Ervaringen met onbeperkt hooi??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 18:25

NeverGiveUp schreef:
GMekkes schreef:
In de natuur kauwen paarden zowat de hele dag door.

Maar net werd er gezegt dat paarden in de natuur soms heel lang niks hebben?
Dus als er binnen enkele uren niet kauwen per dag al maagzweren kunnen ontstaan zouden heel veel 'wilde' paarden dat dus hebben?

Als het echt zo zwart-wit was zou de helft van de nederlandse paarden omkiepen van de maagzweren.
Want er zijn nog steeds teveel paarden die geen of nauwelijks ruwvoer krijgen.
Of 2x per dag voor een konijntje.
En ik ben het ermee eens dat paarden meerdere keren per dag ruwvoer moeten hebben.
Maar onbeperkt is meer iets wat de eigenaar graag wil.

M_I_K_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 18:38

Voor mijn paard zou het geen goed idee zijn. Ze blijft maar eten. Dan zijn de rollen kuilvoer/hooi niet aan te slepen. Nu krijgt ze 2 grote porties op een dag en overdag staat ze op de wei(al zit er op het moment toch heel weinig in het gras). Op haar vorige plekje ging ze zich inderdaad vervelen als ze niet kon eten. Toen voerde ik haar stro bij, lage voedingswaarde, maar wel wat te knabbelen.

Maar ik ken ook paarden die makkelijk onbeperkt kunnen hebben. Kwestie van uitproberen denk ik.
In het begin zullen ze inderdaad wel veel meer eten, maar bij sommigen zal dat afnemen, anderen blijven eten.

Succes ermee!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 18:39

Jesito, ik ga deels met je mee dat we zelf graag onbeperkt willen voeren maar ik merk dat mijn luchtzuiger minder ermee bezig is wanneer hij onbeperkt kan eten.
Ik ga liever voor een wat dikker paard ( lees:tonnetje op dit moment) dan een paard wat een maagzweer oploopt omdat hij zijn stress niet kwijt kan.
Andere kant is mijn hoefbevangen paard....die mag eigenlijk weer niet onbeperkt want daar krijgt hij last van. Tot nu toe gaat het goed.

In de meeste tijd van het jaar krijgen ze bij mij onbeperkt hooi en na langurig opbouwen weidegang van 07.00 tot 15.00 uur.In de winter is de wei dicht en staan ze in de bak.
De tweede snee hooi mislukte vanwege het vocht, heb ik nu 8 pakken kuil/voordroog van en daar vul ik de horsegraze 2x per dag mee.
Het is best lastig met 2 zulk verschillende paarden die 24/7 in elkaars box kunnen en vrij rondscharrelen.
Maar, er is geen voernijd, geen geschrok en gelukkig vreet die oude zich niet rond aan hooi of kuil.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 18:40

die van mij staat in de wei, onbeperkt hooi erbij en 3x dd krachtvoer. Gaat prima, hij eet niet heel veel hooi, ook niet nu er weinig gras is.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 18:43

Onbeperkt hooi: ja hoor. Mensen die vinden dat hun paard er te dik van wordt geven het verkeerde hooi. Het moet geen 'koeien' kwaliteit zijn. Daarbij lekker dik in het stro en zijn hebben wij al jaren gezonde paarden. De DA vindt het ook top.

Ariebren

Re: Ervaringen met onbeperkt hooi??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 19:17

En dat is dus bij mij ook.

Ze staan er goed bij, sommige een beetje te dik zelfs.
Drie voerbeurten, voordroog of goed hooi, per dag.
Staan op vlas en krijgen ook nog eens 3/4 schep granenmix per dag.

Komen een paar uurtjes per dag buiten, op drie na, die staan in een uitloop.
Volgens de voorstanders van onbeperkt hooi voeren en tegenstanders van granen voeren doe ik dus alles verkeerd.

En toch staan er 15 prachtige paardjes op stal.
Gezond en levendig.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 19:22

Ariebren schreef:
En dat is dus bij mij ook.

Ze staan er goed bij, sommige een beetje te dik zelfs.
Drie voerbeurten, voordroog of goed hooi, per dag.
Staan op vlas en krijgen ook nog eens 3/4 schep granenmix per dag.

Komen een paar uurtjes per dag buiten, op drie na, die staan in een uitloop.
Volgens de voorstanders van onbeperkt hooi voeren en tegenstanders van granen voeren doe ik dus alles verkeerd.

En toch staan er 15 prachtige paardjes op stal.
Gezond en levendig.

Dat bedoel ik, het lijkt wel alsof alleen onbeperkt voeren het enigste beste is.
Maar ik heb mijn paardjes er ook piekfijn bijlopen, dankzij de fijne stal waar ik sta.
En de ze hebben genoeg te happen, 2x per dag royaal hooi waar ze een paar uur mee bezig zijn, ze staan op stro en in de wei is her en der nog een sprietje.
Zo meteen komt de zomer met volop weide.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 19:39

Ik ben toch maar weer eens gaan googelen op het verteringssysteem van een paard.
Vond dit artikel en nog veel meer.
http://www.trekpaard-actief.nl/pdf/vert ... paasei.pdf

Heb zelfs een uittreksel over voedsel verwerking bij alle dieren, gemaakt door een studente Veeartsenij te Gent.

Maar dat iedereen zijn "onbeperkt voeren" baseert op een paar artikelen van klinieken met ren en sport paarden, dan ben je niet goed bezig.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 19:45

De meeste ren en sportpaarden krijgen geeneens onbeperkt ruwvoer, want dan krijgen ze een dikke buik.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 19:45

Onbeperkt voeren kan voor sommige paarden geschikt zijn, en voor andere dieren volstrekt niet.... ok hier geldt weer dat je je ogen en verstand moet aanspreken om het juiste rantsoen voor dat betreffende dier samen te stellen.

Mijn merrie heeft een zeer trage darmwerking, zij gaat verstoppen, krijgt kolieken en dus pijn wanneer zij onbeperkt hooi tot haar beschikking heeft.... Ja, ik heb het langere tijd geprobeerd.
Mijn ruin zou wellicht wel kunnen, maar ze staan samen.... dus beide worden gevoerd volgens hetzelfde regime... en dat lijkt ze goed te doen.
Het zijn IJslanders, en zelfs schraal hooi is in onbeperkte hoeveelheden gewoon teveel.

Wanneer ik warmbloeden had zou ik het wellicht wel weer proberen.... wellicht niet, gewoon kijken wat voor de paarden het beste werkt.

Ik voer 4x per dag in netten.
Tegen de tijd dat alles van 'kop tot kont' het traject gepasseerd heeft, is er alweer nieuw aanbod...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 19:50

Ninx schreef:
Onbeperkt voeren kan voor sommige paarden geschikt zijn, en voor andere dieren volstrekt niet.... ok hier geldt weer dat je je ogen en verstand moet aanspreken om het juiste rantsoen voor dat betreffende dier samen te stellen.

Mijn merrie heeft een zeer trage darmwerking, zij gaat verstoppen, krijgt kolieken en dus pijn wanneer zij onbeperkt hooi tot haar beschikking heeft.... Ja, ik heb het langere tijd geprobeerd.
Mijn ruin zou wellicht wel kunnen, maar ze staan samen.... dus beide worden gevoerd volgens hetzelfde regime... en dat lijkt ze goed te doen.
Het zijn IJslanders, en zelfs schraal hooi is in onbeperkte hoeveelheden gewoon teveel.

Wanneer ik warmbloeden had zou ik het wellicht wel weer proberen.... wellicht niet, gewoon kijken wat voor de paarden het beste werkt.

Tegen de tijd dat alles van 'kop tot kont' het traject gepasseerd heeft, is er alweer nieuw aanbod...

Als je paard inderdaad genoeg hooi en verdeeld over de dag wat krijgt dan is dat inderdaad zo.
Iedereen doet waar die zich goed bij voelt.

Bij ons op stal staat een pony, die blijft eten en wordt dik van niks.
Als we die onbeperkt zouden geven zou die eerder dood omvallen dan rustiger eten.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 20:03

Ninx schreef:

Dit is toch bijna hetzelfde als onbeperkt voeren? Waar ik benieuwd naar ben is het eetgedrag van jou paarden, aangezien het hooi dus iedere keer net wel opraakt. Staan ze evengoed rustig te eten met tussenpozen of is het anders?

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 00:16

Waar paarden ziek van worden zijn starre dogma's. Kíjken naar je paard, niet meteen geloven wat er op internet staat, véél lezen, je kennis vergroten zonder meteen alles voor waar aan te nemen en niet afgaan op 1 of enkele onderzoeken ( want citaat hoogleraar: "van worst en wetenschappelijk onderzoeksresultaten wil je NIET weten hoe ze tot stand zijn gekomen"), maar gewoon steeds zelf kritisch blijven denken levert imo de beste resultaten

En sja
Mijn paarden staan in de wei ( 7.30- 18.00) en hebben zowel in de wei ( waar nu haast geen gras meer staat) als op stal de beschikking over onbeperkt schraal hooi ( graszaadhooi, rijker/'lekkerder" moet het niet zijn, want dan blijven ze idd eten), aangevuld met 1 x pd een plak rijker hooi, en 2 x pd een halve kilo subli zonder..

Ze doen het er prima op, zijn mooi op gewicht, worden niet dik en lijken erg tevreden. Ze eten niet non stop, maar hebben zo hun vaste eetmomenten ( wat dus overeen zou kunnen komen met een aantal keer per dag een voerbeurt hooi...)

Dus voor mijn pony's werkt het, ik ben er voor nu érg enthousiast over.. maar ik blijf de ontwikkelingen volgen, zeg niet dat het voor ELK paard werkt/ moet werken... en het zal ook geen wondermiddel zijn voor allerlei problemen ( lees hier ergens dat een paard minder stijf/soepeler is na overgang op onbeperkt en dan vraag ik me wel serieus af of het een wel met het ander te maken heeft..), máár nogmaals: ik ben er voor nu wel enthousiast over

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 15:04

Paarden op vlas niet wat te knabbelen aanbieden zou ik zelf niet durven. Veelte bang dat ze het gaat eten. Als ik voerbeurten zou doen, en dus een aantal uur zonder iets te knabbelen, zou ik stro erbij doen. Dat ligt ook tussen haar homp voer dat ik elke dag voor stal leg. En boomstammetjes om te knabbelen. Mevrouw heeft keuze zat, en meer dan voldoende. En voor mij zelf is het ook niet geheel vervelend; ik voer zelf 1x per dag, genoeg voor 24 uur. De stalhouder voert sochtends nog een dot lekker hooi/voordroog dat ik klaar zet.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:41

Terugkomend op mijn post van 27 januari: het is middels zo bar en boos koud/vriesweer geweest hier in Drenthe, dat ik natuurlijk Bonte Jaopie en de jonge merrie Khavanna meer ruwvoer ben gaan verstrekken, 1 x per dag midden op de dag, was duidelijk te weinig. Ze staan tenslotte onbeschut 24/7 in een sneeuw-ijs weide (je mag hier in de wei niks neerzetten: bestemmingsplan!).
Maar nadat ik dus de eerste grote kruiwagen vol nu om 8.00 uur 'smorgens (ivm met anders niks te eten de hele ochtend, na een bikkelkoude nacht, en het water moest opengehakt worden) ben gaan geven en de tweede, zelfde lading om 16.00 uur, bleken er de andere ochtend toch nog restanten over.
Dat heeft mij wel verbaasd... ik dacht dat alles ruimschoots tot de laatste spriet op zou zijn.
M.a.w. ze krijgen nu dubbel de hoeveelheid ruwvoer, maar eten dat niet geheel op.
Aan de jonge merrie van 2,5 jaar (Fris x Warmbloed Tuiger) zie ik wel dat zij wat boller wordt, aan B.J. (Tinker x Fries van 7,5 jaar) zie en voel ik geen enkel verschil.
Had gedacht dat vooral B.J. door zou vreten tot alles op was, maar dat moet ik nu toch herzien....blijkbaar dus toch niet, zelfs met dit barre weer dus niet.
De waterbakken worden dus wel gewoon 2 x daags opengehakt/gestoken(dit zijn van die gigantisch grote kuipen).
Weet even niet, wat ik van deze ontwikkeling moet denken, blijkbaar krijgen ze nu genoeg, en eten ze ook naar genoegen (wat mij ook verbaast van de jonge merrie, die tenslotte nog in de groei is).

Ik blijf in elk geval dit topic met belangstelling volgen, en blijf eventjes om 8.00 uur en om 16.00 uur een volle grote krui verstrekken, ipv eens per dag 1 volle grote kruiwagen rond 12.00 uur.
Het leidt in elk geval blijkbaar toch niet tot overeten....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 21:36

Hier heb ik ook nog steeds niet het idee dat ze zich overeten .. Ik vind [***] zelfs afgevallen, de winter doet hem duidelijk goed :Y) :)) Ik ga het wel op voordroog houden, het hooi erbij werkt echt niet, dat laten ze gewoon liggen .. waardoor het lekker aankoekt in de hooibak in combinatie met het vriezen van nu .. Heb vandaag al een poging gedaan om 1 hooibak weer bruikbaar te krijgen, maar moest stoppen want het was ineens donker :') Dus morgen weet ik wat te doen :Y)

Maar dus .. dat hooi blijft net zo lang liggen totdat het gaat schimmelen .. Gisteren hadden ze nog een plukje voordroog (pakweg 1/5e ofzo van wat ze normaal krijgen bijgegooid) omdat de baal op was, dus had ik er nog een hele berg hooi bijgegooid en in de netten gestoken enzo .. Het lag & stak er vandaag nog allemaal .. dus ze hebben heel de nacht geteerd op een plukje voordroog wat net een speciekuip vulde :+

Dus ik doe het maar gewoon met het voordroog .. Ze krijgen nu niks meer bij van extra's (dus geen lucerne, spelt, ... ) buiten een vitaminenkorreltje en dan als het gedaan is met vriezen weer aan het werk en dan komt dat wel goed denk ik :)

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 23:52

Meer dan de helft van de sportpaarden in Nederland schijnt ook maagzweren te hebben.
Ogenschijnlijk hebben ze er alleen geen last van, als het paard symptomen laat zien is het vaak al in een vergevorderd stadium.
De enige betrouwbare manier om zeker te weten dat een paard geen maagzweren heeft is door met behulp van een endoscoop in de maag te kijken.

Ik hoop niet dat mensen zich aangevallen voelen als ik aangeef dat onze ervaringen met het onbeperkt voeren zeer positief zijn.
Onze paarden overeten zich niet, zijn niet te dik, maken een zeer tevreden indruk en hebben (afkloppen) nooit koliek.

Het gaat er gewoon om dat het goed is voor een paard om veel te kauwen en dat uren achtereen vasten niet goed is voor een paard.
In plaats van onbeperkt te voeren kun je dus ook prima vaak kleine porties op een dag voeren.

Ik zie alleen nog vaak dat er meer voerbeurten voor brok zijn en minder voerbeurten voor ruwvoer.
Verder zie ik dat er vaak "te rijk" ruwvoer wordt gevoerd, daar mogen de paarden minder van hebben omdat ze anders terecht te dik worden. Nadeel is dan dat die paarden een groot gedeelte van de dag niets te kauwen hebben, helemaal als ze dan ook nog eens niet op stro staan.
Dit geeft een verhoogde kans op maagzweren en stalondeugden.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 09:25

in de nieuwe mensport staat zelfs een stuk over het maagzuur en dat paarden moeten kunnen eten

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 09:37

@ariebren
Nog even terugkomend op de 'relatief kleine maag' van het paard: in relatie tot de hoeveelheid voedsel dat een paard naar binnen moet werken om genoeg energie uit te halen is de maag klein.
Verder kan ons spijsverteringsstelsel nog zo lijken op dat van het paard, maar de verschillen die er zijn maken dat we een heeeel ander dieet nodig hebben (qua voedselsoort, hoeveelheid en frequentie).

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 09:44

Ik denk dat wanneer je zorgt dat het er altijd is dat ze echt niet de hele tijd staan te eten. Ik zie ze ook best lang andere dingen doen i.p.v.eten en na soms een uur lopen ze weer naar de ruif en eten weer wat. 9 van de 10 keer ligt er nog hooi in de ruif 's avonds en de rest leg ik in de stal. en vul ik de hele avond bij. Ze krijgen dat eigenlijk niet eens op want als ik ;s morgens voer kom geven dan hebben ze altijd nog hooi over. Ook in de stal eten ze niet constant hoor, mijn veulen eet het meest althans die eet het langste door maar de rest niet. Volgens mij als ze gewend zijn dat het er toch wel ligt altijd maken ze geen haast om het snel op te eten . Want dat is vaak zo dan willen ze snel eten want op is op.

Dus mijn ervaring is dat paarden zich echt niet overeten..

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 09:48

Als paarden een maagzweer hebben zie je dat misschien in eerste instantie niet omdat er geen symptomen zijn, maar als een paard jaren hetzelfde gehouden wordt met te weinig ruwvoer zal zo'n maagzweer echt wel duidelijker worden, het zal niet symptoomloos blijven.
Als er een maagzweer is die eerst niet zichtbaar is zal die wel verslechteren en erger worden en dus ook zichtbaar met klachten.
Ik denk niet dat ariebren veel fout doet met zijn voerbeleid, hij houd er zijn paarden al 15 jaar gezond mee. In zijn profiel staan prima doorvoede en gezonde paarden, ik zie het probleem niet.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 15:26

jesito schreef:
Als paarden een maagzweer hebben zie je dat misschien in eerste instantie niet omdat er geen symptomen zijn, maar als een paard jaren hetzelfde gehouden wordt met te weinig ruwvoer zal zo'n maagzweer echt wel duidelijker worden, het zal niet symptoomloos blijven.
Als er een maagzweer is die eerst niet zichtbaar is zal die wel verslechteren en erger worden en dus ook zichtbaar met klachten.
Ik denk niet dat ariebren veel fout doet met zijn voerbeleid, hij houd er zijn paarden al 15 jaar gezond mee. In zijn profiel staan prima doorvoede en gezonde paarden, ik zie het probleem niet.

Niemand die hier ariebren aanvalt toch?
Als iets al jaren goed gaat dan hoef je ook niet direct iets te veranderen toch?
Bovendien kan je er niets zinnigs over zeggen als je niet weet hoeveel er gevoerd wordt.
3x daags een berg hooi of 3x daags een plukje dat precies genoeg is voor een cavia, dat maakt nogal verschil :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 17:13

it_is_me schreef:
Ninx schreef:

Dit is toch bijna hetzelfde als onbeperkt voeren? Waar ik benieuwd naar ben is het eetgedrag van jou paarden, aangezien het hooi dus iedere keer net wel opraakt. Staan ze evengoed rustig te eten met tussenpozen of is het anders?

Mijn pony's krijgen beiden 7 kilo per dag...
1,5 kilo 's ochtends
1 kilo hooi + 1 kilo slobber van ruwvoermix + vitaminen tussen de middag
1,5 kilo einde middag
3 kilo voor de gehele nacht om 23 uur

Ze krijgen het in fijnmazige netten. Verder nog wilgentakken en stammen.
Wanneer de fructaanindex het toelaat gaan ze gewoon de hele dag het land op, zomer en winter. Dan krijgen ze 3x hooi.

Ze eten het hooi totdat het op is.... Ze staan niet even rustig naar de lucht te kijken wanneer ze een net hebben.... ;-)
Vanzelfsprekend zou ik het prachtig vinden wanneer onbeperkt goed gaat. Maar mijn merrie verteert het hooi te traag, dat werkt voor haar niet... geeft ongemak en uiteindelijk pijn.
Mijn ruin moet dus 'noodgedwongen' in dit regime mee. Hij komt van een adres waar hij voorheen echt veel minder ruwvoer kreeg, dus met 7 kilo per dag gaat er voor hem al een wereld open....

Ik heb al van alles geprobeerd, maar dit werkt het beste. Scheelt dat ik het jaar rond weidegang kan hebben, dus dat ze veel in beweging zijn en ook lekker kunnen knabbelen en scharrelen. In de zomer met een graasmasker.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 17:18

leoenpat schreef:
Ik denk dat wanneer je zorgt dat het er altijd is dat ze echt niet de hele tijd staan te eten. Ik zie ze ook best lang andere dingen doen i.p.v.eten en na soms een uur lopen ze weer naar de ruif en eten weer wat. 9 van de 10 keer ligt er nog hooi in de ruif 's avonds en de rest leg ik in de stal. en vul ik de hele avond bij. Ze krijgen dat eigenlijk niet eens op want als ik ;s morgens voer kom geven dan hebben ze altijd nog hooi over. Ook in de stal eten ze niet constant hoor, mijn veulen eet het meest althans die eet het langste door maar de rest niet. Volgens mij als ze gewend zijn dat het er toch wel ligt altijd maken ze geen haast om het snel op te eten . Want dat is vaak zo dan willen ze snel eten want op is op.

Dus mijn ervaring is dat paarden zich echt niet overeten..

Ik denk dat er een groot verschil zit in koudbloeden en warmbloeden.
Koudbloeden zijn 'ingericht' op schaarste en 'pakken wat ze pakken kunnen' wanneer het er is...
Ook een koudbloed zal wellicht uiteindelijk 'minderen en stabiliseren'.... maar ik zie toch vaak dat er stug doorgegeten wordt.

Er is ook nog een verschil tussen merries en ruinen. Ruinen spelen meer, hebben meer andere 'activiteiten'.... Merries vreten, slapen, poepen en vreten veelal het liefste ;-)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 18:21

Ik heb mijn beide paarden tot deze winter op onbeperkt ruwvoer gehad. Beide Tinkers, eentje van rond de 20 en eentje van 4,5. Beiden stonden niet de hele dag hun pens nog ronder te vreten. Ze eten wat, scharrelen wat rond, doen een dutje, eten weer wat en gaan dan weer wat anders doen. Dus hoewel ze heel erg koudbloed zijn eten ze absoluut niet stug door.

Mijn merrie staat nou ivm haar artrose op dieet en krijgt alleen 's nachts hooi. Dan staat ze op stal, in de wei kan ze rond scharrelen en grasjes plukken maar is er geen onbeperkt aanbod. Dit op aanraden van de DA, elke kilo die ze teveel heeft drukt op haar knie (artrose en kapotte kniebanden). Gaat hartstikke goed, heb een kerngezond paard. Ze gaat (natuurlijk) eten als ze op stal komt maar ze staat niet te schrokken. Ze krijgt ook een dusdanige hoeveelheid hooi dat ze daar de hele nacht mee kan doen. Ze krijgt elke avond een schepje muesli met supplement, zo'n kwart kilo.

Mijn ruin staat 24/7 buiten en krijgt onbeperkt hooi aangeboden. Zeker met de kou van de afgelopen weken heeft hij dat ook echt wel nodig. Hij ziet er gezond uit, is rond maar niet te dik.
Afbeelding
Hij scharrelt verder rond, speelt met z'n matties en doet verder z'n ding. Wel eet hij meer en langer met deze temperaturen. Hij is nou dus vier, wordt in juli 5. Hij is nog volop in de groei en in ontwikkeling. Alleen daarom al ga ik hem niet korten op z'n voer. Hij krijgt verder geen krachtvoer.

Je moet echt per paard kijken wat werkt. Ken genoeg paarden die echt niet onbeperkt op hooi moeten omdat ze zich dan rond, ronder en rondst eten. Maar zo zijn er ook heel veel paarden waar het wel gewoon goed voor is. Wel denk ik dat er in NL nog te vaak naar veel krachtvoer gegrepen wordt in plaats van een goede kwaliteit ruwvoer.