Mindim schreef:Wat een zuur verhaal zeg

nee hoor, ik heb heel veel geleerd en veel leuke paarden gekend. Ik wil alleen een tegenwicht bieden voor de mensen die de indruk lijken te hebben dat een bijrijdpaard rozengeur en maneschijn is. Mijns inziens komt dat dan door nooit de andere kant ervaren te hebben. Maar ik heb ook een aantal keer meegemaakt dat een bijrijdpaard zomaar verkocht werd, en dat is niet leuk als je gek met je bijrijdpaard bent.
Citaat:
Veel eigenaren kunnen prima zelf hun paard betalen en hebben daar geen bijrijder voor nodig hoor.
Waardering krijg je niet? Nou dat ligt dan aan de eigenaar hoor, Ik kom soms met complete bloemstukken aan of andere dingen en wil ook prima een priveles voor je betalen.
Als je betaalt voor je bijrijdpaard is een bloemetje een beetje een sigaar uit eigen doos vind je niet?
Citaat:
Eigenaren kunnen idd bepalen over voeding, discipline, rijstijl, instructie en noem het maar, heb je daar problemen mee, kan je beter een ander bijirijdpaard zoeken. En als eigenaar kun je het best een bijrijder zoeken waarmee je op een lijn zit wat betreft rijden. Kun je ook in je advertentie zetten welke rijstijl je naar op zoek bent, zo komen er geen westernruiters op je dressuurpaard af bijvoorbeeld.
Neem je als bijrijder het bijrijdpaard aan, dan neem ik aan dat je dit van te voren met de eigenaar overlegd en dan zou het fijn zijn als de bijrijder zich daaraan houdt. Uiteindelijk blijft de eigenaar verantwoordelijk, maar als de eigenaar liever niet heeft dat je peen geeft en je doet het toch, dan vind ik dat je als eigenaar het volste recht hebt daar iets van te zeggen.
maar als je merkt dat een paard van een ander beter af zou zijn zonder peen, of met ander voer, of met welke verandering ook wordt het meestal niet op prijs gesteld als de bijrijder daar iets van zegt. Dat geeft ook niet, maar dat is was ik bedoel met uiteindelijk geen inspraak.
Citaat:
Afspraken over minder vaak komen ivm studie kun je toch allemaal voorleggen of afspreken met een eigenaar? Daar verzaak je dan zelf toch ook in. Ik heb er alle begrip voor, maar maak er afspraken over. Er zijn genoeg bijrijders die komen wanneer ze zin hebben en soms 2 weken helemaal niet komen, zonder belletje, hier wel eens een maand niet zonder belletje. En met regen wilden ze van huis gehaald worden en weer terug en vaak komt men alleen met mooi weer en wanneer het te koud is dan zie je ze niet, is mijn ervaring. Dus wederom het werkt 2 kanten uit.
Opruimen achte je kont lijkt me niet meer dan logisch, we hebben het hier gehad dat men de stroomdraden was vergeten of de staldeur vergeten, het hek niet afsluiten en noem het maar, het kan soms gevaarlijke situaties opleveren als je niet opruimt, om een bosrtel zou ik echter geen stennis maken, wel als je een bende achterlaat.
Met deze instelling ben ik begonnen, maar mijn vertrouwen is verschrikkelijk beschaamd door de bijrijders. Men kwam in het begin, maar oei, vies weer en men kwam ineens 1 keer in de 2 weken of 1 keer in de maand. Men heeft mijn paard vreselijk met sporen gereden, dat het paard er bij ging liggen, longeren met het bit verkeerd om, om een betere inwerking te krijgen, omdat het paard niet wilde luisteren, een treurig paard in de wei. Die bijrijders heb je ook en dan ga je maar een bijdrage vragen, zodat men hopelijk met een vaste regelmaat komt en zuinig is met je spullen. Ik heb er nu 2 weggekickt en er komt voorlopig geen nieuwe. En als er een nieuwe komt, dan ben ik niet meer de eigenaar van hierboven, dankzij mijn bijrijders.
Zo zie je maar je hebt vreselijke eigenaren en vreselijke bijrijders, maar scheer ze niet allen over 1 kam, zoals je doet, want dat is eigenlijk niet fair.
Als ik deze verhalen zo lees vraag ik me echt af wat voor bijrijders je gehad hebt en wara je die vandaan had?
Schijnbaar was het hebben van een bijrijder dan wel echt noodzakelijk, als je zo met je paard(en) om laat gaan.. des te meer reden om geen recht te hebben op vergoeding.
Maar waarom ben ik met mijn argumentatie tegen een bijdrage (gebaseerd op mijn ervaring) mensen volgens jou over één kam aan het scheren? Als jij door jouw ervaring met bijrijders tegenwoordig wel een vergoeding vraagt scheer je toch net zo goed mensen over één kam?
ik had het laatst met een vriendin over deze discussie. Die zei: als je een inwonende butler neemt betaalt die toch ook geen geld ook al mag hij dan in een veel mooier en duurder huis wonen?