Maak je eigen PP XL hooinet voor 25 euro incl. raamwerk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 23:10

aah eindelijk dit topic gevonden!! kun je ook een hooinet maken met van dat geplastificeerde kipppengaas?

hyppolyte

Re: Maak je eigen PP XL hooinet voor 25 euro incl. raamwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 00:35

Vast wel, maar dat zou ik toch niet zo gauw doen, denk dat zoiets te snel stuk gaat.

Barbara1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 00:40

wat een super idee..ik gameteen aan de slag!!

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 02:33

hoezo snel stuk? die hooinetten bijten ze toch veel eerder stuk?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 13:14

Zidore schreef:
aah eindelijk dit topic gevonden!! kun je ook een hooinet maken met van dat geplastificeerde kipppengaas?

Ik zou het niet doen omdat het geplastificeerde bij bijten wel loslaat en ik wil dat niet in een paardenmaag/darm hebben.
ALS je zoiets stevigs als metaalgaas wilt gebruiken dan zou ik eerder voor het blanke materiaal gaan, maar dan ook wel een goede dikte (zoals het 5x5mazengaas is), want het echte kippengaas (maas 2,5x2,5) is daar veel te dus en dus te scherp voor.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 13:22

ik bedoel ook niet dat enge kippengaas, maar meer gaas die je bijv. voor een tuinafzetting gebruikt. Over dat plastic had ik nog niet gedacht, maar dat is bij een hooinet wat ze openknagen niet heel anders denk ik?

gevonden: tuingaas bedoelde ik Afbeelding of zijn die mazen dan weer te groot??

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 13:25

Die mazen zijn 5x5 en dat vind ik al redelijk groot. Ik heb nu 3z3 en zelfs daar trekken ze al te grote plukken door.
Je hebt hooinetten van diverse materialen. Die ouderwetse ophanghooinetten is volgens mij ander materiaal als die maxi-hooinetten.
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 24-11-10 13:26, in het totaal 2 keer bewerkt

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 13:25

Iemand ervaring met de hooinetten en paarden met een slecht gebit. Vind het echt superdingen en overweeg ze ook zeker voor onze paarden. Echter 1 heeft door het jarenlang luchtzuigen (hij is nu 27) geen boventanden meer. Ik vraag me af of hij voldoende bij het hooi kan komen om het uit het net te vissen.
Juist voor hem is het ruwvoer en vooral ruimvoldoende ruwvoer zo belangrijk. Het luchtzuigen wordt stukken minder en zijn gewicht blijft beter op peil.

Hoeveel netten zouden jullie ophangen voor een club van 5. Ze zijn gewend samen te eten, maar uiteraard is er een duidelijke rangorde.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 13:29

@sjakie: ze proberen in principe met hun lippen het hooi te pakken, maar als de mazen te kein zijn komen er echt wel tanden aan te pas. Dus wel iets om rekening meet te houden.
Als je netten alleen aan de zijkant hangen (dus op één manier benaderbaar) dan zou ik er minimaal het aantal ophangen wat je aan paarden hebt. Hangen ze in het midden en zijn ze dus van 2 kanten benaderbaar dan kun je met iets minder af mits de paarden onderling van elkaar accepteren dat ze 'tegenoverelkaar' uit één net eten :D

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 13:34

Ah dat is fijn om te weten dat het ip toch met de lippen is. Hij zal er in de loop der jaren vast zelf ook al wel handig mee geworden zijn. Maar ik denk dat als ik 1 pluk niet in een net doe en de rest wel dat die pluk niet naar hem gaat :+
Ze accepteren dat er met elkaar gegeten wordt. Deel eet echt neus aan neus en een deel met een paar meter er tussen.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 13:57

Wij hadden voor 5 paarden (nu 4), 2 slow-feeder bakken en een hooinet, dat is echt ruim voldoende ook. Er zijn er altijd wel 2 die graag met elkaar eten, als dat niet zo is dan zou ik eens naar de samenstelling van de groep gaan kijken.

@zidore, ik bedoelde inderdaad het plastic, maar ook het metaal zelf, als ze dat stukbijten, dan is het ook meteen scherp en gevaarlijk, dat heb je bij die netten niet. Die bijten ze ook wel stuk, maar daar krijgen ze geen stukjes van binnen en het levert geen gevaar op voor ze.

Lieveranders

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 23:56

Ik heb hem gister ook gemaakt! Ik heb hem alleen aan de bakrand vast gemaakt, de grond was te hard om met de grondboor in te gaan..

Ik vind hem helemaal top! +:)+

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 07:37

mijn netten hangen ook aan de bakrand, ik heb ze alleen te strak gemaakt en nu komen de planken los, want ze rukken te hard aan de netten.
Het pak kuil dat ik nu heb, is ook totaal ongeschikt om in netten te voeren: het is te grof. Ik heb het al bij de boer gemeld en krijg volgende keer weer andere kuil

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 09:37

Hier hebben we op de track in de uiterste hoeken 2 hooinettenvan elk een meter lang denk ik.

Dan nog een 3 meter lang hooinet in de boogstal , en een gewoon hangend hooinet aan de houten stal.

Dit voor 2 D-ponies en een Shet. Ik had echt verwacht dat ze allemaal 1 net zouden hebben de meeste tijd , en dan af en toe elkaars net afpikken weet je wel , waarna de sukkel weer een ander netjes moest gaan zoeken :P

Maar ze staan toch vrijwel altijd met z'n 3-tjes aan 1 net te pulken :)

Alleen bij het losse hangende netje lukt dat niet zo goed omdat die zo klein is , en dan staat er vaak 1 te wachten totdat er plek komt :P

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 20:09

Ik vind de netten nog steeds ideaal!!Alleen jammer dat het net van ecotools al helemaal kapot is.
Het net van de welkoop is nog heel.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 20:20

ik heb 4 netten buiten hangen, die van de Brezan is nog het beste, 2 van Ecotools en 1van de Welkoop.
Binnen heb ik er ook 2, geen idee waar die vandaan kwamen.

Mijn pensio(e)npaard sloopt de netten het hardst: hij kan ze open maken (?? hoe ?? ze zitten met 'kikkers' aan de achterkant van de planken dicht,maar hij maakt ook poortgrepen open) en is gewend uit een badkuip te eten, dus dit gaat hem te traag

Alleen de kleintjes (ezel & Welshje) kunnen binnen komen, die laten de netten wel heel, slopen weer andere dingen *zucht*.....

Ze eten bij mij rustig met 2 of 3 uit 1 net, er is geen chef-hooinet, wel een chef-waterbak, die soms uren de waterbak blokkeert en een chef-algemeen die de algemene regie voert,maar hooi knagen is een groeps bezigheid blijkbaar

Lieveranders

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 23:26

Morrie schreef:
mijn netten hangen ook aan de bakrand, ik heb ze alleen te strak gemaakt en nu komen de planken los, want ze rukken te hard aan de netten.
Het pak kuil dat ik nu heb, is ook totaal ongeschikt om in netten te voeren: het is te grof. Ik heb het al bij de boer gemeld en krijg volgende keer weer andere kuil

Jaa ze zijn inderdaad aardig ruig! Nou ja, maar even afwachten of het heel blijft.. Het is in elk geval het proberen waard! :D

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 20:27

zijn jullie netten ook stijf bevroren en zo ja, wat doen jullie nu?

Mijn netten hangen aan de omheining aan de achterkant vast met "kikkers"en ik krijg ze niet los nu, ben bang dat ze zo afbreken als ik ga sjorren en duwen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 20:31

Die van mij zijn ook bevroren, maar ik gebruik ze nog gewoon :)

Lieveranders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 01:23

geïmproviseerd aan de bakrand:

Afbeelding

Er zit alleen geen hooi in :p

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 10:00

hier ook bevroren netten, maar ik maak ze gewoon open hoor, geen probleem.

Wel is nu het eerste gat gevallen in het DHZ hooinet van aanhangernet 8-)

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 14:47

Nu pas? Het scheelt toch wel enorm of je paarden of pony's hebt, ons aanhangernet ging binnen een paar weken al stuk, die paarden sjorren er toch veel harder aan.
Bij ons is er 1 duidelijke leider en soms probeert de andere ruin toch door te zetten, maar die krijgt dan genadeloos op zijn flikker :j. Ze eten wel allemaal samen, dus dat is verder geen probleem. Nu moet ik zeggen dat ik ook wel erg blij ben met die slowfeeders van ons, die blijven vrij goed heel :j. Alleen als je ze te vol propt, dan komt het rooster los.

KN2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 15:38

Wauw wat een goed idee, ik ga vanavond ook maa eens overleggen met vriendjelief....
Zijn toch nog bezig met de schuilstal dus daar kan zowiezo 1 aan hangen

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 21:54

De netten zijn nog heel, de elastieken zijn al vaak geknapt of doorgeknaagd....

rosa_emmelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 17:28

Wat een goed idee! ik ga er ook een maken. moet je er dan iets van een bak of een rubber mat onder leggen zodat ze wat op de grond valt ook kunnen opeten of wat meot je eronder leggen? mijn weiland is namelijk een beetje nat :+