Openingstijden op stal

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 12:38

Ik zou toch wel graag mijn paard willen bezoeken, wanneer ik dat wil. Midden in de nacht is een beetje overdreven, maar op zondag om 15.00 al gesloten zou ik niets vinden. Met mooi weer wil je op zondag toch graag met je paard het bos in ofzo. En door de week tot 21.30 geopend zou ik al helemaal niet redden. Het komt voor dat ik dan aan het trainen ben. Nee, dit soort openingstijden zou voor mij een reden zijn om een andere stal te zoeken...

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 12:39

En denk je dat die paarden daar dan nog genoeg rust hebben :? . Om dan nog niet eens van de pensioneigenaars te spreken?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 12:40

Onze stal is open van 08.00 tot 23.00 u.
Maar in overleg is veel mogelijk.

Ik kan er ook niks mee als de stal dicht is op tijden dat ik kan komen. Ik wil wel vrijheid hebben.
Ik merk wel dat ik altijd de laatste op stal ben, de meesten zijn om 9 uur al weg, dan begin ik juist want ik wil rust in de bak en op stal :+

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 20:39

Meloen schreef:
Knoffer, weer ga je appels en peren vergelijken. :D
Dat daargelaten.

Je noemt heel mooi de voorwaarden als iemand een dienst/service verleent. We nemen even als voorbeeld voor dienst: het bieden van stalling en weidegang, mesten en voeren. Basiszorg van paard.
Welke service verleent iemand als hij/zij de openingstijden van de stal gaat beperken in het weekend of feestdag?
Als een pensionhouder de basiszorg op zich neemt, hij/zij rijdt of ment het paard toch niet?
Nogmaals een gros van de bevolking (juist de zorg) heeft geen 9-17 baan. Openingstijden (eigenlijk met name de sluitingstijden) zijn dan niet haalbaar.
Ik haal mijn eigen werktijden als voorbeeld aan:
Stel ik werk vijf werkdagen van 1330-2200. Dit is een avonddienst. Ik moet dan om ca. 11 uur van huis. Wil ik paardrijden moet ik er wel tegen 8.30 op het paard zitten. Een pensionstal die opent om 9.30 is dus niet haalbaar. Daarnaast vind ik het niet raar als iemand eens een dag overslaat.
Nu kan ik met een gerust hart zeggen dat ik a. geen 5 werkdagen werk, en b. niet alleen avonddiensten heb.
Weekenden zijn bij mij, en vele anderen, zijn volgeboekt. Boodschappen, huishouden, en andere verplichtingen. Ook hier zijn sluitingstijden tussen 15-20 uur echt niet te doen. (Ook genoeg mensen werken 's weekends. Ik soms ook.)

Aan de hand van bovenstaande voorbeeld probeer ik duidelijk te maken, dat openingstijden/sluitingstijden niet voor elk pensiongast haalbaar is.
Vandaar mijn reactie ook, ik ga níet naar een pensionstal met openins-/sluitingstijden. Ik vind ook niet dat dit bij de sector, waarin pensionstalling valt, hoort. Vanuit mijn perspectief.
Eerder is genoemd, dan moet je je paard maar bij huis houden.... Is natuurlijk ook een conclusie van niets; dan had het hele pensiongebeuren niet te hoeven ontstaan, als eenieder zijn paard bij huis kon houden.

Waar ik wel achtersta, is meer vanuit ethisch standpunt, dat je na 23.00 niet meer naar je paard hoeft of bij een ander op het terrein loopt.
Misschien zijn openinstijden op sommige stallen wel gespitst op de doelgroep wat daar rondloopt. (Ik denk aan een groep giebelende huppelmeiden die 's avonds paard om 00.30 nog kusjes willen brengen ;) )
Ik sta ook, en heb ook altijd gestaan, op de kleinere pensionstallen. Waar meer mensen zich huisvesten (of nou ja, de paarden dan), zullen ook meer regels nodig zijn.
Dan zou mijn advies zijn, naast andere huisregels, houd de openinstijden ruim. :)

Ik denk dat jij mijn punt niet helemaal begrepen hebt. Tuurlijk zijn het appels met peren vergelijken, mij hoor je niet zeggen dat het een totaal gelijkwaardige vergelijking is, daar ging het mij namelijk niet om, het was meer een voorbeeld. Ik zal even uitleggen waarom ik die "vergelijkingen"/voorbeelden koos. Het ging mij om het principe dat sommige mensen erop nahouden; namelijk dat zij vinden dat ze te allen tijde bij hun paard moeten kunnen. "Het is toch mijn paard, dan wil ik erbij kunnen wanneer ik dat wil." Dat principe. (Want idd, er zijn mensen die willen midden in de nacht hun paard nog een kusje kunnen komen brengen; is in dit topic voorbij gekomen.) Dat soort uitspraken vind ik kort door de bocht. Ik snap wel waar dit idee vandaan komt, jouw paard is je (en hier bedoel ik 'je' en 'jouw' uiteraard in algemene zin, niet jou persoonlijk) heel dierbaar en mensen hebben er dus moeite mee om iets van zeggenschap uit handen te geven. Je kunt het voorbeeld geven van: "je spullen die je opslaat, mag je ook niet altijd bij", maar bij levende wezens ligt het gevoelsmatig natuurlijk heel anders. Daarom gaf ik de voorbeelden van een ziekenhuis en het verzorgingstehuis en later ook van de school, want je ouders, kinderen of andere familieleden zijn je ook heel dierbaar. Ook als iemand anders ruimte en service aan je familieleden verlenen (zoals in die drie gevallen), ben je gebonden aan regels/voorwaarden, zoals openings- en sluitingstijden. En in die drie gevallen, vinden we het ineens heel normaal. (Dan kunnen we natuurlijk ook een hele discussie gaan houden over hoe het er bij die drie instellingen aan toe gaat en over kapitalisme, maar laten we dat even niet doen :P)

Het grote verschil zit er dan natuurlijk nog in dat een dier niet voor zichzelf kan opkomen. Maar demente ouderen en kinderen kunnen dat ook niet of zeer berperkt. En dan komen we bij die basiszorg, want die moet wel geleverd worden in de tijd dat de paardeneigenaar niet bij zijn paard kan uiteraard. Ik vind rijden/mennen geen basiszorg. Met basiszorg bedoel ik de voorwaarden die geschept worden, zodat het paard op een "acceptabele" manier kan leven. Wat acceptabel is, kunnen we dan ook weer een discussie over voeren, maar wat ik zie als basiszorg is: dat de paarden goed te eten krijgen, in een juiste omgeving staan (schone stal en buiten komen of 24/7 buiten staan met een droge en beschutte plek) en sociaal contact kunnen hebben.

Het was idd een slecht voorbeeld, want het behoeft dus veel te veel uitleg. Maar ik probeerde dus een voorbeeld te geven waarbij het gevoelsmatig "enigszins vergelijkbaar" is en waar er dus heel andere morale principes op nagehouden worden. Jij geeft zelf al aan, dat je vanuit etisch standpunt na 23 uur niet naar je paard zou gaan. En daar raak je de kern. Ik vind dus mensen die uit principe altijd maar bij hun paard willen kunnen, verwend en egoistisch. Een ander maakt het voor jou mogelijk een paard te houden (want idd, niet iedereen kan zijn paard aan huis houden), maar dan moet je dus ook akkoord gaan met de voorwaarden van de ondernemer die jou die mogelijkheid geeft.

Dat voor veel mensen krappe openings- en sluitingstijden dan praktische bezwaren opleverd, dat snap ik ook. Je wil als pensionklant natuurlijk ook wat met je paard kunnen, anders zou je 'm wel naar rusthuis brengen of geen paard nemen. Maar het is natuurlijk ontzettend verdeeld hoeveel tijd mensen aan hun paard willen besteden. Dan kom je bij de discussie wanneer het voor de meeste mensen ondoenlijk wordt om met de tijden te werken.

Ik vind sluitingstijden van een uur of 22 en openingstijden van een uur of 8 zeer redelijk en lijkt mij in de regel voor de meeste mensen te doen. (Zelfs met onregelmatige werktijden.) Dat een stal dan op zon- en feestdagen gesloten is, is blijkbaar ook niet voor iedereen een te groot bezwaar, want die stallen hebben nog klanten. (Al lijken me dat wel juist de dagen waarop de meeste tijd hebben voor hun paard.) Zelf vind ik het ondoenlijk worden als een stal doordeweeks al om een uur of 18/19 uur sluit.

Waar die grens precies ligt van redelijk en onredelijk, verschilt natuurlijk per persoon (en dan bedoel ik niet praktisch voor iedereen opzich, maar ethisch dus), maar daar ging mij de discussie niet om. Zoals ik al zei, mij ging het om het principe dat sommige mensen hebben, dat openings- en sluitingstijden hebben - opzích - belachelijk is, want je moet altijd naar je paard kunnen en anders had je geen stal moeten beginnen. Want dat vind ik dus ongenuanceerd en zelfs ego. Een ondernemer is ook een mens. En nogmaals: ik snap dat er uitzonderingen zijn die niet anders kunnen, maar dan zoek je daar dus een stal bij en dan hoef je niet de rest principieel slechte pensionhouders te vinden. Zolang er maar een tevreden doelgroep voor die pensionstal is, zie ik het probleem niet.

Stefanie16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 17:41

Bij ons zijn de stallen open iedere dag vanaf half 8, doordeweeks tot sávonds half 11/11uur. en in het weekend tot 9 uur. :D

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 17:52

sommige tijden vind ik wel erg vroeg. ik ga soms nog effe om 22.00uur rijden...... nou wij hebben dan wel eigen stallen. maarja als je elke dag laat van je werk kom dan kun je je paard nog niet eens berijden/verzorgen! vind het echt domme tijden.

DaisNBenj

Re: Openingstijden op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 20:42

Hier van 8 tot ongeveer 22u schat ik...

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 21:22

Sjors493 schreef:
sommige tijden vind ik wel erg vroeg. ik ga soms nog effe om 22.00uur rijden...... nou wij hebben dan wel eigen stallen. maarja als je elke dag laat van je werk kom dan kun je je paard nog niet eens berijden/verzorgen! vind het echt domme tijden.

Hoe laat zou je dan van stal vertrekken? Eerder dan 23.30 uur lukt eigenlijk niet. Da's toch ook erg laat of vind je niet? Hoe laat moet de stal dan de paarden de laatste voerronde geven en afsluiten en hoe laat weer openen (en dus de eerste voerronde)?

Als je elke dag laat van je werk komt, kun je toch ook 's morgens naar je paard? Rij je nog lekker met daglicht en als je geluk hebt met een zonnetje. Je maakt mij niet wijs dat mensen van 07.00 tot 21.00 uur werken.

Als pensionklant kun je ook gewoon plannen en ben je net als bij bijv. een winkel een klant. Daar betaal je de boodschappen ook, maar als je om 22.00 uur aan de deur staat, laten ze je echt niet binnen. Simpelweg, omdat ook die mensen vrije tijd en slaap willen en dus openings- en sluitingstijden hebben binnen de wettelijke regels. Een stalhouder is ook maar een mens en heeft net zo goed behoefte aan rust, vrije tijd en slaap. Als je op ongebruikelijke tijden wilt komen, altijd bij je paard wilt kunnen zijn zonder bijzondere omstandigheden moet je buitenaf een boerderijtje kopen met een stukje grond, maak je stallen/een rijbak/verlichting en mag je altijd bij je paard zijn. Zolang je dat niet doet, heb je je te houden aan de regels die op je stal gelden. Bevallen die je niet, zoek een andere stal of een plekje voor jezelf. Moeilijker is het echt niet.

Revanches

Re: Openingstijden op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 21:55

Oud topic,slotje.