Ik zou ook adviseren om dagelijks de natte plekken en ook de hopen er zo vaak als mogelijk uit te halen. Zeker als er meerdere paarden in de stal staan zal het anders snel een vieze boel worden.
Net een zak HippoGold gemengd met de strokorrels. Persoonlijk vond ik het nog behoorlijk stoffen, ik moest er zelf 3x van hoesten/kuchen en zou het ook zeker niet bij mijn COPD'er willen hebben. Gelukkig heb ik hoge gesloten zijwanden, dus ik hoop dat het niet zo hoog komt dat het door de nokopeningen naar de andere stal gaan trekken.
laddie
Geplaatst: 27-02-10 19:28
vandaag de pony op HippoGold gezet,het was met opstrooien even stoffig,maar het was ook zo weer weg,laddie staat heerlijk te eten uit een net met hooi en een net met stro,hij lijkt de Hippo Gold te negeren,droge hap misschien,ik heb de eerste mestballen eruitgehaald en dat gaat super licht,hij banjert lekker door zijn stal en kijkt innig tevreden,misschien denkt hij,vannacht eet ik alles op,hoop het niet,maar het lijkt goed te gaan voorlopig,de stal ruikt lekker fris,ik merk geen stof meer,meestal ben ik als eerste de klos met hoesten vanwege mijn bronchitus.als ik de aubiose in de stal uitstrooi is het in mijn beleving hetzelfde idee,even wat stoffig,als je het zo wilt noemen,maar daarna niet meer
laddie
Geplaatst: 28-02-10 10:41
Vanochtend bewust later dan normaal uitgemest,ik wilde weten of laddie bij gebrek aan hooi en stro zou gaan eten van de Hippo Gold,heb hem er niet op betrapt,het net met stro hing nog halfvol,wel was ie lekker nat van de regen en was hij aan een kant gepanneerd met hippo gold.De stal lag er bijna nog net zo bij als gisteren en geen urinelucht,hij heeft net zoveel gemest als altijd,dus ook daar geen verandering,wel viel het me op dat hij zijn bed heeft laten liggen,hij schuift zijn stro nl altijd opzij als hij gaat slapen en maakt dan een soort kussen van de berg die hij opzij heeft geschoven,nu lag alles op zijn plek,de drollen zijn makkelijk te verwijderen,de plasplekken moest ik echt zoeken,daar was maar weinig van te vinden,ik weet nog niet of dit een voor of nadeel is,het enige nadeel wat ik heb kunnen vinden is dat de hippo gold met nat weer makkelijker aan de pony en aan je laarzen blijft plakken dan stro
Boon is ook de nacht goed doorgekomen. Ik vind de drollen wippen wel iets zwaarder gaan als met strokorrels, voelt meer aan als met vlas je krijgt de tanden er niet zo makkelijk 'onder'.
Stal ziet er mooi uit zo!(al zou ik er persoonlijk wat meer in willen hebben liggen denk ik,ik hou van dikke bedden)
Fjordtje3
Geplaatst: 28-02-10 16:31
Heb ik van gehoord!
ik hoorde alleen maar positieve dingen er over!
laddie
Geplaatst: 28-02-10 22:05
Even antwoord geven aan de nieuwsgierigen onder jullie....... Oost West,ik wat meer dan Dôltsje en vervolgens ook de rest... Dôltsje is zijn vriendin,die alles mag behalve in de buurt komen van dat wat van hem is,zijn hobby is eten en dat is zijn lijfspreuk.Colunder,dank je wel,ik vind hem ook mooi,Laddie is een Fellpony met een heerlijk karakter,hij is vooral heel slim. De Hippo bodem ligt er behoorlijk dik in,al lijkt het op de foto niet,dat komt omdat ik de ruimte onder de hooinetten vrij heb gelaten van hippo,zodat hooi en stro,niet teveel gaan mengen met de stalbodem.Het lijkt of de bodem steeds dikker wordt ,naar mate laddie er meer in loopt te drentelen,het ruikt er nog steeds heel fris,geen stof en een tevreden pony,het lucht me erg op,het is best spannend om uit te proberen
diana1
Geplaatst: 01-03-10 20:44
Nog even een update van de stallen hier: Kayleigh haar stal is inmiddels 13 mnd verder en ligt er nog steeds fris en fruitig bij. Helianthe haar stal is deze week ook een jaar "onderweg" en ligt er ook goed bij. Vandaag beide stallen een zak chopped erbij. Kayleigh na 392 dagen 64 1/2 zak verbruikt. Helianthe na 361 dagen 46 1/2 zak verbruikt. Je zou het anders verwachten maar de redenen hiervoor zijn allemaal op mijn site te lezen
Ik korrel vrolijk verder.....
india
Geplaatst: 01-03-10 21:23
mijn hippogold is nog steeds onderweg, door grote belangstelling was de voorraad op en krijg ik mijn pallet deze week........(bokt soms?) gelukkig heb ik nog zakken nestjes en korrels, dus ik hoop na woensdag de stallen lekker vol te hebben, nofg 1 of 2 maanden en dan gaan ze weer op het gras en met een beetje mazzel en mooi weer 24 uur! heb ik ook iets minder werk (maar heb ook een hekel aan mest rapen op het weiland hoor!)
heb een weilandje voor de deur gekocht en een mooi houten landhek op marktplaats, laat de zomer maar komen
laddie
Geplaatst: 01-03-10 22:42
klinkt goed diana 1 en ook india,laddies stal ligt er vandaag met de Hippo nog prachtig bij,geen amoniakgeur,en ik moest echt zoeken naar natte plekken,de Hippo gold absorbeert super en zijn bed begint nu al op een heus matras te lijken,de mestballen schuif ik met mijn ene voet voorzichtig in het mestvorkmandje,zo neem ik zo min mogelijk strooisel mee op,deed ik zo ook altijd met mest weghalen op de wei met een schep,dit gaf de minste rugklachten ,ik heb nog geen hippo gold bijgestrooid.mijn andere paard meende even gauw een hapje van dat lekkers uit laddies stal te moeten proeven,had ik mijn fototoestel maar bij me gehad,deze snuit had ik nog nooit gezien bij haar,droge hap,viel dat even vies tegen, behalve onze merrie dus nu,zijn laddie en ik dik tevreden
diana1
Geplaatst: 01-03-10 22:48
Mooi dat het zo goed bevalt Laddie. Er wordt dus, bij jou althans, weinig tot niets van gegeten? Daar ben ik met de veelvraat hier wel bang voor.
Ja het is mooi spul, die korrels, ook al blijft het nog steeds een nadeel dat ik het nat moet maken. Voorlopig heb ik nog een kleine 30 zakken liggen en korrel ik nog een poosje door
laddie
Geplaatst: 01-03-10 22:58
Het valt me reuze mee,dat ze er niet van eten,of nauwelijks,die van mij eten normaal allebei alles wat maar enigszins op eten lijkt,ik hoop dat het zo blijft :
diana1
Geplaatst: 01-03-10 23:02
Oké, dat klinkt hoopvol
Ik blijf jou volgen
Jannepauli
Geplaatst: 01-03-10 23:07
Natmaken is voor mij de reden waarom ik tijdelijk van de korrels afgestapt ben. Met de kou en de vorst leek het me geen goed plan om de paarden op een vochtig bed te zetten, of op droge korrels. Vandaar dat ik nu al een tijdje vlas gebruik en eigenlijk bevalt me dat best wel goed. Ik heb de handigheid van het vlas uitmesten nu weer te pakken, en met één pak vlas per week bijstrooien is het wel een goedkopere methode voor 5 euro p.p. Het enige nadeel wat mij betreft is dat de pakken vlas veel ruimte innemen - ik kan dus niet een paar pellets laten komen want dan kan ik me in de schuur niet meer keren. Ik haal dus telkens een aantal pakken bij de leverancier op. Voordeel daarvan is dat ik van hem zojuist een mooie dikke boomstam-schijf heb gekregen zodat ik mijn paarden kan leren op een blok te staan
laddie
Geplaatst: 01-03-10 23:17
Spannend
Anoniem
Geplaatst: 01-03-10 23:28
JP ook de reden dat ik in de winter van de korrels af ben, een vochtig hard bed. Vlas is voller en zachter en daarover heen stro, lekker warmte isolerend.
Maar wel weer meer mest en dat is jammer, maar buiten de winter om en zeker buiten de vorst om is het wel weer makkelijk....