Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 11:32

Snap ik, en zo redeneer ik ook.

Stel dat ik in de markt zou zijn voor een leuk westernpaardje met best wat pit en uitdaging waar ik heerlijk mee aan de slag zou kunnen. Ik kan me dat namelijk best goed voorstellen dat dat misschien ooit nog eens gaat gebeuren. :+
Dan zou ik zoeken tot maximaal 5000,- Meer uitgeven voor een recreatiepaard vind ik absurd. Richtprijs zou eerder zijn 2500 tot 3000. Alles daarboven dan moet het wel een fantastisch paard zijn met gouden hoeven.
Ik kan me ook goed voorstellen dat ik helemaal verliefd wordt op jouw paard. Echt, want het is een pracht van een beestje. Karakter is ook helemaal mijn ding, heb nu alleen echt te weinig ervaring om daarmee aan de slag te gaan. Maar nogmaals, over een paar jaar zie ik me daar best wel voor gaan. :+
Dan zou ik nog niet reageren. Want ik zou niet weten wat jij voor een dergelijk paard zou vragen. Het feit dat hij papieren heeft, een bijzondere kleur, helemaal tot in de puntjes tip top gereden door jou. Ik zou als de dood zijn dat ik jou zou beledigen door zomaar in het wilde weg 3000,- te bieden.

Niet dat ik jou wil overtuigen om er een prijs neer te zetten. Ik wil je alleen even de andere kant van het verhaal laten zien van iemand die echt wel serieus voor jouw paard zou gaan maar het niet doet vanwege 'prijs op aanvraag'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 11:36

Hallo zeg, wie is er vergeten de sluizen toe te draaien? Pfoe, dat gaat zodadelijk hel worden op de baan.

Ondertussen zit ik hier met een dillema. Ik heb gisteren al gepost dat ik voor Quickstep een ander plekje moet vinden. Nu ga ik morgen en donderdag al naar een stalling met weidegang kijken. De ene plek is 36km van mijn deur, paarden tijdens de dag op,de wei en 's nachts op stal. Quickstep kan daar in een ruinenkudde. Deze stal is het goedkoopst. Bij de andere, op 13km van mij thuis, werken ze met het paddockparedise systeem. Paarden staan er continu buiten, zo lang hij hengst is gaat hij bij 2 shetten staan, nadien mag hij in de grotere merriekudde. Beide stallen zijn vol pension, de 2de is wel 30€ duurder. Mij lijkt de 2de plek echter wel beter voor hem als de eerste en ik kan er meer naartoe. Langs de andere kant mag hij wel in een grotere groep op die andere wei, maar dat hij tijdens de nacht op stal moet, doet me twijfelen.

Wat zouden jullie doen?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 11:44

Klopt, het is wat de gek ervoor wil geven.

Abby, snap wat je wil zeggen hoor. Sowieso denkt iedereen er anders over. Maar als ik iemand blij kan maken met mijn paard en ik daarbij weet dat hij een super goed huisje krijgt, dan is er veel mogelijk.
Enige wat ik wel wil is dat men een klein beetje menselijke communiceert. Heb nu ook contact met een jongedame die direct aangaf dat het budget wat te hoog was voor haar. Wie weet kunnen we elkaar wel in het midden vinden.

Ga erover nadenken van een prijs erbij te zetten. Ben nu weeral bezig met enkele geïnteresseerden.

Sandra, ik vind beide stallen eigenlijk wel fijn klinken. Met 's nachts op stal heb ik absoluut geen moeite. Vind het vaak ook fijn dat ze dan toch wat gecontroleerder kunnen eten, even alleen tot rust komen, duidelijke controle en dagelijks in de hand. Sommige paarden hebben dat echt wel nodig.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 11:45

Staat hij met die shetten ook in pp systeem? Of is dat pas later? En hoe groot is die kudde van pp?
Ik heb begrepen dat pp niet voor alle even paarden goed is, zeker niet wanneer de kudde groot is..

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 11:45

Spannend Kirr. Hopelijk zit de ideale partij er tussen.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 11:54

Goedemorgen,
Ja... Ik ben er ook nog.. Ik lees over een heftige discussie over paardenprijzen en al dan niet vermelden.
Als je jezelf heel serieus neemt, dan moet je de koper ook serieus nemen is mijn motto.
Natuurlijk zijn de omstandigheden waaronder je een paard verkoopt verschillend, maar wanneer je je paard wil verkopen is het niet zo dat je als verkoper alleen maar eisen kan stellen.

Het is uiteindelijk de koper die beslist, bij de verkoop heb je slechts een moment opname.... Waarop je moet beoordelen of het de juiste baas is met de juiste centen. Eenmaal verkocht heb je er niets meer over te zeggen... Bij wijze van,rijden ze hem door naar de slacht. Ik denk dat je jezelf moet afvragen of je het paard wel daadwerkelijk wil verkopen. Mijn zienswijze is : elke dag dat het paard er staat kost ie geld.... Trek dat eens van verkoopprijs af!

Vandaag komt de hoefsmid... Blij want ik kon van het weekend niet rijden ivm te dunne ijzertjes.... Ik hoop dat het nog lukt als hij geweest is....ivm het weer. Tis nu nog droog hier!

Vanmorgen mijn paddock maar weer eens deels omgespit en in zijn geheel aangeharkt . Op een gegeven moment gaat het toch stinken...

Nog een paar nachtjes en dan komt Luna!....

Kirrr

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 11:57

Monmaster, wat je daar schrijft is net wat ik geschreven heb. Alleen met andere woorden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 12:03

DubbelDun schreef:
Natuurlijk is het wat de 'gek er voor geeft' én je hebt er maar één nodig :D maar als ik zie wat voor prijzen er soms gevraagd wordt voor een QPA dan is een richtprijs wel zo handig Want een kreet als 'hogere prijsklasse' zegt niet zoveel; voor de ene is dat 5000 en voor de ander 10.000 euro :D

Dat is helemaal waar. Ik bel wel altijd voor een richtprijs als die er niet bij staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 12:05

horsies5 schreef:
Staat hij met die shetten ook in pp systeem? Of is dat pas later? En hoe groot is die kudde van pp?
Ik heb begrepen dat pp niet voor alle even paarden goed is, zeker niet wanneer de kudde groot is..

De shetten staan ook op een pp, op foto wel een leuk plekje. Ik heb geen idee hoe groot de merriegroep is, donderdag ga ik langs. Quickstep heeft gans de winter op een paddock gestaan, ik vermoed dat hij wel op een pp kan aarden. Bij deze mensen draait alles rond het zo natuurlijk mogelijk houden van paarden, inclusief natuurlijk bekappen etc. Je kan via hen ook gebruik maken van hun hoefsmid en DA. Wat mij daar gewoon een beetje tegen houd, is dat zij willen dat de eigenaars ook 100% hun visie volgen, niet alleen naar voerbeleid, maar ook naar het rijden toe. Wie met bit rijdt en niet wil overstappen naar bitloos, komt er bv niet in.

De stal waar ik morgen ga kijken, waar hij 's nachts dus binnen moet, heeft een andere visie. Daar staan ze niet continu buiten, omdat de eigenaar het ook belangrijk vindt dat paarden gewend zijn aan het menselijk contact en zich netjes gedragen aan de hand.

Ik kan me wel in beide visies vinden en beide plekken hebben wel iets wat me aan spreekt, beide eigenaars klonken trouwens ook zeer aangenaam aan de telefoon.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 12:10

oei, dat zou mij al tegenhouden. Is nog altijd mijn paard en hoe ik rij bepaal ik zelf. Zeker als je ook nog elke maand stalgeld betaald. je zal niet gauw 100% hetzelfde denken over alles

ik ben geen hokje, pik dingen mee waarvan ik denk dat ik iets kan, houd ze dag en nacht buiten, paddocks en overdag de wei, voer in slowfeednetten, maar bekap niet natuurlijk, rij met boom en bit.

Ik zou eerder voor optie 1 gaan, overdag buiten snachts in de stal als je daar wel eigen manier mag volgen in het rijden etc

Is er niks anders?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 12:16

Die laatste zou mijn plek dan ook niet zijn Sandra; je zal maar aan de ijzers moeten om het een of ander, dan sta je dus al? Laat staan om de rest, niet 1 paard is hetzelfde en komt weg met dezelfde behandeling.
Ik vind het altijd een beetje eng. Ik zou mijn paarden ook graag zo natuurlijk mogelijk houden, maar uiteindelijk overleven ze dat allebei niet, dus roei maar met de riemen die ik wel heb en ik wil wel alle vrijheid hierin.

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 12:21

Sandra, mijn vorige paardje was claustrofobisch. Altijd buiten gestaan en ik werk thuis met inloopstallen. Als ik dus met hem op vakantie ging (waar hij toch weleens op stal moest overnachten) gaf dat veel stress. Hij at en dronk niet en op trektochten eist dat echt wel zijn tol. Uiteraard geprobeerd hem eraan te wennen, maar dat is in 28 jaar nooit gelukt. Oók niet thuis, ook niet samen in een stal met een kuddegenoot. Gewoon niet opgesloten willen zijn. Zo verkeerd lijkt het mij dus niet om Quickstep op deze leeftijd vertrouwd te maken met opstallen.

En mensen die zo dogmatisch hun eigen gelijk verkondigen, heb ik zelf wat moeite mee...

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 12:24

Oef ja daar zou ik ook op afhaken..

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 12:27

Ik ben ook wrg van bet natuurlijk houden van paarden, heb pp en rij bitloos. Bij sommige met boom, andere zonder boom, net wat het paard vraagt. Ben ook erg van het nattuurlijk bekappen. Maar zodra mensen komen met: als je niet doet wat ik wil, dan kun je vertrekken, dan weet ik
Het ook zo net nog niet. Als eigenaar van zo n systeem snap ik dat wel. Maar als pensiongast zou ik daar minder makkelijk mee om kunnen gaan.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 12:51

Ik ga mee met de laatste posters. Ik probeer mijn paarden ook een voor hun zo een prettige manier te houden maar houd ook graag een beetje eigen regie in de hand.
Zijn vaak van die extremisten op pn gebied.
Zal er wel overheen gelezen hebben, maar waarom zet je je jonkie niet gewoon thuis?

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 12:51

Afbeelding

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 12:53

Een stal waar een pensionhouder eist hoe een paard gereden,beslagen en verzorgt moet worden... :evaw:

Een pensionstalling kan niet zonder regels maar een pensionhouder gaat echt niet bepalen of ik er wel-,of geen bit inhang.
Het nadeel van dit soort mensen is dat ze zo strak in hun eigen visie zitten,dat het welzijn van het paard daar zelfs onder kan gaan lijden en dat kan nooit de bedoeling zijn.
Een visie hebben is prima,maar elk dier en elk persoon is een individu en je moet altijd kijken wat het beste is voor de desbetreffende combinatie en niet de combinatie in een bepaald plaatje prakken.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 12:54

Belangrijk is dat de visie aansluit bij dat wat je zelf ook vindt.

Prijzen. Iedereen mag vragen wat ze willen. En iedereen mag zelf zijn eigen budget bepalen.
Als het matcht, dan is dat mooi, anders gewoon verder kijken.

Iemand die herhaaldelijk zegt dat de prijs niet belangrijk is, dat ze gewoon een goede plek zoekt. Moet dan niet achteraf met de hoofdprijs aankomen. Ben dan gewoon eerlijk en zeg dat je een goede prijs én een goede plek wilt.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 12:54

Tjah, ik heb beide werelden. 2 recreatie/pensioenpaarden in een "natuurlijke" setting in de zin van altijd buiten staan en 1 in sportsetting in een stal met maar 4 uur per dag er uit in de winter en in de zomer hele dag of nacht buiten.
Er is voor beide wat te zeggen maar het is maar net wat het paard fijn vindt. Er hoeft bij mij niemand meer af te komen van in stallen houden etc is dierenmishandeling want mijn sportpaard hebben ze geprobeerd zo natuurlijk mogelijk te houden en die draaide er helemaal van in de soep en was doodongelukkig. Terwijl mijn andere paard doodongelukkig en in de soep zou draaien van zoveel op stal staan.

En kijk, als je in de sport wilt rijden, kan je gewoon niet verder met een omgetrokken bak in de tuin in 9 van de 10 gevallen en dan moet je toch wel een (betaalbare) oplossing gaan zoeken.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 13:19

Ben eigenlijk best wel een beetje pissed nu. Hadden vrijdag een grote container laten komen om puin uit de stal af te laten voeren, met name veel isolatieplaten. Er werd aangegeven dat we per kilo moesten betalen voor het afvoeren, dus hebben we afgesproken dat de container meteen zou worden opgehaald als hij vol zat vanwege de isolatieplaten en het weer (regen=volgezogen isolatieplaten=extra kilo's=duurder). Wij belden zaterdag ochtend dus dat hij vol zat, werd ons mede gedeeld dat hij niet geleegd kon worden omdat alle medewerkers een dag vrij hadden. Nou toen was ik eigenlijk al om te verrekken. Afgesproken dat hij dan vandaag zou komen. Ben dus al over de zeik omdat het nu dus al de hele dag stort regent. Belt die *^%^$#@*&% dat ze helemaal niet komen want ze zijn bang om vast te komen zitten in de wei.
-:(- -:(- -:(- _-:( _-:( _-:( |o |o |o

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 13:20

heb je geen zeil om eroverheen te gooien?
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 30-05-16 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 13:20

Nee niet zo'n grote nee.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 13:21

mmmm, en willen zij niet meewerken om een oplossing in de factuur te bedenken?

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 13:25

Zover zijn we nog niet. Ben nog aan het nastomen dat ze vandaag dus ook niet komen. Allemaal mensen opgetrommeld om dat ding weer te gaan volgooien. De schuur moet leeg deze week anders kan volgende week de asbest niet gesaneerd worden.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 15:30

Hè hè de paardjes staan allemaal weer rustig samen. Stelletje mutsen.

Vandaag de hoefsmid geweest. Hij zou al in april komen, maar was ziek. Nu dus eindelijk. Marinka was er wel aan toe. Rosie was ook deze keer niet nodig. Ze is wel een keer bij de fokker geweest in september. Naar na is het hier nog niet nodig geweest. Madam weet haar hoefjes zelf mooi te slijpen. Nu weer een afspraak voor in oktober. En in de tussen tijd kijken of Rosie toch eerder moet.

Veel aan het werk geweest met Marinka. Ze is zo enthousiast in eens dat ik veel moeite moet doen om te zorgen dat we eerst rustig in stappen. Hebben jullie ook paarden die graag direct willen draven? En hoe pakken jullie dat aan?