Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

ShetjesFan schreef:Het licht ook wel weer aan het ras en aan de sterkte van je paard/pony
mvs schreef:@ vibabu
Vroegr was idd heel anders, maar als je kijkt zijn er alleen andere bezigheden gekomen ipv de voorgaande. Uiteindelijk komt het allemaal aan op mentale stimulatie en vrijheid. En het is-vind ik- nu eenmaal zo dat in een weiland veel meer voor een paard interessante dingen gebeuren dan op stal. Kan je dezelfde bezigheid op stal creeeren, bv door groepsstalling en speeltjes in de stal aan brengen dan vind ikb dat een paard niet heel veel mist als hij snachts op stal staat..

Morris schreef:Mijn paard heeft vanochtend een uur in de molen gelopen, twee en half uur in de wei gestaan(met gras
) en toen moest ze van mij oefeningetjes doen
. Nu staat ze in haar ruime box lekker te knabbelen en te dutten.
Ben ik nu slecht?
Zwaantje1985 schreef:Morris schreef:Mijn paard heeft vanochtend een uur in de molen gelopen, twee en half uur in de wei gestaan(met gras
) en toen moest ze van mij oefeningetjes doen
. Nu staat ze in haar ruime box lekker te knabbelen en te dutten.
Ben ik nu slecht?
Hmm je bedoeld het zeker sarcastisch, maar ik kan daar een makkelijk antwoord op geven als je het toch vraagt; "Ja".
Wie uberhaupt de molen heeft uitgevonden mag van mij aan het gas en 2,5 uur los is écht te weinig. Maar laten we eerlijk wezen 2,5 uur los is zelfs al "veel" voor de meesten stalpaarden.
Mijn pony gaat tussen 06.30 en 09.00 naar buiten en gaat tussen 21.00 - 21.30 naar binnen.. En wat ik jammer vind is dat je zulke stallen gewoon haast niet kunt vinden (of zitten ze vol?) Of je hebt mazzel dat er 1 leeg komt..
Ik vind dat manege/pensionhouders beter moeten nadenken om genoeg ruime paddocks te maken ipv bijv. parkeerplaatsen voor auto's of een 2e rijbak..
Tegenwoordig vind je veel manege's met 2 binnenbakken maar staan de paarden ondertussen de hele dag op stal of moeten 50 pensionpaarden 3 paddocks delen en kun je in de wachtrij gaan staan. Vind ik erg jammer.
Gelukkig ben ik uit die situatie, na 2 maanden hield ik het niet meer vol op een manege waar me pony elke dag met haar koppie uit haar stal stond te wachten tot ze er eens van me uit mocht als ik klaar met werken was.. Ik zat toen ook helemaal niet lekker op me werk met het idee dat zij daar maar staat en zich alleen om kan draaien of kan gaan liggen. En als ik er dan was, rond half 7 savonds, dan moest ik steeds zeggen; "nog 7 paardjes voor je, en dan mag jij rennen!" uur later.. pff nee niks voor mij..
Of er alleen uit komen om te rijden en dan weer terug, van het idee moet ik al bijna over geven

FromNorway schreef:Ik vind het jammere dat wanneer paarden binnen staan, ze hun natuurlijke gedrag niet kunnen vertonen. Tuurlijk wennen paarden aan een box, maar paarden lopen 25 km per dag van grasspriet naar grasspriet, en in een box kan dat niet! Ook als ze genoeg hooi krijgen vind ik dat een paard de kans moet krijgen zijn instinct te volgen en lekker moet kunnen lopen, rennen, gek doen en dat kan het beste in de wei.
Mijn paard heeft het geluk dat ze alleen binnen hoeft te staan wanneer het winter&noodweer is. Verder altijd buiten
Zwaantje1985 schreef:Hmm je bedoeld het zeker sarcastisch, maar ik kan daar een makkelijk antwoord op geven als je het toch vraagt; "Ja".
Wie uberhaupt de molen heeft uitgevonden mag van mij aan het gas en 2,5 uur los is écht te weinig. Maar laten we eerlijk wezen 2,5 uur los is zelfs al "veel" voor de meesten stalpaarden.
Mijn pony gaat tussen 06.30 en 09.00 naar buiten en gaat tussen 21.00 - 21.30 naar binnen.. En wat ik jammer vind is dat je zulke stallen gewoon haast niet kunt vinden (of zitten ze vol?) Of je hebt mazzel dat er 1 leeg komt..
Ik vind dat manege/pensionhouders beter moeten nadenken om genoeg ruime paddocks te maken ipv bijv. parkeerplaatsen voor auto's of een 2e rijbak..
Tegenwoordig vind je veel manege's met 2 binnenbakken maar staan de paarden ondertussen de hele dag op stal of moeten 50 pensionpaarden 3 paddocks delen en kun je in de wachtrij gaan staan. Vind ik erg jammer.
Gelukkig ben ik uit die situatie, na 2 maanden hield ik het niet meer vol op een manege waar me pony elke dag met haar koppie uit haar stal stond te wachten tot ze er eens van me uit mocht als ik klaar met werken was.. Ik zat toen ook helemaal niet lekker op me werk met het idee dat zij daar maar staat en zich alleen om kan draaien of kan gaan liggen. En als ik er dan was, rond half 7 savonds, dan moest ik steeds zeggen; "nog 7 paardjes voor je, en dan mag jij rennen!" uur later.. pff nee niks voor mij..
Of er alleen uit komen om te rijden en dan weer terug, van het idee moet ik al bijna over geven
vibabu schreef:Ik denk dat het natuurlijke gedrag van iedereen van de oertijd wel veranderd is. Mensen jagen toch ook niet meer? Ik weet niet wat voor ras je heb, maar een aantal rassen zijn zodanig doorgefokt dat zij niet eens meer echt weten wat hun oergedrag is.
Ninx schreef:vibabu schreef:Ik denk dat het natuurlijke gedrag van iedereen van de oertijd wel veranderd is. Mensen jagen toch ook niet meer? Ik weet niet wat voor ras je heb, maar een aantal rassen zijn zodanig doorgefokt dat zij niet eens meer echt weten wat hun oergedrag is.
Dat is kolderiek... echt een grote 'onwaarheid'. Maar dat sommige rassen doorgefokt zijn is dan weer wel waar, en daarbij heb je het risico dat ze sneller ziek worden wanneer je ze teveel blootstelt aan extreme weersomstandigheden.
Dit betekent echter niet dat je ze 23/7 kunt ophokken omdat ze het concept 'vrijheid' niet meer zouden kennen.... dat zou wat zijn zeg.
... laat iedereen toch eens in zijn waarde... en praat niet over 23/7, dat is in de meeste gevallen echt niet zo hoor.. ja er zijn altijd uitzonderingen.