wel op manege betalen maar niet voor bijrijpaard ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 17:16

Omdat je een ander ook iets gunt VogeltjeM :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 17:17

Urielle schreef:
Even iets anders dan he.
Ik heb een hond. Een hele mooie hond. Superbraaf. Ben ermee op cursus geweest dus je kunt er ook nog gehoorzaamheid mee oefenen als je dat leuk vindt.
Nou vindt mijn (hypothetische) buurmeisje honden heel leuk. Helaas mag ze van thuis geen hond. Ze staat zo wel eens mijn hond te knuffelen als ik erbij ben.
Ik heb het soms best eens druk overdag. En tzt wil ik ook weer aan het werk. Dan krijgt mijn hond niet de aandacht die ze nodig heeft denk ik. Momenteel lopen de kosten hier ook behoorlijk op eigenlijk.
Ik heb voorgesteld dat mijn buurmeisje 20 Euro per maand aan me betaalt, daarvoor mag ze drie dagen per week met mijn hond een stukje gaan lopen en natuurlijk ook borstelen enzo, want dat hoort erbij. Ik vind wel dat mijn buurmeisje mij hartstikke dankbaar moet zijn dat ze uberhaupt met mijn hond mag gaan wandelen :+

Het wandelen met een hond vindt ik nou niet echt erg leuk. Dat is iets wat er bij hoort als je een hond neemt. Voor mij is dat te vergelijken met het mesten van de stal. Het hoort er nou eenmaal bij. Soms is het helemaal niet erg...maar dat deel besteed ik liever uit(aan de pensionstal)
Paardrijden is niet puur een stukje wandelen met het paard. Dat is juist nou net de hele fun van het hebben van een paard je kan erop gaan zitten en iets leuks mee doen. Ik besteed het op mijn paard rijden nou juist helemaal niet graag uit. Dat wil ik liever zelf doen.
Als ik dan met frisse tegenzin iemand ander op mijn paard laat rijden...wil ik, mede omdat het toch echt een luxe hobby is, graag wat compensatie zien.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 17:19

enjoy86 schreef:
sorry, maar een hond uitlaten kun je echt niet vergelijken met een paard rijden :+

Ik vind van wel, als het gaat om simpel beweging geven (zoals bij mijn verzorgpony). Ik denk van niet als je echt dressuurmatig/wedstrijdgericht oid traint.

vuurneon

Re: wel op manege betalen maar niet voor bijrijpaard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 17:20

Maar als iemand mijn hypothetische hond uitlaat, staat er vaak een vergoeding tegen over. Terwijl je de eigenaar van een bijrijdpaard juist betaald. Dat snap ik niet?

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 17:21

Ik ook niet. :') Dat is mijn hele punt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 17:23

VogeltjeM schreef:
Ik ook niet. :') Dat is mijn hele punt.

Omdat je het niet wilt begrijpen, want mijn post en ook die van anderen legt het toch goed uit. Of zoals Godfired Bomans ooit zei: "waar een wil is, is een weg, waar onwil is een argument". Je wilt het gewoon niet begrijpen. *\o/* *\o/* Het gaat je goed vogeltje.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 17:24

anonymus schreef:
Er zijn natuurlijk ook erg "luie" ruiters die genieten van de "luxe" dat je je paard niet hoeft te poetsen, niet hoeft te zadelen, niet hoeft te mesten etc etc. De nepperds zeg maar. Degene die paarden echt leuk vindn genieten juist va deze klusjes, maar goed. Ieder zijn ding. En als je vandeze luxe houdt, dan ben je waarschijnlijk bereidt daar wel voor te betalen. Alhoewel ik vind dat je meer leert als je een bijrijdbaard met niveau hebt. Een vriendin van mij rijdt 3 keer in de week op een 16 jarige ruin die recent nog ZZ-Licht heeft gestart. Zij betaald een flink bedrag per maand en krijgt daarvan 1 keer in de week les. En nu wil ik niet alle manegeruiters over een kam scheren. Natuurlijk snap ik dat er niet overal bijrijdpaarden voor het oprpen liggen.

Ik vind het onzin om te denken dat je niet hoort te betalen voor een bijrijdpaard. Het verschilt gewoonweg per situatie. Ben jij een ervaren ruiter en heb je meeder paarden op Z niveau uitgebracht en maak je nu een paard van imand anders zadelmak en rij je die even in ee paar maanden naar het Z, allicht dat je dan geen geld ga betalen maar dat je daar geld voor krijgt.

Dus dit isper situatie verschilend.

Met deze zin ben ik het niet helemaal eens.
Niet iedereen heeft de keus om wel of niet op te zadelen!
Op mijn vorige manege stonden de paarden al 'gepoetst' en gezadeld voor je klaar.
Dit is ook gelijk de reden dat ik daar ben weggegaan, omdat ik dit geen paardrijden vind.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 17:25

Dus bijrijders rijden eigenlijk liever niet? Dat is hun hobby niet?
Ze doen het alleen maar omdat het paard van de buren uitgelaen moet worden?

Ik blijf het echt een rare gedachte vinden dat ik mijn paard beschikbaar stel met alle toeters en bellen erbij en dat iemand anders daar alleen maar de fun van heeft.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 17:25

[pien_2010] schreef:
Omdat je het niet wilt begrijpen, want mijn post en ook die van anderen legt het toch goed uit. Of zoals Godfired Bomans ooit zei: "waar een wil is, is een weg, waar onwil is een argument". Je wilt het gewoon niet begrijpen. *\o/* *\o/* Het gaat je goed vogeltje.

Nou nou. Wat een straffe reactie. Ik lees de argumenten wel en wat valt er niet aan te snappen? Ik ben het er gewoon niet mee eens. Of eigenlijk beter: ik zie het gewoon anders. Is dat erg? En je mooie citaat van Bomans kun je ook op jezelf betrekken. Maar goed, ik vind het niet erg dat jullie er anders over denken hoor. :)

Het ga je goed [pien_2010]! :')

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 17:37

VogeltjeM schreef:
Ik denk ook dat het scheelt idd, of iemand een bijrijder nodig heeft. In zo'n situatie als die van jou heb ik nooit gezeten en daar kan ik dus ook niet over oordelen. :)
Ontzettend aardig van je trouwens, dat van die eerste maand. Maar als je zelf altijd kunt, waarom heb je dan een bijrijder..?

Ach, het is zo'n schat van een meid die altijd voor me klaar stond, dan gun ik haar dat ook wel. Zij heeft ook de maanden daarna een vaste dag van mij gehad om het bos in te gaan of wat ze wilde, gewoon omdat ze er bijna elke dag was om hem te poetsen. Dan is ze geen bijrijder, maar een verzorger.

Ik denk dat daar ook een heel grijs gebied zit in dit topic trouwens, wat wie verstaat onder verzorger en/of bijrijder. Ik zie het echt als twee aparte dingen. Een verzorger poetst en tut met m'n paard (er kan nooit te veel getut worden tenslotte :+ ) en mag er dan ook wel op. Dan zie ik het ook als die win/win situatie die hier vaak aangehaald wordt. Een bijrijder is in mijn boekje echt voor het rijden en dan vind ik een vergoeding niet meer dan normaal.

Over je laatste zin: ik heb dus ook geen bijrijder, ben veel te veel een controlfreak om m'n paard af te staan. :o

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 17:56

Ik had, toen ik mijn pony nog had, ook een verzorgster. Geen haar op mijn hoofd die eraan dacht om geld te vragen hoor. Het enige dat ik vroeg was dat ze 1x in de zoveel tijd lesde voor eigen kosten. Ik ben ook van de win-win situatie. Ik had geen tijd en wilde dat mijn pony wel de aandacht kreeg die het verdiende en dus zocht ik iemand. Zij was blij dat ze mijn pony kon rijden en er van kon leren (ook door les).

Ik snap de andere kant ook wel hoor, maar ik heb zomaar het idee dat het ook wel makkelijk is om geld te vragen (*duikt weg*). Het is natuulijk altijd meegenomen om een extra zakcentje te krijgen, helemaal omdat een paard nu eenmaal veel geld kost.

Ik ken niet heel veel situaties waarin er geen win-win situatie is eigenlijk. De eigenaar vindt het ook weleens fijn om uit te slapen of een dagje op de bank te hangen= win-win situatie. De eigenaar wil liever niet alleen gaan = win-win situatie.
En dan het gunnen. Heel fijn als je iets gunt aan een ander hoor, super. Maar hoeveel gun je het iemand als je er geld voor vraagt?
Kijk als iemand zelf aan je vraagt van joh mag ik je paard rijden, dan vind ik het al heel anders dan dat het vanuit de eigenaar gaat. In de eerste situatie is het een stuk logischer om geld te vragen dan in de tweede situatie.

voor de duidelijk: dit is MIJN mening

*duikt nog dieper weg*

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 18:52

Een hond met een paard vergelijken? :=

Ik denk ook dat de mensen die geen geld willen betalen meestal geen eigen paard hebben. Dat zegt mij wel genoeg.. :)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 18:55

_Dribbel schreef:

Ik denk ook dat de mensen die geen geld willen betalen meestal geen eigen paard hebben. Dat zegt mij wel genoeg.. :)

Ja, dat kan ik ook omdraaien: mensen die wel willen dat er betaald wordt, hebben een eigen paard. 'Dat zegt mij al genoeg'. >;)
Maar goed, de sfeer wordt steeds negatiever hier. Dat vind ik het niet waard.

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 18:56

Denk dat jij het allemaal een beetje onderschat en het niet wilt begrijpen.. :)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 18:57

Maar wat valt er niet aan te begrijpen dan? Ik ben het er gewoon niet mee eens. Ik zie het gewoon anders (en met mij ook heus wel anderen, maar die voeren niet de boventoon in dit topic). Is het erg dat ik het er niet mee eens ben? Ik vind van niet. :)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 19:11

VogeltjeM schreef:
_Dribbel schreef:

Ja, dat kan ik ook omdraaien: mensen die wel willen dat er betaald wordt, hebben een eigen paard. 'Dat zegt mij al genoeg'. >;)
Maar goed, de sfeer wordt steeds negatiever hier. Dat vind ik het niet waard.

Vind ik niet zo gek, er zijn mensen die het breed hebben. Er zijn mensen die iets harder moeten werken vanwege het hebben van een paard. En het is niet zo gek dat die zeggen dan, een kleine bijdrage is niet verkeerd.

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 19:43

En wat dacht je van de risico's die aan het hebben van een bijrijder zitten? :) . Wat is nou die kleine bijdrage die je voor manege lessen ook betaald? Als je op een manege wilt vrij rijden, betaal je hier ook voor.

Natuurlijk mag je een eigen mening hebben maar ik persoonlijk vind het een beetje egoïstisch en profiterend overkomen.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 19:53

_Dribbel schreef:
En wat dacht je van de risico's die aan het hebben van een bijrijder zitten? :) . Wat is nou die kleine bijdrage die je voor manege lessen ook betaald? Als je op een manege wilt vrij rijden, betaal je hier ook voor.

Natuurlijk mag je een eigen mening hebben maar ik persoonlijk vind het een beetje egoïstisch en profiterend overkomen.

Jawel, dat kan ik me ook wel voorstellen. Ik kan je echter wel vertellen dat ik nooit heb geprofiteerd hoor. Ik was altijd nodig als ik nodig was, en anders kon ik opzouten. Eigenlijk alleen de laatste eigenaresse was echt aardig/hield enigszins rekening met me. Maar ook niet altijd, en dat is ook logisch, want het was haar paard.

En ik zeg ook dat als ik ooit een bijrijder nodig heb, ik hier ook geen geld voor zou vragen :) no way. Ik kan me niet voorstellen dat ik daar straks anders over denk..
Ik kan me jullie standpunt wel indenken hoor! Maar ik zie het gewoon anders.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 19:55

Egoïstisch? Profiterend? Zou je dat wat beter kunnen beargumenteren? Desalniettemin vind ik dit een gewaagde uitspraak, op basis van 1 post. Maar wellicht ben je begaafd en kun je het op basis van 1 post inschatten, ik wacht het af...

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 19:57

Danique_G schreef:
Egoïstisch? Profiterend? Zou je dat wat beter kunnen beargumenteren? Desalniettemin vind ik dit een gewaagde uitspraak, op basis van 1 post. Maar wellicht ben je begaafd en kun je het op basis van 1 post inschatten, ik wacht het af...

Denk dat ze het tegen mij bedoelde :')

Raineri

Ik dacht al, misschien handig om te quoten anders is het zo lastig begrijpen...

Amable

VogeltjeM schreef:
Jawel, dat kan ik me ook wel voorstellen. Ik kan je echter wel vertellen dat ik nooit heb geprofiteerd hoor. Ik was altijd nodig als ik nodig was, en anders kon ik opzouten. Eigenlijk alleen de laatste eigenaresse was echt aardig/hield enigszins rekening met me. Maar ook niet altijd, en dat is ook logisch, want het was haar paard.

En ik zeg ook dat als ik ooit een bijrijder nodig heb, ik hier ook geen geld voor zou vragen :) no way. Ik kan me niet voorstellen dat ik daar straks anders over denk..
Ik kan me jullie standpunt wel indenken hoor! Maar ik zie het gewoon anders.

En dat is toch ook prima?

Ik denk dat jij het op zich helemaal zo gek niet vind als iemand geen klusjes of iets hoeft te doen, alleen te komen rijden en dan nog wanneer ze wilt, dat daar een (kleine) vergoeding tegenover staat. Zelf zou je het wellicht niet doen, maar volgens mij kan je je dat wel voorstellen.

En ik denk dat alle mensen die voor een vergoeding zijn zich ook prima kunnen voorstellen dat als je verplicht wordt om te komen en ook nog een behoorlijk aantal klusjes te doen krijgt en dus een boel verantwoordelijkheid, dat een vergoeding minder tot niet nodig is.

Dan hoef je dat zelf nog niet op die manier te doen, maar eigenlijk denk ik dat de meeste mensen best aardig op 1 lijn zitten.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 20:01

Ik zou (mocht ik kiezen voor een bijrijder) ook een vergoeding vragen.
Let wel; er hoeft niet gemest te worden oid, het gaat dus echt om het rijden/verzorgen.
Iemand heeft dan ook voor 2/3 dagen in de week een 'eigen' paard, en daar mag best iets tegenover staan (dan wel klusjes, dan wel een vergoeding).

Ik heb lange tijd een pony geleasd, was net een eigen pony. En ja, ik betaalde volledig voor de stallingskosten.
Raar? Nee hoor, vond (en vind) ik niet.
Ik had wel de lusten, maar geen lasten (als in DA kosten of andere onverwachtse kosten), dus een bepaalde vergoeding is wel op z'n plaats.
Kon er ook zo mee stoppen als ik wilde... ik had een 'eigen' paard maar daarnaast ook een grote vrijheid en grote zekerheid wat betreft het bedrag wat ik iedere maand kwijt was.
En dat voor maar 220 p/m (excl. spullen die ik zelf nodig vond om te kopen uiteraard). Zeg nou zelf, dat is toch een 'koopje' ?
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 08-12-11 20:03, in het totaal 2 keer bewerkt

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 20:02

Amable schreef:
En dat is toch ook prima?

Ik denk dat jij het op zich helemaal zo gek niet vind als iemand geen klusjes of iets hoeft te doen, alleen te komen rijden en dan nog wanneer ze wilt, dat daar een (kleine) vergoeding tegenover staat. Zelf zou je het wellicht niet doen, maar volgens mij kan je je dat wel voorstellen.

En ik denk dat alle mensen die voor een vergoeding zijn zich ook prima kunnen voorstellen dat als je verplicht wordt om te komen en ook nog een behoorlijk aantal klusjes te doen krijgt en dus een boel verantwoordelijkheid, dat een vergoeding minder tot niet nodig is.

Dan hoef je dat zelf nog niet op die manier te doen, maar eigenlijk denk ik dat de meeste mensen best aardig op 1 lijn zitten.

Dat is zo ja. Ik had ooit eens een verzorgpaard waar de eigenaresse echt nooit op reed. Die had er gewoon geen zin (meer) in. Dat paard stond op een dure stal, volpension, met binnenbak enzo. Op een gegeven moment vond de eigenaresse van t paard dat te duur worden, want ze betaalde nu een dure stal eigenlijk alleen voor de bijrijder. Dus verhuisde ze het paard naar een goedkopere stal. Paard mocht wel op de oude stal blijven, als ik de helft van het stalgeld zou betalen. Helaas was ik toen een arme scholier en was het een heel dure stal, dus dat ging niet. Paard verhuisde dus en ik kon haar niet meer doen. Maar ik kon er wel volledig inkomen hoor, dat zij er zo over dacht :)

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 20:57

idefix4 schreef:
Moos99 schreef:
Veel paarden eigenaren vragen een bijdrage in de kosten omdat er nou eenmaal weinig fatsoenlijke meiden zijn die niet na 2 weken met de pet ernaar gooien, of in de winter periodes ineens nergens meer te bekennen zijn. Wanneer er geld word betaald is het allemaal wat "vaster", dan laat je zien dat je ergens serieus aan wilt beginnen. Vind ik niet zo heel raar. En ik vind uberhaubt het betalen van een bijdrage niet raar. Eigenaar van het paard betaald zich suf aan van alles, de verzorgster kan lekker komen en wegrijden. Een paard is duur, en ik vind het juist een ideale compromis voor meiden die graag meer willen als de manege, maar ook weer geen eigen paard kunnen betalen. Ik vind het zelf niet meer dan normaal om een bijdrage te betalen om een paard te verzorgen. Heb het zelf ook vroeger altijd gedaan. Wel verwachtte ik dan een bepaalde vrijheid en mogelijkheden om mijn gang te kunnen gaan, ik betaal niet voor niks!

Voor de eigenaar is hier een makkelijke oplossing: Verkoop het paard!! Als je de kosten niet wil dragen, moet je geen paard kopen. Zo simpel is het.

Misschien is het vaak niet zozeer dat de mensen de kosten niet kunnen dragen, maar het wel fijn zouden vinden als deze gedeeld kunnen worden. Dus geen must, maar wel een meevaller!