Paard op stal wel zo zielig??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 13:06

mijn shetten hebben 24/7 weitje met klein stalletje,maar die staan echt bij wind en regen binnen hoor,vorig jaar was wel zielig,want toen is met de storm hun stalletje weggewaait,deze stond vast in een afzettinkje,maar niet stevig genoeg dus,en juist voor dat rotweer had ik dat stalletje neer gezet,hoe sneu stonden ze dus beide in dat afzettinkje waar geen stalletje meer was.... :(:)

maar tis echt verbazingwekkend hoeveel ze in dat stalletje staan,daarnaast heb ik een uitloopstal voor 2 paarden en dat zijn dus open stallen met een paddock eraan en echt hoor die paarden staan zo goed als altijd binnen,alleen met echt mooi zomers weer zie je ze meer buiten staan,maar met dit weer??geen paard die naar buiten gaat..

overigens voor de 'paard op toilet en das zielig' mensen,mijn schimmelruin,heeft dus alle ruimte vanwege de uitloopstal maar gaat altijd helemaal in zijn eigen strond liggen ( in zijn eigen toiletje dus),terwijl hij bv ook buiten schoon kan liggen,mss iemand die hem in zijn oor kan fluisteren dat vrouwtje liever heeft dat ie wat minder groene strondvlekken over zijn lijf heeft en dat hij van mij (graag zelfs) ook buiten mag slapen.. :D

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 13:09

Yamcha schreef:
Die van mij niet, de vindt de wind tof, maar de regen niet :n

Bij storm en slagregens dribbelen die van mij ook naar binnen hoor ;-)
Maar hier zijn nu alleen wat spettertjes, en vooral veel wind... dan wordt er af en toe even rondgecrossed.
Overigens vind ik een paddock een prima alternatief voor weidegang in veel gevallen.... wanneer een paddock ruim is, er een vriendje rondhobbelt en er wat te snaaien valt is dat een prima plek...
Het NL gras is nu eenmaal niet voor alle paarden een geschikte 24-uurs snack.

Mijn pony deed het niet heel goed op een paddock, dus dan nu maar een paddock paradise... dat werkt voor haar beter.
Je moet toch je zorg afstemmen op dat specifieke paard....

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 13:13

pmarena schreef:
Vandaar wederom : geef het PAARD de keuze.

Het is een schakel van wensen , ene moment willen ze dit , andere moment willen ze dat...dat kun je als mens nooit bijhouden met stalletje open en stalletje dicht doen :)

Ga ik helemaal in mee. Hier gaat het ook zo zo gaan ze 15 minuten binnen staan met de ergste regen en daarna weer lekker buiten. Ik zie mezelf echt niet de hele dag heen en weer sjouwen met de paarden. De shetten zijn vandaag ook lekker actief en genieten volgens mij ook wel van het weer. Mijn andere paard kan ik vanaf hier niet zien maar daar gaat het hetzelfde de ene keer staan ze binnen met regen en dan gaan ze weer naar buiten maar net waar ze zin in hebben.
En dat is een beetje het probleem ze willen wel schuilen maar vaak geen uren achter elkaar. Hier staan ze overigens veel meer binnen met warme dagen en veel dazen. Voor de rest trekken ze zich weinig aan van het "slechte" weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 13:15

kimmie261 schreef:
mijn shetten hebben 24/7 weitje met klein stalletje,maar die staan echt bij wind en regen binnen hoor,vorig jaar was wel zielig,want toen is met de storm hun stalletje weggewaait,deze stond vast in een afzettinkje,maar niet stevig genoeg dus,en juist voor dat rotweer had ik dat stalletje neer gezet,hoe sneu stonden ze dus beide in dat afzettinkje waar geen stalletje meer was.... :(:)

maar tis echt verbazingwekkend hoeveel ze in dat stalletje staan,daarnaast heb ik een uitloopstal voor 2 paarden en dat zijn dus open stallen met een paddock eraan en echt hoor die paarden staan zo goed als altijd binnen,alleen met echt mooi zomers weer zie je ze meer buiten staan,maar met dit weer??geen paard die naar buiten gaat..

overigens voor de 'paard op toilet en das zielig' mensen,mijn schimmelruin,heeft dus alle ruimte vanwege de uitloopstal maar gaat altijd helemaal in zijn eigen strond liggen ( in zijn eigen toiletje dus),terwijl hij bv ook buiten schoon kan liggen,mss iemand die hem in zijn oor kan fluisteren dat vrouwtje liever heeft dat ie wat minder groene strondvlekken over zijn lijf heeft en dat hij van mij (graag zelfs) ook buiten mag slapen.. :D

Schimmels zijn gewoon klootzakken die hun paard treiteren }> Haha tja schimmels gaan in hun eigen stront liggen omdat ze een dunnere huid/vacht hebben en het warm krijgen van hun eigen stront :')

kimmie261

Re: Paard op stal wel zo zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 13:17

-O- niets aan te doen dus...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 13:19

kimmie261 schreef:
-O- niets aan te doen dus...

Nop. Ja deken op doen, maar dan doen ze het alsnog met hun buik... Mmmm dan maar een deken met buikflap naaien, ben je handig met naald en draad? (kun je een beetje naaien klinkt ook een beetje vreemd...)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 13:24

tis vooral zijn hoofd he,alsof ie op een kussentje slaapt en zijn kont...echt vreselijk, hoe die er uitziet zo af en toe...

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 14:00

:D ze staan nu binnen
hij [ ook de andere 2 ] stond met kont in de wind en regen in het hoekje van de wei
en zo stond hij al een hele tijd
toen we aan kwamen lopen stonden ze heel snel bij het hek en hij dook zowat het halster in :+
schuin lopen in de wind en regen en met veel haast naar de stal

staat nu binnen met hooi

en laat het dan maar mijn gedachte zijn,maar ik denk dat hij het nu fijner heeft :j
hij heeft een buitenluik en kan naar buiten kijken en de lucht opsnuiven,prima toch?
hij is toch lekker wat uurtjes buiten geweest.
morgen een nieuwe dag :j

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 15:31

Hmm interessante discussie.

Ik denk dat het best naar je paard kunt kijken om te bepalen of hij/zij gelukkig is met de leefsituatie, hetzij buiten in de wei, hetzij in een stal.
Paarden zijn gevoelige dieren en als een paard ongelukkig is dan merk je dan op een gegeven moment echt wel, misschien in de conditie en weerstand maar ook in de omgang en tijdens rijden.
Ik ken toch heel veel paarden die bijvoorbeeld 3 tot 4 uur per dag buiten komen die toch echt gelukkig lijken...Nu kan dat zijn omdat ze niet beter weten maar is dat heel erg?
Wat is het alternatief dan? Dat je deze mensen dwingt hun paard in te leveren? 2 keer raden waar zo'n paard terecht komt.
Ik denk dat voor heel veel dieren geldt dat als ze aan iets gewend zijn dat geen probleem hoeft te zijn...mits ze geen tekenen van stress of iets dergelijks vertonen. Ik ken ook wel paarden die eigenlijk niet geschikt zijn voor op stal en misschien zouden die eigenaren over een andere oplossing moeten nadenken..
Je kunt je paard natuurlijk naar buiten gooien de natuur in, want dat is zijn natuurlijke staat, maar ik vraag me af of de meeste gedomesticeerde paarden daar heel gelukkig van worden. In Ierland staan heel veel paarden in de natuur te verhongeren omdat mensen dachten dat ze zichzelf wel zouden kunnen redden...nou dus niet. Denk dat veel van deze paarden maar wat blij zouden zijn met een stalletje met hooi en een liefhebbend baasje die lekker met hem of haar buitenritten gaat maken.

DeniseM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 19:42

Yamcha: Waar haal je vandaan dat mijn hengst alleen staat? Wat een reactie zeg!
Hij heeft straks een gigantische stal kan de hele dag heen en weer lopen, samen met nog een jaarling hengst.
Ik ruin hem niet met een jaar.

En over die mijn ruin, die vind het niks buiten (met slecht weer) die wilt altijd naar binnen (ja dat bestaat echt).
Maar als de paddock droog is dan zet ik hem wel buiten, zoniet dan staat hij binnen.
Dan ga ik wel rijden en later nog wandelen/losgooien.
Ik heb hem niet zo heel lang maar dit is hij ook zo gewend.

En je kan ook vragen waarom ik daar sta? Hier heb je niet heel veel keus. En we staan er prima naar ons zin!

Mijn haflinger stond wel altijd smiddags buiten in de winter maar die vond dat heerlijk.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 20:27

---
Laatst bijgewerkt door Nikass op 23-10-23 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 20:30

---
Laatst bijgewerkt door Nikass op 23-10-23 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 20:31

Ik zou niet weten waar ik heen zou moeten als ik niet kon staan waar ik nu sta :D HIer in de buurt is buitengang (in de winter) best lastig, dan staan ze of op een postzegeltje, of bv in groepen in paddocks. Helaas is dat geen optie voor mijn asociale merrie. Ik durf haar nog net met haar 2 vaste vriendinnen in een bak te zetten, maar ook dan moeten we oppassen dat ze zich niet gaat vervelen of ze in de hoek gaat zetten en lens slaat := Ik moet er niet aan denken als de ruimte kleiner is :oo Ben blij dat ik een bak tot mijn beschikking heb, en geen stalgenoten heb om mee rekening te houden (iedereen een uurtje buiten, omdat anderen er ook in willen bv).

honne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 21:44

Binnen of buiten maakt mi niet zoveel uit (alhoewel een beetje frisse lucht natuurlijk geen kwaad kan). De mogelijkheid om natuurlijk gedrag uit te oefenen is een van de belangrijkste graadmeters voor dierwelzijn. Voor een paard betekent dit sociaal contact, >16 uur graasgedrag uitoefenen, spelen etc. > dus groepshuisvesting in een stabiele groep met voldoende ruimte en voldoende ruwvoer . Of dat nu buiten met voldoende schuilgelegenheid of binnen in een loopstal oid is.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 22:17

Tja, je hebt natuurlijk altijd de die-hards die meteen gaan gillen dat alle
paarden 24/7 naar buiten moeten.. Mijn paard staat toch echt veel
binnen met dit weer hoor. Ik ben echt wel voor het veel naar buiten maar
met deze regen/wind doe ik dat gewoon niet.

Vandaag en morgen staat ze 3 uurtjes in een zandpaddock, en wordt ze daarnaast
nog een uur gereden/gelongeerd. Uitgebreid poetsen en wat extra hooi. Daar moet
ze het toch echt mee doen deze dagen.

Als het weer beter wordt wil ik dat ze zo lang mogelijk buiten staat, dan krijgt
ze smiddags hooi op de paddock en kan ze zo de hele dag (uurtje of 6/7) buiten staan.
Vind ik echt veel fijner, maar soms is het niet anders.

De reden hiervan is dat ik veel rij met mijn paard (ook wedstrijden) dus moet ze
geschoren, dus in dekens en dus is het voor haar gezondheid gewoon niet goed
als ze veel in de regen staat. Daarna heeft ze zelf duidelijk een grote hekel aan regen.
Na die 3 uurtjes (nouja 2,5) gaat ze rondjes lopen, daarna rondjes rennen en hinniken.
Duidelijk lijkt me. Bij droog weer gaat ze lekker liggen, slapen, rollen enz.

Wendie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 22:48

[
Lovely schreef:
Joolien schreef:

En paarden vinden het 'fijn' omdat ze niet beter weten, niet omdat ze daarvoor gekozen hebben. (geen persoonlijke aanval, maar zo is t wel)

En andersom mag je wel beweren dat een paard het fijn vindt om zelf te kiezen en altijd maar buiten te (moeten) staan??

Omdat paarden van nature buiten horen te lopen ja.[/quote]

Alsof paarden van nature dressuur proeven rijden ... Als je je paard echt zo ''natuurlijk'' mogelijk leven wil laten leven, moet je je paard op een stuk grond zetten en er niks meer mee doen en dus ook niet rijden.

Paarden zijn niet ''natuurlijk '' meer paarden die worden door iedereen gereden, en dat is pas onnatuurlijk. Tuurlijk ik rijd ook paard, maar paarden zijn zo doorgefokt dat ze niet beter weten dat ze zo nu en dan ook op stal staan. :)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 22:51

sterker nog een paard die zich natuurlijk zou moeten redden,zou nooit in een land blijven waar swinters geen eten te vinden is,dus paarden zouden massaal wegtrekken uit nederland,eigenlijk heel onnatuurlijk dat je wil dat je beest zich fijn voelt in tijden van voedselschaarte en wind en regen,zoals wij ons klimaat kennen in herfst en winter in nederland.

maar ik moet zeggen,een uitloopstal met bak/wei is prima hoor,maar vind dat je minimaal moet zorgen dat je beest moet kunnen schuilen en droog moet kunnen liggen en staan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 22:56

kimmie261 schreef:
sterker nog een paard die zich natuurlijk zou moeten redden,zou nooit in een land blijven waar swinters geen eten te vinden is,dus paarden zouden massaal wegtrekken uit nederland,eigenlijk heel onnatuurlijk dat je wil dat je beest zich fijn voelt in tijden van voedselschaarte en wind en regen,zoals wij ons klimaat kennen in herfst en winter in nederland.

maar ik moet zeggen,een uitloopstal met bak/wei is prima hoor,maar vind dat je minimaal moet zorgen dat je beest moet kunnen schuilen en droog moet kunnen liggen en staan :)

Sterker nog, ze zullen op een gegeven moment niet eens meer kunnen lopen vanwege de mok en rotstraal. Om maar even twee hele ogenschijnlijk kleine verschijnselen te noemen van slechte en vooral natte omstandigheden. Paarden lijken grote en sterke dieren, maar welbeschouwd kunnen ze maar tegen weinig van die goedbedoelde natuurlijke dingen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 23:05

Als je een inloopstal hebt, is dat toch wel wat minder warm dan een stal waarvan de deuren dicht kunnen denk ik. En ik denk dat heel wat paarden liever op een warm strobedje liggen met dit weer dan dat ze heel natuurlijk in de blub staan.
Ik ben in principe voor zoveel mogelijk buiten staan, maar het moet wel leuk blijven voor het paard :)

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 23:19

Mijn streven is dat alle paarden oveg buiten staan, in het land of bij slechter weer in de paddock. Speciaal voor de hengsten hebben we voor ieder een paddock gemaakt. Leek zo mooi, helaas raakte eentje er zo gestresst dat we er geen gram vet aan kregen. Nu staat hij voornamelijk op stal, wel met een kruiwagen hooi ervoor en gaat een paar uur naar buiten tot hij begint te ijsberen. Opeens begint hij aan te komen. Voor hen werkte het dus niet om buiten te staan.
Met vuil weer (zoals vandaag) staan ze ook op stal. Ik ben er namelijk overdag niet en kan ze niet voor een paar uur buiten zetten. Gelukkig duurt dat meestal maar een dag.

DeniseM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 08:34

Lovely schreef:
kimmie261 schreef:

Sterker nog, ze zullen op een gegeven moment niet eens meer kunnen lopen vanwege de mok en rotstraal. Om maar even twee hele ogenschijnlijk kleine verschijnselen te noemen van slechte en vooral natte omstandigheden. Paarden lijken grote en sterke dieren, maar welbeschouwd kunnen ze maar tegen weinig van die goedbedoelde natuurlijke dingen.

Juist helemaal mee eens!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 08:36

kimmie261 schreef:

Ik denk dat dat iedereen wel met je eens is.
Ik heb zelf ook op stal gestaan waar de paarden 24/7 buiten staan en in de zomer is het echt prachtig.
Maar in de winter was er niks om nou eens echt droog te liggen, het enige stukje was de schuilstal en ook daarin was het meestal nat, door modder en sneeuw die onder de voeten blijft plakken.
Ik meende mijn pony met pensioen hier een groot plezier mee te doen door zo'n stal te kiezen maar niks bleek minder waar.
Daarbij durfde ze niet eens te gaan liggen in de stal daarvoor was ze te laag in rang.
Op een gegeven moment stond mijn paard op 3 kilo meusli per dag en viel nog af, tijd voor maatregelen.
En ze hadden 24/7 goed ruwvoer tot hun beschikking en de andere paarden deden het wel goed.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-VCP3CE4S-D.jpg Zo was mijn paard van te voren, iets te dik. Met 0 krachtvoer.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-HJ3YB73A-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-IIGRSAH4-D.jpg
En dit was ze een paar maanden later met 3 kilo krachtvoer. :')

Gelukkig ziet ze er nu weer goed uit en ik ben blij dat zij zich happy voelt en dat ze snachts op stal heel fijn vind en het er goed op doet.
Verder staat ze van smorgens 6.00/8.00 tot savonds 18.00/ 20.00 buiten.

Wendie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 08:41

Lovely schreef:
kimmie261 schreef:

Idd, mee eens! Sterker nog, onze paardjes zijn zelfs zo, dat ze ons iederedag nodig hebben. 24/7 op het land is wel leuk en wel, maar als je kijkt naar SOMMIGE mensen die komen even knuffelen en gaan zo weer weg. Sommige mensen laten hun paard weken op het land staan puur omdat ze denken oooo hij heeft het veelste naar ze zin, dus laat m lekker staan.

Ben ook sterk voor vor de paarden buiten te laten staan, maar het moet wel redelijk blijven. Onze recreatie paardjes, wedstrijdpaardjes, noem t maar op, zijn door de jaren heen zo door gefokt, paarden weten niet beter. Tuurlijk paardje buiten een paar uurtjes staan is prima, maar er zijn wel grenzen.

Een paard word ook gereden en dat is niet bepaald natuurlijk, maar dan wel 24 uur op het land, is een beetje dubbel vind ik zelf. Iedereen heeft z'n eigen mening. Het ene paard vind het heerlijk in de regen en onweer en de ander absoluut niet. Voor sommige paarden is hun stalletje hun veilige plekje. Sommie paarden gek als ze in de stal staan. Maar in beide zaken: Een paard heeft je iederedag nodig.

Eerst fokt men door en door, vervolgends moetten paarden allemaal op stalletjes staan, en nu met de jaren mee moetten paarden weer zoveel mogelijk naar buiten. Paardjes die hun hele leven al buiten staan vind ik wat anders, die hebben al zo veel weerstand opebouwd dat die dat wel aan kunnen.

Als paarden konden praatten zou dat eve makkelijk zijn! Dan wisten we allemaal hoe hun er over denken. Hahaha :P

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 08:43

Ik dacht zelf altijd dat het te maken had met gewenning, maar daar begin ik ook al aardig van terug te komen..
Ik heb mijn paardens sinds 2 jaar aan huis, heb dus de luxe dat ik ze 24/7 buiten kan laten of ze snachts opstallen..

Ik heb 7 paarden, 4 in de categorie 0/3 jaar en 3 in de categorie 6 jaar en ouder.
.
En die laatste categorie is gewend om vaak op stal te staan, deze hebben voorheen op pensionstallen gestaan waar 24/7 weidegang niet mogelijk was. Echter, sinds ik ze thuis heb en ze dus de beschikking hebben over 24/7 weidegang (zonder schuilstal) haten ze het om op stal te staan :oo
Ik snap er werkelijk niks van, met deze storm van gister en vandaag ook.. Ze breken de boel af, terwijl ze op stal in een dikke laag vlas staan, goed hooi en biks krijgen.. Dus, ik heb maar weer met de regendekens lopen sjouwen naar het land en de dames en heer hebben daar prinsheerlijk de nacht doorgebracht.. Ik vind het heel apart..

Laatst met het noodweer met onweer en alles, ze verzetten geen voet toen we ze binnen wilden halen.. ze wilden gewoon echt niet.. Komende winter moeten ze snachts op stal ivm kapottrappen weiland, en dat word de eerste weken weer heel erg doorbijten ben ik bang.. Want ze gaan het er echt niet mee eens zijn.. :n

De jonge dieren komen wel graag op stal, alhoewel mijn twenters het eerste uur ook flink staan te klieren dat ze er uit willen.. Dus wat worden in de toekomst denk ik ook van die die hard buitenlopers.. :))

Daarbij ben ik het er wel mee eens dat er paarden zijn die absoluut niet geschikt zijn om dagenlang en nachtenlang buiten te lopen.. precies om die redenen die hier ook al genoemd worden..

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 09:32

Lovely schreef:

Goh, dat is dan nieuw voor mij, dat een straal kan rotten door modder?? Modder = zand met water??
Rotstraal komt eerder voor bij nauwe hoeven die weinig doorbloed zijn (stalpaarden dus). Een gezond en goed bekapt paard gaat echt geen rotstraal ontwikkelen gewoon omdat het buiten staat. Voor mok geldt hetzelfde.

Het vele stilstaan op zachte ondergrond in mest en urine, dát is funest voor gezonde hoeven. En dat is ook de reden dat er zoveel paarden niet zonder hoefijzers schijnen te kunnen.

@Wendie: als je zaken gaat vergelijken moet je wel uitgaan van dezelfde omstandigheden. En niet: op stal met supergoede verzorging óf gedumpt op een weiland en niemand die naar je omkijkt. Je moet 'op stal/buiten' met elkaar vergelijken en niet 'goede verzorging/verwaarlozing'.