ik las ergens ook nog iets over gewoontedieren maar kan die bepaalde quote niet terug vinden.,
wil er wel op reageren.
Paarden zijn idd gewoontedieren maar na een week een bepaald ding op een andere manier doen dan anders, dan zijn ze daar ook aan gewend.
voorbeeld: je paard gaat altijd als eerste naar buiten, dan is hij daar aan gewend. vervolgens doe je hem een week lang als laatste naar buiten, de eerste 3 dagen zal hij er moeite mee hebben, maar daarna accepteerd hij het en is het gewend.
maar nu komt het...
ondanks dat een paard een gewoonte dier is, geeft hij wel aan wat hij prettig vind en wat niet en daaraan kun je zien dat een dier een voorkeur heeft.
mijn paard heeft de eerste jaren van zijn leven in een kudde gewoond, hij is er geboren, opgegroeid en heeft nooit een stal van dichtbij gezien tot hij naar Nederland werd gehaald.
bij mij komt hij altijd na een bepaalde tijd op stal om de nacht daar door te brengen.
en het ene moment wordt hij gevoerd op de stal, het volgende moment in de wei en weer een ander moment in/bij de trailer of bijde poetsplaats. naar gelang wat makkelijker is.
nou, dat hij snachts op stal komt is een gewoonte voor hem.
maar waar hij zijn voer krijgt is dus voor hem altijd afwachten.
ik heb paardenhouderij gestudeerd en moest daardoor altijd veel stage lopen. als de stage ver was ging mijn paard mee.
omdat ik zeer leergierig en nieuwschierig was/ben zocht/zoek ik altijd naar nieuwe voor mij onbekende dingen. ik heb dus verscheidenen sportstallen gehad, maar ben ook een keer naar een NAHstal geweest.
wat dus betekende dat mijn paard 24/7 buiten moest blijven staan.
zoals ik al eerder in deze post schreef, zou dat helemaal geen probleem moeten zijn. meneer heeft een paar jaar alleen maar buiten vertoefd en paarden passen altijd na een week hun gewoonte aan.
nou... na 6 weken heb ik mijn paard naar huis gehaald. het was dramatisch om hem daar te hebben.
meneer kwam er al snel achter dat hij niet snachts naar binnen werd gehaald en besloot daarom maar over het hek heen te springen en zelf op zoek te gaan naar een plekje waar hij binnen kon staan...
nou, het is een hele gewaarwording om je paard eerst in huis tegen te komen (de deur was altijd open) vervolgens in de zadelkamer tegen te komen en weer een dag later had meneer de 5 stalletjes gevonden...(die staan vol met voer en andere spullen dus daar kon geen paard staan)
dit was niet de bedoeling

dan maar de hekken verhogen

dat hielp super goed!!
meneer sprong in ieder geval niet meer over de hekken heen...
maar... wist ons wel de hele nacht wakker te houden met zijn geschreeuw, gestampt en geren...
op een gegeven moment begon hij zelfs alles te slopen wat hij tegen kwam incl alle hekken en de paarden die bij hem stonden

en dat was het moment dat ik besloot hem naar huis te halen.
wat ik hiermee wil aangeven is dat een paard naast een gewoonte dier ook echt zijn duidelijke voorkeur laat blijken. die van mij wil absoluut naar buiten, ben je niet op tijd (voor zijn gevoel) met buiten zetten blijft hij net zolang schreeuwen, stampen en tegen de deur aan slaan tot je hem wel komt halen en ja dan staan de andere paarden nog gewoon rustig op stal.
maar na een bepaalde tijd is hij het buiten gewoon zat en als je dan niet op tijd bent, dan zet hij zichzelf wel binnen...
hij geeft dus duidelijk aan dat hij, ondanks dat hij de keuze heeft gekregen, gewoon 's nachts binnen wilt staan. hij voelt zich daar prettig bij, en op zijn gemak.
en eerlijk? mijn paard is een heel stresserig type die als hij buiten staat alleen maar om zich heen kijkt en wel is waar eet, maar zich niet de rust geeft om te drinken. je ziet aan hem dat zijn stal zijn rustpunt is. daar komt hij tot rust en begint hij te drinken.
dus ja een paard is een gewoonte dier, maar ondanks dat kun je, als je goed naar je paard kijkt altijd zijn persoonlijke voorkeur zien.
en eerlijk? ik denk dat de eigenaar (als die openstaat om te willen zien) beter kan zien wat de persoonlijke voorkeur van een paard is als wanneer een vreemde daar naar kijkt.