Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lletam

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 09:31

Goed te horen dat het dus wel mogelijk is, eigen beheer en 1x per dag. Krijg soms de indruk dat men dan wel 2,3,4x per dag er druk mee is, dat is voor mij niet realistisch.
Nu nog de plek vinden (ben al jaren op zoek in mijn omgeving..)

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 09:42

Mijn vriend gaat smorgens heel vroeg buiten zetten en hooi geven. Ik kom daarna nog 2 keer per dag. Dus bij mijn paard komt er 3 keer per dag iemand. Staat wel aan einde van de straat :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 10:30

Ik ga ook 1 keer per dag. Paarden staan wel op amper 1 km van de deur af, dus indien nodig (medicijnen etc) kan ik wel meerdere keren langsgaan.

Ze staan per twee, met elk een schuilstal, verharding, paddock en tracksysteem. Ik heb per 2 2 IBC vaten die regenwater opvangen met een grote drinkbak eronder, en elk groepje heeft een hooiruif.

De trekpaarden krijgen elke 8 dagen een grote baal in de ruif, de Rijpaarden vul ik een halve baal voordroog in een keer erin (+- een week). Ik hoef dus niet dagelijks ruwvoer te geven.

De stallen zijn opgestrooid, maar mesten ze gelukkig niet in, dus die worden lekker opgepot, en ik kom een keer per dag om alles uit te mesten en krachtvoer te geven + de kippen en katten.

Als we doordoen zijn we in een uurtje (1 persoon) wel rond met het dagelijkse werk.
Op zondag brengen we de mestkar weg, halen hooi voor de komende week (twee trekauto's dus we combineren meestal) en vullen zoveel mogelijk klaar voor in de week (al komt het trekpaardhooi niet goed uit, want ze doen 8-9 dagen met een baal).

Met natte periodes wat langer omdat we dan de verhardingen ook schoon en droogvegen met een vloerwisser.

De tracks mesten we in de winter niet echt (want, modder), in de zomer wel. We hebben wel een tractortje.

OneLiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 10:58

Voor de mensen die ze aan huis hebben: Hebben jullie veel last van vliegen en horzels? Wij hebben ook nog een zwembad in de tuin (op zo'n 50/60 meter bij de toekomstige stal vandaan) en hoop niet lekgeprikt te worden van de zomer.

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 11:01

Wij gaan ook maar 1x per dag. Meer is gewoon echt niet haalbaar. Als het moet doen we dat wel he, maar mijn vriend doet het meeste werk bijvoorbeeld en combineert het met klanten via zijn werk. Zo sparen we ook wel benzine (helaas staan de paarden op 20-30 minuten) en tijd.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 13:06

Ik ben in zo’n 10 minuten klaar met alle essentiële klusjes. Stallen uitmesten, hooi bijvullen, bestrating uitmesten en vegen.

Meestal probeer ik dan nog iets extra’s te doen. Afgelopen 4 maanden niet gelukt want ik zat met een gebroken voet. Ene keer is het de omheining helemaal na lopen, andere keer de aarde weg scheppen die op een deel van de bestrating gelopen wordt. Planten bijplanten, iets nieuws maken voor de paarden. Op die manier blijft het leuk!

3 keer in de week hoef ik zelfs helemaal niet te gaan omdat bijrijders er dan zijn.

Modder valt dit jaar echt giga mee gelukkig!

Afbeelding
Vandaag dus modder die naar onder gespoeld is allemaal weg geschraapt en begin gemaakt aan een rots muurtje om het tegen te houden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 13:26

10 minuten voor stallen te mesten en hooi te voeren, bestrating uitmesten en vegen?
Hoe dan? ik doe er al tien minuten over om binnen te gaan, de deuren te openen en de katten te begroeten :+ .

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 14:51

Duhelo schreef:
10 minuten voor stallen te mesten en hooi te voeren, bestrating uitmesten en vegen?
Hoe dan? ik doe er al tien minuten over om binnen te gaan, de deuren te openen en de katten te begroeten :+ .

Bijna nooit mest in de stallen en als ze mesten is het op het beton in de stal dus 2 vlas stallen mest ik uit in 30 seconden. Dan ipv eerst uitmesten veeg ik mest en hooi op een berg bij elkaar op het verharde en dat in de kruiwagen. 5 minuten werk. En dan nog even 3 envelop hooinetten vullen door er volle plakken hooi in te duwen.

Ik heb alles zo gemaakt dat het mega efficiënt gaat en ik heb hele schone paarden. En geen katten :')

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 16:33

Duhelo schreef:
Ik ga ook 1 keer per dag. Paarden staan wel op amper 1 km van de deur af, dus indien nodig (medicijnen etc) kan ik wel meerdere keren langsgaan.

Ze staan per twee, met elk een schuilstal, verharding, paddock en tracksysteem. Ik heb per 2 2 IBC vaten die regenwater opvangen met een grote drinkbak eronder, en elk groepje heeft een hooiruif.

De trekpaarden krijgen elke 8 dagen een grote baal in de ruif, de Rijpaarden vul ik een halve baal voordroog in een keer erin (+- een week). Ik hoef dus niet dagelijks ruwvoer te geven.

De stallen zijn opgestrooid, maar mesten ze gelukkig niet in, dus die worden lekker opgepot, en ik kom een keer per dag om alles uit te mesten en krachtvoer te geven + de kippen en katten.

Als we doordoen zijn we in een uurtje (1 persoon) wel rond met het dagelijkse werk.
Op zondag brengen we de mestkar weg, halen hooi voor de komende week (twee trekauto's dus we combineren meestal) en vullen zoveel mogelijk klaar voor in de week (al komt het trekpaardhooi niet goed uit, want ze doen 8-9 dagen met een baal).

Met natte periodes wat langer omdat we dan de verhardingen ook schoon en droogvegen met een vloerwisser.

De tracks mesten we in de winter niet echt (want, modder), in de zomer wel. We hebben wel een tractortje.

Voor een week ruwvoer hebben klinkt ideaal zeg. Wat voor ruif heb je dan? Zodat het niet nat wordt en zo min mogelijk verspilling.
En rijd je ze daarnaast ook nog?

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 16:35

StonedRomy schreef:
Duhelo schreef:

Bijna nooit mest in de stallen en als ze mesten is het op het beton in de stal dus 2 vlas stallen mest ik uit in 30 seconden. Dan ipv eerst uitmesten veeg ik mest en hooi op een berg bij elkaar op het verharde en dat in de kruiwagen. 5 minuten werk. En dan nog even 3 envelop hooinetten vullen door er volle plakken hooi in te duwen.

Ik heb alles zo gemaakt dat het mega efficiënt gaat en ik heb hele schone
paarden. En geen katten :')

Dat klinkt helemaal super snel zeg! Het is denk ik vooral zo efficiënt mogelijk inrichten maar denk dat dat ook een kwestie van ervaring is..

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 16:37

Hoe zijn jullie aan je plekje gekomen?

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 16:48

lletam schreef:

Mijn paard deed het niet zo goed op zijn 24/7 buiten plek en ik had medicatie uit Duitsland nodig voor wond nummer zoveel.
Toen zag ik een man een bord ophangen met ‘ weiland en stallen te huur ‘ op weg naar de Duitse apotheek… die wei heb ik al vanaf mijn 8ste van gezegd dat ik die zo mooi vind en dat ik die meteen zou willen huren. Dus nummer op het bord gebeld en op de terugweg meteen gaan kijken.
de verhuurder vond mijn plannen om het zo natuurlijk en paard vriendelijk als mogelijk in te richten heel leuk. Ik hoef normaal echt nooit in die regio te zijn dus dit was echt perfecte timing.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 17:03

StonedRomy schreef:
Duhelo schreef:

Ik heb alles zo gemaakt dat het mega efficiënt gaat en ik heb hele schone paarden. En geen katten :')

Ahja, met enkel verhardingen om uit te mesten gaat dat wel vlot ja. ik heb helaas de keuze gemaakt om een zandpaddock te voorzien en tracks, en vooral als het erg nat is is dat wel een baggerzooi om de mest eruit te vissen (op heel natte dagen hou ik ze ook op de verharding, en dan heb ik in een halfuurtje voor 4 paarden ook wel gedaan ja.

lletam schreef:
Duhelo schreef:

Voor een week ruwvoer hebben klinkt ideaal zeg. Wat voor ruif heb je dan? Zodat het niet nat wordt en zo min mogelijk verspilling.
En rijd je ze daarnaast ook nog?

ik heb de grote metalen weideruiven zoals je vaak ziet in koeienweides. Eentje van 2 m voor de trekpaarden, 1.5 m voor de rijpaarden.

ik heb momenteel 1 paard deftig in het werk (die probeer ik min 2 keer per week op locatie te rijden en eens thuis grondwerken/rijden), ik heb eentje die wat kwakkelt, dus die gaat als ze rad is mee op buitenrit, en dan nog twee jonge waar ik wat mee aanklooi, de ene is net zadelmak en raken we thuis al rond in een stapje en drafje, de andere zit nog op grondwerkniveau.

Mijn man helpt ook veel bij de paarden, dus dat scheelt een hoop.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 17:08

@stonedromy: wauw dat klinkt echt als een lot uit de loterij!

@duhelo: handig die grote ruiven. En op zich doe je nog best veel, met meerdere paarden. Ik hoef er maar eentje een beetje bezig te houden:)

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 17:11

Nee weiland heb ik 3x2000 m2 en die sleep ik als ik ze omzet naar het volgende stuk. Gelukkig allemaal heuvel dus het is redelijk droog. Anders was ik echt never nooit in 10 minuten klaar geweest!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 19:55

lletam hoe ik aan mijn plek ben gekomen, mijn droom was altijd een eigen stukje land vlak bij huis. Ik woon in een dorp waar weiland schaars is dus hier zou ik nooit iets vinden. Ik kwam bij de supermarkt en daar hing een briefje met stal met land te huur in Pernis. Ik dacht dat kan niet hier zijn, ik nam het briefje mee en ik belde het nummer. Er werd uitgelegd waar het was en ik mocht er ook gaan kijken.

Toen ik daar aan kwam zag ik dat mijn paard daar ooit in de buurt heeft gestaan, er stond een paard te grazen en die stond daar om het gras kort te houden. Er was geen fatsoenlijke omheining dus ja daar lag ik dan een paar nachten wakker, ik moest alles zelf gaan doen en dan zou mijn paard alleen komen te staan en dat kon niet. Uiteindelijk de knoop door gehakt en mijn paard kwam daar te staan. Eerst een bok er bij gezet en later een Shetlander, er stond een bord met te koop want het land stond al jaren te koop.

Het is 1500 m2 en de prijs was echt heel hoog, 88000 euro had ik echt niet. Ik was zo bang dat er iemand zou komen die dat geld wel had, ik ben naar een bank gegaan voor een lening. En we zaten op het bankje voor de wei mijn dochter en ik, ik wees naar het bord ik keek haar aan en de woorden ooit is het van ons hoor ik nog steeds. Maar mam hoe dan, nee niet hoe dan het WORDT van ons elke cel in je
lichaam moet het voelen. Toen ik op een vrijdag bij mijn moeder kwam en die vroeg is er nog iemand voor het land geweest, nee gelukkig niet ik ga daar niet weg echt niet. Toen keek mijn moeder me aan, het is voor jou te hopen dat ik er snel niet meer ben dan kan jij je land kopen. Nou ja mam dat zeg je toch niet, nee maar het is wel zo. Ik belde de makelaar en vertelde dat ik bij de bank was geweest en dat we aan het wachten waren op hun antwoord. Ik uite mijn zorgen, ik was zo bang dat er iemand kwam die het geld gelijk kon geven. De makelaar stelde mij gerust dat zit wel goed het land wordt echt van jou.

Een dag later vond mijn dochter mijn moeder dood in haar stoel, ik belde op maandag de makelaar en vroeg weet jij nog wat mijn moeder vrijdag tegen mij zei. Hij zei hou maar op ik moest er steeds aan denken, nou ze heeft het geflikt we vonden haar dood in haar stoel. Haar huis was snel verkocht dus we hadden ook snel het geld voor het land.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 20:28

marleen_usar schreef:
lletam hoe ik aan mijn plek ben gekomen, mijn droom was altijd een eigen stukje land vlak bij huis. Ik woon in een dorp waar weiland schaars is dus hier zou ik nooit iets vinden. Ik kwam bij de supermarkt en daar hing een briefje met stal met land te huur in Pernis. Ik dacht dat kan niet hier zijn, ik nam het briefje mee en ik belde het nummer. Er werd uitgelegd waar het was en ik mocht er ook gaan kijken.

Toen ik daar aan kwam zag ik dat mijn paard daar ooit in de buurt heeft gestaan, er stond een paard te grazen en die stond daar om het gras kort te houden. Er was geen fatsoenlijke omheining dus ja daar lag ik dan een paar nachten wakker, ik moest alles zelf gaan doen en dan zou mijn paard alleen komen te staan en dat kon niet. Uiteindelijk de knoop door gehakt en mijn paard kwam daar te staan. Eerst een bok er bij gezet en later een Shetlander, er stond een bord met te koop want het land stond al jaren te koop.

Het is 1500 m2 en de prijs was echt heel hoog, 88000 euro had ik echt niet. Ik was zo bang dat er iemand zou komen die dat geld wel had, ik ben naar een bank gegaan voor een lening. En we zaten op het bankje voor de wei mijn dochter en ik, ik wees naar het bord ik keek haar aan en de woorden ooit is het van ons hoor ik nog steeds. Maar mam hoe dan, nee niet hoe dan het WORDT van ons elke cel in je
lichaam moet het voelen. Toen ik op een vrijdag bij mijn moeder kwam en die vroeg is er nog iemand voor het land geweest, nee gelukkig niet ik ga daar niet weg echt niet. Toen keek mijn moeder me aan, het is voor jou te hopen dat ik er snel niet meer ben dan kan jij je land kopen. Nou ja mam dat zeg je toch niet, nee maar het is wel zo. Ik belde de makelaar en vertelde dat ik bij de bank was geweest en dat we aan het wachten waren op hun antwoord. Ik uite mijn zorgen, ik was zo bang dat er iemand kwam die het geld gelijk kon geven. De makelaar stelde mij gerust dat zit wel goed het land wordt echt van jou.

Een dag later vond mijn dochter mijn moeder dood in haar stoel, ik belde op maandag de makelaar en vroeg weet jij nog wat mijn moeder vrijdag tegen mij zei. Hij zei hou maar op ik moest er steeds aan denken, nou ze heeft het geflikt we vonden haar dood in haar stoel. Haar huis was snel verkocht dus we hadden ook snel het geld voor het land.

Wow wat een bijzonder verhaal! Ik ga het zeker manifesteren (behalve het verlies natuurlijk:(

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 20:47

Ja ik kon het nooit los laten ik wilde koste wat koste het land kopen. Dan zei mijn dochter steeds hoe dan, nee zo moet je niet denken. Zie voor je dat het van ons wordt. Het idee dat ik daar weg moest, nee nooit echt nooit.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 20:50

lletam schreef:

Ouders van vrienden van ons hadden 6000m2 grasland en 2 shetlanders waar ze niks mee deden. En ze werden te oud voor de verzorging. Ik zocht op dat moment een plek en daar sta ik nu alweer 4 jaar

Sterrebell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 20:53

Ik heb een advertentie gezet op de nextdoor app. Daar kwam een reactie op van iemand die zei probeer eens bij die instelling. Zo gezegd zo gedaan.
Ongeveer een half land met schuilstal water en stroom voor kostprijs. Bewoners blij met eat te kijken, ik blij met m'n plekje midden in het bos. En de ponys zijn vermoedelijk ook wel blij met hun ruimte.

Dayanara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 22:22

Ik kom 1 keer per dag. Stalgenoten komen ook en we hebben camera.

Ik had een gezocht advertentie staan op mp en kreeg daar vrij snel reactie op. I ben heel blij met mijn plekje <3

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 23:07

lletam schreef:

Marktplaats.

Er was een advertentie stal/bak en wei te huur geen foto maar gereageerd en gaan kijken. Hoop hier niet meer weg te hoeven. Zo blij met deze plek

4 stallen 1,5 hectare grond. Er lopen 4 kleintjes en 2 grote
En sinds een aantal maanden 2 katten

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 01:00

Eerste plek via een advertentie op mp. En nu huur ik grond met een track en grote schuilstal bij mensen achter het huis via via.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 09:30

Mp en dorpsapp hier helaas geen resultaat. Heb ook al eens briefjes opgehangen. Gelukkig sta ik op een fijne (pension) plek maar heb wel wensen:)

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-26 11:04

Ik kwam er vaak langsgereden en was altijd benieuwd naar de plek, tot ik het op een dag op mp tegenkwam. Stond al langere tijd online en vaak gefavoriet dus ik dacht het zal al wel weg zijn, maar toch een berichtje gestuurd.. en wonder boven wonder!
Inmiddels al ruim 8 jaar heel erg gelukkig hier en de paarden ook.

In het begin waren er best wat mensen die er op neerkeken en het allemaal niks vonden.
Ook mensen die me probeerden te overtuigen dat paarden in eigen beheer echt afschuwelijk is en een gigantische verantwoordelijkheid, blablabla.
Achteraf denk ik, ze waren simpelweg jaloers of zelf niet echtpaardenmens, maar mens met paard.
Als je eens wist hoe geregeld ik wel niet de vraag heb gekregen of ik een plek vrij heb.
Hier in de omgeving zijn dergelijke plekken zeldzaam en voor een box op een pensionstal betaal je een godsvermogen, dus ik prijs mezelf heel rijk!

Er is maar 1 ding beter dan paarden in eigen beheer hebben wat mij betreft, en dat is paarden aan huis!