Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Urielle schreef:Even iets anders dan he.
Ik heb een hond. Een hele mooie hond. Superbraaf. Ben ermee op cursus geweest dus je kunt er ook nog gehoorzaamheid mee oefenen als je dat leuk vindt.
Nou vindt mijn (hypothetische) buurmeisje honden heel leuk. Helaas mag ze van thuis geen hond. Ze staat zo wel eens mijn hond te knuffelen als ik erbij ben.
Ik heb het soms best eens druk overdag. En tzt wil ik ook weer aan het werk. Dan krijgt mijn hond niet de aandacht die ze nodig heeft denk ik. Momenteel lopen de kosten hier ook behoorlijk op eigenlijk.
Ik heb voorgesteld dat mijn buurmeisje 20 Euro per maand aan me betaalt, daarvoor mag ze drie dagen per week met mijn hond een stukje gaan lopen en natuurlijk ook borstelen enzo, want dat hoort erbij. Ik vind wel dat mijn buurmeisje mij hartstikke dankbaar moet zijn dat ze uberhaupt met mijn hond mag gaan wandelen
VogeltjeM schreef:Ik ook niet.Dat is mijn hele punt.
anonymus schreef:Er zijn natuurlijk ook erg "luie" ruiters die genieten van de "luxe" dat je je paard niet hoeft te poetsen, niet hoeft te zadelen, niet hoeft te mesten etc etc. De nepperds zeg maar. Degene die paarden echt leuk vindn genieten juist va deze klusjes, maar goed. Ieder zijn ding. En als je vandeze luxe houdt, dan ben je waarschijnlijk bereidt daar wel voor te betalen. Alhoewel ik vind dat je meer leert als je een bijrijdbaard met niveau hebt. Een vriendin van mij rijdt 3 keer in de week op een 16 jarige ruin die recent nog ZZ-Licht heeft gestart. Zij betaald een flink bedrag per maand en krijgt daarvan 1 keer in de week les. En nu wil ik niet alle manegeruiters over een kam scheren. Natuurlijk snap ik dat er niet overal bijrijdpaarden voor het oprpen liggen.
Ik vind het onzin om te denken dat je niet hoort te betalen voor een bijrijdpaard. Het verschilt gewoonweg per situatie. Ben jij een ervaren ruiter en heb je meeder paarden op Z niveau uitgebracht en maak je nu een paard van imand anders zadelmak en rij je die even in ee paar maanden naar het Z, allicht dat je dan geen geld ga betalen maar dat je daar geld voor krijgt.
Dus dit isper situatie verschilend.
[pien_2010] schreef:Omdat je het niet wilt begrijpen, want mijn post en ook die van anderen legt het toch goed uit. Of zoals Godfired Bomans ooit zei: "waar een wil is, is een weg, waar onwil is een argument". Je wilt het gewoon niet begrijpen.![]()
Het gaat je goed vogeltje.
VogeltjeM schreef:Ik denk ook dat het scheelt idd, of iemand een bijrijder nodig heeft. In zo'n situatie als die van jou heb ik nooit gezeten en daar kan ik dus ook niet over oordelen.
Ontzettend aardig van je trouwens, dat van die eerste maand. Maar als je zelf altijd kunt, waarom heb je dan een bijrijder..?
_Dribbel schreef:Een hond met een paard vergelijken?![]()
Ik denk ook dat de mensen die geen geld willen betalen meestal geen eigen paard hebben. Dat zegt mij wel genoeg..
VogeltjeM schreef:_Dribbel schreef:Een hond met een paard vergelijken?![]()
Ik denk ook dat de mensen die geen geld willen betalen meestal geen eigen paard hebben. Dat zegt mij wel genoeg..
Ja, dat kan ik ook omdraaien: mensen die wel willen dat er betaald wordt, hebben een eigen paard. 'Dat zegt mij al genoeg'.![]()
Maar goed, de sfeer wordt steeds negatiever hier. Dat vind ik het niet waard.
_Dribbel schreef:En wat dacht je van de risico's die aan het hebben van een bijrijder zitten?. Wat is nou die kleine bijdrage die je voor manege lessen ook betaald? Als je op een manege wilt vrij rijden, betaal je hier ook voor.
Natuurlijk mag je een eigen mening hebben maar ik persoonlijk vind het een beetje egoïstisch en profiterend overkomen.
VogeltjeM schreef:Jawel, dat kan ik me ook wel voorstellen. Ik kan je echter wel vertellen dat ik nooit heb geprofiteerd hoor. Ik was altijd nodig als ik nodig was, en anders kon ik opzouten. Eigenlijk alleen de laatste eigenaresse was echt aardig/hield enigszins rekening met me. Maar ook niet altijd, en dat is ook logisch, want het was haar paard.
En ik zeg ook dat als ik ooit een bijrijder nodig heb, ik hier ook geen geld voor zou vragenno way. Ik kan me niet voorstellen dat ik daar straks anders over denk..
Ik kan me jullie standpunt wel indenken hoor! Maar ik zie het gewoon anders.
Amable schreef:En dat is toch ook prima?
Ik denk dat jij het op zich helemaal zo gek niet vind als iemand geen klusjes of iets hoeft te doen, alleen te komen rijden en dan nog wanneer ze wilt, dat daar een (kleine) vergoeding tegenover staat. Zelf zou je het wellicht niet doen, maar volgens mij kan je je dat wel voorstellen.
En ik denk dat alle mensen die voor een vergoeding zijn zich ook prima kunnen voorstellen dat als je verplicht wordt om te komen en ook nog een behoorlijk aantal klusjes te doen krijgt en dus een boel verantwoordelijkheid, dat een vergoeding minder tot niet nodig is.
Dan hoef je dat zelf nog niet op die manier te doen, maar eigenlijk denk ik dat de meeste mensen best aardig op 1 lijn zitten.
idefix4 schreef:Moos99 schreef:Veel paarden eigenaren vragen een bijdrage in de kosten omdat er nou eenmaal weinig fatsoenlijke meiden zijn die niet na 2 weken met de pet ernaar gooien, of in de winter periodes ineens nergens meer te bekennen zijn. Wanneer er geld word betaald is het allemaal wat "vaster", dan laat je zien dat je ergens serieus aan wilt beginnen. Vind ik niet zo heel raar. En ik vind uberhaubt het betalen van een bijdrage niet raar. Eigenaar van het paard betaald zich suf aan van alles, de verzorgster kan lekker komen en wegrijden. Een paard is duur, en ik vind het juist een ideale compromis voor meiden die graag meer willen als de manege, maar ook weer geen eigen paard kunnen betalen. Ik vind het zelf niet meer dan normaal om een bijdrage te betalen om een paard te verzorgen. Heb het zelf ook vroeger altijd gedaan. Wel verwachtte ik dan een bepaalde vrijheid en mogelijkheden om mijn gang te kunnen gaan, ik betaal niet voor niks!
Voor de eigenaar is hier een makkelijke oplossing: Verkoop het paard!! Als je de kosten niet wil dragen, moet je geen paard kopen. Zo simpel is het.