Wie heeft zijn paard nu nog min. 4 uur buiten staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe veel uur per dag staat je paard buiten (paddock of weiland)?

Helemaal niet, alleen als ik rij komt ze uit haar box
32 (1%)
1 á 2 uur
104 (3%)
2 á 3 uur
132 (4%)
4 uur of meer
1678 (55%)
24 uur per dag
1069 (35%)

Totaal aantal stemmen: 3015

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 13:38

@mylittlejoy: Dat je niet overal in de winter weidegang kunt bieden dat is logisch, daar is lang niet iedere bodem voor geschikt. Maar een paddock moet toch wel te doen zijn, die kun je overal aanleggen over het algemeen. Zelf laat ik een deel van mijn wei kapot lopen en daar lopen ze altijd op. En als het niet te nat is mogen ze ook af en toe even lekker rennen en grazen op de goede weide. Hebben jullie geen paddocks op stal dan? Want persoonlijk vind ik het toch wel belangrijk dat ze iig een flink aantal uurtjes met soortgenoten naar buiten kunnen. 's nachts op stal daar heb ik totaal geen problemen mee.

DeniseM

Re: Wie heeft zijn paard nu nog min. 4 uur buiten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 13:39

Als de paddock droog is kan mijn paard naar buiten en nu is het heel erg nat dus moet hij helaas binnen staan tot ik kom ..

Heel vervelend..

En in de zomer staat hij dag en nacht buiten.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 13:40

Mijne staan trouwens van s'ochtends 7 tot s'avonds 7 in de paddock :) S'nachsts op stal.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 13:41

Op mijn oude stal kwamen ze ook niet buiten, alleen als je goede vriendjes had op stal of aanpapte met de staleigenaar, dán werden ze nog weleens mee naar buiten gezet.
Maar in de regel was er 1 paddock/longeerring waar de paarden dan in los mochten (max. 30 minuten als er nog anderen stonden te wachten) en soms (meestal) was het dus 23,5 uur per dag op stal.
Ik ging daarom meestal maar vrij laat naar stal, zodat iedereen al was geweest. Dan kon ik daar gaan zitten blauwbekken zodat ze zich in elk geval wat uurtjes vrij hadden kunnen bewegen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 13:45

Een splagaat is een paardenspagaat, dus met vier benen :)*

Vraagje aan de mensen van wie de paarden niet 'buiten' komen: komen ze wel 'los' dan? Dus in de binnenbak ofzo? Bij ons komen ze namelijk sowieso af en toe in groepjes in de binnenbak als het buiten echt niet meer kan (ivm sneeuw ofzo). Leuk man, ze krijgen er ook hun kuil en als je dan aan het uitstappen bent aan een los teugeltje duikt je paard soms ineens naar beneden om een sprietje op te smikkelen :')

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 13:46

Ponylief staat nu ongeveer 8 uur per dag buiten (van 9 tot 5, zoiets. Kan verschillen).

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 13:47

mijn paardje loopt nog lekker 24/7 buiten, heeft een groot pak kuil in een voerbak zitten, waar ze onbeperkt van kan eten.. verder heeft ze samen met 1 vriendje momenteel 1,5 hectare grond ter beschikking om te grazen.. ik laat haar zo lang mogelijk zo staan, tot ze zelf aangeeft liever naar binnen te gaan, of het echt te guur weer word (sneeuwstormen week lang of zo) ze kunnen alleen schuilen onder de bomen, maar gek genoeg staan ze daar nooit onder... ze lopen vaak in de middag op de wei, en 's ochtends en 's avonds staan ze zich strak te eten aan het kuil... ik vind het wel prima...
die van mij heeft wel dekens op in de winter, en blijft daarbij dunner in haar vacht dan veel geschoren paarden na een maand op stal...

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 13:47

Mijn paard die op een pensionstal staat komt een uurtje of 4 in de paddock in een groep en mijn shets staan van 7 tot 5 in de paddock en de nacht in een stal met uitloop.

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 13:49

Mijn paard staat 's nachts op stal, komt zomers ca 15 uur per dag buiten en in de winter nog steeds zo'n 12 uur per dag (paddock wordt dan verlicht) :)

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 13:51

Hier van s'morgens 8 tot het donker wordt op de wei. Platopen is geen probleem: dat worden ze gewoon overgeplaatst in een andere wei- ruimte zat! In de zomer 24-7 buiten. Perfect! Ik had hem het liefst ook 24-7 buiten in de witer maar er is niks om te schuilen.....

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 13:53

nadita schreef:
stef schreef:
ligt er ook aan wat voor paard je hebt. Bij een koudbloed kan je er bij wijze van in juni al dekens op gooien, maar die worden toch gewoon teddy is mijn ervaring

Lang niet altijd. Mijn Fries en Haflinger zitten nog mooi kort in het haar. Haf wel dikker dan de Fries, maar zeker geen teddybeer.
Volgens mij is het ook grotendeels genetisch bepaald.

Dat denk ik ook. Mijn haflinger begint met een beetje pech half augustus al met zijn wintervacht.
Momenteel loopt hij er bij alsof hij -10 verwacht: http://i.imgur.com/EHhpM.jpg :=
Dus straks als het echt niet meer gaat (rijden --> warm) wordt hij helemaal geschoren en gaat onder een deken.
Nog steeds 24/7 buiten.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 13:55

Mijn paard komt nu ongeveer anderhalf uur per dag uit zijn stal.. Hij staat op een pensionstal.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 14:12

nadita schreef:
stef schreef:
ligt er ook aan wat voor paard je hebt. Bij een koudbloed kan je er bij wijze van in juni al dekens op gooien, maar die worden toch gewoon teddy is mijn ervaring

Lang niet altijd. Mijn Fries en Haflinger zitten nog mooi kort in het haar. Haf wel dikker dan de Fries, maar zeker geen teddybeer.
Volgens mij is het ook grotendeels genetisch bepaald.

Daarom zeg ik ook: Is mijn ervaring :)

De paarden van mijn buren (haflingers) staat vanaf augustus onder de regendeken, maar zit een pak haar op! Voorheen met mijn eigen haf en shet hetzelfde verhaal

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 14:14

24/7 met schuilstal buiten. Heb wel de luxe-positie dat ik de paarden aan huis heb staan en dus zelf bepaal.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 14:16

Welshjes maken over het algemeen wel een dikke vacht. Die twee ukken van mij zijn volgens mij 100kg zwaarder in de winter van het haar. _O-
Ik heb schapen-pony's in de winter. :D

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 14:26

'mijn' draver zit ook in september al voor een groot deel in zijn wintervacht. Nog geen mega teddy gehalte, maar dat komt nog wel komende dagen. :+
Opzich wel goed, want hij staat het hele jaar door zonder deken en 8 tot 12 uur per dag buiten :) (snachts op stal)

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 14:30

Momenteel nog dag en nacht, maar het is hier zo verschrikkelijk zeiknat, dus ik weet niet voor hoelang nog. En het blijft ook maar regenen...

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 14:35

Juangi schreef:
Ik vind het toch nog echt schandalig dat er paarden hedendaags nog maar 3-4uur buitenkomen....

En het dan raar vinden dat het paard keer op keer kreupel is... :roll:

Het is maar net wat je paard gewend is....
Bij ons op stal hebben de paarden in de zomer nog weleens 'vakantie', die gaan dan 3 maanden non stop de wei op.
Maar sommigen komen eerder naar huis vanwege kreupelheid (deze zomer door de zeer natte drek), of gewoonweg omdat ze maar bij het hek blijven staan en de dagelijkse aandacht missen.....
En sommige andere paarden vinden het wel fijn....
Zoveel paarden, zoveel verschillende behoeftes.

Mijn paard (voormalig manegepaard) staat ook op (buiten)stal.
Wordt wel elke dag gereden en daarnaast los gezet in de buitenbak (half uur) of nog mee gewandeld of gegraasd.
We hebben helaas geen (weide)grond tot onze beschikking.
Niet ideaal, maar als het dier niet anders gewend is, niet kreupel wordt en vrolijk is, vind ik het prima.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 14:42

Vergeet er nog aan toe te voegen dat, als ik hem na het rijden nog even lekker losgooi in de buitenbak, en het regent te hard of de bak is te nat (naar zijn zin) meneer ook alleen maar bij de uitgang blijft staan omdat hij hunkert naar zijn stal (en vaak wat te lekkers te eten).
Zal ongetwijfeld komen omdat hij niet beter weet, maar wat je niet hebt gehad kun je vaak ook niet missen.....

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 14:43

Dav schreef:
Mijn weide word nu echt te nat met al die regen (lage weide)

Paarden stonden tot 2 week geleden 24/7 in de weide en nu hebben ze de keuze tussen een grote inloopstal met verharde uitloop (25x55mtr) dus geen blubber en ze mogen nog een stukje het land in ter afwisseling maar met lekker hooi in de inloopstal staan ze nu het liefst daar.

Hoeveel paarden heb je in je uitloop lopen Dav? En hoe groot is jullie inloopstal? Best een groot stuk verhard! Hebben jullie ook een zandpaddock er aan vast?

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 14:45

Hier staan de paarden verschillend buiten de ene dag 5 uur, de andere dag 12. Net hoe het land is (paddock is nog in aanleg...)

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 14:47

Mijn paard heeft een loopstal met 3 anderen. Hij kan dus kiezen, overdag staat hij eigenlijk altijd buiten en krijgt hij 3x hooi. Maar 's nachts gaat hij eigenlijk vaak wel naar binnen toe zelf. Op de wei staan ze sinds vorige week niet meer, toen stonden ze overdag van 09:30 tot 17:30 op de wei maar die is nu echt te nat.

Het gaat om een jong sportpaard en hij staat met regendeken met fleece met klein halsje. Van de week word hij geschoren en dan gaat hij onder 200 grams.

Hij staat in de kudde met een jonge pony, een arabische merrie van 14 en een kwpn'er van 15.

De paddock is +/- net zo groot als een rijbak alleen andere vorm en op sommige plaatsen wel nat, maar gelukkig ook bestraten stukken waar ze droog staan, en gedeeltes zand zijn ook heel droog nog.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 14:58

Magrathea schreef:
Een splagaat is een paardenspagaat, dus met vier benen :)*

Vraagje aan de mensen van wie de paarden niet 'buiten' komen: komen ze wel 'los' dan? Dus in de binnenbak ofzo? Bij ons komen ze namelijk sowieso af en toe in groepjes in de binnenbak als het buiten echt niet meer kan (ivm sneeuw ofzo). Leuk man, ze krijgen er ook hun kuil en als je dan aan het uitstappen bent aan een los teugeltje duikt je paard soms ineens naar beneden om een sprietje op te smikkelen :')

Mijn paard wilt dus niet in de natte paddock staan en ook niet als het ook maar een beetje regent. Soms staat hij de hele dag (en nacht) dus in stal.. Als ik hem dan los zet wilt hij gewoon weer naar binnen. Gaat bij het hek staan, steeds hinneken en tegen het hek aan trappen.

Vanmorgen wilde hij de bak niet eens in, toch maar even losgezet maar nee hoor. Dus nu weer in stal en daar staat hij nog steeds.

Terwijl hij, toen ik op de manege géén mogelijkheid had tot de hele dag losstaan, wel per se naar buiten wilde. Nu kan het, maar wilt hij vaak liever in stal staan :')

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 15:02

Kan hij wel ergens droog staan dan? En heeft hij eten in de paddock? Anders zou ik ook wel graag naar binnen willen namelijk :D

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 15:05

Bij ons op stal gaan ze momenteel smorgens tussen 8-9u naar buiten en savonds voor het donder wordt naar binnen, goed weer of slecht weer :P. Maar nu zijn bij ons de meeste eigenaars wel zelf ook vrijwel elke dag op stal, en pakken hun paard(en) dan eventueel eerder binnen met slecht weer (de staleigenaar houdt gewoon aan 'voor t donker'). Die van mij staat met slecht weer ook al snel aan t draadje te wachten om naar binnen te kunnen.. hebben geen schuilmogelijkheid op de wei en is allemaal open dus dan kan ik me voorstellen dat ze wel al sneller aan de draad staan dan.
Over een klein maandje zullen de paarden van de zomerwei naar de winterwei omgaan en dan hebben ze ook weer wat meer gras. Al moet ik zeggen dat er nog wel gras staat op de weides nu, maar vooraan bij de draad is het wel modder ivm die regen. 's nachts staan ze op stal. En in de winter als de weides echt Niet begaanbaar zijn omdat er anders ongelukken gebeuren staan ze helaas op stal (gedeelte bij ons op stal heeft wel paddocks aan de box) en komen ze wel elke dag eruit om de benen goed te strekken, daar moet je dan als eigenaar zelf voor zorgen.

Bij ons dus gewoon zolang mogelijk op de wei. en als het echt niet anders gaat, als in de winter alles opvriest, dan op stal en zoveel mogelijk beweging geven in de bak/roundpenn
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 17-10-12 15:08, in het totaal 4 keer bewerkt