Hit-actief stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LHO

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 17:52

DubbelDun schreef:
Ik zie nog steeds paarden die de ingang blokkeren zodat anderen er niet door kunnen en gaan lopen klieren. Waarom die eerste paarden met een zweepje niet even wat 'doorgetikt' zodat de rest er ook door kan ??

:D Vanwaar die haast? Ze gaan vanzelf die kant wel op. Of niet, als ze niet willen.

Dit was de 2e helft van de kudde.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 09:43

zou mijn manier niet zijn. met zijn allen door dat kleine poortje. En als dat al moet zou ik ervoor zorgen dat het beter doorstroomt.

heerlijk dat ze weer op het land kunnen dat wel. :j

LHO

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 16:53

simongek schreef:
zou mijn manier niet zijn. met zijn allen door dat kleine poortje. En als dat al moet zou ik ervoor zorgen dat het beter doorstroomt.

heerlijk dat ze weer op het land kunnen dat wel. :j

:D Waarom die haast? Het is niet dat ze het land op moeten. Ze kunnen ook weer terug als ze willen. En het is niet 'een klein poortje', er zijn twee poorten qua formaat gelijk aan die van een voerstation :) Die gaan s'ochtends open, en dan kunnen ze de wei op. En de rest van het jaar gaat dat een stuk minder spectaculair dan dag 1.

DubbelFun

Re: Hit-actief stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 17:59

Het gaat er om dat de paarden die graag willen maar er niet door kunnen of in de knel komen door andere dringende paarden rond zich heen gaan schoppen. Terwijl als alles gewoon door loopt en iedereen er snel door kan je dat probleem niet hebt. Dit is vragen om ongelukken.
Het zal ongetwijfeld volgende dagen wel rustiger gaan, maar zeker die eerste keer zou ik mijn paard er niet tussen willen hebben.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 18:31

Dat hoeft dus ook niet als je dat niet wilt. Er wordt ruim van tevoren aangekondigd wanneer de paarden het land op gaan, dus dan kun je 'm een uurtje van tevoren ophalen en een ritje gaan maken en 'm afzonderlijk erbij zetten als je dat prettiger vindt. Het is geen verplichte happening. :P

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 19:49

Daar zou ik dan inderdaad voor kiezen. ik had vorige week ook mijn merrie weer kreupel omdat ze nu ook op het pad mochten en gingen rennen. als ik het lint open doe sprinten ze hier echt elke keer het pad of het land op. mijn merrie doe ik vaak aan halster en touw en dan pas in de wei loslaten als ze gras gaat eten en sons springt ze dan nog bokkend weg zodra ze het touw los hoort klikken.

Je hebt in Duitsland ook wel die selectiepoortjes. dan gaan ze er per paard door verspreid over de dag als het hun tijd is. dat scheelt denk ik ook wel. mogen ze nog niet dan gaat weidepoort niet open maar die terug de paddock in.

Als ze de hele dag zelf mogen heen en weer lopen zal het inderdaad op den duur rustiger worden. zeker als het gras gelijk na het poortje al begint