Hoeveel uur op de wei is acceptabel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mvs

Re: Hoeveel uur op de wei is acceptabel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 21:58

@ vibabu
Vroegr was idd heel anders, maar als je kijkt zijn er alleen andere bezigheden gekomen ipv de voorgaande. Uiteindelijk komt het allemaal aan op mentale stimulatie en vrijheid. En het is-vind ik- nu eenmaal zo dat in een weiland veel meer voor een paard interessante dingen gebeuren dan op stal. Kan je dezelfde bezigheid op stal creeeren, bv door groepsstalling en speeltjes in de stal aan brengen dan vind ikb dat een paard niet heel veel mist als hij snachts op stal staat..

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 14:59

In de zomer wil ik mijn paarden dag en nacht buiten hebben. Op stal staan kunnen ze 's winters nog meer dan genoeg (helaas).

Zomer is voor mij ook echt vanaf april tot en met oktober, dus niet van die stallen die in juli als de mussen van het dak vallen een keer beginnen met de weidegang opbouwen.

In de winter komen mijn paarden zèker een uur of 6-10 buiten, helaas wel op een paddock met kuilgras en niet op een wei. Weiland is hier veel te nat in de winter, je houdt een modderpoel over, hoe groot het perceel ook is. De paarden vinden het zelf ook niet leuk om tot hun enkels in de blubber te staan.
Paddock vinden ze alleen een stuk minder interessant, dus als het hard regent zijn ze het al snel zat.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 15:03

ShetjesFan schreef:
Het licht ook wel weer aan het ras en aan de sterkte van je paard/pony

Klopt. Wij hebben naast een Pinto x KWPN, Shet en Haflinger ook een Arabier in de 'kudde' die net zoals de anderen
ook altijd buiten staat. Nou zou je niet zo snel verwachten dat een Arabier dit 'trekt', maar hij doet 't prima! :j

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 16:22

mvs schreef:
@ vibabu
Vroegr was idd heel anders, maar als je kijkt zijn er alleen andere bezigheden gekomen ipv de voorgaande. Uiteindelijk komt het allemaal aan op mentale stimulatie en vrijheid. En het is-vind ik- nu eenmaal zo dat in een weiland veel meer voor een paard interessante dingen gebeuren dan op stal. Kan je dezelfde bezigheid op stal creeeren, bv door groepsstalling en speeltjes in de stal aan brengen dan vind ikb dat een paard niet heel veel mist als hij snachts op stal staat..

Nou bij ons in het weiland gebeuren ook niet erg interessante dingen afgezien van het vechten omdat iedereen zijn paard graag zoveel buiten wilt hebben dat er geen gras meer staat (en dan is er toch wel aardig wat ha land!) Af en toe een fietser wat over het landweggetje fiets maar daar is alles wel mee gedaan. Op stal krijgen ze aandacht van de manegekindjes, staat er een muziekje aan, staan lekker te slapen e.d. en dat vind ik toch een prettigere gedachte dan dat ze moeten vechten voor hun stukje land en je elke dag weer moet hopen dat je paard heel uit het land komt.

Alles is veranderd sinds de middeleeuwen maar hoort dit niet bij het bestaan? Als je paarden zo natuurlijk mogelijk wilt houden moet je er ook niet op gaan zitten, niet naar de hoefsmid, niet sterker willen maken, niet allerlei medicijnen toedienen wanneer hij ziek is en ga zo maar door.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 17:27

Mijn paard heeft vanochtend een uur in de molen gelopen, twee en half uur in de wei gestaan :o (met gras :D ) en toen moest ze van mij oefeningetjes doen }> . Nu staat ze in haar ruime box lekker te knabbelen en te dutten.

Ben ik nu slecht :+ ?

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 17:34

Mwa, weet ik niet :+
Mijn paard zou er doodongelukkig van worden. :)

Maar het is paardafhankelijk allemaal! Niet één paard is hetzelfde. Ik ken een merrie die na een uur al bij het hek staat, ongeacht weer (7 zonnen of slecht weer)....

Mijn paard wordt niet beter van veel op stal staan, wordt chago en is met rijden dan niet aangenaam. Heb ik 6 weken geprobeerd op vorige stal en ben toen ook meteen verhuisd om (o.a.) die reden :+

Zwaantje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 18:42

Morris schreef:
Mijn paard heeft vanochtend een uur in de molen gelopen, twee en half uur in de wei gestaan :o (met gras :D ) en toen moest ze van mij oefeningetjes doen }> . Nu staat ze in haar ruime box lekker te knabbelen en te dutten.

Hmm je bedoeld het zeker sarcastisch, maar ik kan daar een makkelijk antwoord op geven als je het toch vraagt; "Ja".
Wie uberhaupt de molen heeft uitgevonden mag van mij aan het gas en 2,5 uur los is écht te weinig. Maar laten we eerlijk wezen 2,5 uur los is zelfs al "veel" voor de meesten stalpaarden.
Mijn pony gaat tussen 06.30 en 09.00 naar buiten en gaat tussen 21.00 - 21.30 naar binnen.. En wat ik jammer vind is dat je zulke stallen gewoon haast niet kunt vinden (of zitten ze vol?) Of je hebt mazzel dat er 1 leeg komt..
Ik vind dat manege/pensionhouders beter moeten nadenken om genoeg ruime paddocks te maken ipv bijv. parkeerplaatsen voor auto's of een 2e rijbak..
Tegenwoordig vind je veel manege's met 2 binnenbakken maar staan de paarden ondertussen de hele dag op stal of moeten 50 pensionpaarden 3 paddocks delen en kun je in de wachtrij gaan staan. Vind ik erg jammer.
Gelukkig ben ik uit die situatie, na 2 maanden hield ik het niet meer vol op een manege waar me pony elke dag met haar koppie uit haar stal stond te wachten tot ze er eens van me uit mocht als ik klaar met werken was.. Ik zat toen ook helemaal niet lekker op me werk met het idee dat zij daar maar staat en zich alleen om kan draaien of kan gaan liggen. En als ik er dan was, rond half 7 savonds, dan moest ik steeds zeggen; "nog 7 paardjes voor je, en dan mag jij rennen!" uur later.. pff nee niks voor mij..
Of er alleen uit komen om te rijden en dan weer terug, van het idee moet ik al bijna over geven :D

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 18:56

Zwaantje1985 schreef:
Morris schreef:

Hmm je bedoeld het zeker sarcastisch, maar ik kan daar een makkelijk antwoord op geven als je het toch vraagt; "Ja".
Wie uberhaupt de molen heeft uitgevonden mag van mij aan het gas en 2,5 uur los is écht te weinig. Maar laten we eerlijk wezen 2,5 uur los is zelfs al "veel" voor de meesten stalpaarden.
Mijn pony gaat tussen 06.30 en 09.00 naar buiten en gaat tussen 21.00 - 21.30 naar binnen.. En wat ik jammer vind is dat je zulke stallen gewoon haast niet kunt vinden (of zitten ze vol?) Of je hebt mazzel dat er 1 leeg komt..
Ik vind dat manege/pensionhouders beter moeten nadenken om genoeg ruime paddocks te maken ipv bijv. parkeerplaatsen voor auto's of een 2e rijbak..
Tegenwoordig vind je veel manege's met 2 binnenbakken maar staan de paarden ondertussen de hele dag op stal of moeten 50 pensionpaarden 3 paddocks delen en kun je in de wachtrij gaan staan. Vind ik erg jammer.
Gelukkig ben ik uit die situatie, na 2 maanden hield ik het niet meer vol op een manege waar me pony elke dag met haar koppie uit haar stal stond te wachten tot ze er eens van me uit mocht als ik klaar met werken was.. Ik zat toen ook helemaal niet lekker op me werk met het idee dat zij daar maar staat en zich alleen om kan draaien of kan gaan liggen. En als ik er dan was, rond half 7 savonds, dan moest ik steeds zeggen; "nog 7 paardjes voor je, en dan mag jij rennen!" uur later.. pff nee niks voor mij..
Of er alleen uit komen om te rijden en dan weer terug, van het idee moet ik al bijna over geven :D

Zo... dat vind ik nogal een uitspraak...! :=
Van mij hoeft er niemand aan het gas, maar als jij denkt dat paarden zo'n molen helemaal niet leuk vinden mag je hier wel een keer komen kijken, veel mensen laten hun paard 1 x in de week in de molen lopen omdat ze het helemaal geweldig vinden!

Nicole85, het kan natuurlijk altijd dat jouw paard er ongelukkig van wordt, maar was het verder wel een ideale stal, of was er eigenlijk wel meer niet in orde dat jouw paard het er niet naar zijn zin had?

Oeless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 19:06

Jemig wat kunnen veel mensen zich druk maken als een paard 3 uurtjes buiten komt...

Wat is er zo slecht aan als een paard niet de hele dag buiten staat, helemaal niets.
Zodra het happy is zie er nergens geen problemen, dus kom op mensen, het is geen mishandeling daar lijkt het geen eens op.

Dan krijg ik natuurlijk reacties van ja een paard word er dan aan gewent dat het hele dagen binnen staat en een paar uurtjes op de wei.
Ja dat klopt, maar een paard went er natuurlijk ook aan als het de hele dag op de wei staat. :j

En inderdaad in de natuur staan de paarden allemaal buiten, maar daar kunnen ze ook niet kiezen of ze binnen of buiten willen staan...
Ik ben er helemaal niet op tegen als paarden de hele dag buiten staan, ik ben er ook niet op tegen als ze 3 uur buiten komen dat is in mijn ogen ruim voldoende, een paard wat helemaal nooit buiten komt ben ik wel op tegen.

Maarja zo heb je onder de mensen ook huismussen en mensen die graag buiten zijn.

delfaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 19:10

weide vindt ik niet altijd noodzakelijk, als ze er maar wel uitkomen.
dus dat kan ook zijn in de vorm van een (ruime)paddock/ bak.
bij ons komen de paarden er zowel zomers als swinters iedere dag uit.
mijn shetten staan altijd buiten.
mijn arabierXwelsh staat ongeveer 8 uur p/dag in de wei + iedere dag ongeveer 1 uur training ohz.

FromNorway

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 19:15

Ik vind het jammere dat wanneer paarden binnen staan, ze hun natuurlijke gedrag niet kunnen vertonen. Tuurlijk wennen paarden aan een box, maar paarden lopen 25 km per dag van grasspriet naar grasspriet, en in een box kan dat niet! Ook als ze genoeg hooi krijgen vind ik dat een paard de kans moet krijgen zijn instinct te volgen en lekker moet kunnen lopen, rennen, gek doen en dat kan het beste in de wei.

Mijn paard heeft het geluk dat ze alleen binnen hoeft te staan wanneer het winter&noodweer is. Verder altijd buiten :)

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 19:27

SparklingApp, voor mij was het een ideale stal. Binnenbak en hoop faciliteiten.
Maar paard maakt het écht geen reet uit, als ie kan kiezen heeft ie liever veel weidegang ipv die binnenbak bij wijze van. ;)

Hij heeft bijna 2 jaar daar gestaan met plezier, maar wat ik zeg: laatste maanden waren niet altijd even leuk voor hem toen ze de wei niet meer op mochten (normaal mochten ze in de winter weide kapot lopen). Er werd alles aan gedaan om het hem naar de zin te maken.. Maar na paar weken heb ik knoop doorgehakt :)

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 19:29

Bij mij staan ze ook altijd buiten. :j

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 19:30

Voor mijn paard is dat in de zomer 24/7, tenzij het heel slecht weer is, dan gaat ze 's nachts op stal. In de winter is dat zo lang als het weer toelaat, maar vooralsnog toch minimaal vijf uur per dag.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 19:35

Oké Nicole85, balen als ze dan zoiets terug draaien!
Maar op sommige stallen zie je de paarden op zaagsel staan met dichte tussenwanden en geen uitzicht en dan denk ik; nee, natuurlijk wil een paard daar niet in...! Dat heeft niks met andere opties te maken, dan is de stal gewoon niet prettig.

In een wei zoals we die hier in NL hebben kan een paard sowieso niet natuurlijk leven, dus als eigenaren en hun paard er blij mee zijn om ook met slecht weer buiten te lopen is dat fijn, maar ik zie dat niet als voordeel.
Extremen zijn toch niet zo aan mij besteed, zoek liever naar een weg er tussen in.

Het nadeel van extremen is wel vaak dat mensen die denkwijze alleen nog maar verdedigen en niet meer naar andere mogelijkheden willen kijken, ook hier op Bokt zie je dat soms duidelijk terug...
Mensen die een paard persé nog op een "natuurlijke" manier willen blijven houden, terwijl ze soms even wat extra zorg nodig hebben, af en toe zie ik foto's langs komen waar ik echt niet blij van wordt..
Of de andere kant, mensen die echt denken dat paarden elkaar opeten ofzo als ze bij elkaar komen, of denken dat het paard meer risico loopt op een blessure in de wei dan door de training..

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 21:07

FromNorway schreef:
Ik vind het jammere dat wanneer paarden binnen staan, ze hun natuurlijke gedrag niet kunnen vertonen. Tuurlijk wennen paarden aan een box, maar paarden lopen 25 km per dag van grasspriet naar grasspriet, en in een box kan dat niet! Ook als ze genoeg hooi krijgen vind ik dat een paard de kans moet krijgen zijn instinct te volgen en lekker moet kunnen lopen, rennen, gek doen en dat kan het beste in de wei.

Mijn paard heeft het geluk dat ze alleen binnen hoeft te staan wanneer het winter&noodweer is. Verder altijd buiten :)

Dat is ook niet natuurlijk... je paard binnen zetten als het slecht weer is. Want volgens sommige vinden paarden het helemaal niet erg om in de regen te gaan staan...

Ik denk dat het natuurlijke gedrag van iedereen van de oertijd wel veranderd is. Mensen jagen toch ook niet meer? Ik weet niet wat voor ras je heb, maar een aantal rassen zijn zodanig doorgefokt dat zij niet eens meer echt weten wat hun oergedrag is.

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 21:58

Hier staan ze overdag altijd buiten, van 8:00 tot 18:00. Ook de wedstrijdpaarden.
Zomers in de weide's en s winters in de paddock's.
Ik wil ze echt per sé buiten hebben, is veel gezonder. s Avonds lekker hun schone stalletje in.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 22:06

Leuk, lekker gemakkelijk, om de (voor jou) ideale situatie hier weer te geven.
Idd heb ik ook de mazzel dat ik een stal heb gevonden dat de paarden van 8.00 tot 18.00 in de wei staan, ook 's winters (nouja, alleen bij daglicht dan). Wat mij betreft rapportcijfer 9.

Maar stel dat ik nou die keuze niet zou hebben, hooguit de mogelijkheid om hem 2-3 uur per dag naar buiten te doen. Voor mij krijgt het dan rapportcijfer 6. Kan nog net, vind ik, ik hoef mijn paard nog niet te verkopen...

Natuurlijk is 10 uur per dag fijner, maar dat is niet altijd en overal beschikbaar.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 09:06

Zwaantje1985 schreef:

Wat een belachelijke uitspraak!!! Het gaat me dan niet eens om de molen, maar om de uitspraak.

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 11:08

Had ik maar een molen... superrrrrrrrrrrrr...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 11:18

vibabu schreef:
Ik denk dat het natuurlijke gedrag van iedereen van de oertijd wel veranderd is. Mensen jagen toch ook niet meer? Ik weet niet wat voor ras je heb, maar een aantal rassen zijn zodanig doorgefokt dat zij niet eens meer echt weten wat hun oergedrag is.

Dat is kolderiek... echt een grote 'onwaarheid'. Maar dat sommige rassen doorgefokt zijn is dan weer wel waar, en daarbij heb je het risico dat ze sneller ziek worden wanneer je ze teveel blootstelt aan extreme weersomstandigheden.
Dit betekent echter niet dat je ze 23/7 kunt ophokken omdat ze het concept 'vrijheid' niet meer zouden kennen.... dat zou wat zijn zeg.

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 11:33

Ninx schreef:
vibabu schreef:

Dat is kolderiek... echt een grote 'onwaarheid'. Maar dat sommige rassen doorgefokt zijn is dan weer wel waar, en daarbij heb je het risico dat ze sneller ziek worden wanneer je ze teveel blootstelt aan extreme weersomstandigheden.
Dit betekent echter niet dat je ze 23/7 kunt ophokken omdat ze het concept 'vrijheid' niet meer zouden kennen.... dat zou wat zijn zeg.

Daar gaan we weer :Z ... laat iedereen toch eens in zijn waarde... en praat niet over 23/7, dat is in de meeste gevallen echt niet zo hoor.. ja er zijn altijd uitzonderingen.

Niffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 11:36

Mijn vorige paard was het na maximaal 3 uur buiten wel weer zat en ging dan voor het hek lopen draaien!

Aviation

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 11:39

2 of 3 ofzo?

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 11:53

Niffie schreef:
Mijn vorige paard was het na maximaal 3 uur buiten wel weer zat en ging dan voor het hek lopen draaien!

Staat 'ie dan alleen?