Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
boemel

Berichten: 8617
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 14:21

Gefeliciteerd Lorette!


Belker, ze hebben nog niet allemaal een nieuw baasje. Ik heb nog niet geadverteerd.

2 zijn er nog beschikbaar.
Ze zijn pas 4,5 week en heb daarom nog niet zoveel haast.

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 14:23

Solleke_Noah schreef:
@DF: jij vroeg laatst toch wat de bolletjes uit je eiken waren he? Ik kwam het toevallig tegen: Voorjaarsvorm van de gallen van de lensgalwesp.

Klopt, dat bleken het idd te zijn. Wel apart dat ik die nu pas eens zie, terwijl ik hier al járen woon.

Ik zat net even buiten deels in de zon, deels schaduw, maar het werd me nu toch even te warm :)

@boemel: ik hoop dat ze snel weg zijn, met elke foto word ik minder sterk... :o

boemel

Berichten: 8617
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 14:26

Hi hi, vrees dat er nog heel veel foto's komen. Ze zijn gewoon te leuk <3

Belker

Berichten: 15399
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 14:35

boemel schreef:
Hi hi, vrees dat er nog heel veel foto's komen. Ze zijn gewoon te leuk <3

Haha. Eerst mag onze secrezia overlijden O:) Ik durf hier geen kitten bij te plaatsen, hoewel, nu met 14 jaar lijkt ze wat socialer te worden.

MarjanB

Berichten: 16640
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 14:40

DubbelFun schreef:
@marjan: ik weet niet wat je bedoeld met 'aan het werk', maar 'werk' is voor een HB'er nou niet het beste. Beweging wel! Dus ik denk dat rondlopen op een track dan beter is als in een paddock (stil) staan.

Door beweging worden de gifstoffen uit de hoeven eerder afgevoerd en verwerkt door de lever. Mariadistel kan de lever daar ook weer bij helpen.


Nou meer dat ze al een half jaar niks doet en ook niks verbrand. De track bestaat uit kort gras. Heb die nog niet laten frezen omdat ik m’n trekker nog niet heb en hem dan niet bij kan houden. Heb meerdere voer plekken op de paddock en inloopstal dus ze staat gelukkig niet de hele dag stil :) doe dr nu elke dag kwartier stappen en als ze wil mag ze ook wat draven. Ze loopt prima verder.

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 14:46

MarjanB schreef:
... De track bestaat uit kort gras. ....Heb meerdere voer plekken op de paddock en inloopstal dus ze staat gelukkig niet de hele dag stil :) doe dr nu elke dag kwartier stappen en als ze wil mag ze ook wat draven. Ze loopt prima verder.

Ah, kort gras is idd niet het beste voor haar nu en verder klinkt het als een goed bewegingssysteem.
Bij HB vormt zich soms een zichtbare ring in de hoefwand (vanaf de kroonrand dus in het begin niet direct zichtbaar). Hieraan kun je dan zien hoelang het geleden is en hoelang ze er nog last van kan hebben (uitgroei is ong 1 cm per maand).

MarjanB

Berichten: 16640
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 15:12

Ja weet t alleen is ze net anders op dr voeten gezet (van ijzers afgehaald) waardoor de hoef nu ook anders vanaf de kroonrand begint te groeien. Maakt t allemaal lekker ingewikkeld

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Edit:
Dit is de track nu

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lynn_Nikita

Berichten: 25587
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 15:37

biancaaaa schreef:
Ook nog een vraagje. Zijn er hier mensen die meerdere (2) ruinen succesvol samen houden aan huis met een (1) merrie? Gemengd ruinen en merrie?




Ja 2 ruinen en een merrie, gaat prima

Lynn_Nikita

Berichten: 25587
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 15:43

<3 Wat een ding met die herder zeg, eng! Mijn mega herder kruiding is ook onzeker en valt uit naar vreemde honden maar daar wandel ik zelden mee. Die loopt de halve dag op de track en krijgt zijn beweging wel. Goed dat die herder niet loskwam maar is voor zo`n eigenaar toch ook niet lekker wandelen zo

Schattige kittens
Mooie foto van de paarden

HB, ja dan is dat korte gras funest. Zou fijn zijn als het gefreesd kon worden, ook ivm zand binnenkrijgen

Solleke_Noah

Berichten: 11130
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-22 15:44

Lynn_Nikita schreef:
biancaaaa schreef:
Ook nog een vraagje. Zijn er hier mensen die meerdere (2) ruinen succesvol samen houden aan huis met een (1) merrie? Gemengd ruinen en merrie?




Ja 2 ruinen en een merrie, gaat prima


Hier overheen gelezen, wij hebben drie ruinen en twee merries. Tot voor kort waren dat drie ruinen en één merrie, gaat helemaal prima :j

Jinte

Berichten: 4837
Geregistreerd: 08-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 15:52

Karin ik ben jaloers op dat luchtkasteel <3

Lorette gefeliciteerd met het huwelijk

Boemel wat een heerlijke plaatjes!

Marjan wat balen. Hopelijk valt het mee

Qua ruinen en merries. Wij hadden voorheen 2 ruinen en 1 merrie, dat ging prima. Nu 1 ruin en 4 merries en straks alleen nog maar merries :')
Gras is gelukkig goed aan t groeien en het ziet er naar uit dat we een goed moment hebben om binnenkort te hooien *\o/* Veld ligt er mooi bij dus hopelijk weer een mooie opbrengst. Enkel nog twijfel of we kleine of grote pakken doen. Regen van afgelopen week was ook zeer welkom, heb precies op tijd de weide nog kunnen bemesten.

Tanja_dB

Berichten: 1800
Geregistreerd: 15-06-06
Woonplaats: Bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 16:10

Lynn_Nikita schreef:
biancaaaa schreef:
Ook nog een vraagje. Zijn er hier mensen die meerdere (2) ruinen succesvol samen houden aan huis met een (1) merrie? Gemengd ruinen en merrie?




Ja 2 ruinen en een merrie, gaat prima


Hier ook 2 ruinen en 1 merrie, die zijn een mooi groepje met elkaar. Eén van de ruinen vormt wel een probleem met de hengst. Daarom heb ik twee groepjes.

neetoch
Berichten: 1034
Geregistreerd: 16-06-19

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 16:52

Oh MarjanB, van de ijzers af en waarschijnlijk de zool ook gewoon netjes bijgewerkt kan met probleem voeten best wel eens een hb aanval triggeren. Wat hier in de laatste periode bij Woods heeft geholpen was van de zolen afblijven met het bekappen, wat zeer regelmatig moest ivm standverandering/standherstel.

MarjanB

Berichten: 16640
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 16:55

neetoch schreef:
Oh MarjanB, van de ijzers af en waarschijnlijk de zool ook gewoon netjes bijgewerkt kan met probleem voeten best wel eens een hb aanval triggeren. Wat hier in de laatste periode bij Woods heeft geholpen was van de zolen afblijven met het bekappen, wat zeer regelmatig moest ivm standverandering/standherstel.



Oh interessant! Had al wel zoiets gelezen. Ze blijft idd van de zool af en alleen steunsels. We zijn in 2,5 maand zo ver gekomen


Afbeelding

Afbeelding

neetoch
Berichten: 1034
Geregistreerd: 16-06-19

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 17:01

Mooi resultaat in korte tijd zeg! Maar als het nog maar zo kort geleden is dat de ijzers eraf zijn, moet die zool dus nog groeien . En bij Woods was het na het hele korte ijzers avontuur echt tot een half jaar erna nog gevoelig. Het minste flintertje wat eraf ging om te controleren, kon het al triggeren, was echt verschrikkelijk.

MarjanB

Berichten: 16640
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 17:11

Ja heb ook hoefschoenen van bekapper te leen. want soms is t even wat minder en dan doe ik ze aan. Hou elke week zelf de boel bij omdat ze anders weer onderuit zakt. Gelukkig is ze mega braaf en geduldig met me.

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 17:43

@marjan: soms wil Laurierzalf op de kroonrand ook goed helpen als die er wat rommelig uitziet.

Ik dacht nog even een rondje hei/bos te fietsen liet halverwege de batterij van mijn fiets het afweten ;( , dus ik heb alsnog mijn beweging wel gehad :)

MarjanB

Berichten: 16640
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 18:03

Oh dat is zo niet leuk! Die fietsen zijn dan best zwaar :7

rover_
Berichten: 1391
Geregistreerd: 27-10-09

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 18:41

Wat leuk Lorette, gefeliciteerd!

Leuke kittens Boemel!

Enge verhalen over die hond brr. Gelukkig goed afgelopen.

Gaaf luchtkasteel gezien, leuk feestje geven zo.

Jakkes Marjan dat is balen. Heb je mogelijkheid om van het gras af te halen? En op (nat) zand? Zou qua beweging vooral stappen. En arm voeren (dus hooi met weinig suikers en sowieso graanvrij). Je kan nog wel wat ter ondersteuning bij geven. Dacht dat hier Podocomp goed aansloeg.

Oei dat is trainen DF.

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 19:17

Die fietsen gaan idd knap zwaar dan, dus ik ga voortaan maar bijhouden hoe vaak ik er al mee gefietst heb, want bij vaker gebruiken redt ie dus niet meer 1x in de maand laden :)

Nat zand is alleen een optie als bij een paard nét HB is gekonstateerd, na 24 uur heeft dat geen zin meer.
Het heeft te maken met directe koeling zodat de temperatuur in de hoef niet té hoog op loopt en verzakking kan veroorzaken.
Ik ken iemand die had na een konstatering van HB (ouder dan 24 uur) haar stal vol met zand gegooid en dat zeiknat gemaakt. Paard was 's nachts gaan liggen (deels door de pijn in zijn voeten) en de volgende dag(en) bleek het dier een longontsteking aan het opbouwen te zijn.
Dat was de druppel en 'einde verhaal'.
Het sneue was wel dat er een 7-daags oud veulen naast stond (de HB is ook ontstaan omdat de nageboorte er te lang in bleef en daar niet tijdig op gereageerd/gehandeld werd).
Dat het veulen er niets aan overgehouden heeft is me nog steeds een raadsel.

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 18:14

Rustig hier :)

Net een mooie foto gemaakt van mom & dad aan het grazen
Afbeelding

en 'mom' (in spé)

Afbeelding

Overigens zijn de uiltjes er ook nog steeds

Afbeelding

En ze schuilen ook als het regent D

Afbeelding

Solleke_Noah

Berichten: 11130
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-22 18:46

Ahww die laatste foto <3 hoe schattig!

En die koeien blijven wel super tof.

Belker

Berichten: 15399
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 19:31

Wat genieten die uiltjes DF.

Zo wij hebben onze eerste rit in Nuth gehad. Conclusie, pak de trailer en ga naar de brunsummerheide. Paarden doen het goed samen.
Afbeelding
De kleintjes, Johnny en A welsh Fellow, gaan ook goed samen maar mogen minder lang op gras.

Bobbejaan
Berichten: 117
Geregistreerd: 24-05-22

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 19:48

Hebben jullie ook zo een explosie van onkruid . En woelmuis?

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 20:01

Ja onkruid schiet hier overal uit de grond. Gelukkig het gras ook!