Tarieven verzorgster/bijrijdster

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Johnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 01:10

Ewan schreef:
Ik begrijp helemaal wat je zegt, maar als "paardeneigenaar" kies je er ook niet voor en kun jezelf ook niet rijden, maar je stalling wordt er ook niet goedkoper op, ook de eigenaar van haar paard betaald hetzelfde als anders... dus ik begrijp je reactie helemaal, maar dat risico loop je nou eenmaal bij dieren. En dat is niet de keus van de eigenaar. Ik vind het ngo schappelijk dat je een lagere bijdrage kon betalen. Mijn bijrijdsters betalen gewoon volledig door, mits "langdurige blessures" dan is eht utieraard anders, maar mijn heeft laatst ook 1 maand stilgestaan en ze moeten gewoon doorbetalen.

De eigenaar rijd er zelf nooit op. Ze ment alleen af en toe eens een keertje.
En ik snap wel dat je dat risico loopt, maar ik kon alleen uitmesten en om daar nou voor te betalen..
Poetsen kon ook wel natuurlijk, maar meneer stond 24/7 op stal dus hij werd er ook niet viezer op.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 01:18

Ik snap het wel, als paarden eigenaar ben je meer ervaren. Ook al kunnen ze nog zo leuk rijden, je hebt nog nooit de eind verantwoordelijkheid gehad als manege ruiter. Dan zit je vast aan veel verpichtingen en je moet ontzettend veel kennis hebben over voeding etc. Stukje ervaring die je niet krijgt op de manege.

Mijn bijrijdster is aardig groen bij mij gekomen, ik heb haar alles geleerd (had haar niet nodig toen, maar wou haar de kans geven om meer te leren en ik had er de tijd voor en zij stond er heel erg open voor) Zou ik dat nu weer doen als ik een nieuwe bijrijder neem? Nee, dan kies ik er ook geen die direct van de manege afkomt zonder ervaring buiten de manege. Dat kost mij teveel tijd.
Daar kan geen geld tegenop.

aerdenhout1

Re: Tarieven verzorgster/bijrijdster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 09:48

Of het nu echt zo is dat iemand die een eigen paard heeft gehad beter kan rijden, betwijfel ik.
DE omgang met het paard zal vaak beter zijn, maar ik heb ook ex paarden meiden gehad die er niets van bakten en manege meiden die fijn konden rijden.
Als een paard kreupel is, dan kunnen ze hier sowieso altijd op een ander paard rijden, dat geluk hebben ze hier wel.
Helpen met wat klusjes op stal, vegen, soms voeren, en eens in het weekend helpen met de stal is eigenlijk heel normaal bij mij. Maar de pensionklanten doen dat ook!!!!
Niemand is te beroerd om zijn handen te gebruiken en eigenlijk hoort het er ook bij vind ik.
Als je als bijrijder word verplicht uit te mesten omdat het anders niet word gedaan is het een ander verhaal.
Hier betalen ze 50 euro.p maand voor 2 keer per week rijden. 75 voor 3 keer en er worden 3 paarden geleast voor 200 euro p. maand. Dat zijn dan eigenlijk eigen paarden en daar worden ook wedstrijden mee gereden.
Nu is 200 euro natuurlijk veel geld, maar aan de andere kant kan je hier in onze regio geen eigen paard houden voor dat geld, dan ben je vele malen duurder uit.
Wat betreft het beweging geven, vaak is het met recht beweging geven en heeft het weinig met paard trainen te maken. Hier is het ook niet echt nodig, omdat ze veel buiten staan en toch wel hun beweging krijgen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 13:41

Ik had het ook inderdaad over de ervaring met de verzorging, omgang etc. Niet qua rijden, omdat die voor mij wat minder van belang is. Enige dat ik zoek is een onafhankelijke zit en lef hebben (en ervaring met buiten rijden omdat ik geen bak heb). Ze moeten in ieder geval niet denken dat ze goed kunnen rijden, dan komen ze bedrogen uit haha :D ik zeg van mijzelf ook altijd, ik kan niet goed rijden maar wel goed blijven zitten (dus ik vind het ook totaal geen probleem om op moeilijke paarden te rijden, ik kan ze niet uitbrengen maar wel leuk beweging geven op een goede manier. De basis zit er wel in)
Maar goed, omdat ze ook een deel van de verzorging op zich neemt (draait mee in een rooster) vraag ik geen geld natuurlijk :)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 14:06

Ik denk dat het heel veel verschil maakt of de paardeneigenaar al dan niet zelf ooit heeft bijgereden. Nu ik paarden heb krijg ik wie weet ook nog eens een bijrijder. Maar als oud-bijrijder (best fanatiek dus op verschillende stallen) weet dat je uiteindelijk als bijrijder hoe dan ook aan het kortste eind trekt en het heus niet alleen maar leuke lusten zijn zonder lasten. Sterker nog, anders zouden al die eigenaren die klagen dat het zo duur is veel beter zelf bij kunnen rijden. Waarom zou iemand voor een eigen paard kiezen als bijrijden alleen de lusten zonder lasten is? Ik ben elke dag dankbaar dat ik een eigen paard heb, niet in de laatste plaats omdat ik weet hoe frustrerend het is om in weer en wind heel veel tijd en energie in het eigendom van een ander te steken, terwijl daar bepaald nou geen handenvol waardering tegenover staan. Natuurlijk krijg je een vorm van waardering doordat het paard beter wordt in conditie en gehoorzaamheid, maar ik had ook wel eens dat het paard dan bij mij luisterde en bij de eigenaar niet.. dat was voor de eigenaar alleen maar nog vervelender.

Je hechten aan een bijrijdpaard? Slecht idee, want voor hetzelfde geld wordt het paard verkocht, verhuisd of afgemaakt. Wedstrijden? Instructie? Rijstijl? Verzorgstijl? Discipline? Voeding? Alles naar wens van de eigenaar. Logisch, maar imo geen kwestie van alleen de lusten en geen lasten. En dat terwijl je door de eigenaars wel degelijk verantwoordelijk wordt gehouden en je natuurlijk ook verantwoordelijk voelt. Daarbij komt nog dat je echt niet gewoon verstek kunt gaan als je het bijvoorbeeld druk hebt met je studie. Bij een eigen paard kun je nog eens met iemand iets regelen, maar ben je bijrijder dan wordt er gewoon verwacht dat je komt en krijg je het echt wel te horen als je niet komt, of te weinig komt, of je iets vergeten bent op te ruimen. Bovendien wordt je op sommige plekken gewoon behandeld als een soort stalknecht. Dat geeft niets, dat ben je immers in feite ook als bijrijder/ verzorger. Maar daarvoor betalen? Nah, ik weet uit ervaring dat het al erg genoeg is om graag paard te rijden maar het geld niet te hebben voor een eigen paard, en dat het zonder geld al genoeg inspanning kost om te voldoen aan de verwachtingen van een ander met betrekking tot zijn 'Totilas'...

Hoewel ik aan een bijrijder geen extra's zou betalen zou ik zeker geen geld vragen. En zéker niet als het paard stil staat. Dat er mensen zijn die dat durven te vragen vind ik al gek, maar dat er mensen zijn het (hun kind dat laten) betalen.... :roll:

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 14:06

oeps beetje lang verhaal haha

perdjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 14:13

Ik vind wel dat je gelijk hebt sallandval :)

xMalouu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 14:29

Ik ben zelf bijrijdster en ik heb erg veel geluk als ik hier verhalen lees.
Ik mag eigenlijk alles doen met mijn verzorgpaard! En ik hoef niet uit te mesten omdat de staleigenaresse dat doet.
En verder heb ik een buitenbak, uitrij mogelijkheden en ook belangrijk een heel lief paard :)
Het enige nadeel is dat de bak soms te nat is en dat ik eigenlijk niet met zadel kan rijden vanwege (blijvende) schuurplekken door de singel. Maar ze zit dan wel weer heel lekker en het is goed voor mijn eigen zit :+ Ook hoef ik praktisch niks te betalen, alleen af en toe hoefsmid/voer bij betalen als de eigenaresse wat krap zit. Maar dan vind ik het wel leuk om af en toe cadeautjes te kopen (peesbeschermers, uitrijdekens enz.)!

Ik doe haar denk ik al zo'n 5 jaar, dus ik ben wel gehecht geraakt aan haar. En ik beschouw haar wel als mijn eigen paard, en ik vind dat wel zo hoort. Dat is ook goed voor je verantwoordelijkheidsgevoel. Als ik een eigenpaard zou hebben zou ik het juist fijn vinden als mijn bijrijdster mijn paard als eigen zou beschouwen. Ps. Lang niet alle paarden eigenaren zijn zo als sallandval beschrijft (naar mijn ervaringen dan).

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 14:54

xMalouu schreef:
Ps. Lang niet alle paarden eigenaren zijn zo als sallandval beschrijft (naar mijn ervaringen dan).

Hoeveel bijrijdpaarden bij verschillende eigenaars heb je gehad dan? Ik heb ook veel goede ervaringen hoor, maar een eigen paard werd het nooit ;)

Overigens klinkt jouw regeling heel erg goed! :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 14:59

Quellian schreef:
Ragdollcat schreef:
Verzorgpaard is de eigenaar uit de brand helpen en ervoor werken en uitmesten enz enz alles

Oh, is dat zo? Mijn paarden staan volpension en heb nog nooit een cent ontvangen van mijn bijrijdster hoor, nog geen zakje appels.

Aerdenhout, niets aan toe te voegen. Ik vraag me vaak ook af: 'en wie denk jij dat je bent?'
Mensen zonder EIGEN PAARD ervaring wil ik sowieso niet op mijn paarden. En dat recht heb ik, want het zijn mijn paarden.
Lol trappen en rijden doe je maar op de manege, die paarden zijn het gewend om mensen op hun rug te hebben die denken dat ze heel wat presteren :)

Ik heb in het verleden ook de ene na de andere salto's zien maken van mijn paarden, tja... 'is wel wat anders dan een manegepaard he?'. Joh.

Ja het is zo want waarom zoeken de eigenaars dan een verzorgster? omdat ze meer vrije tijd willen en of te weinig tijd hebben dan helpt een verzorgster je uit de brand, ook al staat je paard volpensioen, dan nog helpt ze je door ze beweging te geven en aandacht te geven en te poetsen. Het is jouw keuze om een eigen paard te willen en ja dat kost geld.

Zihuatanejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 15:18

Mijn ervaringen zijn over het algemeen ook goed, maar ik kan mij ook heel goed vinden in het verhaal van sallandval. Het paardje dat ik hiervoor reed is onder mij heel wat beter gaan lopen op een gewoon bitje, ik was het er dus ook niet mee eens dat ze zelf op menbit verder reed, helemaal niet nodig ;(
Dus na wat gesprekken en het laatste gesprek waarin ze aangaf haar paard liever 7 dagen in de week zelf te doen ben ik opgestapt. Ik had binnen 24 uur 6 paarden die ik kon gaan rijden, maar voor veel bijrijders zal dit niet het geval zijn, die moeten weer lang zoeken naar een paardje. Des te oneerlijker is het dat de eigenaresse blijkbaar al enkele weken voordat ik wegging aan het zoeken was gegaan naar iemand anders voor haar " pittige paardje" dat eerder lui :o was en ik dus denk dat het probleem er eerder in ligt dat het paard bij mij veel beter liep. Zo kreeg ik regelmatig te horen " is dat...., jeetje wat loop hij goed, ik herkende hem niet" en " dat zou hij voor .... niet gedaan hebben" bij een politietraining. Nooit leuk natuurlijk voor een eigenaar om te horen dat je paard beter loopt bij je bijrijder. Als bijrijder kun je om welke reden dan ook zomaar zonder paard zitten, je hebt net als sallandval zegt wel degelijk ook lasten en verantwoordelijkheid. Ieder paard dat ik in 40 jaar voor anderen gereden heb, heb ik verzorgd en gereden alsof het mijn eigen was, dat ik soms bij een lege stal stond omdat het paard verkocht was, >;) was normaal. Je hebt namelijk als bijrijder uiteindelijk natuurlijk maar weinig in te brengen. :n en hebt totaal geen zekerheid. Zou ik liever zelf een paard hebben, ja, maar ik heb zelf geen tijd om 7 dagen in de week te rijden en zo. Dus ik zou een bijrijder nodig hebben, want een paard kan niet een dag stilstaan. Zou ik de bijrijder laten betalen? Nee, ik zou verwachten dat ze net zo met mijn paard om zou gaan als ik zelf doe. Voor mijn bijrijd- paarden koop ik wortelen, muesliringen, een teugel etc. Ik had vroeger ook mijn eigen zadel, leerwerk, bandages enz, maar heb dat een jaar of 4 geleden aan de gehandicapten manege gegeven omdat ik het niet meer nodig had.

xMalouu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 15:34

sallandval schreef:
xMalouu schreef:
Ps. Lang niet alle paarden eigenaren zijn zo als sallandval beschrijft (naar mijn ervaringen dan).

Hoeveel bijrijdpaarden bij verschillende eigenaars heb je gehad dan? Ik heb ook veel goede ervaringen hoor, maar een eigen paard werd het nooit ;)

Overigens klinkt jouw regeling heel erg goed! :)

Eerst heb ik wel lease pony's gehad op de manege, maar toen was ik nog wel erg jong. Maar dat vond ik niks en zou er nu ook niet meer aan beginnen. Dit is wel mijn eerste 'echte' verzorgpaard, dus ik heb het misschien een beetje verkeerd geformuleerd. (Sorry daarvoor) Maar ook hoe andere paarden eigenaren op stal met hun verzorgsters omgaan vind ik erg positief (ookal betalen zij meestal wel wat). Wat jij beschreef heb ik in mijn omgeving nog niet meegemaakt bedoel ik er eigenlijk mee te zeggen ;)

Ik ben er ook wel heel blij mee! :j

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 15:42

Sallandval, ik kijk er anders tegenaan. Juist als eigenaar heb je de eindverantwoordelijkheid. Kan een verzorgster niet? Dan ben ik alsnog verplicht om zelf te gaan. Andersom juist weer niet. Een zieke bijrijdster heeft nooit de eindverarantwoording, dus kan ze echt niet? Dan zul je als eigenaar zelf wel moeten. Maar kan ik niet als eigenaar? Dan kan ik de bijrijdster niet verplichten omdat het mijn verantwoording is.

Huni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 15:48

mijn mening:

Een eigenaar van een paard zoekt meestal iemand die zijn paard wil verzorgen omdat hij of zij geen tijd heeft. waarom willen ze er dan altijd geld voor hebben??

Ik heb ook een verzorgster. ze hoeft me niks te betalen omdat ik het fijn vind dat ze werk uit handen neemt en mijn paard de nodige aandacht geeft die ik hem op dat moment niet kan geven.

ik vind het een beetje krom dat mensen er geld voor gaan vragen. begin dan niet aan paarden......

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 15:59

Ik snap het wel als er een goed leer paard staat, die ook nog eens op vol pension staat.
Een recreatie paard vind ik zelf niet bijzonder, maar wil je graag verder komen in de springsport en je krijgt de kans om een goed springpaard bij te rijden dan is een bijdrage niet eens zo gek. Juist omdat het een unieke kans is die niet veel kunnen krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 16:41

Zihuatanejo schreef:
Volgens mij zeg je in dit verhaal twee verrschillende dingen, namelijk dat de bijrijder op de dagen dat ze het paard verzorgt en rijdt als haar eigen beschouwen, dat is volgens mij dus hetzelfde als inspraak hebben op die dagen, denk je ook niet? Je mag dan namelijk beslissen van jou of je 2 uur gaat stappen of 2 uur gaat crossen? Lijkt mij trouwens dat zoiets wel degelijk in overleg gaat.
Eerder werd in dit topic ook al inspraak genoemd en daarbij werd aangehaald dat men dan ook wilde beslissen of het paard een deken zou dragen, besluiten hoe het behang van het paard er bij hangt. Daar doelde ik met inspraak op. Met als eigen beschouwen, wanneer een bijrijder zijn dagen heeft bedoel ik dat je er op kan rijden en zelf weten of je nu een uur gaat draven, een uur wil stappen, vrijheids dressuur of grondwerk gaat doen, men dien verstande dat je van de dingen wel kaas gegeten hebt, lijkt me. Crossen vind ik van een heel andere orde en zou ik ook in overleg willen zien. Ik zeg dus niet 2 verschillende dingen ;)
Dan zeg je later dat ze geen inspraak hebben, wat bedoel je nu eigenlijk, want geen inspraak hebben betekent dus dat jij als eigenaar beslist wat er op die dag gebeurd met het paard, iets wat ik heel normaal beschouw omdat ik in opdracht van de eigenaren al 40 jaar paarden voor hen train. Als een eigenaar wil dat ik een uur aan de hnd stap ipv een uur rij dan doe ik dat.
Zie uitleg hierboven

Ik schreef het al eerder dit is een onderwerp waar je nooit uitkomt, want elke combinatie eigenaar/paard/ruiter/stalling is anders

Ik denk echter ook dat je als bijrijder bepaalde zekerheid moet krijgen, natuurlijk is het paard niet van je, maar ik hoor vaak dat als het de eigenaar niet meer uitkomt de bijrijder dus maar weg moet. In die zin heb je gelijk en heeft bijna geen enkele bijrijder inspraak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 16:46

Truuskay schreef:
ik heb ook verschillende verzorgpaarden, en betaal er ook niets voor!
Terwijl ik zelfs de stallen niet uitmest! ik rijd ze, zet ze binnen, verzorg / voer ze.. (alleen als ik zin/tijd heb)
hallo, jij gaat er 2 tot 3x per week heen, verzorgt hem, mest zijn stal uit.. wat doet de eigenaar dan nog?
kan je net zo goed een eigen nemen!

Wie doet de andere 3 tot 5 dagen, wie zorgt dat er voer is, wie betaald de stalling, ik neem an dat je er niet 2 tot 3 dagen van in de ochtend tot de avond bent, dus wie doet het dan, wie betaald de medische kosten, de smid het harnachement. Al met al, als een eigenaar helemaal niets doet, heb jij geen paard waar je 2 a 3 maal op kunt rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 16:51

Johnie schreef:
Ik heb een bijrijd paard en daar betaal ik 75 euro per maand voor. Daarvoor mag ik 3 keer in de week rijden in de buitenbak, of buiten. Ik moet ook uitmesten maar dat hoort erbij vind ik!
Alleen laatst was het paard geblesseerd geraakt door een stomme fout van iemand op stal & toen had hij 2 weken boxrust en kon ik dus alleen uitmesten. Ook toen moest ik doorbetalen. welliswaar een lager bedrag maar toch vond ik het niet helemaal gepast.

Dan vind ik dat je een behoorlijke prijs betaald. En al helemaal als je moet mesten omdat het paard boxrust heeft en dan ook nog toe moeten betalen. Had bij mij echt niet gehoeven hoor.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 17:04

Mindim schreef:
Truuskay schreef:
ik heb ook verschillende verzorgpaarden, en betaal er ook niets voor!
Terwijl ik zelfs de stallen niet uitmest! ik rijd ze, zet ze binnen, verzorg / voer ze.. (alleen als ik zin/tijd heb)
hallo, jij gaat er 2 tot 3x per week heen, verzorgt hem, mest zijn stal uit.. wat doet de eigenaar dan nog?
kan je net zo goed een eigen nemen!

Wie doet de andere 3 tot 5 dagen, wie zorgt dat er voer is, wie betaald de stalling, ik neem an dat je er niet 2 tot 3 dagen van in de ochtend tot de avond bent, dus wie doet het dan, wie betaald de medische kosten, de smid het harnachement. Al met al, als een eigenaar helemaal niets doet, heb jij geen paard waar je 2 a 3 maal op kunt rijden.

Inderdaad mindim;

En wie moet er opdraven als echt niemand kan? Juist, de eigenaar. Wie heeft er altijd de eindverantwoordelijkheid? Juist de eigenaar. Wie heeft ten alle tijde de meeste verplichtingen? Juist, de eigenaar.
Ik vond het vies tegenvallen van verzorgpaard naar eigen paard te stappen. Zo romantisch is het niet... Als bijrijdster had ik het daarin wel makkelijker. Mijn vakantie moet plan ik in overleg met de rest, de bijrijdster mailt mij gewoon even van 'dan en dan ben ik weg', dan weet ik 'o dan moet ik er voor of na, of iemand anders regelen'.
Er komt zoveel meer bij een eigen paard kijken dan mensen vaak realiseren denk ik. T is soms een aardig logistieke zaak haha :D ik ben verantwoordelijk voor het rooster bijvoorbeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 17:20

sallandval schreef:
Ik denk dat het heel veel verschil maakt of de paardeneigenaar al dan niet zelf ooit heeft bijgereden. Nu ik paarden heb krijg ik wie weet ook nog eens een bijrijder. Maar als oud-bijrijder (best fanatiek dus op verschillende stallen) weet dat je uiteindelijk als bijrijder hoe dan ook aan het kortste eind trekt en het heus niet alleen maar leuke lusten zijn zonder lasten. Sterker nog, anders zouden al die eigenaren die klagen dat het zo duur is veel beter zelf bij kunnen rijden. Waarom zou iemand voor een eigen paard kiezen als bijrijden alleen de lusten zonder lasten is? Ik ben elke dag dankbaar dat ik een eigen paard heb, niet in de laatste plaats omdat ik weet hoe frustrerend het is om in weer en wind heel veel tijd en energie in het eigendom van een ander te steken, terwijl daar bepaald nou geen handenvol waardering tegenover staan. Natuurlijk krijg je een vorm van waardering doordat het paard beter wordt in conditie en gehoorzaamheid, maar ik had ook wel eens dat het paard dan bij mij luisterde en bij de eigenaar niet.. dat was voor de eigenaar alleen maar nog vervelender.

Je hechten aan een bijrijdpaard? Slecht idee, want voor hetzelfde geld wordt het paard verkocht, verhuisd of afgemaakt. Wedstrijden? Instructie? Rijstijl? Verzorgstijl? Discipline? Voeding? Alles naar wens van de eigenaar. Logisch, maar imo geen kwestie van alleen de lusten en geen lasten. En dat terwijl je door de eigenaars wel degelijk verantwoordelijk wordt gehouden en je natuurlijk ook verantwoordelijk voelt. Daarbij komt nog dat je echt niet gewoon verstek kunt gaan als je het bijvoorbeeld druk hebt met je studie. Bij een eigen paard kun je nog eens met iemand iets regelen, maar ben je bijrijder dan wordt er gewoon verwacht dat je komt en krijg je het echt wel te horen als je niet komt, of te weinig komt, of je iets vergeten bent op te ruimen. Bovendien wordt je op sommige plekken gewoon behandeld als een soort stalknecht. Dat geeft niets, dat ben je immers in feite ook als bijrijder/ verzorger. Maar daarvoor betalen? Nah, ik weet uit ervaring dat het al erg genoeg is om graag paard te rijden maar het geld niet te hebben voor een eigen paard, en dat het zonder geld al genoeg inspanning kost om te voldoen aan de verwachtingen van een ander met betrekking tot zijn 'Totilas'...

Hoewel ik aan een bijrijder geen extra's zou betalen zou ik zeker geen geld vragen. En zéker niet als het paard stil staat. Dat er mensen zijn die dat durven te vragen vind ik al gek, maar dat er mensen zijn het (hun kind dat laten) betalen.... :roll:

Wat een zuur verhaal zeg :')
Veel eigenaren kunnen prima zelf hun paard betalen en hebben daar geen bijrijder voor nodig hoor.
Waardering krijg je niet? Nou dat ligt dan aan de eigenaar hoor, Ik kom soms met complete bloemstukken aan of andere dingen en wil ook prima een priveles voor je betalen.
Niet alle bijrijdpaarden verkeren in slechte conditie of zijn ongehoorzaam en lopen achter de bijrijder aan. Je hebt het ook andersom, dat het paard soms een stukje schuwer is geworden sinds de komst van een bijrijder, kan even goed.

Eigenaren kunnen idd bepalen over voeding, discipline, rijstijl, instructie en noem het maar, heb je daar problemen mee, kan je beter een ander bijirijdpaard zoeken. En als eigenaar kun je het best een bijrijder zoeken waarmee je op een lijn zit wat betreft rijden. Kun je ook in je advertentie zetten welke rijstijl je naar op zoek bent, zo komen er geen westernruiters op je dressuurpaard af bijvoorbeeld.
Neem je als bijrijder het bijrijdpaard aan, dan neem ik aan dat je dit van te voren met de eigenaar overlegd en dan zou het fijn zijn als de bijrijder zich daaraan houdt. Uiteindelijk blijft de eigenaar verantwoordelijk, maar als de eigenaar liever niet heeft dat je peen geeft en je doet het toch, dan vind ik dat je als eigenaar het volste recht hebt daar iets van te zeggen.

Afspraken over minder vaak komen ivm studie kun je toch allemaal voorleggen of afspreken met een eigenaar? Daar verzaak je dan zelf toch ook in. Ik heb er alle begrip voor, maar maak er afspraken over. Er zijn genoeg bijrijders die komen wanneer ze zin hebben en soms 2 weken helemaal niet komen, zonder belletje, hier wel eens een maand niet zonder belletje. En met regen wilden ze van huis gehaald worden en weer terug en vaak komt men alleen met mooi weer en wanneer het te koud is dan zie je ze niet, is mijn ervaring. Dus wederom het werkt 2 kanten uit.
Opruimen achte je kont lijkt me niet meer dan logisch, we hebben het hier gehad dat men de stroomdraden was vergeten of de staldeur vergeten, het hek niet afsluiten en noem het maar, het kan soms gevaarlijke situaties opleveren als je niet opruimt, om een bosrtel zou ik echter geen stennis maken, wel als je een bende achterlaat.

Stalnknecht? Vele paarden staan volpension en hoeft de bijrijder dat allemaal helemaal niet te doen. Ik heb geen totilas op stal, maar een lief paard waar ik een leuk en aardig iemand voor zoek, die hem leuk kan rijden, het is een recreatiepaard, dus Z dressuur verwacht ik niet, maar wel ervaring en die dan ook nog eens op een regelmatige basis komt. Bij mij krijg je alle vrijheid en vertrouwen, maar wees eerlijk naar mijn paard. Je hoeft hier niets te doen, maar als je het leuk vindt mag het. Je mag met hem lessen, buiten rijden, grondwerk en noem het maar op of lekker bij hem in de wei gaan zitten, mits hij wel minimaal 2 maal in de week gereden wordt. En als ik zo iemand vind, dan verwacht ik geen enkele financiele bijdrage, want dan ben ik harstikke blij met zo iemand en dan geef ik vaker nog iets leuks toe, dan dat ik wat vraag. En heeft iemand een toetsweek of iets anders waardoor tijdelijk geen tijd vrijgemaakt kan worden, geen probleem, dan vermaakt het paard zich ook prima in het land, maar overleg het even, zodat beide partijen weten waar ze aan toe zijn.
Met deze instelling ben ik begonnen, maar mijn vertrouwen is verschrikkelijk beschaamd door de bijrijders. Men kwam in het begin, maar oei, vies weer en men kwam ineens 1 keer in de 2 weken of 1 keer in de maand. Men heeft mijn paard vreselijk met sporen gereden, dat het paard er bij ging liggen, longeren met het bit verkeerd om, om een betere inwerking te krijgen, omdat het paard niet wilde luisteren, een treurig paard in de wei. Die bijrijders heb je ook en dan ga je maar een bijdrage vragen, zodat men hopelijk met een vaste regelmaat komt en zuinig is met je spullen. Ik heb er nu 2 weggekickt en er komt voorlopig geen nieuwe. En als er een nieuwe komt, dan ben ik niet meer de eigenaar van hierboven, dankzij mijn bijrijders.

Zo zie je maar je hebt vreselijke eigenaren en vreselijke bijrijders, maar scheer ze niet allen over 1 kam, zoals je doet, want dat is eigenlijk niet fair.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 18:09

Mindim schreef:
Wat een zuur verhaal zeg :')

nee hoor, ik heb heel veel geleerd en veel leuke paarden gekend. Ik wil alleen een tegenwicht bieden voor de mensen die de indruk lijken te hebben dat een bijrijdpaard rozengeur en maneschijn is. Mijns inziens komt dat dan door nooit de andere kant ervaren te hebben. Maar ik heb ook een aantal keer meegemaakt dat een bijrijdpaard zomaar verkocht werd, en dat is niet leuk als je gek met je bijrijdpaard bent.

Citaat:
Veel eigenaren kunnen prima zelf hun paard betalen en hebben daar geen bijrijder voor nodig hoor.
Waardering krijg je niet? Nou dat ligt dan aan de eigenaar hoor, Ik kom soms met complete bloemstukken aan of andere dingen en wil ook prima een priveles voor je betalen.

Als je betaalt voor je bijrijdpaard is een bloemetje een beetje een sigaar uit eigen doos vind je niet?

Citaat:
Eigenaren kunnen idd bepalen over voeding, discipline, rijstijl, instructie en noem het maar, heb je daar problemen mee, kan je beter een ander bijirijdpaard zoeken. En als eigenaar kun je het best een bijrijder zoeken waarmee je op een lijn zit wat betreft rijden. Kun je ook in je advertentie zetten welke rijstijl je naar op zoek bent, zo komen er geen westernruiters op je dressuurpaard af bijvoorbeeld.
Neem je als bijrijder het bijrijdpaard aan, dan neem ik aan dat je dit van te voren met de eigenaar overlegd en dan zou het fijn zijn als de bijrijder zich daaraan houdt. Uiteindelijk blijft de eigenaar verantwoordelijk, maar als de eigenaar liever niet heeft dat je peen geeft en je doet het toch, dan vind ik dat je als eigenaar het volste recht hebt daar iets van te zeggen.
maar als je merkt dat een paard van een ander beter af zou zijn zonder peen, of met ander voer, of met welke verandering ook wordt het meestal niet op prijs gesteld als de bijrijder daar iets van zegt. Dat geeft ook niet, maar dat is was ik bedoel met uiteindelijk geen inspraak.

Citaat:
Afspraken over minder vaak komen ivm studie kun je toch allemaal voorleggen of afspreken met een eigenaar? Daar verzaak je dan zelf toch ook in. Ik heb er alle begrip voor, maar maak er afspraken over. Er zijn genoeg bijrijders die komen wanneer ze zin hebben en soms 2 weken helemaal niet komen, zonder belletje, hier wel eens een maand niet zonder belletje. En met regen wilden ze van huis gehaald worden en weer terug en vaak komt men alleen met mooi weer en wanneer het te koud is dan zie je ze niet, is mijn ervaring. Dus wederom het werkt 2 kanten uit.
Opruimen achte je kont lijkt me niet meer dan logisch, we hebben het hier gehad dat men de stroomdraden was vergeten of de staldeur vergeten, het hek niet afsluiten en noem het maar, het kan soms gevaarlijke situaties opleveren als je niet opruimt, om een bosrtel zou ik echter geen stennis maken, wel als je een bende achterlaat.

Met deze instelling ben ik begonnen, maar mijn vertrouwen is verschrikkelijk beschaamd door de bijrijders. Men kwam in het begin, maar oei, vies weer en men kwam ineens 1 keer in de 2 weken of 1 keer in de maand. Men heeft mijn paard vreselijk met sporen gereden, dat het paard er bij ging liggen, longeren met het bit verkeerd om, om een betere inwerking te krijgen, omdat het paard niet wilde luisteren, een treurig paard in de wei. Die bijrijders heb je ook en dan ga je maar een bijdrage vragen, zodat men hopelijk met een vaste regelmaat komt en zuinig is met je spullen. Ik heb er nu 2 weggekickt en er komt voorlopig geen nieuwe. En als er een nieuwe komt, dan ben ik niet meer de eigenaar van hierboven, dankzij mijn bijrijders.

Zo zie je maar je hebt vreselijke eigenaren en vreselijke bijrijders, maar scheer ze niet allen over 1 kam, zoals je doet, want dat is eigenlijk niet fair.

Als ik deze verhalen zo lees vraag ik me echt af wat voor bijrijders je gehad hebt en wara je die vandaan had? :') Schijnbaar was het hebben van een bijrijder dan wel echt noodzakelijk, als je zo met je paard(en) om laat gaan.. des te meer reden om geen recht te hebben op vergoeding.

Maar waarom ben ik met mijn argumentatie tegen een bijdrage (gebaseerd op mijn ervaring) mensen volgens jou over één kam aan het scheren? Als jij door jouw ervaring met bijrijders tegenwoordig wel een vergoeding vraagt scheer je toch net zo goed mensen over één kam?

ik had het laatst met een vriendin over deze discussie. Die zei: als je een inwonende butler neemt betaalt die toch ook geen geld ook al mag hij dan in een veel mooier en duurder huis wonen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 18:30

sallandval schreef:
nee hoor, ik heb heel veel geleerd en veel leuke paarden gekend. Ik wil alleen een tegenwicht bieden voor de mensen die de indruk lijken te hebben dat een bijrijdpaard rozengeur en maneschijn is. Mijns inziens komt dat dan door nooit de andere kant ervaren te hebben. Maar ik heb ook een aantal keer meegemaakt dat een bijrijdpaard zomaar verkocht werd, en dat is niet leuk als je gek met je bijrijdpaard bent.

Dat is een risco van een bijrijdpaard nemen, dat weet je van te voren dat dat kan gebeuren, men kan moeilijk het paard aanhouden om jou een plezier te doen. En verder heb ik de andere kant zeker ervaren, heb ook bijrijdpaarden gehad, toen heette dat nog verzorgpaarden.

Citaat:
Als je betaalt voor je bijrijdpaard is een bloemetje een beetje een sigaar uit eigen doos vind je niet?

Mijn bijrijder betaalde niet ;) en ook al deed ze dat wel, dan was een bloemetje alsnog aardig geweest toch, wie het kleine niet eert is het grote niet weert.

Citaat:
maar als je merkt dat een paard van een ander beter af zou zijn zonder peen, of met ander voer, of met welke verandering ook wordt het meestal niet op prijs gesteld als de bijrijder daar iets van zegt. Dat geeft ook niet, maar dat is was ik bedoel met uiteindelijk geen inspraak.

Als je een goede onderbouwing hebt en een leuke relatie met de eigenaar, dan is dat niet bespreekbaar?

Citaat:
Als ik deze verhalen zo lees vraag ik me echt af wat voor bijrijders je gehad hebt en wara je die vandaan had? :') Schijnbaar was het hebben van een bijrijder dan wel echt noodzakelijk, als je zo met je paard(en) om laat gaan.. des te meer reden om geen recht te hebben op vergoeding.

Maar waarom ben ik met mijn argumentatie tegen een bijdrage (gebaseerd op mijn ervaring) mensen volgens jou over één kam aan het scheren? Als jij door jouw ervaring met bijrijders tegenwoordig wel een vergoeding vraagt scheer je toch net zo goed mensen over één kam?

ik had het laatst met een vriendin over deze discussie. Die zei: als je een inwonende butler neemt betaalt die toch ook geen geld ook al mag hij dan in een veel mooier en duurder huis wonen

Zo jij hebt lef. Wat wil je hier mee zeggen dat ik willens en wetens mijn paarden laat mishandelen omdat ik omhoog zit om een bijrijder en dat het dan schandalig zou zijn daar een bijrijder geld voor te laten betalen? Je bent wel sneu als je zo denkt hoor. Denk je dat de bijrijder in kwestie dit doet waar ik bij sta= Nee, we hebben d´r betrapt en daarna een schop onder d´r kont gegeven.

Ik scheer bijrijders over 1 kam, omdat ik een kleine vergoeding vraag, mocht er eentje omen? Nou meid, als ik merk dat ze lief zijn naar mijn paarden en hun best er mee doen, dat laat ik de vergoeding weer vallen hoor.

Verder krijgen butlers over het algemeen loon en dus inderdaad betaald.

HorsePhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 19:01

Ik heb binnenkort weer een nieuw bijrijdpaard.
Het is een echt springpaard (doet parcours van 1m35) en heeft een goede basis dressuur.
Het is 10 minuten van mijn huis, staat op een goede privé stalling met lessen aanwezig, buiten en binnenpiste en galopbaan.
Mag het paard als het mijne beschouwen, alleen ik rij ermee (en zij soms), mag zoveel komen als ik wil en mag ook op wedstrijd. Ik moet per maand 150 euro betalen (de helft van de stalling) Ik moet niks van klusjes doen dat doen de mensen van de stalling zelf
De eigenaares gaat naar een paardenschool dus kan niet meer op haar rijden als ze op school is.
Ik begrijp wel waarom ze er geld voor vraagt.
Ze wil ze niet verkopen want ze gaat er wel nog eens op rijden in de vakantie en op wedstrijd.
Ik snap waarom sommige geld vragen en vele zijn het daar niet mee eens omdat je inderdaad de taken doet (en ervoor moet betalen) wat eigenlijk de eigenaar moet doen maar ik ben blij dat ik eindelijk weer eens een defitg paard heb gevonden en dat niet ver staat... Dat is ook niet altijd makkelijk om te vinden.
Soms zoek ik meer dan een half jaar naar een bijrijdpaard

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 19:05

ik heb echt nog nooit betaald voor een bijrijdpaard. ben er wel eens voor betaald.
zij hebben jou nodig toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 19:10

lovemario schreef:
ik heb echt nog nooit betaald voor een bijrijdpaard. ben er wel eens voor betaald.
zij hebben jou nodig toch?

Jij hebt toch ook het paard nodig om je hobby uit te oefenen?