Pensionprijzen lopen spuigaten uit!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 09:53

Eigenlijk zouden de mensen die denken het maar effe gebeurd is voeren, mesten, vegen binnen/buiten zetten en noem maar op "zouden eigenlijk eens 1 maand mee moeten lopen in de werkzaamheden", dan ben ik benieuwd of ze er dan nog zo over denken ;)

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 10:20

dynamiek schreef:
Eigenlijk zouden de mensen die denken het maar effe gebeurd is voeren, mesten, vegen binnen/buiten zetten en noem maar op "zouden eigenlijk eens 1 maand mee moeten lopen in de werkzaamheden", dan ben ik benieuwd of ze er dan nog zo over denken ;)

Ben ik helemaal mee eens :D
Heb afgelopen 1,5 jaar zelf 4 - 7 paarden verzorgd en voorheen was ik altijd een gewone klant :o Die regelmatig op z'n strepen ging staan :D ! Maar sinds ik het zelf deed, was dat het 1e wat in me op kwam. Iedere paardenhouder zou idd 1 maand alles motten doen; dan zouden er veel mensen anders redeneren en begripvoller naar pensionhouder toe zijn ;)
Pensionpaarden leveren nu eenmaal lang niet zoveel op als manegepaarden; die verdienen z'n stal + aanschaf ed dik terug in de loop der tijd. Daar kun je echt mee verdienen :$ Maar da's weer een ander punt.

Moeni11

Re: Pensionprijzen lopen spuigaten uit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 10:30

Ik heb het jaren zelf gedaan, daarom heb ik heel vaak het begrip niet dat sommige pensioneigenaren zo verschrikkelijk laks kunnen zijn.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 10:48

Moeni11 schreef:
Ik heb het jaren zelf gedaan, daarom heb ik heel vaak het begrip niet dat sommige pensioneigenaren zo verschrikkelijk laks kunnen zijn.

Ook die redenatie snap ik ;) maar vermoed dat dan bepaalde dingen (zin in onderhoud / communiceren / liefde voor paarden oid) gewoon niet in hun vermogen liggen |( ...en daar heb je als klant weer gewoon mee te dealen ;( Take it or leave it ...

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 10:52

Kan me gedeeltelijk wel vinden in de opmerkingen van Moeni11 en Dynamiek.
Op de vorige stal heb ik een hele lange tijd alles geregeld voor alle paarden(terwijl ik ook gewoon een pensionklant was), hooi bestellen, stro bestellen, brok regelen, regelen dat de mesthoop werd leeg gehaald. Schema's gemaakt wie de paarden naar binnen haalde, wie er voerde 's avonds enzovoort. Je ziet het werk gewoonweg niet als je zelf maar 1 paard hebt. Dan ben je inderdaad zo klaar met het stalletje uitmesten en even de rommel voor de stal opvegen.

Tuurlijk is er verschil tussen mentaliteit tussen de mensen. Zowel bij de pensioneigenaren als de eigenaren van de paarden.
Ik ben alleen wel van mening dat afspraken die gemaakt zijn dat ze ook na moeten worden gekomen. Niets geen gezeur van ja ik kan niet, ik heb er geen zin in, het past me nu niet enzovoorts.

Tuurlijk moeten er regels zijn, deze moeten bekend worden gemaakt voordat je besluit om er te gaan staan, net als de prijs en wat je ervoor terug mag verwachten.
Het lijkt allemaal zo rooskleurig voor ons als pensionklant, de hele dag met je hobby bezig kunnen zijn, denk alleen dat je het niet meer zo ziet in de loop van de jaren, dat je het dan meer als werk gaat zien ipv een leuke hobby.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 11:04

ik ben daar heel simpel in
vind ik mijn stal niet schoon dan zeg ik dat bij de eigenaar.
tot nu toe heb ik dit nooit gehad want de eisen liggen heel hoog bij ons.
alles word tot in de puntjes verzorgt!
ik leg hier dus ook graag een fiks bedrag voor neer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 11:23

Meggiemeg, toch sneu dat jij dat werk allemaal ging doen? Terwijl je pensiongast bent en dus ook een betalende gast.

Dan heb ik op mijn vorige pension de paarden altijd elke zondag buiten gedaan, zodat de eigenaren de ochtend aan hun zelf hadden en natuurlijk ook zodat de paarden niet het grootste gedeelte van de dag binnen stonden......

En als je een flink bedrag betaald, mag ook alles in de puntjes verzorgd zijn. Maar waar ik voornamelijk voor ging lopen, was dat de afspraken niet nagekomen werden, alles werd altijd erg mooi verteld, maar uiteindelijk deden ze nog niet de helft van wat ze beloofden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 11:30

dynamiek schreef:

Dynamiek, ik heb zelf 5 jaar selfservice gestaan, dus ik ging van uit mijn bedje naar de paarden toe....en dat was 7km verder. Ik deed de paarden van de eigenaar er bij......want anders werden die nooit buiten gezet en stonden ze kniehoog in de stront....en ja ik weet wat het is, want ik ging 4!!!! keer per dag naar stal, omdat het selfservice was, kocht ik natuurlijk zelf hooi en stro en brok, ging dat zelf halen en betaalde voor afhaal mest, maakte de wei schoon, kunstmest, maaien, inzaaien, omheining zetten, repareren, alles deed ik en dat in mijn eentje, dus ja ik weet wat het inhoudt, maar de service die die eigenaren kregen voor hun paarden, dat heb ik nog nergens gehad, ook niet toen ik 275 euro per maand betaalde voor pension....mijn paard kreeg bagger hooi, toen ik tegen het bergje schopte om het uit elkaar te laten gaan, kneusde ik mijn teen, omdat ik tegen een keiharde molshoop aanschopte....1 keer per week uitgemest en de rest van de dagen amper opgestrooid...aan het einde van de week was het een zwarte smerige massa......

Mijn dekens waren altijd schoon toen ik selfservice stond en 1 week in dat dure pension en de goudkleurige deken wat 1 koek van stront.......terwijl ze elke dag goed opgestrooid zouden worden en 2x! per dag uitgemest zouden worden, nog extra betaald voor buiten zetten en ik mocht blij zijn als hij 4 keer per week een uurtje buiten kwam.....

En juist omdat ik weet hoe het is, heb ik deze commentaren, want ik deed alles met de hand met een klein kruiwagentje, geen tractor, geen shovel, geen mannenarmen die een volle kruiwagen wegreed, ik moest de mest opscheppen, kon niet mijn kruiwagen leeggooien, de wei was 10 minuten lopen van stal....dan met een fietsje en jerrycans 3 waterbakken vullen met water... :D Dus ja,.....onbetaalbaar en zo omslachtig werkt geen 1 pension....

Joyce, jouw pensiongasten staan er omdat je er per maand geld aan overhoud...niemand die particulier is neemt pensiongasten om er vervolgens op in te teren....mij is ook gevraagd om pension te zetten, brengt wat extra geld op, maar nee dat doe ik niet, want ik wil de wei voor mijn paarden alleen...het werk, gaat in 1 moeite mee, daar draai ik mijn hand niet voor om.

Maar in jouw geval brengt het genoeg op, anders zou je het niet doen...ik weet nl wat het kost per maand......

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 11:35

russel bij ons worden alle stallen nog met de hand gedaan.
we hebben er 35!!
alles word met de hand gemest met de hand opgestrooit.
en zelfs met de hand water gegeven.

ook bij ons werkt geen 1 man dus ja wij doen ook alles zelf.
maar toch is alles altijd piek fijn.

dus denk dat je dan is heel goed moet kijken welke pensionstal je uitkiest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 11:37

Ik denk dat dat ook zeker waar is, maar sjee ik heb denk ik 8! pensions gehad en nu hoeft het gelukkig niet meer, ze staan nu in mijn achtertuin :+

Toen ik 275 betaalde, had ik de ijdele hoop dat ik mij nergens meer over hoefde te verbazen....

Als het ooit nog moet gebeuren, dan hoop ik een kale stal te kunnen huren, maar daar wordt ook al snel 120 euro per maand voor gevraagd.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 11:40

Ben idd blij dat ik niet in het Westen woon zeg..... die prijzen zijn echt niet normaal meer.
Ik ben erg gelukkig met de wei op nog geen 2 min. loopafstand van m'n huis. Daar betaal ik €350,= per jaar voor, schuilstal zit er bij. Dan komen er nog wat extra kosten bij als kunstmest, kalk etc. + waterschapsbelasting voor de aangrenzende sloot.
Daar tegen over staat dat ik het meerendeel zelf moet doen; voeren, water, onderhoud, verzorging, etc. etc. Ook was/is er redelijk veel achterstallig onderhoud, zowel aan stukken van de omheining, als ook aan de stal zelf. We proberen dit geleidelijk wat op te knappen.

Momenteel heb ik een shetruintje en een Welsh A merrie lopen; deze krijgen nu (nog) geen (kracht)voer en/of hooi bijgevoerd, want ik heb nl. nog meer dan genoeg gras en beiden worden weinig tot niet getraind. De merrie gaat wel wat meer doen nu, dus krachtvoer zal ze op korte termijn wel krijgen. Van het zomer de helft van 'mijn' wei gehooid, en daar 16 baaltjes kwalitatief prima hooi vanaf gehaald, voor nog geen €1,50 per baal (kleine baaltjes).
Groot hooi inkopen kan niet, want de ruimte op de hooizolder is zeer beperkt.

Ik mag me in de handjes klappen voor deze prijs, maar wij kennen de weide-eigenaar dan ook. Water kan ik gelukkig gebruiken van de eigenaar van het aangrenzende weiland, die heeft nl. jaren geleden een pomp laten slaan, zodoende heb ik gratis onbeperkt gebruik van grondwater. Ook de stroom kan ik tot nu toe gratis gebruiken.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 11:46

russel schreef:
Precies Jesito, het werk wat ze er aan hebben wordt ook erg overdreven. .

Nou, roep niet te hard hoor..... sinds kort een shetlandertje in pension -haha- Man-oh-man ik ben dit weekend wel 8 uur verder puur alleen voor de shet omdat ie onder het draad kruipt, over het draad, de merries lastig valt aangevallen wordt door de merries, auw heeft en dus pijnmedicatie. T*ring wat een werk kruipt erin om een shetlander 1. zijn medicijnen erin te krijgen 2x daag en 2. geaccepteerd te krijgen in de bestaand groep zonder dat de shet 10 meter door de lucht vliegt.
En dan nog de rest rijden en uitmesten en hooi lossen en halen en etc etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 11:47

Ohhhh, praat mij er niet van :D :D :D Heb er een van 1 1/2 die weken lang alles stuk trok en die je dan niet meer gevangen kreeg.

Maar ik doe het nu zo, gaat hij er tussendoor, dan gaat hij in de paddock, daar staat veel stroom op en de rest staat op het stukje wei waar ze op gezet zijn.....en dat is na 4 keer! hahah, goed aangekomen...hij blijft nu staan.. :P

Enne van rijden komt het soms niet...klopt...en ook ze in de gaten houden als ze ontsnapt zijn en in de boomgaart zijn gesniekt om te snoepen..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 11:53

russel schreef:
Joyce, jouw pensiongasten staan er omdat je er per maand geld aan overhoud...niemand die particulier is neemt pensiongasten om er vervolgens op in te teren....mij is ook gevraagd om pension te zetten, brengt wat extra geld op, maar nee dat doe ik niet, want ik wil de wei voor mijn paarden alleen...het werk, gaat in 1 moeite mee, daar draai ik mijn hand niet voor om.

Maar in jouw geval brengt het genoeg op, anders zou je het niet doen...ik weet nl wat het kost per maand......

Ik weet wat ik heb om mijn kosten te drukken. Die 75 euro vaste kale huurprijs per paard die ik gebruik om de algemene kosten te drukken van onderhoud land, vervanging omheining, watertonnen, kosten boer voor leeghalen mesthoop, aanschaf kunstmest, kosten loonwerker voor persen en wikkelen en opstapelen en en als er dan wat overblijft, dan kan ik daarvan zand kopen en de kraanmachinist om de paddock op te knappen, of een dekenrek om de dekens in stal netjes op te hangen, of een dazenval zodat de paarden daar minder last van hebben. Of misschien deze winter flappen om voor de ingang van de schuilstal te hangen tegen inregenen en 's zomers de insecten.
Daar gaat al het geld op het moment heen. Niet naar onze huishoudrekening om de hypotheek te betalen, niet naar mijn zakgeld rekening voor het werk wat ik er aan doe.
Geloof je het niet? Kom rustig eens langs, dan laat ik je de rekeningoverzichten zien ;)
We hebben expres een eigen paardenrekening geopend zodat overzichtelijk werd hoeveel er binnen kwam vanuit pensiongeld en hoeveel er uit gaat aan kosten zodat we weten of en hoeveel er nog uit priv'e bij moet.

Dus ja, er zit een marge op ons stalgeld, als je alleen voer en strooisel als kosten rekent. En daar kunnen we dingen als onderhoud en klein materiaal van betalen en soms dingen van aanschaffen of verbeteren. Maar ga me niet vertellen dat ik zit te liegen dat hier geld bij gaat en dat we verdienen op hebben van paarden aan huis. Want de uitgaven van de afgelopen 4 jaar overstijgen in flinke mate de inkomsten uit pension. Heb er thuis genoeg ruzie over gehad met mijn man...

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 12:01

Weet je, veel mensen zeuren over de bedragen, maar voor een goede stal betaal je nou eenmaal.

Als mijn paard dagelijks zijn frisse neus krijgt, goed voer krijgt, dik in het stro, in een ruime box enz. Dat betaal ik met plezier mijn pensionhouder 400 euro per maand. Die man werkt er hard voor namelijk!!!!

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 12:20

Hoi iedereen,

Ik heb 6 jaar geleden mijn eerste paard gekregen van mijn paard, mijn ouders hadden alleen niet door hoe duur zo'n beestje is. Dierenarts, hoefsmid, eventueel tandarts, wormenkuur, natuurlijk ook stalling.. Mijn ouders hebben wel verstand van paarden maar we kwamen op een gegeven moment in een financiele gedoe, we zijn er al weer een tijdje uit. Mijn ouders wouden mijn paard niet verkopen, dan doe ik nog liever de auto's weg. Hebben ze gezegd. Dit gaf me de zekerheid dat mijn meisje zou blijven.
We betaalden 125 euro in de maand het hele jaar door, op zich valt deze prijs mee. Maar die dierenarts kosten was ik niet zo blij mee! De dierenarts moest er vaak bijkomen (per keer dat de dierenarts kwam was ik minimaal 50 euro kwijt), dan had ze bronchitis opgelopen (300 euro!!), of weer wat anders. Ik neem het mijn paard nooit kwalijk, ik ben super blij met haar. Ze is helaas 14 januari ingeslapen vanwege hoefkatrolontsteking, atrose, verkalking in de benen. (400 euro inslaap kosten..)

Ik heb nu een 2,5 jarige cruzado hengst, een een shetlander ruin. Ik houd ze samen op een stal bij mij in de buurt, wel op een andere stal dan waar mijn merrie stond. De kosten voor mij zijn echt heel laag. winterperiode voor 6 maanden, betaal ik 125 euro in totaal in de maand voor beide paarden. En zomerperiode (6 maand) 75 euro voor twee paarden per maand.
Mijn paarden krijgen over de hele dag verspreid kleine bultjes kuil/en of hooi (geven de eigenaren van de stal), biks moet ik zelf kopen en stal uitmesten doe ik ook zelf, naar buiten brengen ook. en ik krijg een gigantische weiland voor mijn twee paarden. Ik zeg wel steeds stal maar het is een boerderij met ook koeien en schapen en fokpaarden.

Ik heb de stal heel bewust uitgekozen, en voordat ik mijn hengst had gekocht en mijn shetlander erbij kreeg heb ik alle inkomsten van mij zelf uitgerekend en alle uitgaven, eventueel dierenarts kosten, enz.
Ik werk sinds dit jaar fulltime, ik ben geen student meer dus dan wordt het nog iets gemakkelijker.

Mijn shetlander is hoefbevangen dus moet 1 keer in de maand bekapt worden, mijn hengst gelukkig maar 1 keer in de 6 weken. kost me per maand sowieso 50 euro..

Veel mensen hebben inderdaad niet door hoeveel een paard kost per dag, laat staan per week of maand. En hoeveel tijd. Ik heb heel bewust gekeken wat kon en niet kon.
Ik heb expres de prijzen erbij gezet hoeveel een paard kan kosten, ik had zelf heel erg veel dierenarts kosten. Ik heb het voor mijn paarden over maar liever had ik deze kosten niet gehad.

Ik hoop dat mensen, als ze een paard willen kopen, heel bewust gaan kijken wat het kost, hoeveel tijd het in beslag neemt en of het mogelijk is een paard te kunnen houden als je even in geld problemen zit en dat het paard dus niet acuut wegmoet. (ik heb veel advertenties gezien waaronder staat, moet met spoed weg. Of hele snelle prijsdaling) Het is zo zonde dat zo'n beestje er dan onder leid...
Zonde..

Ik schrik ook best wel van de prijzen die jullie aan stalling moeten betalen, heb ik het nog wel gemakkelijk!!

Mvg. Arashah

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 12:42

Ik vind het ook niet normaal hoe hoog sommige pensionprijzen zijn. Nou woon ik in het Noorden en eigenlijk is het hier in de buurt qua prijzen toch wel gelijk gebleven of iets gestegen. Ik heb altijd uitgekeken naar kleine stallingen, ik hou niet van dat massale en wil rustig mijn ding kunnen doen. Ik heb nu een superplek, alles is aanwezig maar het is gewoon niet luxe, en dat hoeft van mij ook niet. Ik betaal 100,- incl. uitmesten, binnen/buiten zetten, ruwvoer van eigen land en stro. Ik heb een buitenbak met licht, wellicht qua afmetingen iets kleiner dan een doorsnee bak maar prima te rijden. Ik heb warm water, in het donker genoeg licht overal. Ik heb het enorm getroffen. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 14:09

Moeni11 schreef:
Weet je, veel mensen zeuren over de bedragen, maar voor een goede stal betaal je nou eenmaal.

Als mijn paard dagelijks zijn frisse neus krijgt, goed voer krijgt, dik in het stro, in een ruime box enz. Dat betaal ik met plezier mijn pensionhouder 400 euro per maand. Die man werkt er hard voor namelijk!!!!

Bijna duizend gulden, zoveel kost een gemiddelde huurwoning nog niet eens. Ik vind het echt totale onzin......en met deze houding wordt er gewoon misbruik gemaakt.

Joyce, natuurlijk kost het geld, hier kost het ook geld, maar jouw paarden lopen er ook en voor jouw paarden is het ook noodzakelijk en daarom de moeite. Ik zal er ook nl beter van worden als ik 1 of 2 pensionpaarden heb, dan staan mijn paarden nl gratis, zo redeneer ik, en het onderhoud blijft bestaan...natuurlijk ook mijn paddock moet gerenoveerd worden, mijn rijbak kan beter, de wei moet in gezaaid worden....maar mijn paarden lopen er ook en ik heb er ook plezier aan en dan is het fijn als iemand, pensiongast dus, meebetaald.

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 14:28

Kan jij onzin vinden, maar ik slaap prima snachts en dat doe ik niet als de paarden er slecht bij staan. Overigens hele normale prijzen in het midden van het land.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 14:32

Zo betaal ik ook met plezier dik 400 euro per maand voor 1 paard :j. Onze stalbaas heeft gelukkig nog een ander bedrijf om centjes mee te verdienen en die maken wij dan weer op met de paardjes :D.

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 14:39

Wij hebben er twee, dus we betalen 800 euro. En dan heb ik het niet over de lessen, die komen er nog bij.

Wordt je zeker helemaal beroerd van Russel?

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 14:44

scoxxx schreef:
russel schreef:
Precies Jesito, het werk wat ze er aan hebben wordt ook erg overdreven. .

Nou, roep niet te hard hoor..... sinds kort een shetlandertje in pension -haha- Man-oh-man ik ben dit weekend wel 8 uur verder puur alleen voor de shet omdat ie onder het draad kruipt, over het draad, de merries lastig valt aangevallen wordt door de merries, auw heeft en dus pijnmedicatie. T*ring wat een werk kruipt erin om een shetlander 1. zijn medicijnen erin te krijgen 2x daag en 2. geaccepteerd te krijgen in de bestaand groep zonder dat de shet 10 meter door de lucht vliegt.
En dan nog de rest rijden en uitmesten en hooi lossen en halen en etc etc.

wat een drukte om zo'n klein dier.. :D succes!

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 14:46

Beetje kort door de bocht dat als je je paard voor minder dan 400,- hebt staan ze er niet goed bij zouden staan. Mijn paard heeft het prima voor 100,- p.m. Komt elke dag buiten 5/6 uren in de winter, zomers hele dag. Krijgt biologisch voordroog van eigen land. Een paard stallen voor 400,- per maand kan lang niet iedereen zich veroorloven.. En ik geloof zeker niet dat mijn paard het er slechter om heeft..

Voor ruim 400,- wonen wij in ons appartementje inclusief alles..

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 14:51

ik heb geen 15 pagina's gelezen...., maar vind de berekening van kostprijs in de openingspost wel wat kort door de bocht.
Het gaat tenslotte om meer dan hooi, stro, voer en nutskosten. Er staan gebouwen die moeten worden gefinancierd, onderhouden, verzekerd enz. Een groot bedrijf heeft niet per definitie lagere kosten. Er staan bijvoorbeeld dan ook tractoren e.d. ook weer met hun eigen vaste lasten. weilanden moeten worden onderhouden en dan de zorg voor de paarden. Als ik kijk naar het werk en de voorzieningen sta ik versteld dat de pensionprijs op dit niveau kan blijven! En het allerbelangrijkste van de pensionstal waar wij staan (Stal IJsselhunten te Etten Gld.) is voor ons dat onze paarden in handen zijn van regelrechte paardenmensen en er dagelijks goed en verantwoord mee wordt omgegaan. In ons geval staat de prijs dan heel gunstig in verhouding tot de kwaliteit.

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 14:57

Roelke_ schreef:
Beetje kort door de bocht dat als je je paard voor minder dan 400,- hebt staan ze er niet goed bij zouden staan..

Dat staat er niet he!
Maar Friesland is wel iets anders dan het midden van het land!