staat jou paard veel op stal in de winter?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 10:28

mooihoofd schreef:
waarom heb je en binnenbak nodig....omdat je wedstrijden rijd onzin. heb het ook altijd zonder binnenbak gedaan. en ben ook ver gekomen met mijn paard. dus dat vind ik nou echt onzin zeggen dat je een binnenbak nodig hebt. of ja een sportpaard hoeft niet zo lang op de wei . vind ik ook onzin

ik heb geen binnebak en rij ook wedstrijden, bij mij op stal staan de paarden gedurende de wintermaanden een gehele tijd stil... door het bevriezen van de bak, een zwembad in de bak of sneeuw kun je dan niet fatsoenlijk trainen. ik kan uitwijken naar de binnenbak van mijn club, maar niet iedereen heeft die mogelijkheid.
dus ja ik kan begrijpen dat mensen die hun sport willen beoefenen gewoon als eis hebben dat er een binnenbak aan de stal zit...

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 10:48

ik las ergens ook nog iets over gewoontedieren maar kan die bepaalde quote niet terug vinden.,
wil er wel op reageren.

Paarden zijn idd gewoontedieren maar na een week een bepaald ding op een andere manier doen dan anders, dan zijn ze daar ook aan gewend.
voorbeeld: je paard gaat altijd als eerste naar buiten, dan is hij daar aan gewend. vervolgens doe je hem een week lang als laatste naar buiten, de eerste 3 dagen zal hij er moeite mee hebben, maar daarna accepteerd hij het en is het gewend.

maar nu komt het...

ondanks dat een paard een gewoonte dier is, geeft hij wel aan wat hij prettig vind en wat niet en daaraan kun je zien dat een dier een voorkeur heeft.

mijn paard heeft de eerste jaren van zijn leven in een kudde gewoond, hij is er geboren, opgegroeid en heeft nooit een stal van dichtbij gezien tot hij naar Nederland werd gehaald.
bij mij komt hij altijd na een bepaalde tijd op stal om de nacht daar door te brengen.
en het ene moment wordt hij gevoerd op de stal, het volgende moment in de wei en weer een ander moment in/bij de trailer of bijde poetsplaats. naar gelang wat makkelijker is.
nou, dat hij snachts op stal komt is een gewoonte voor hem.
maar waar hij zijn voer krijgt is dus voor hem altijd afwachten.

ik heb paardenhouderij gestudeerd en moest daardoor altijd veel stage lopen. als de stage ver was ging mijn paard mee.
omdat ik zeer leergierig en nieuwschierig was/ben zocht/zoek ik altijd naar nieuwe voor mij onbekende dingen. ik heb dus verscheidenen sportstallen gehad, maar ben ook een keer naar een NAHstal geweest.
wat dus betekende dat mijn paard 24/7 buiten moest blijven staan.

zoals ik al eerder in deze post schreef, zou dat helemaal geen probleem moeten zijn. meneer heeft een paar jaar alleen maar buiten vertoefd en paarden passen altijd na een week hun gewoonte aan.
nou... na 6 weken heb ik mijn paard naar huis gehaald. het was dramatisch om hem daar te hebben.
meneer kwam er al snel achter dat hij niet snachts naar binnen werd gehaald en besloot daarom maar over het hek heen te springen en zelf op zoek te gaan naar een plekje waar hij binnen kon staan...
nou, het is een hele gewaarwording om je paard eerst in huis tegen te komen (de deur was altijd open) vervolgens in de zadelkamer tegen te komen en weer een dag later had meneer de 5 stalletjes gevonden...(die staan vol met voer en andere spullen dus daar kon geen paard staan)
dit was niet de bedoeling :n
dan maar de hekken verhogen :)
dat hielp super goed!!
meneer sprong in ieder geval niet meer over de hekken heen...
maar... wist ons wel de hele nacht wakker te houden met zijn geschreeuw, gestampt en geren...
op een gegeven moment begon hij zelfs alles te slopen wat hij tegen kwam incl alle hekken en de paarden die bij hem stonden :oo
en dat was het moment dat ik besloot hem naar huis te halen.

wat ik hiermee wil aangeven is dat een paard naast een gewoonte dier ook echt zijn duidelijke voorkeur laat blijken. die van mij wil absoluut naar buiten, ben je niet op tijd (voor zijn gevoel) met buiten zetten blijft hij net zolang schreeuwen, stampen en tegen de deur aan slaan tot je hem wel komt halen en ja dan staan de andere paarden nog gewoon rustig op stal.
maar na een bepaalde tijd is hij het buiten gewoon zat en als je dan niet op tijd bent, dan zet hij zichzelf wel binnen...
hij geeft dus duidelijk aan dat hij, ondanks dat hij de keuze heeft gekregen, gewoon 's nachts binnen wilt staan. hij voelt zich daar prettig bij, en op zijn gemak.
en eerlijk? mijn paard is een heel stresserig type die als hij buiten staat alleen maar om zich heen kijkt en wel is waar eet, maar zich niet de rust geeft om te drinken. je ziet aan hem dat zijn stal zijn rustpunt is. daar komt hij tot rust en begint hij te drinken.

dus ja een paard is een gewoonte dier, maar ondanks dat kun je, als je goed naar je paard kijkt altijd zijn persoonlijke voorkeur zien.
en eerlijk? ik denk dat de eigenaar (als die openstaat om te willen zien) beter kan zien wat de persoonlijke voorkeur van een paard is als wanneer een vreemde daar naar kijkt.

M_D_H

Re: staat jou paard veel op stal in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 10:49

oh, excuses voor de vele posts die ik achter elkaar geplaatst heb,
mijn laptop doet niet meer aan quotes in quotes dus ik moet helaas elk bericht afzonderlijk van elkaar schrijven :o

Beagle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 13:46

Hahaha! M_D_H, heb je geen last van je vingers inmiddels?
Het paard, die alleen in de wei staat ziet er verder prima uit gelukkig (in ieder geval niet te dik door het heen en weer rennen ;) ) en ik heb zelf tot voor kort op de dierenambulance gereden, dus heb er vaker overleg over gehad met de dierenbescherming. Het is gewoonweg niet verboden.

Ik ben het overigens helemaal met je eens, hoor, wat betreft het stuk over gewoontedieren.
Het is alleen helaas zo dat veel paardeneigenaren zich niet verdiept hebben in het gedrag van hun paard en wat de behoeften van een paard zijn. Daarmee doel ik op de mensen, die bijvoorbeeld zeggen dat hun paard zo rustig en lief is, terwijl dit gewoon komt doordat het paard zich afsluit in zijn gewoonten en eigenlijk gewoon timide is. Die mensen zien niet dat hun paard ongelukkig is, veelal door onkunde.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 18:46

Cardy schreef:
Nou dan zal ik ook wel een relschopper zijn, want ik ben het ook eens met Mona. Ze zegt overigens niks over dierenmishandeling, alleen haar mening en kijk erop. Ze wilt alleen duidelijk maken dat mensen teveel vanuit hunzelf kijken en niet vanuit het paard.

het lijkt erop dat sommige mensen hun kop in het zand steken wat betreft het houden van paarden. Iedereen weet dondersgoed dat het niet goed is om een paard uren lang, zijn hele leven lang, op de sluiten in een hokje van (zeg maar) 3x3 meter.

Ik ben het ook met Mona eens. Niet iedereen is in de gelegenheid om zijn paard het allerbeste te geven, maar je moet er wel naar blijven streven, en niet bij een uurtje paddock denken "zo is het wel genoeg". Roeien met de riemen die je hebt, maar altijd op zoek naar de beste situatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 18:49

Waar ik rijd staan de paarden 's winters op stal. Ik vind het persoonlijk niet ideaal, vooral omdat ik van een stal kom waar ze 's winters overdag alleen naar buiten gingen en 's zomers de hele dag, maar het kan niet anders. Als ik op stal ben probeer ik ze altijd zo lang mogelijk buiten te hebben, als ik met de ene bezig ben zet ik een ander paard bij de ander zodat die in ieder geval ook buiten kan blijven staan. Helaas heb ik niet altijd de tijd van de wereld en als niemand anders ze binnen kan zetten als ik al naar huis ben moeten ze het soms doen met anderhalf uur.. Gelukkig gaan ze als het goed is deze week het land op :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 18:53

Geryon schreef:
Wat zijn paarden toch lief eigenlijk, dat ze er zo snel tevreden uit zien...

Ja wat moeten ze anders hè...?
Des te groter is je verantwoordelijkheid!

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 18:59

onze paarden staan ook veel op stal in de winter, helaas..
Gelukkig heb ik wat meer zeggenschap gekregen (of hoe je dat noemt, haha) en afgelopen winter stonden ze ongeveer 4-6 uur buiten overdag in de winter. dus dat is al een hele verbetering ipv dagen op stal staan en dan eens een uurtje naar buiten.. en als ze langer buiten staan gaan ze ook bij het hek staan, ze staan liever binnen, maar ik wil gewoon dat ze hun benen even strekken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 19:02

Ik moet zeggen dat het bij ons op stal wel goed geregeld is qua buiten zetten. Als je het even aangeeft komen ze vaak wel eerder buiten. Ben er meestal rond een uur of 4 en vaak staan ze dan al buiten of zijn ze 's morgens al minimaal een uurtje geweest. Maar ja het blijft moeilijk, niet genoeg paddocks voor alle paarden en mensen zetten dan (uiteraard) toch liever hun eigen paarden erin

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 19:05

M_D_H schreef:
ik las ergens ook nog iets over gewoontedieren maar kan die bepaalde quote niet terug vinden.,
wil er wel op reageren.

Paarden zijn idd gewoontedieren maar na een week een bepaald ding op een andere manier doen dan anders, dan zijn ze daar ook aan gewend.
voorbeeld: je paard gaat altijd als eerste naar buiten, dan is hij daar aan gewend. vervolgens doe je hem een week lang als laatste naar buiten, de eerste 3 dagen zal hij er moeite mee hebben, maar daarna accepteerd hij het en is het gewend.

maar nu komt het...

ondanks dat een paard een gewoonte dier is, geeft hij wel aan wat hij prettig vind en wat niet en daaraan kun je zien dat een dier een voorkeur heeft.

mijn paard heeft de eerste jaren van zijn leven in een kudde gewoond, hij is er geboren, opgegroeid en heeft nooit een stal van dichtbij gezien tot hij naar Nederland werd gehaald.
bij mij komt hij altijd na een bepaalde tijd op stal om de nacht daar door te brengen.
en het ene moment wordt hij gevoerd op de stal, het volgende moment in de wei en weer een ander moment in/bij de trailer of bijde poetsplaats. naar gelang wat makkelijker is.
nou, dat hij snachts op stal komt is een gewoonte voor hem.
maar waar hij zijn voer krijgt is dus voor hem altijd afwachten.

ik heb paardenhouderij gestudeerd en moest daardoor altijd veel stage lopen. als de stage ver was ging mijn paard mee.
omdat ik zeer leergierig en nieuwschierig was/ben zocht/zoek ik altijd naar nieuwe voor mij onbekende dingen. ik heb dus verscheidenen sportstallen gehad, maar ben ook een keer naar een NAHstal geweest.
wat dus betekende dat mijn paard 24/7 buiten moest blijven staan.

zoals ik al eerder in deze post schreef, zou dat helemaal geen probleem moeten zijn. meneer heeft een paar jaar alleen maar buiten vertoefd en paarden passen altijd na een week hun gewoonte aan.
nou... na 6 weken heb ik mijn paard naar huis gehaald. het was dramatisch om hem daar te hebben.
meneer kwam er al snel achter dat hij niet snachts naar binnen werd gehaald en besloot daarom maar over het hek heen te springen en zelf op zoek te gaan naar een plekje waar hij binnen kon staan...
nou, het is een hele gewaarwording om je paard eerst in huis tegen te komen (de deur was altijd open) vervolgens in de zadelkamer tegen te komen en weer een dag later had meneer de 5 stalletjes gevonden...(die staan vol met voer en andere spullen dus daar kon geen paard staan)
dit was niet de bedoeling :n
dan maar de hekken verhogen :)
dat hielp super goed!!
meneer sprong in ieder geval niet meer over de hekken heen...
maar... wist ons wel de hele nacht wakker te houden met zijn geschreeuw, gestampt en geren...
op een gegeven moment begon hij zelfs alles te slopen wat hij tegen kwam incl alle hekken en de paarden die bij hem stonden :oo
en dat was het moment dat ik besloot hem naar huis te halen.

wat ik hiermee wil aangeven is dat een paard naast een gewoonte dier ook echt zijn duidelijke voorkeur laat blijken. die van mij wil absoluut naar buiten, ben je niet op tijd (voor zijn gevoel) met buiten zetten blijft hij net zolang schreeuwen, stampen en tegen de deur aan slaan tot je hem wel komt halen en ja dan staan de andere paarden nog gewoon rustig op stal.
maar na een bepaalde tijd is hij het buiten gewoon zat en als je dan niet op tijd bent, dan zet hij zichzelf wel binnen...
hij geeft dus duidelijk aan dat hij, ondanks dat hij de keuze heeft gekregen, gewoon 's nachts binnen wilt staan. hij voelt zich daar prettig bij, en op zijn gemak.
en eerlijk? mijn paard is een heel stresserig type die als hij buiten staat alleen maar om zich heen kijkt en wel is waar eet, maar zich niet de rust geeft om te drinken. je ziet aan hem dat zijn stal zijn rustpunt is. daar komt hij tot rust en begint hij te drinken.

dus ja een paard is een gewoonte dier, maar ondanks dat kun je, als je goed naar je paard kijkt altijd zijn persoonlijke voorkeur zien.
en eerlijk? ik denk dat de eigenaar (als die openstaat om te willen zien) beter kan zien wat de persoonlijke voorkeur van een paard is als wanneer een vreemde daar naar kijkt.

Dat klopt, ieder paard is anders. Die van mij kan ook niet 24/7 buiten, maar reageert anders: ze kwijnt gewoon weg, heeft het de hele dag koud (ook midden in de zomer) en heeft totaal geen energie meer. Als er iemand langs loopt hinnikt ze hoopvol of ze misschien van het land af mag. Ik ben dan niet het type eigenaar die zegt "schat het is voor je eigen bestwil want paarden horen buiten" Nou nee dus, niet altijd. Maar 's ochtends staat ze als eerste klaar om naar buiten te gaan. :)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 20:28

Die van ons staan wel veel buiten. Ze gaan naar buiten zodra ze hun krachtvoer op hebben. Meestal zo rond half 7. In de winter rond 8 uur 's avonda naar binnen. Op dit moment vaak zelfs tot 12 uur 's nachts.
Als het echt beestig slecht weer is en ze lopen op sneeuwklompen dan gaan ze sosm wel als om 6 uur naar binnen.
Komende winter zal dat anders worden. Ze hebben dan een schuilstal ter beschikking en dan kunnen ze nog veel langer buiten blijven. Er is geen gras te vinden en ze vervelen zich wat meer. En de wei lopen ze kapot. Maar dat herstelt elk jaar vanzelf zo rond april/mei. Voor mij dus geen reden om ze niet in de wei te laten lopen.

MickeyN

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 18:21

Mijn verzorgpaarden staan 24/7 buiten. Met erge sneeuw of regen gaat het deken erop, en ze kunnen zo goed als schuilen onder de bomen, dit is al 6 jaar goed gegaan bij alle paarden!

KirstenTinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 21:51

ze heeft een stal met uitloop , is ideaal :).

AmberStb

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 22:07

Mijne staat overdag lekker buiten en gaat dan vlak voor etenstijd weer naar binnen. In de winter hangt het af van het weer, als het heel mooi weer is is ze vaak dag en nacht buiten.

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 11:28

Hier staan ze altijd buiten. In welk weer dan ook :j ik ben er zeker niet op tegen dat paarden op stal staan, maar ik ben voorstander van 24/7 buiten of in ieder geval zo veel mogelijk

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 14:20

Overdag naar buiten en snachts op stal.
In de zomer al heel vroeg in de winter gaan ze soms wat later.
En in de zomer savonds ook langer naar buiten.
Als het heel warm word worden ze wel naar binnen gehaald gaan ze later weer naar buiten.