eerste paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 16:44

ponieszlover schreef:
Ik weet wel een leuke!!! :))
Ik was daar helemaal verliefd op.
Hij is alleen wel western beleerd.

welke?? :D (doe maar pb)

sanso

Re: eerste paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 20:54

heeft er iemand een ijslander of een fjord
en wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 04:30

Ik heb een shire en een fjord (zie mijn profiel).
De fjord is in zijn hoofd en mond sterker dan de shire en dus moeilijker te rijden.
Met de shire is het eigenlijk net zoals met alle paarden (met de fjord dus ook)... je moet zijn leider zijn, anders gaat hij met je aan de loop. Ik kan er alles mee maar als een vreemde hem mee wil nemen dan loopt hij gewoon die kant op waar hij heen wil en sleurt hem dan gewoon met zich mee. De fjord kan dit echter weer net zo goed als de shire dus wat dat betreft ligt het er gewoon aan of je zelf al in staat bent een leider te zijn of niet. Houd er wel rekening mee dat als een shire gaat, hij echt overal doorheen kan denderen als hij zou willen (al ziet mijne daar het nut niet zo van in).
De shire rijdt heel comfortabel wat voor buitenritten geweldig is. Hij is moeilijker op te zadelen (trapje op, borstelen, trapje af, trapje aan de andere kant en weer erop, andere kant borstelen enz enz) dan de fjord omdat hij zo groot is (1.90m) en dan moet je er nog op klimmen. Je hebt er langer werk mee. Als ik dus ff snel een ritje wil maken pak ik altijd de fjord.
De shire is rustig en aanhankelijk (net een hond) maar wel erg voorwaarts, de fjord is zelfstandiger en koppig en heel erg voorwaarts met fjordenstreken }:0
Een echte fjordenfjord met streken moet je tegen kunnen en de humor van in kunnen zien, anders wordt je gek van het beest. Ik moet juist altijd heel erg om mijne lachen.

De shire eet behoorlijk veel hooi/gras (20 kg kleine baal per dag), omdat medicatie en supplementen naar gewicht gaan ben je daaraan vaak bijna de dubbele kosten kwijt. Ik sleep per dag 80 liter water naar de wei :')
Ik bekap hem zelf maar daarmee moet je oppassen omdat hij behoorlijk zwaar is als hij op je gaat hangen. Ik heb hem geleerd zijn hoeven in een standaard te leggen maar sommige dingen moet je toch met ondersteuning van je lichaam doen en als hij dan zijn been wegtrekt wordt je wel meters weggeslingerd. Een hoefsmid vinden die uit de hand bekapt is niet zo makkelijk.
Een fjord is goedkoper qua voeding en makkelijker te bekappen (als hij meewerkt ;)).

Ondanks de grootte van de shire past hij toch wel (nog maar net) in de tweepaards humbauer pegasus trailer die we hebben. De fjord past er zelfsnaast en het tussenschot kan gewoon op zijn plaats blijven zitten. De shire moet zijn hoofd wel laag houden maar dat doet hij vanzelf al netjes. Waar je wel rekening mee moet houden is dat je trailer zoveel gewicht mag vervoeren. Wij hebben een speciale koppeling erop gezet en moesten de wielen en banden vervangen voor nieuwe die meer gewicht mogen dragen en de trailer opnieuw voor het maximale te vervoeren gewicht laten keuren (en op kenteken).
Ook moet je een auto ervoor hebben die het gewicht mag trekken.
In ons geval betreft het gewicht van de trailer inclu shire en fjord ruim 3000 kilo. Wij hebben daarvoor een VW touareg W12. Er zijn niet zo heel veel auto's die dat gewicht mogen en kunnen trekken en de meeste die het wel kunnen kosten behoorlijk veel geld. Ik weet niet wat voor auto je ouders nu hebben?

Dan zit je met de aanschaf van het zadel en hoofdstel e.d. Trekpaardhoofdstellen zijn over het algemeen niet zo duur en een wintec krijg je meestal wel passend met een witte boom. Je gebruikt gewoon een veelzijdigheidssingel als dressuursingel, zet ergens een riempje tussen (kleine hondenhalsband, haha) en dan past alles goed.
Voor een fjord is genoeg op maat te vinden, mijn fjord heeft wel alles in maat full.

Qua huisvesting vind ik een shire niet echt geschikt om in een stal te zetten (maar aangezien ik paarden zo natuurlijk mogelijk wil houden vind ik eigenlijk geen enkel paard geschikt om in stallen te zetten maar dat is mijn mening). Ik heb ze in een groot weiland lopen met een grote inloopstal waarin ze naar eigen wens kunnen schuilen.
Een shire past vaak niet in een normaal formaat stal. Ik heb mijn paarden voor oud en nieuw vanwege het vuurwerk een paar dagen in een pensionstal geplaatst. De shire stond daar 2 nachten in een standaard stal waarin hij zich nog maar net kon omkeren. Die mensen hebben hem ook zoveel en zo snel mogelijk in de wei gezet. De hoogte van de stal is erg belangrijk. Als mijn shire zijn hoofd in de lucht gooit zit hij zo op een hoogte van 3 meter en stoot dan makkelijk zijn hoofd.
De fjord past natuurlijk makkelijk in elke stal.
En zoals ieder paard heeft een fjord of shire een paardenvriendje/vriendinnetje nodig!!!

Dus tja.... het is maar net wat je je paard te bieden hebt..
Ik vind ze allebei even leuk op hun eigen manier en zou niet tussen beide kunnen kiezen.
(al is een shire wel heeeeel erg mooi.... maar een fjord ook wel met zijn boogjeskapsel en kamelenbek)

Ik weet niet of je hier wat aan hebt maar als je een paard gaat kopen ga dan iig meerdere keren op het paard proefrijden en laat hem keuren en bloed trekken. Ik weet wel dat de kwpn-er die ik voor mijn shire had gekocht toen veeeeel gevaarlijker voor mij was dan het shirebakbeest die ik nu heb. En fjorden zijn ook niet altijd van die lieverdjes :D

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 13:17

dankjewel leuke combi een fjord en een shire :D

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 13:40

he wat vind je van: eennnnnnnnnnnnnnn FJORD <3 ik heb er 1 gehad, super beest! kan niet anders zeggen. geweldig.
zag er een op bokt staan van 1,52, echt een lief kopje ook!

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 13:44

ja zit nog steeds te twijfelen

is dat 'in een boogje knippen' van de manen duur?

britt299

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 13:59

een grote haflinger of fjord is ook erg leuk.
als je toch voor zo'n groot paard wilt gaan zou ik voor een tinker of merens kiezen.
Ik denk dat een shire nog te sterk is en aangezien het pas je eerste paardje is.
Maar dat is natuurlijk jou keuze!
veel succes met zoeken.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 14:21

dankje ja ben nog steeds aan het twijfelen

ponieszlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 14:25

Nee je kan de manen makkelijk zelf knippen hoor! :)
Als je het een keer hebt gezien gaat dat prima!

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 14:37

dat kan je gewoon zelf doen hoor :P haahah.
deed ik ook altijd!

ponieszlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 14:40

Fjorden zijn gewoon leuk!
Vooral als ze ook nog eens een beetje leuk kunnen dressuren! <3

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 15:53

ik heb nu dan een merrie van 4,5 maar zou er later als ik zelf werk (dat is trouwens al over 1 jaar hahaha) een fjord bij willen! gewoon voor erbij, lekker recreatief, heerlijke beesten. of voor de kar ofzo :D

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 16:55

Wat ik je ook al in pb geschreven heb: denk heel goed na hoe je later met je paard bezig gaat.
Wat wel een voordeel is aan shires (zoals ik nu heb met mijn studie) is dat je ze vaak een lange periode stil kan laten staan en ze weer oppakken zonder dat ze gek gaan doen, heerlijk koel in de kop. Toen ik 14 was en onze 2e shire kwam had ik alle tijd om er lekker mee bezig te gaan. Nu met mijn studie heb ik absoluut geen tijd meer, maar als ik dan zin heb om een ritje of een wandelingetje te maken, kan ik er zo 1 uit de wei plukken (die van ons staan 24/7 op wei bij mijn ouders).

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 18:04

ponieszlover schreef:
Nee je kan de manen makkelijk zelf knippen hoor! :)
Als je het een keer hebt gezien gaat dat prima!

laura_power schreef:
dat kan je gewoon zelf doen hoor :P haahah.
deed ik ook altijd!

ooh dat wist ik niet HAHAHA

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 18:05

JewEmm schreef:
Wat ik je ook al in pb geschreven heb: denk heel goed na hoe je later met je paard bezig gaat.
Wat wel een voordeel is aan shires (zoals ik nu heb met mijn studie) is dat je ze vaak een lange periode stil kan laten staan en ze weer oppakken zonder dat ze gek gaan doen, heerlijk koel in de kop. Toen ik 14 was en onze 2e shire kwam had ik alle tijd om er lekker mee bezig te gaan. Nu met mijn studie heb ik absoluut geen tijd meer, maar als ik dan zin heb om een ritje of een wandelingetje te maken, kan ik er zo 1 uit de wei plukken (die van ons staan 24/7 op wei bij mijn ouders).

oke zal ik doen

en idd ik hoor wel vaker dat je ze gewoon stil kan laten staan enzo dat is wel fijn :D

marr_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 18:07

Waarom ga je niet voor een fries? die staan er om bekent met een vriendelijke karakter en ze zijn ook stevig en heel mooi.
Maar je moet zelf weten.
Ik kreeg op mijn 15e een eigen paard en pony maar er kwam wel meer bij kijken dan ik dacht het kost echt veel tijd..(maar dat vind ik niet heel erg hoor) en het is natuurlijk wel super gaaf!!!

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 18:11

ja ik ben ook al info over de fries aan het zoeken :D

en mijn ouders betalen alles ;)

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 19:03

hoe staat het er nu voor dan eigenlijk?! waar reed je eerst dan enzo? sorry als het gewoon in het topic staat hoor!

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 20:36

hoezo wat bedoel je?

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 20:41

als ik je berichtjes lees denk ik dat het verstandig is om eerst nog een tijdje een verzorgpaard/bijrijdpaard te hebben.
je mist voor mijn gevoel nog aardig wat kennis.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 21:50

wat voor kennis als ik vragen mag ;)

ps. heb al een verzorgpony :D

jordyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 21:55

Elin_ schreef:
zeker GEEN shire nemen.
Je bent pas 14 en lang niet sterk genoeg (wie danook is zowieso niet sterk genoeg ,maar een 14 jarige helemaal niet) voor een Shire en het is je eerste paard ;)
begin met een rustige merens van een jaar of 7 t/m 14? Prima leeftijd , leuk ras ,maar begin
niet aan een shire!

dikke onzin heb twee shires en hier lopen kinderen er af en toe ermee naar stal of naar de wei ze wandelen netjes naast je met los touwtje tis net als met elk paard een kwestie van opvoeden.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 21:59

ja dat is ook zo

ponieszlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 22:08

Ja miss mis je nog wel wat kennis ja, over wat algemenere dingen zo als voer deken enz.
Daar moet je eerst wel wat over weten voor je een paard neemt.
Maar of je nou een Shire neemt of een ander paard die je weken laat staan omdat je het druk hebt, ik vind dat eigenlijk een beetje zielig voor je paard. Hij moet toch wel beweging hebben en iemand die eens lekker voor hem zorgt. Dus om die reden zou ik niet voor een Shire gaan. :)

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 22:15

nee idd ben het helemaal met je eens daarom vraag ik het
want nu weet ik het :D
en ik vind het ook super zielig(dan moet je gewoon niet aan een paard beginnen als je van te voren al weet dat je er geen tijd voor hebt)