Wie heeft er al gehooid dit jaar?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: Wie heeft er al gehooid dit jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 12:29

Voor mij hetzelfde Brainless :j Gestresst gras zit juist vol fructaan, eens paar jaar bemesten zorgt bij ons iig voor een stuk mooier en gezonder grasland en hooi! (en daarmee ook gezonde paarden) Alleen hooien wij natuurlijk wel pas als de aren tot aan de knieeen staan.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 12:30

Wij bemesten ook voor en na de eerste snee. Maar zeker geen kunstmest.
Een derde snede halen we dan ook niet en wil ik ook niet.
Naar mijn idee kun je dat onmogelijk halen op een voor paarden goede wijze.
Niet mesten is zeker niet goed maar teveel net zo min.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 12:43

schrikdraad schreef:
Wij bemesten ook voor en na de eerste snee. Maar zeker geen kunstmest.
Een derde snede halen we dan ook niet en wil ik ook niet.
Naar mijn idee kun je dat onmogelijk halen op een voor paarden goede wijze.
Niet mesten is zeker niet goed maar teveel net zo min.

Bij "mijn boer" gaat de 2de snede er zo snel mogelijk af.. zodra het droog weer is.
De 3de snede laat hij daarna zo lang mogelijk staan, speciaal voor paarden hooi/kuil, en is dan ook mooi lang stengelig gras.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 13:49

Dat ligt niet helemaal aan het al dan niet bemesten hoor....Onbemest betekent niet altijd gestresst grass.
Heb een HB paard wat erg gevoelig is en het gras op de onbemeste wei gaat hem beter af, ook het hooi ervan is beter.....ligt eraan wanneer je maait, en idd dus lange uitgegroeide aren hebben. ik heb prima hooi hier voor mijn paarden.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 13:53

ElCamino schreef:
Dat ligt niet helemaal aan het al dan niet bemesten hoor....Onbemest betekent niet altijd gestresst grass.
Heb een HB paard wat erg gevoelig is en het gras op de onbemeste wei gaat hem beter af, ook het hooi ervan is beter.....ligt eraan wanneer je maait, en idd dus lange uitgegroeide aren hebben. ik heb prima hooi hier voor mijn paarden.

Oh gelukkig... want dat is wat wij ook precies gaan doen. Ik maakte mij al zorgen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 13:57

ElCamino: Dan heb je een fijne wei waar het hooi vanaf komt :j ideaal!

Is hooi met kruiden ook fijner voor paarden die niet veel nodig hebben? Wij hebben veel kamille groeien in het land namelijk (en ook brandnetels laten wij bewust groeien voor het hooi)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 14:01

Ik duim op een flinke inhaalslag van het hooi! Dan kan ik het van het najaar nog een beetje voor een normale prijs krijgen. Ik zoek nog een pak of 20 voordroog. Bij ons is het gras nu nét boven de grond uit. Vanwege de droogte durfden we het niet eerder in te zaaien dan afgelopen dinsdag. Maar je ziet het al boven de grond uit piepen. Eigenlijk is dit gras straks te jong voor de paardjes. Als het even kan, zullen we wel hooien. Maar of het ook naar de eigen paarden gaat? Geen idee...

We zullen hier op termijn wel preventief kunstmest gaan strooien verwacht ik. Het is namelijk de beste manier om Jacobskruid te voorkomen. Die kan daar niet tegen. En aangezien het hier in de bermen welig tiert hiervan... :j

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 14:33

We hebben een grote wei van natuurmonumenten, we mogen er werkelijk NIKS mee, ook geen onkruid spuiten enzo. Er groeit weelderig van alles...zucht.... brandnetel, zuring (laten ze staan) klaver en een zeldzaam grasje wat de reden is dat het nu natuurgebied is....maar mijn paarden moger er wel op....haha.
We maaien alles mee in hooi en ze doen het er goed op!
En hoge netels ga ik te lijf met de bosmaaier. Gelukkig komt jkk hier niet voor....

Mijn paarden wei, met paardengras, voorheen bemesting, nu 1x kunstmest na de winter anders is het errug kaal...bladiebla.....is eigenlijk te rijk voor mijn HB paard, en mijn Quarter wordt al vet van kijken naar gras...zucht....deze wei doen we 2x per jaar hooien, ook dat hooi is goed te doen mits volledig uitgegroeid en op navelhoogte.....

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 15:17

@ElCamino
Ik heb altijd begrepen dat aren vol zitten met koolhydraten (dus veel suiker).

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 16:10

haha elcamino: wij zitten in hetzelfde schuitje! (ook qua probleem snel van paard wordt al dik van kijken naar gras en HB :+ Klaver is ook zo'n fijne bron van fructaan...) Goed geen zeldzaam grassoort ertussen, maar wel van nat. mon. Onkruid mogen wij ook niet bestrijden, bemesten mag officieel ook niet. Maar wij gooien paardenmest over het land (en daar doen ze niet moeilijk over gelukkig) en sinds wij dat doen groeit het gras wel beter :j Daarvoor is het namelijk zeker zo'n 10 jaar helemaal niet bemest.

Het gekke is dat ons land is verdeeld door een wandelpad: aan de ene kant is echt een vrij vette wei met klaver, aan de andere kant van het pad juist schraal met kamille :+ Zit slechts 2 meter tussen!

Brainless: ik heb daar nog nooit van gehoord :? Hoop het iig niet!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 16:18

Krijg je van de paardenmest juist geen onkruid? Laat je het eerst composteren? Zit er zelf ook aan te denken om na het maaien en hooien mijn mestbultje uit te kruien over het land.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 16:37

Wij gebruiken amper stro in de winter; dus voordat het 't land op gaat (laten het na de winter periode zeker nog een maand liggen zodat het nog even goed kan ehh opwarmen) is het al praktisch compost :) (is namelijk ook binnen een week verdwenen). Verder zie ik nu juist wat minder onkruid dan vorige jaren, maar wat niet is kan nog komen natuurlijk... ;) Het gras ziet er iig wel mooier uit en groeit gezonder :j

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 16:54

Had nog een vraagje tussendoor voor de mensen die ook last hebben van gevoelige paarden mbt HB en overgewicht:
Is lucerne als ruwvoer erbij nog aan te raden? Want ik zit te denken om straks over te stappen op lucerne met gewone ponybrok erdoor.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 16:55

vuurneon schreef:
Had nog een vraagje tussendoor voor de mensen die ook last hebben van gevoelige paarden mbt HB en overgewicht:
Is lucerne als ruwvoer erbij nog aan te raden? Want ik zit te denken om straks over te stappen op lucerne met gewone ponybrok erdoor.

Op het centrale HB topic vind je op pagina 1 een schat aan waarde over het voeren van HB pony's...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 16:56

Ik zal gelijk even kijken! :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 16:59

Caira schreef:
Waarom ik zo fel reageer? Omdat jij in dit topic keer op keer doet alsof wij een stelletje oplichters zijn. Alsof wij bakken met geld verdienen over de rug van paardenmensen. Dat vind ik zo gigantisch laag bij de grond. Er is niemand gebaat bij dit soort zomers en prijzen, ook wij boeren en loonwerkers niet.

Ik geloof ook niet dat mijn huidige hooileverancier in een villa met zwembad en eigen tennisbaan van een paar miljoen aan de eeuwige laan in Bergen woont. ;-)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 18:16

niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 18:21

hahaha, Hier zijn het juist de grote appelboeren :9

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 18:47

ik heb even gekeken naar hooiprijzen maar je ziet op marktplaats bijna alleen nog maar prijzen voor oud of nieuw hooi van zo´n 5,0 per pakje. Gewicht verschilt dan...

Als ik mijn 2e snee als kleine pakjes kan laten persen zou ik de kostprijs van een euro per pakje dus zo´n 5 tot 7x over de kop kunnen laten gaan als ik het goed begrijp...
Ik heb het er niet voor over zoveel geld... Voer nu mijn eigen droge voordroog en heb gelukkig via een bokker nog enkele pakjes van 2010 kunnen krijgen voor mijn paard op streng dieet... Ik hoop dat de prijzen wat normaliseren straks, of dat mensen zeggen: dit is te gek...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 18:53

kostprijs van 1 euro is dat incl. maaien, schudden en wallemaken?

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 19:00

5 tot 7 x over de kop. Realiseer jij je wel wat het allemaal kost???

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 19:13

Ik wilde net zeggen. Ik ben nu echt niet goedkoper uit als dat ik het ergens halen moet. Simpel en alleen omdat er nauwelijks iets stond en wat er stond was al uitgebloeid en moest er wel af. Ik hoop echt zo dat ik nog een tweede snee krijg anders heb ik echt een probleem. En dat terwijl ik vorig jaar genoeg had aan één snee en ik daarna nog gras had, maar niet meer kon laten maaien. Uiteindelijk hebben de beestjes daar nog tot januari van kunnen eten (da's dan wel weer het voordeel van zand)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 21:16

tine10 schreef:
5 tot 7 x over de kop. Realiseer jij je wel wat het allemaal kost???

Ik ga dan even uit van mijn eigen situatie.
Ik betaal hier 70 cent per pakje persen van zo'n 20kg. (dat zijn de goedkoopste mensen die persen, loonbedrijf vraagt ongeveer een euro)

Verder wordt hier door de boer gemaaid, geschud en op wiersen gelegd in ruil voor gebruikersverklaring van het land (mestruimte is kostbaar en gewild, dus wederdienst) Als ik hooi of voordroog van eigen land maak, heb ik dus alleen de kosten van persen en wikkelen en bij grote balen evt. op de plek zetten (tenzij de boer tijd heeft) Voor persen en wikkelen was ik 16,50 per baal inclusief BTW kwijt deze eerste snee. Daar komen dan mogelijk nog kosten voor op de plek zetten overheen. En vorig jaar kon je de balen verkopen voor zo'n €25,- tot €35,- Op een pakje hooi zit dan veel meer marge bij persen en wikkelen voor 70 cent en verkopen voor €3,- a €3,50 (prijs vorig najaar) Als de prijs nu vanaf het land al €5,- is, dan kan ik voor mijzelf beter mijn voordroog balen goed droog laten persen en wikkelen dan hooi in te kopen... (ik maak normaal geen hooi ivm langere droogtijd en afhankelijkheid van anderen voor maaien/schudden (1x per dag ipv 2x of vaker) en persen. Risico op verregenen of broei is veel groter dan...

Ik koop dus geen hooi voor €5,- per pak omdat ik dan 45 tot 75kg hooi heb, waar ik ook 350kg droge voordroog voor kan voeren... Dan liever het risico dat ik een keer een broeiende baal heb... Dat weegt wel op tegen die kosten van het hooi.
Maar zou ik wel hooipakjes kunnen maken omdat het een hele lange stabiele droge periode is, dan heb ik een enorme winst bij verkoop voor die prijs... Veel meer dan ik ooit zou kunnen behalen op verkoop van voordroogbalen... Dat is wat ik zeg...

En inderdaad, zonder kosten voor maaien, schudden, wiersen en persen... Al heb ik inclusiefprijzen van loonwerkkosten gehoord waar mijn oren van gaan klapperen, want dan betalen wij veel meer...

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 08:43

Brainless: nog nooit van gehoord !!!! we late juist het gras uitgroeien om te zorgen dat er minder inzit...
Vuurneon: er mogen wél 2 paarden op lopen, beslist niet meer....en mest erover mag absoluut niet, ben ik meteen de wei kwijt...haha

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 11:40

ElCamino schreef:
Brainless: nog nooit van gehoord !!!! we late juist het gras uitgroeien om te zorgen dat er minder inzit...
Vuurneon: er mogen wél 2 paarden op lopen, beslist niet meer....en mest erover mag absoluut niet, ben ik meteen de wei kwijt...haha

Daarom wordt juist graszaadhooi aangeraden bij HB paarden, omdat dat gedorst gras is (dus de zaden zijn eruit... dus daardoor de meeste koolhydraten).