Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:00

al surfende kom je toch wel weer nieuwe dingen tegen.

Hier een link naar iemand die op zo'n 2000m2 (half an acre) een paddock paradise heeft gemaakt...
http://brownehorses.blogspot.com/

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 11:42

die is ook leuk. Maar die paarden hebben dus echt geen groen plekje.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 12:56

Nee, die heeft de paarden op een soort erf staan. Maar goed, zo zijn er meer mensen die hun paarden op erg weinig grond houden en eigenlijk alleen een bak en stallen hebben en misschien een klein grasveldje. Hier zie je hoe je om de bak heen ook zo'n paddock paradise track kunt maken. Desnoods maak je je bak iets kleiner.

Als het even kan is zo'n grasveldje voor een paar uurtjes natuurlijk wel heel fijn!

http://paddockparadise.wetpaint.com/pag ... t+Drawings
Hier staan een heleboel plattegronden... Voornamelijk Amerika.

Erg leuke site met veel voorbeelden, uitleg, en videobeelden.
Ook links naar slowfeeders (bakken, netten etc.) Het surfen waard!
http://paddockparadise.wetpaint.com

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 13:02

Zo'n baantje om mijn rijplaats heb ik al. Het is ook altijd lachen wanneer ik ga rijden. De andere paarden gaan dan om de omloop uitgebreid liggen rollen en dat kan het paard waar ik op zit dan niet.
Zal je links verder eens gaan bekijken.

joyce B

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 13:10

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 13:14

Duckcede schreef:
als pensionhouder hebben wij dit concept ook enkele jaren terug gerealiseerd...

echter doordat de 16 paarden gedwongen waren om echt te blijven bewegen doordat het ruwvoer over bijna 2 km werd verspreid, merkten we dat de paarden vermagerden: lees ribben zichtbaar wel gespierd.

Helaas waren de eigenaars niet erg tevreden en zijn we afgestapt van de hele track. Op dit moment hebben we enkele overdekte hooiruiven en bewegen de paarden uiteraard een pak minder.

Dit concept is sinds 1maand in werking en we merken al verschil in vetreserve....

Zijn er nog die dit verschijnsel herkennen?

Wij hebben onze paarden, Arabisch Volbloeden al jaren zo. Het betekend inderdaad dat ze en zeker de hengsten, er altijd ribbig uitzien.
In de arabieren wereld hebben we de naam Brooks Hospital paarden te bezitten. heel vervelend, de gemiddelde Nederlandse paardenliefhebber ziet nog steeds graag vette paarden.
Gelukkig presteren de paarden overigens prima (endurance) hebben ze keiharde benen, en zijn prima gezond.

Als pensionstalhouder heb je natuurlijk je neer te leggen bij je klanten en kun je niet je eigen afweging maken.

Wij zien vooral dat onze veulentjes lekker kunnen rennen wanneer ze dat willen. De jaarlingen sprintjes trekken tegen elkaar. En de hengsten die tegen zons ondergang een flink potje stoeien.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 10:01

pmarena schreef:
Bij Agradi hadden ze wel interessante groene. Alleen dan kwam het lint weer niet zo mooi uit , ik heb eigenlijk 3 rijen van breed bruin lint in gedachten :P

wist niet eens dat er bruine en groene bestonden! Misschien vindt de eigenaar van 'onze' wei dat wel ok :D

wit lint kan zowiezo niet, en wit draad is eigenlijk ook not done. Breed bruin lint heb ik al om onze bak, vond het wel best prijzig.
Maar dat dunne draad knapt weer zo snel... bestaat er ook 12mm groen lint? En die paaltjes, dat zijn toch van die plastic dingen... de vorige (witte) die ik daarvan had zijn allemaal gebroken.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 10:08

ik heb gewone houten paaltjes, en daar (dik) groen koord aan.
2 rijen rond de zandpaddock, 5 rijen aan de buitenkant vanwege onze schapen.
het valt helemaal niet op, lijkt wel of er alleen paaltjes staan :+
en geen zorgen, de paarden zien het prima ;)

Afbeelding

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 10:30

Wij hebben nu om de meeste weides paaltjes met dik RVS draad, (ipv het oude prikkeldraad). Valt ook niet op, en vind het iig al beter dan prikkeldraad. Staat natuurlijk wel stroom op. Een wei en de poorten zijn met wit koord gedaan, beter zichtbaar, maar ook een stuk lelijker, Limburgs Landschap vond het maar niks :+

Offtopic: Leuke tinker heb je zeg!

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 10:38

Lees al een tijdje mee, wat een leuk topic, ik ben ook bezig om ons weiland wat anders in te richten, we zijn bomen en heggen aan het planten, er is een zandstuk en er komt een verhard deel, en hopelijk dit najaar ook een inloopstal. Ik weet nog niet of we ook een track gaan maken. Ik zal binnenkort eens foto's plaatsen.

Tegenwoordig heb je ook permanent wire van Gallagher in het bruin, dat is dik kunststof draad met een metalen kern, wel prijzig maar veilig en esthetisch verantwoord.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 13:08

Safiera schreef:
Wij hebben nu om de meeste weides paaltjes met dik RVS draad, (ipv het oude prikkeldraad). Valt ook niet op, en vind het iig al beter dan prikkeldraad. Staat natuurlijk wel stroom op. Een wei en de poorten zijn met wit koord gedaan, beter zichtbaar, maar ook een stuk lelijker, Limburgs Landschap vond het maar niks :+

Offtopic: Leuke tinker heb je zeg!

ja, dat zou je dus denken, voor ons is het beter zichtbaar maar voor het paard niet.
paarden kunnen geen groen zien, enkel rood en blauw en combinaties daarvan.
groen ziet er voor hen wit uit :D
(als die uitleg niet klopt, moet je bij Stephen Budiansky zijn, die heeft dat geschreven in "de aard van het paard", gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek)

thx, 't is een leuk beest maar met een chinese handleiding :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 13:21

Bruin breed lint is vaak ook hartstikke duur inderdaad , maar ik zag onlangs een advertentie op Marktplaats waar ze per rol maar 15 euro kostten , ipv. ergens rond de 50 normaal gesproken....dus ik heb meteen toegeslagen :j

Bruin breed lint en dan 3-hoog , ziet er bijna uit als houten hekwerk :P

Lijkt me supernetjes , dat witte lint vind ik echt enorm zicht-verpestend , en die witte prik-paaltjes al helemaal....

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 13:31

nep-houtwerk lijkt mij idd heel mooi :j
ik ben voor onopvallend groen gegaan omdat het op een paar plaatsen aansluit op groen gaasdraad ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 13:37

Ja groen vond ik ook zeker wel een goede optie :j

Maar bruin....toch echt nog nèt wat smaakvoller :)

Jammer alleen dus dat die prikpaaltjes er niet in bruin zijn. Maarja eerst maar eens afwachten hoe & wat er precies gaat gebeuren met Rena qua huisvesting , dan zien we wel weer verder :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 14:10

http://www.aebm.org.au/documents/founder_track.pdf

Wow, een pad van 2 kilometer lang! Misschien een idee een overdwars pad te maken, of een paar meer, zodat je de route wat korter kunt maken? Kunnen de paarden afsnijden als ze willen... Jammer on die niet te gebruiken toch? Misschien combineren met langer op een binnenwei?

Inderdaad jammer dat er geen prikpaaltjes zijn in bruin of groen...

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 14:16

AKO heeft naast de gewone groene prikpaaltjes ook een soort semi-permanente metalen palen (heten T-post), deze zijn groen en daar kan je naar eigen keus geleiders op monteren voor draad, koort, breed of smal lint. Is wel duurder dan de gewone prikpaaltjes maar veel duurzamer en degelijker.

http://www.kramp.com/shop/action/catego ... ringspalen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 14:31

Joyce : prikpaaltjes zijn er wel al een tijd in groen hoor , alleen bruin ben ik ze dus helaas nog niet tegengekomen.

Ja die T-post kwam ik ook tegen inderdaad , weet nog niet goed wat ik daarvan moet denken !

Nadeel van de prikpaaltjes is dat ze zo wiebelig zijn. Ik hou er wel van om het draad flink op te spannen en daarvoor heb je toch wel stevige (houten) palen nodig eigenlijk.

Nu wordt er bij die T-post een beetje geïnsinueerd dat die wel superstevig zijn....dat klinkt wel leuk.

Zie ook op www.tackroom.nl , daar staat trouwens ook een heel leuk simpel schuilstalletje : de boogstal :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 14:55

"Alleen voor rustige paarden" ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 15:00

Dat is de subtiele versie voor "lompe horken die aan het zeil gaan vreten" denk ik :D

Maar geef toe , toch best een geinig ding ?

Voor dat geld kun je het nog wel wagen om een schuilgelegenheid neer te zeten ;)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 15:25

of er tegenaan gaan schuren ;)

Ik vind die veredelde partytenten voor paarden ook niet zo gek, die zou ik aan de rand van ons erf/weiland ook nog wel neer durven te zetten, of midden op het land voor tijdelijk. Als de gemeente dan komt klagen pak je hem netjes weer in en zet je hem later opnieuw ergens neer :P Jammer alleen dat die een stuk prijziger zijn.
Die ronde dingen zijn misschien ook wel handig voor over de mestplaats hier. Scheelt een hoop drap uit de mest...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 20:26

pmarena schreef:
Dat is de subtiele versie voor "lompe horken die aan het zeil gaan vreten" denk ik :D

Maar geef toe , toch best een geinig ding ?

Voor dat geld kun je het nog wel wagen om een schuilgelegenheid neer te zeten ;)

Pad iets smaller maken en tent eroverheen zetten. Over het schrikdraad heen is aanvreten minder aantrekkelijk (kan je beter gras proberen te snaaien) en schuren lukt dan ook niet meer.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 20:28

Dat had ik dus ook in gedachten :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 20:49

Omo te schuilen zijn ze leuk, maar volgens mij zijn het wel tochtgaten met die open voor- en achterkant.
Die T-post paaltjes vind ik nog behoorlijk aan de prijs, daar kun je ook houten voor krijgen.

toetyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 21:15

Het lijkt me heerlijk voor die paarden om zo rond te kunnen lopen!
Alleen jammer dat het niet voor iedereen ook te realiseren is.
Binnenkort gaan wij een stuk ''water'' aanleggen, dat de paarden als ze naar de andere kant
willen, ze door het water heen moeten.
En bomen, die stonden er al (:

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 21:54

Ik zou ook graag een watertje willen, maar helaas zitten wij op een heuvel van zandgrond, dus dat wordt niks. Voordeel is wel dat ons weiland altijd droog is, ook na hevige regenval. Ik vraag me af of er iets te realiseren is van bijvoorbeeld vijverfolie en dan een laag zand erover ofzo?