Hit actief Stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Re: Hit actief Stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 16:22

ik zou zeggen weghalen daar. Je paard is er niet happy en wanneer er geen mogelijkheid is om te scheiden dan een andere stal zoeken.

dubbeldun wordt het niet eens tijd dat je twee nieuwe matten besteld. Volgens mij is die andere aan vervanging toe;-)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 17:48

@SP: dach ut nie :D Die ziet er nog als nieuw uit
@Rapido: ik zou er mijn paard dan ook niet meer in willen hebben. Na die tijd had alles zich allang weer goed gesettled moeten hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 18:14

Even een vraag tussendoor, heeft een HIT stal in de zomer ook beschikking over weiland, zodat de paarden kunnen grazen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 18:19

Kan, maar hoeft niet. Ligt er aan hoeveel ruimte er is.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 18:45

Jeetje Rapido, wat vervelend dat je paard niet in de groep wordt opgenomen. Heb je zelf enig idee hoe het komt? Is het een schimmel? Ik vind het niet gek als je je paard weghaalt. Je hebt het lang genoeg geprobeerd. In de wei kunnen ze elkaar ook nog steeds flink beschadigen.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 19:51

Rapido, daar wordt je niet vrolijk van.
Het kan idd 2 kanten op, hij moet natuurlijk zijn plek vinden in de groep.
Helaas kan dat idd met grote wonden tot gevolg hebben, maar uiteindelijk moet hij wel geaccepteerd worden. Als dit niet het geval is, dan moet je zeker je paardje weg halen daar.
Het kan idd anders worden als ze straks op het land staan. Maar dat weten we pas over een paar maanden.

Kijk naar je paardje en doe wat je eigen gevoel je ingeeft.

Kan het trouwens niet zo dat je paardje samen met dat brave paardje appart blijft staan?
Kunnen ze dat niet afzetten?
Weet het niet hoor, maar bij dat paardje voelt hij zich zoiezo op zijn gemak.

Mindim, wij hebben land tot ons beschikbaarheid, daar kan je je paardje evt in de zomer ook opzetten.
Sommige doen dat wel en sommige doen dat niet.

Draak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 01:03

Hey!
Ik meng me er ook even tussen hier ;)
Mijn paarden staan in een bewegingsstal in Achterveld. Echt ideaal! Paardjes zijn er erg op vooruit gegaan, en als ze ziek zijn kunnen ze altijd nog naar stal!
eerst had ik ook zoiets van zullen ze wel wennen, maar ze staan er nu een half jaar in en gaat super!

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 09:59

Hoi draak!

Lekker he als je paardjes daar zo van opknappen.
Die van mij zijn ook vreselijk ervan opgeknapt hoor. Vooral iris, die had een aantal blessures gehad (pees en rug\) maar door al dat lopen merk je daar zo goed als niks meer van en kan ik nog heerlijk buiten rijden.
Eowyn is nog jong en dat buiten lopen maakt het rijden een stuk makkelijker. ze kan explosief zijn, maar moet je nagaan als ze op stal had gestaan.....

Mijn paarden kunnen echt niet meer op stal staan.
Dan gaan ze vervelen en lopen schoppen. Tenzij ze echt ziek zijn. Vorig jaar had eowyn een bloedvergifteging en toen was ze zo ziek, dat ze wel op stal wilde, maar toen ze opknapte moest ze direct weer naar buiten hoor.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 11:45

Mijn ruin is inderdaad een schimmel! Hij heeft toen hij daar kwam ook appart gestaan om te wennen en kon wel al contakt hebben met de andere paarden. Ze hebben daar ook het beste met hem voor gelukkig en bieden allerlei mogelijkheden om hem een gelukkig bestaan zeg maar te kunnen geven.
Het is waarschijnlijk vooral het probleem dat het ruinen/merries door elkaar zijn en die merries aan de lopende band hengstig en dan wél belangstelling hebben en lief zijn voor hem. Maar als dat over is schoppen ze hem letterlijk en figuurlijk aan de kant! De andere ruin heeft het zelfde probleem overigens maar bijt wat meer van zig af en is erg groot.

De stal eigenaren hebben wel besloten dat ze alleen nog maar in de zomer nieuwe paarden opnemen als de hele boel buiten staat en in de toekomst waarschijnlijk de merries en ruinen te scheiden om nog meer rust te creëren.
Ik wacht het nog even af allemaal.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 15:43

Ik heb nog niet alles gelezen, ga ik nog even keer doen als ik rustig de tijd heb.
Maar... Ik ben wel super geintreseerd in een hit actief stal en als ik de mogelijkheid had om me paard daarin te stallen was de keus niet moeilijk.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 22:34

Rapido, je hoort wel eens dat schimmels uit de kudde geweerd worden omdat ze door hun kleur teveel opvallen voor roofdieren. Of het een broodje aap verhaal is weet ik niet.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 22:47

Sammy, ik heb dat ook wel eens gehoord, maar of dat daadwerkelijk zo is????
Bij ons worden de schimmels gewoon geaccepteerd, waarvan eentje zo gigantisch speels is. Die speelt de hele stal rond.
Helaas niet altijd even leuk voor de eigenaar, want hij heeft ook altijd wel een wond(je) door dat gespeel.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 23:15

Mijn schimmel speelt dus ook altijd graag, is de vriendelijkheid zelve en dat is dan zo zuur om te zien dat hij nu de sjaak is!
Ik weet niet of het zo is dat schimmels door hun kleur vaak buiten de boot vallen, heb het wel vaker gehoord maar toen hij daar kwam had hij een donkere deken op! Maakt dus ook niks uit.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 09:47

Sammy:
Ik heb ook een schimmel en ik kan je verzekeren dat die niet buiten de kudde word gesloten. In tegenstelling zelfs 9/10 keer is ze echt de baas over alles en iedereen...

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 14:52

Leuk die verscheidene ervaringen. Ik heb ook een schimmel en die wordt wel degelijk door de groep eruitgesodemieterd. Die heeft nu ook een eigen stal met stroomdraadje ervoor en een eigen plekje omheind door stroomdraadje (zonder stroom) Hij is de enige die er onder door durft en hij moet er regelmatig heen vluchten. In een andere kudde waar ie heeft gestaan had hij geen problemen dus dat is denk ik dus heel afhankelijk van de paardensamenstelling.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:10

Met onze eigen schimmel hebben we ook geen problemen, maar we hebben ook maar een mini kudde.

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:21

Bij ons in de kudde staat 1 schimmel tussen ongeveer 20 friezen word gewoon geaccepteerd hoor :)

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 10:05

Ik denk dat het heel verschillend is, als ik dat zo hoor.

Naar wat ik begrijp gaat het van de week eindelijk weer een beetje dooien. Kunnen we weer wat doen.
Heb gelukkig gisteren en eergisteren kunnen free-stylen en kunnen longeren.
Ondanks dat ze hele dagen kunnen lopen werd eowyn stront vervelend.

Heb ook iris ge-freestyled. Die ouwe ging helemaal uit haar dak. Heerlijk zitten genieten van haar. *D

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 13:43

Nou, wij hebben thuis (achterhuis) ook een Aktief stal. Let wel, de enige die aktief is ben ik.
Ik sjouw me helemaal ongans met emmers (lauw, dat vinden ze zo lekker) water.
Verder om de 3 uur een flinke kruiwagen met voordroogkuil buiten. Ondertussen de stallen schoonmaken zodat de schatjes 's avonds weer een mooi schoon en droog bedje hebben, waar dan alweer een bult voordroog ligt.
Als ze naar binnen gaan dan komt deze gek weer met lekkere warme slobber (vinden ze en ik ook zo lekker) en dan om 10.00 uur nog een keer een bult voordroogkuil.
De paarden lijken erg tevreden.
Ik heb afgelopen zomer een track gemaakt van uit de paddock en de bak zodat ze meer kunnen bewegen.

Ik moest even reageren :D . Ik heb vanochtend het hele topic doorgelezen en het lijkt me geweldig voor de paarden. Hoewel ik denk dat mijn merries niet voor het poortje vandaan zouden gaan, ze zijn flink dominant en op eten gericht.
En dat mijn ruin en onze gastruin wel erg lang op eten zouden moeten wachten.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 13:47

als het goed is wordt je wanneer je klaar bent uit de voermachine gesodemieterd ;-))

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 13:56

Ja maar het zijn van die meiden die zich niet gek laten maken en gewoon blijven staan wachten tot ze er weer in kunnen.
Dat is ook de reden dat ik niet 2 maal daags een enorme berg voordroog geef, maar meerdere keren per dag kleinere porties.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 15:58

als het goed is moeten ze eerst omlopen voordat ze weer in de rij kunnen aansluiten

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 16:16

ja, dat klopt, meestal is er een vorm van omloopverplichting voor ze weer in de rij aan kunnen sluiten :P
Niet overal is dat zo ingedeeld, maar dat is wel het uitgangspunt.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 18:51

Sammy heeft ook een periode gehad dat hij het voerstation niet uit ging. De rest durfde hem er ook echt niet uit te duwen. We hebben er een paar dagen goed op gelet en hem steeds met flinke dwang uit de voerautomaat gehaald. Daarna deed hij het niet meer. Sammy is ook een dominant heerschap.

AshleyAngie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 19:27

ik wou even zeggen dat het super gaat met mij paardjes in de actiefstal( ik was eerst duzzell maar ben ww enzo kwijt en me gebruikersnaam ook en nu zie ik dat ik duzzell heette dom dom)

ze staan sinds augustus erin maar ze doen het echt super goed! me oude pony (dit jaar 22) eet goed en is helemaal happy ik heb haar nog nooit zo goed gezien in de winter het liefst ligt ze de hele dag in de schuilstal in het stro! ze heeft een lekkere deken op!

me anderen van (dit jaar 11) voelt zich echt een baasje iedereen moet aan de kant voor haar haha ze loopt wel tig keer de stations in om te kijken of het haar tijd is of dat ze biks krijgt. wat een vreetzak is dat zeg. maar ze krijgt niet zo veel. haar hoeven groeien weer goed. in het begin werden ze erg kort en nu zijn ze eigenlijk een beetje aan de langen kant.
ze is ook veel rustiger geworden nu zo zoveel op een dag moet lopen. eerst stond ze altijd te stuiteren als we gingen rijden en nu is ze gewoon rustig. ze loopt ook met een deken op

kortom ik heb 2 hele gelukkige paarden dus ik ben ook gelukkig