Wie heeft er al nieuw hooi/kuil gekocht? dit jaar schaars!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 09:17

hotchocolat schreef:
Hooi uit de Eifel is hier gelukkig geen enkel probleem.

Het zou wat zijn als ik dat uit Nederland zou moeten halen.

Is gelukkig maar korte periode ;) Ben 2e week juli een week in de Eifel gaan trainen en ben na een week zelf terug gegaan en heb mijn paard daar gelaten. Vorig weekend even op en neer gereden voor een ritje en zometeen vertrek ik weer die kant op. Nl morgen een wedstrijd in Luxemburg en dat is vanaf dat adres in de Eifel maar 1 uur rijden ipv ruim 5 :D
Zondag/maandag komt paard dus weer terug naar NL.

Begreep van degene waar mijn paard staat dat hij erg verwend is. Hij kreeg de 2 soorten voordroog die ik mee had èn oud en nieuw Eifelhooi + gras wat weer aan het groeien is :+ Hoezo verwend :D

Wat hooi betreft, onze staleigenaar haalt alles van eigen land. Probeert hooi, maar lukt dat ivm het weer niet is het voordroog. Alleen afgelopen winter kwamen we echt tekort, maar er zijn dan ook mensen die zoveel ruwvoer geven dat het eerder stalbedekking lijkt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 09:27

sambagirl schreef:
Rhoon en West Brabant: http://www.weidezicht.nl

Levert vanuit Kruisland (bij Roosendaal) hele goede kwaliteit en vele soorten hooi en stro

Bellen is sneller dan mailen (voor Gemert e.o. kun je het beste ook even bellen)

Hij zit toch in voorschoten?

sambagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 10:47

russel schreef:
sambagirl schreef:
Rhoon en West Brabant: http://www.weidezicht.nl

Levert vanuit Kruisland (bij Roosendaal) hele goede kwaliteit en vele soorten hooi en stro

Bellen is sneller dan mailen (voor Gemert e.o. kun je het beste ook even bellen)

Hij zit toch in voorschoten?

ook! ;) Het bedrijf is ooit begonnen in Voorschoten en sinds een paar jaar heeft hij 2 opslagloodsen in Kruisland erbij

Een blije nieuwe klant uit een ander topic:

zuzu schreef:
klopt in kruisland .... hij heeft graszaadhooi - duits kruidenhooi - super mooi lanstengelig stro en stofvrij hooi in plastic balen....

niet te ver rijden en toch beide soorten hooi om te mengen .... ga daar dus echt voortaan altijd mijn hooi halen ;)

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 09:25

annastasia

Re: Wie heeft er al nieuw hooi/kuil gekocht? dit jaar schaars!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 11:16

Denk dat ik dit jaar maar aan de pakken ga beginnen die nog op het erf staan.
Vorig jaar was het de bodoeling te hooien, maar er kwam sneller regen als verwacht, dus alles maar in grote pakken geperst.

M'n vriend kan het niet in de voerwagen hebben omdat het niet gesneden is, dus wil het liever niet meer aan de koeien voeren.
Hopelijk gaat het goed, ben nl bang dat het wel warm gaat worden.
We zien het wel, ze zijn ook weer een jaar ouder, dus eten in principe ook meer als vorig jaar.

apollootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 11:35

Bij ons in de buurt heb ik ook al verschrikkelijk hoge prijzen gehoord. Meeste balen zijn toch al gauw 35/40euro. En zelfs op een adresje rond de 50euro!
Als wij geluk hebben krijgen we het van de boer waar het hooi elk jaar vandaan komt. Dan hebben we het tegen de prijs wie hij maakt aan onkosten, hoop dat dit gaat lukken.
We hadden nog een adresje achter de hand waar we altijd terecht konden. Maar daar is vorige week zijn hele winteropslag in vlammen opgegaan.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 12:00

Ik heb besloten dat ik voor de winter maar even wat kuilgras ga inslaan. Heb maar ruimte voor 250 balen hooi. Dat is maar voor 2 a 3 maanden. Met kuil zou ik de winter wel door moeten kunnen.

Weet iemand nog een goedkope goeie leverancier hier?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 13:17

Hmm , de hooiboer had het er ook al over , ik vond hem al niet bepaald goedkoop met 4 euro voor een normaal baaltje hooi , maar nu schijnt het her en der al 6 euro per baaltje te zijn , pfoeh !

Hopelijk komt er nog zat vanaf de rest van het jaar , hij maakte zich niet erg zorgen hoor , maar we hebben toch 250 pakken nodig van de winter , als we de weidegenootjes van Rena over gaan nemen :)

DWSS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 13:48

weet iemand een adres waar ik ongeveer 400 grote pakken voordroog kan bestellen en die het kunnen leveren ( mag uit buitenland zijn )

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 13:52

dan nu maar hopen dat het niet weer te lang nat blijft want dan kunnen ze nog niks! Valt niet mee in dit land, dan weer te droog dat het niet groeit en dan weer te wisselvallig zodat het geen tijd kan hebben fatsoenlijk te drogen!

sambagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 14:09

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 22:47

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 08:18

DWSS schreef:
weet iemand een adres waar ik ongeveer 400 grote pakken voordroog kan bestellen en die het kunnen leveren ( mag uit buitenland zijn )

Voor zoveel kan je het beste een fouragehandelaar bellen, Stouten bv, die komen het brengen. Die hebben vaak ook goed spul en dat komt ook vaak uit het buitenland of van vaste boeren die het leveren waar zijn het komen maaien en wikkelen....

Voor mij met 20 pakken komen ze niet... ;( en misschien maar goed ook want dan wordt het wel duur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 08:23

zuzu schreef:
klopt in kruisland .... hij heeft graszaadhooi - duits kruidenhooi - super mooi lanstengelig stro en stofvrij hooi in plastic balen....

niet te ver rijden en toch beide soorten hooi om te mengen .... ga daar dus echt voortaan altijd mijn hooi halen ;)

Ik heb van het weekend geinformeerd naar Duits kruiden hooi, dat heb ik gedaan via de leveraciers van Bio-ron...maar die zeggen dat ze de dagprijs nemen.....dat ook het kruidenhooi schaars is, ik geloof het niet zo, Duitsland heeft zoveel graslanden, dat haalt het niet bij Nederland, maar de baaltjes moesten afgelopen zaterdag voor 15kg baaltje ruim 4 euro kosten.....nah...dat heb ik over laten gaan. Die maken volgens mij ernstig misbrui van de situatie. Ze had het over 260 euro per ton.....kleine balen en 215 euro per ton grote baal.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 08:50

Tja het is een wisselwerking, maar meestal beginnen de boeren al heel vroeg te roepen dat er weinig van het land komt en daar speelt de handel op in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 08:57

En dan zullen de prijzen volgend jaar ook zo duur zijn, want vorig jaar was een goed hooijaar en toen waren de prijzen ook niet lager.

Ik vind het absurd hoor, 3,75 voor een pakje hooi. Mijn boertje, die grootschalig is, was nog bang vorig jaar dat hij niet door zijn hooi en wikkels heen zou komen, toch betaal je bij hem net boven het gemiddelde. Voor hem een geluk dat de winter zo lang duurde......waardoor zijn prijzen nu hoog liggen. Vraag mij af waar hij zijn 2e snee wil laten.... :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 08:59

Als er straks werkelijk nog een hoop van het land komt dan weten ze idd niet waar ze het moeten laten en dalen de prijzen vanzelf ook weer.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 12:36

tja, ik weet het niet misschien dat bij de boeren die veel bemesten er nog een goede 2e of misschien zelfs een 3e snee af komt, maar hier in de regio is veel minder gemaait dan vorig jaar!
Bij iedereen is de eerste snee er goed afgekomen, maar viel de opbrengst tegen.
De 2e snee heb ik bij verschillende boeren letterlijk in het water zien belanden, bij mij staat het gras (niet bemest na de eerste snee) lang niet overal hoog genoeg om te maaien, dus die opbrengst zal ook niet hoog zijn en mijn 1e snee was ook maar 1/3 van die van vorig jaar...

Nu moet iedereen wachten op geschikt moment om weer te maaien en het ziet er naar uit dan dat niet de komende 2 weken zal zijn... Als het veel later in het seizoen wordt, dan wordt hooien al lastiger omdat het steeds vochtiger wordt en de nachten kouder...

StalBerguil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 12:40

Kan me toch niet voorstellen dat het zo slecht is.. Als ik om heen kijk naar de boeren bij ons in de buurt en wat wij zelf van het land gehaald hebben...We hebben een hele vestiging van Silo achter bij de stallen staan en het gras begint ook al weer aardig te groeien.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 12:43

Hier groeit het gras nu ook wel weer goed, maar om te hooien is het nog veel te kort (momenteel 25 cm).
Dus net wat joyce B zegt; voor het hier hoog genoeg staat om weer te hooien voor paarden (50/60 cm) zijn de nachten al weer te koud/ochtenden te nat om er goed hooi af te krijgen.
Alles wat het dan overdag droogt is het de volgende daag weer nat.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 12:43

En dat is voor mij dus reden om wel het land te bemesten.
In ieder geval vóór de 1e snede.
Er hoeft niet perse kunstmest op, maar in ieder geval wel vaste mest en drijfmest.

Wij hebben nu al 2x kunnen hooien, en beide keren zet er een hele beste snede op.
Is echt supermooi hooi.
Ik heb dan ook liever wat fijner hooi dan dat hele grove.

Qua kuilen waren we dit jaar 3 weken later als anders.
Toch een beste 1ste snede gehad. De 2e snede was ook superbest en de 3e staat al weer te wachten.
Zolang je maar goed bemest en dit direct na het maaien doet dan komt het wel goed.
Alles valt of staat met een goed graslandmanagement.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 12:51

@annastasia : maar maak jij ook kleine baaltjes, of plastik verpakte ??

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 13:45

Wij hebben 1 stuk waar we alleen kleine baaltjes vanaf halen.
Die wordt in het voorjaar bemest met vaste mest en runderdrijfmest (RDM).
Daarna na iedere snede komt er weer RDM op.

De rest is voor in de rijkuil of in pakken (met plastic), maar dat wordt ook weer heel anders bemest.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 14:09

hier wordt het in het voorjaar ook bemest en vorig jaar na het maaien ook laten bemesten. Maar omdat de paarden hier zo snel dik worden, leek het me beter die 2e snee niet te bemesten. Helaas zat het weer met al die droogte dus tegen, anders was het wel beter gegaan. Nu had ik vorig jaar een erg goede late 1e snee met 34 balen en zelf al 7 gekocht eerder in het seizoen en had 14 rollen voordroog over, dus het is niet erg als ik nu geen grote 2e snee krijg, maar een stuk of 50 kleine pakjes hooi voor komende voorjaar zou wel welkom zijn...

Colga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 14:09

russel schreef:
zuzu schreef:

Ik heb van het weekend geinformeerd naar Duits kruiden hooi, dat heb ik gedaan via de leveraciers van Bio-ron...maar die zeggen dat ze de dagprijs nemen.....dat ook het kruidenhooi schaars is, ik geloof het niet zo, Duitsland heeft zoveel graslanden, dat haalt het niet bij Nederland, maar de baaltjes moesten afgelopen zaterdag voor 15kg baaltje ruim 4 euro kosten.....nah...dat heb ik over laten gaan. Die maken volgens mij ernstig misbrui van de situatie. Ze had het over 260 euro per ton.....kleine balen en 215 euro per ton grote baal.

Klopt toch wel, bij van Kemenade ligt de loods normaal gezien vol, maar op dit moment niet..... Verkoper zegt ook dat alles wat binnenkomt er meteen weer uitgaat.