizins in berust denk ik (lekker dicht bij huis hé 8)7 ) nogmaals hij hinnikt weer naar me, is veel rustiger en heeft ook weer plezier in het werk, en is niet meer zo dik omdat ie uit verveling zijn hele box leeg-vrat ! Je moet er wat voor over hebben en goed nadenken voordat je een dier aanschaft of je wel een plekje hebt waar hij enigszins blij paard kan zijn. In de winter is het bij ons ook meer beperkt maar dan rij ik op en neer en maak afspr met stalgenoten om er voor te zorgen dat ze toch veel buiten komen. Zie het zo, als je op een klein flatje woont en werkt de hele dag moet je ook geen sint-bernard aanschaffen, omdat JIJ dat zo leuk vind . . . .
Laatst bijgewerkt door room10 op 17-05-13 17:06, in het totaal 1 keer bewerkt

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 16:55

SorpresaKyra schreef:
Allen je nekharen overeind Gypsy, nou heel me haardos stond in de lucht..
Ja oke waren grappige plaatjes bij maar net wat Gamblerscup al aangaf het verhaal erachter is gewoon sneu.
Het zal altijd een discussie blijven over op stal en altijd buiten staan.
Ik zit ook op veen en ze lopen hier de boel echt niet verrot en staan 365 dagen op de wei.

Ik begin net te lezen, dus misschien een beetje laat op dit stukje, maar ik heb ook veengrond en hier lopen ze de wei dus wel aan gort, en dat zelf met 3 paarden en in totaal 2,5 a 3 ha.
En aan gort betekent kniediep wegzakken wanneer het zwartgelopen is. Ijzers er af, mok, peesblessures en geen paard die er lol an heeft in de drek te staan hoor...

Je kunt niet zomaar oordelen over het land van een ander.
Dat paarden dan op een andere manier wel voldoende buiten moeten kunnen lopen ben ik het wel mee eens. Maar dat hoeft niet op het gras te zijn.

Hier komen de paarden zodra het land te nat wordt echt minder tot niet meer op het land.
Ze zijn ook prima tevreden met hun paddock en regelmatig de bak er bij. Al zullen ze natuurlijk het liefst het hele jaar willen grazen. Een wei is niet heilig. Als er hier veel muggen en vliegen zijn kiezen de paarden ook zelf voor de paddock en de stal. Dan zie je ze echt de hele dag niet in het land.

Ik kan me voorstellen dat je vanwege de ligging en faciliteiten kiest voor een stal waar de paarden in de winter maar beperkt buiten worden gezet, maar dan vind ik het wel je plicht om dan ter compensatie zelf te zorgen dat je paard er meerdere keren per dag uit komt, ook enkele uren los in een bak of paddock, liefst met een maatje, en zorgt voor voldoende beweging en afwisseling.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 16:56

Als we op het punt aanbelanden waar we mensen met paarden gaan vergelijken dan stopt de zinnigheid volledig. Laat mij 24/7 op een wei staan met een bak vol voordroog en ik word razend gek.
Soms, heel soms maken mensen meer problemen van het stalmanagement dan het paard in kwestie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 17:09

Welk alternatief is er mogelijk als de boel onteigend wordt of de pacht wordt stopgezet, maar er is in de nabije omgeving niks meer vrij? Wat als zo'n stal vroeger in open velden lag die intussen zijn volgebouwd met woonblokken en zij het laatste stukje groen vertegenwoordigden?
Een andere zelfstandige moet ook op zoek naar een nieuw pand, maar da's makkelijker dan een stalhouder die plots x hectare weiland uit zijn mouw moet zien te toveren om zijn zaak bestaande te houden. Dat wordt dan ofwel land dat vaak al verder weg ligt, zit jij daar als klant op te wachten? Ofwel de boel verkopen en verhuizen waar wel land is en daar opnieuw beginnen. Maar zeg nu zelf, wie wil zo'n complex kopen als er geen land bij te krijgen is?
Ofwel de zaak stoppen, maar wat met oudere ondernemers die hun hele leven niks anders gedaan hebben? Een autoverkoper kan altijd wel ergens aan de slag, een stalhouder of boer zie ik niet zo snel bij een andere uit dezelfde stiel gaan aankloppen "hey, heb je werk voor me"?
Voor een jongere ondernemer zijn er waarschijnlijk wel nog meer opties.

Ik wil graag in discussie gaan met mensen die hun paarden meer op stal hebben dan in het land. Mijn motivatie is op dit moment zelf medisch, maar wat zijn nu echt DE argumenten waarom zij daarvoor kiezen om bewust op een stal te gaan staan waar zoiets standaard is? Is het goedkoper? Dichter bij huis? Is er niets anders in de omgeving?

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 17:10

Precies !! Heb je helemaal gelijk in, daarom verplicht niemand jou dat gelukkig ook, om als mens 24/7 in een wei te staan met een bak voordroog-hooi

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 18:27

room10 schreef:
Precies !! Heb je helemaal gelijk in, daarom verplicht niemand jou dat gelukkig ook, om als mens 24/7 in een wei te staan met een bak voordroog-hooi

:j

mooihoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 18:27

mensen doen dat steeds vaker..hoor vergelijken...oh ik heb het koud dus mijn paard zal het ook wel koud hebben. dus hup dikke deken op. of jij loopt toch ook niet in de regen zonder ja dus hup paard moet ook een deken op. dit zie je steeds vaker voor bij komen.

ellenimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 18:40

haha ja moet eerlijk toegeven dat ik op dit moment steeds de neiging heb mijn paard weer een regendeken op te doen....toch maar niet