[INFO] Slowfeeders

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 07:07

iemand ook fijne manieren voor hooi voeren op een stal??
liefste net/tas oid...?
zie mooie constructies voorbijkomen voor op paddocks e.d...

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 10:52

Soraya85 schreef:
Ik kwam vandaag dit tegen:
http://www.hiephooi.nl/

Ik moet zeggen.. daar hoef ik mijn zware hooinet echt niet aan te hangen! Dat gaat niet werken!
Iemand ervaring hiermee?

Is gewoon zo'n basketbalring, of lijkt dat zo? Wel een perfect plan! (maar dan haal ik 'm liever bij een sportwinkel, dat is altijd goedkoper dan 37 euro := )

dominiquesr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 11:01

Elevien schreef:
Soraya85 schreef:
Ik kwam vandaag dit tegen:
http://www.hiephooi.nl/

Ik moet zeggen.. daar hoef ik mijn zware hooinet echt niet aan te hangen! Dat gaat niet werken!
Iemand ervaring hiermee?

Is gewoon zo'n basketbalring, of lijkt dat zo? Wel een perfect plan! (maar dan haal ik 'm liever bij een sportwinkel, dat is altijd goedkoper dan 37 euro := )

Ik heb deze in xxxl formaat, eerst vond ik het helemaal top werkten tot dat ik het weiland in kwam en mijn paard met zijn voorbenen vast zat in die grote ring.. vraag mij niet hoe hij het voor elkaar heeft gekregen, hij hing hoog genoeg

Mac

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 11:39

Maar zo'n ding is toch ook niet om uit te voeren := ?

darkchrystal: fijnmazig hooinet gebruiken. Indien nodig twee over elkaar.

Ik heb voor in de hooibak nu eindelijk de balans gevonden. Drie hooinetten over elkaar :D ! Eerst zo'n groene met maasjes van 3 cm. Daarna twee van die zwarte hooinetten er overheen en dan het hele zwikkie in de bak klikken.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 13:22

:D Wij gebruiken al 8 jaar deze van kraemer. Die hebben we gewoon aan een soort deur bevestigd en die staat bij het hooi. En wanneer het hooi ergens anders staat gaat de deur mee. Voor dat geld kun je hem niet zelf maken. Ideaal.

http://www.kraemer-pferdesport.de/websa ... opid=01-aa

dominiquesr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 17:22

Mac schreef:
Maar zo'n ding is toch ook niet om uit te voeren := ?

darkchrystal: fijnmazig hooinet gebruiken. Indien nodig twee over elkaar.

Ik heb voor in de hooibak nu eindelijk de balans gevonden. Drie hooinetten over elkaar :D ! Eerst zo'n groene met maasjes van 3 cm. Daarna twee van die zwarte hooinetten er overheen en dan het hele zwikkie in de bak klikken.

oh sorry ik dacht dat het over deze ging
http://www.google.nl/imgres?q=hooinet+m ... NBw&zoom=1

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 19:42

Het lijkt inderdaad gewoon op een basketbalring. Ik vraag mij af... als je daar een groot hooinet aanhangt. En die duw je goed vol, met een kilo of 15-20 hooi. Buigt het dan niet?

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:16

Die van kraemer die houden het al 8 jaar uit. En volgens mij kun je voor 19,00 euro zoiets niet zelf maken ook niet met een basketbalring.

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 12:57

ik hang de netten gewoon in een speciekuip. werkt ideaal ,kan nooit te zwaar worden en onverwoestbaar.
en belangrijk, goedkoop.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 20:55

Ik meld mij hier ook even! Vorige week een aanhangernet omgeknutselt tot groot hooinet. Mijn haflinger staat sinds 2 dagen op een landje met schuilstal en wilde hem graag uit een slowfeeder laten eten.
Dit ging aardig goed, het enige is dat hij echt met bruut geweld het kuil door de gaatjes heen wilt trekken (grote vreetzak) waardoor het hooinet zo ontzettend in beweging komt dat hij telkens van de isolatoren afgetrokken word. (het net hangt tegen de stal aan, is geen andere mogelijkheid voor op het moment). Ook zitten er al een aantal gaten in door het brute getrek.

Het punt bij ons is dat we het kuil niet op de grond kunnen leggen want de 3 shetjes die erbij staan poepen en plassen eroverheen en dan wordt het niet meer gegeten. Dus ik zoek eigenlijk een permanente slowfeeder of hooibak waar zowel mijn haf als de shetjes uit kunnen eten. Iemand ideeën of ervaringen??
Het liefst heb ik geen hooinetten omdat hij er zo bruut mee omgaat.
Hopelijk kunnen jullie mij hierbij helpen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:01

ipv isolatoren er een oog op vastschroeven en hieraan het net vastmaken
1 kopen met 4 schroefgaten en lange schroeven gebruiken
bv een zeiloog

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:09

Oeh dat is inderdaad ook nog wel een idee. Ga morgen wel even bij de praxis kijken. Bedankt voor de tip! De isolatoren worden er nu inderdaad gewoon scheef of uitgetrokken. En het net is echt stuk op de plekker waar de isolatoren het niet meer hielden...

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 22:45

Pekelbakken met betongaas erop ipv een net

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 21:55

Nou vanavond het hooinet bevestigd met musketonhaken en ogen aan de stal vast. Helaas zat er 1 fabrieksfoutje bij waardoor het oog er zo afgetrokken werd na 1 flinke trek.
Dus morgen even terug om te ruilen maar het net leek een stuk steviger te hangen! Ben benieuwd of morgen alles nog heel is ;) Zal dan ook wel even een foto plaatsen van het net.

MachoXRuby

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 22:04

ik ben opzoek naar een geschikt hooinet voor me shet. hij heeft z'n hooi vaak al erg snel op! hij houd ervan om een beetje met z'n hooinet te spelen.. :P het liefst wil ik het in me schuilstalletje ophangen! :j wat raden jullie mij aan? :)

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:10

Kleine musketons vind ik voor paarden niet stevig genoeg.
Je moet dan minstens van die grote muketons hebben die aan een halstertouw zitten.
Ovale karabijn haken vind ik het stevigst en het veiligst voor paarden.
Deze bedoel ik dan.
http://www.ikarus.be/web/shoponline/img ... ormaal.gif

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 10:55

Sorry ik bedoelde grote karabijnhaken :) Daar heb ik ze mee vast gemaakt. Straks even een nieuw oog halen en dan hopelijk is alles blijven hangen als ik vanmiddag ga :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 12:48

welke fijnmazige(3cm)hooinetten zijn fijn in gebruik,veilig en makkelijk te vullen eigenlijk?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 12:51

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 12:55

Die van nicky's Keet vind ik ook erg fijn.

Ondanks dat doet die van mij maar 2 uur met een vol net.

Zal ik er dan 2 over elkaar doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 12:57

2 uur vind ik persoonlijk erg weinig....ideaal zou(vind ik dan he)uurtje of 6/8 zijn met een net..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 13:06

Ash_ schreef:
Die van nicky's Keet vind ik ook erg fijn.

Ondanks dat doet die van mij maar 2 uur met een vol net.

Zal ik er dan 2 over elkaar doen?

Die van nicky's keet overleven hier max. 1 maand en dan zitten er grotere gaten in dan bij een goedkoop grootmazig net. Die van heunetz overleven veel langer (al hoewel die ook gaatjes hebben na bijna 3 jaar), de mazen zijn fijner en het materiaal is dikker. Daarnaast zijn ze makkelijker te vullen.
Anoniem schreef:
2 uur vind ik persoonlijk erg weinig....ideaal zou(vind ik dan he)uurtje of 6/8 zijn met een net..

Hoe lang ze ermee doen hangt ook af van hoe smakelijk het hooi is wat er in zit, hoe het opgehangen is en hoeveel actie er verder in de kudde zit. Van verveling gaan paarden ook (sneller) eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 13:13

ja dat is zo....is verschillend ook waar je het ophangt,buiten of op stal..

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 13:16

Bij mij hangt die op stal. Over dag doet hij er langer over idd buiten. Ga eens kijken naar die andere. Welke maaswijdte heeft deze dan?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 13:16

Hier merk ik toch wel dat ze duidelijk langer doen over het hooi in de 3 cm netten dan de grotere maten , maar het ligt er inderdaad maar net aan wat de verdere omstandigheden zijn , hoe lang ze er mee doen :)