Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
. Duhelo schreef:10 minuten voor stallen te mesten en hooi te voeren, bestrating uitmesten en vegen?
Hoe dan? ik doe er al tien minuten over om binnen te gaan, de deuren te openen en de katten te begroeten.
Duhelo schreef:Ik ga ook 1 keer per dag. Paarden staan wel op amper 1 km van de deur af, dus indien nodig (medicijnen etc) kan ik wel meerdere keren langsgaan.
Ze staan per twee, met elk een schuilstal, verharding, paddock en tracksysteem. Ik heb per 2 2 IBC vaten die regenwater opvangen met een grote drinkbak eronder, en elk groepje heeft een hooiruif.
De trekpaarden krijgen elke 8 dagen een grote baal in de ruif, de Rijpaarden vul ik een halve baal voordroog in een keer erin (+- een week). Ik hoef dus niet dagelijks ruwvoer te geven.
De stallen zijn opgestrooid, maar mesten ze gelukkig niet in, dus die worden lekker opgepot, en ik kom een keer per dag om alles uit te mesten en krachtvoer te geven + de kippen en katten.
Als we doordoen zijn we in een uurtje (1 persoon) wel rond met het dagelijkse werk.
Op zondag brengen we de mestkar weg, halen hooi voor de komende week (twee trekauto's dus we combineren meestal) en vullen zoveel mogelijk klaar voor in de week (al komt het trekpaardhooi niet goed uit, want ze doen 8-9 dagen met een baal).
Met natte periodes wat langer omdat we dan de verhardingen ook schoon en droogvegen met een vloerwisser.
De tracks mesten we in de winter niet echt (want, modder), in de zomer wel. We hebben wel een tractortje.
StonedRomy schreef:Duhelo schreef:10 minuten voor stallen te mesten en hooi te voeren, bestrating uitmesten en vegen?
Hoe dan? ik doe er al tien minuten over om binnen te gaan, de deuren te openen en de katten te begroeten.
Bijna nooit mest in de stallen en als ze mesten is het op het beton in de stal dus 2 vlas stallen mest ik uit in 30 seconden. Dan ipv eerst uitmesten veeg ik mest en hooi op een berg bij elkaar op het verharde en dat in de kruiwagen. 5 minuten werk. En dan nog even 3 envelop hooinetten vullen door er volle plakken hooi in te duwen.
Ik heb alles zo gemaakt dat het mega efficiënt gaat en ik heb hele schone
paarden. En geen katten
lletam schreef:Hoe zijn jullie aan je plekje gekomen?
StonedRomy schreef:Duhelo schreef:10 minuten voor stallen te mesten en hooi te voeren, bestrating uitmesten en vegen?
Bijna nooit mest in de stallen en als ze mesten is het op het beton in de stal dus 2 vlas stallen mest ik uit in 30 seconden. Dan ipv eerst uitmesten veeg ik mest en hooi op een berg bij elkaar op het verharde en dat in de kruiwagen. 5 minuten werk. En dan nog even 3 envelop hooinetten vullen door er volle plakken hooi in te duwen.
Ik heb alles zo gemaakt dat het mega efficiënt gaat en ik heb hele schone paarden. En geen katten
lletam schreef:Duhelo schreef:Ik ga ook 1 keer per dag. Paarden staan wel op amper 1 km van de deur af, dus indien nodig (medicijnen etc) kan ik wel meerdere keren langsgaan.
Ze staan per twee, met elk een schuilstal, verharding, paddock en tracksysteem. Ik heb per 2 2 IBC vaten die regenwater opvangen met een grote drinkbak eronder, en elk groepje heeft een hooiruif.
De trekpaarden krijgen elke 8 dagen een grote baal in de ruif, de Rijpaarden vul ik een halve baal voordroog in een keer erin (+- een week). Ik hoef dus niet dagelijks ruwvoer te geven.
De stallen zijn opgestrooid, maar mesten ze gelukkig niet in, dus die worden lekker opgepot, en ik kom een keer per dag om alles uit te mesten en krachtvoer te geven + de kippen en katten.
Als we doordoen zijn we in een uurtje (1 persoon) wel rond met het dagelijkse werk.
Op zondag brengen we de mestkar weg, halen hooi voor de komende week (twee trekauto's dus we combineren meestal) en vullen zoveel mogelijk klaar voor in de week (al komt het trekpaardhooi niet goed uit, want ze doen 8-9 dagen met een baal).
Met natte periodes wat langer omdat we dan de verhardingen ook schoon en droogvegen met een vloerwisser.
De tracks mesten we in de winter niet echt (want, modder), in de zomer wel. We hebben wel een tractortje.
Voor een week ruwvoer hebben klinkt ideaal zeg. Wat voor ruif heb je dan? Zodat het niet nat wordt en zo min mogelijk verspilling.
En rijd je ze daarnaast ook nog?
marleen_usar schreef:lletam hoe ik aan mijn plek ben gekomen, mijn droom was altijd een eigen stukje land vlak bij huis. Ik woon in een dorp waar weiland schaars is dus hier zou ik nooit iets vinden. Ik kwam bij de supermarkt en daar hing een briefje met stal met land te huur in Pernis. Ik dacht dat kan niet hier zijn, ik nam het briefje mee en ik belde het nummer. Er werd uitgelegd waar het was en ik mocht er ook gaan kijken.
Toen ik daar aan kwam zag ik dat mijn paard daar ooit in de buurt heeft gestaan, er stond een paard te grazen en die stond daar om het gras kort te houden. Er was geen fatsoenlijke omheining dus ja daar lag ik dan een paar nachten wakker, ik moest alles zelf gaan doen en dan zou mijn paard alleen komen te staan en dat kon niet. Uiteindelijk de knoop door gehakt en mijn paard kwam daar te staan. Eerst een bok er bij gezet en later een Shetlander, er stond een bord met te koop want het land stond al jaren te koop.
Het is 1500 m2 en de prijs was echt heel hoog, 88000 euro had ik echt niet. Ik was zo bang dat er iemand zou komen die dat geld wel had, ik ben naar een bank gegaan voor een lening. En we zaten op het bankje voor de wei mijn dochter en ik, ik wees naar het bord ik keek haar aan en de woorden ooit is het van ons hoor ik nog steeds. Maar mam hoe dan, nee niet hoe dan het WORDT van ons elke cel in je
lichaam moet het voelen. Toen ik op een vrijdag bij mijn moeder kwam en die vroeg is er nog iemand voor het land geweest, nee gelukkig niet ik ga daar niet weg echt niet. Toen keek mijn moeder me aan, het is voor jou te hopen dat ik er snel niet meer ben dan kan jij je land kopen. Nou ja mam dat zeg je toch niet, nee maar het is wel zo. Ik belde de makelaar en vertelde dat ik bij de bank was geweest en dat we aan het wachten waren op hun antwoord. Ik uite mijn zorgen, ik was zo bang dat er iemand kwam die het geld gelijk kon geven. De makelaar stelde mij gerust dat zit wel goed het land wordt echt van jou.
Een dag later vond mijn dochter mijn moeder dood in haar stoel, ik belde op maandag de makelaar en vroeg weet jij nog wat mijn moeder vrijdag tegen mij zei. Hij zei hou maar op ik moest er steeds aan denken, nou ze heeft het geflikt we vonden haar dood in haar stoel. Haar huis was snel verkocht dus we hadden ook snel het geld voor het land.
lletam schreef:Hoe zijn jullie aan je plekje gekomen?