Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 13:28

Net weer binnen van de paddock/stallen doen en even de Bonte wat rondjes laten lopen. Daarna kon ik de gaten weer dichtgooien :D
Ondertussen ondanks de handschoenen zulke koude handen gekregen dat ik haast van mijn stokje ging toen daar weer leven in kwam. Dat lijkt ook elk jaar erger te worden.
Het wordt me gewoon zwart voor de ogen van de pijn, zelfs de truc van het met koud water de handen wassen hielp niet echt.

Ik wil waterdichte handschoenen met verwarmde vingers :D

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 13:28

Nou dat het probleem erger is bij tegels...hmja...Fax stond net op het zandgedeelte en durfde niet naar de stal.Ik heb hem voorzichtig aangemoedigd en saampjes zijn we richting stal gegleden.Heb maar weer extra gestrooid.Zit er over te denken om de hele paddock maar af te zetten,dat ze alleen onder afdak en in de schuilstal kunnen.Dan hoef ik maar een klein stukje te strooien.

Wilde ze eerst nog een uurtje laten knabbelen aan graslolly's maar daar is niet te komen.Het is veel gladder dan gister. -O-

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 13:32

Tinky sterkte met de paardjes, hopelijk snel dooi.

DD ik ken maar 1 remedy en dat is op tijd naar binnen en niet doorgaan als je niks meer begint te voelen.
Ik ben altijd een koukleum geweest, als kind al en het is nooit beter geworden, met als dieptepunt een week in een koelcel werken, heb me nog nooit zo beroerd gevoeld als toen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 13:34

Nou het was vanochtend ook echt bizar hoor! Het goot echt van de regen en je zag het gewoon gelijk opvriezen aan de grond, was gewoon eng!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 13:34

Ik moet er idd niet aan denken om in een koude omgeving te moeten werken ;(
Vreemd genoeg is het rechts erger/eerder dan links.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 13:35

Ja het is te meten. Voor mij is het meer dat ze me geen natte zooi aansmeren. Van de 9 zijn er 5 kleintjes bij. Die kunnen niet zo goed tegen kuil. Wik dus verpakt hooi. Beetje vocht is geen probleem.
Ben nu aan het tweede grote plastic pak. Die had wat beschadigingen. Helaas binnenin ook nat/schimmel/warm/stinkt. Degene die het geleverd heeft, wil het pak terug en ruilt hem dan om voor een ander pak.
Denk dat er maar weinig zo zijn.

Hooi/hoesten. Heb dat een jaar geleden gehad. Super pakjes hooi. Vond het de beste in de afgelopen 10 jaar. Had er helaas drie die gingen hoesten en twee die ook wat slijm produceerden. Zo apart. Had ik nog nooit gehad.
Waarom? Geen flauw idee. Ze aten het super graag. Rook heerlijk, geen stof of wat dan ook.

Nu voor mezelf over op hooi/voordroog. We hebben nu een tractor.
Dus kunnen na 20 jaar overstappen van 1200 kleine pakjes naar grote plastic pakken.
Weet nog niet hoeveel ik er nodig heb. Schat 50 stuks.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 13:37

Lijkt me vreselijk DD. Maar er moeten toch wel goede handschoenen bestaan?

Vrijdag en zaterdag geven ze hier zon op *\o/*
Kan alles mooi even drogen.

spatter

Was stage op de landbouwschool, rode kool bijwerken.
Toen ik ging werken ben ik de kassen in gegaan, lekker warm.
Kan heel goed tegen hitte, in de sauna moeten ze hun best doen om mij te laten zweten, zucht iedereen van de hitte en ik vind het gewoon lekker warm :D

DubbelFun

1200 kleine pakjes is wel een hoop sjouwwerk :)

DubbelFun

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 13:39

Vreemd genoeg kan ik niet best tegen de hitte ook, maar als het langzaam opbouwt dan gaat het beter.
35 graden + opvliegers is ook geen leuke kombi :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 13:40

Maar die opvliegers zijn toch maar tijdelijk als het goed is :+

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 13:42

Ik hoor dat al jaren over opvliegers, nou ik heb het tegenovergestelde, hier zakt mijn bloeddruk snachts nog harder als vroeger.
Verder sinds afgelopen september de eerste verschijnselen van overgang maar ik twijffel nog of het misschien gewoon de medicatie was van mij gebroken pootje.
Kreeg gisteravond al verschillende opties te horen wat er mogelijk was.

Mijn moeder heeft wel last gehad van de overgang, jaren, blijkbaar niet geerft.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 13:45

DubbelDun schreef:
Ik wil waterdichte handschoenen met verwarmde vingers :D

2 winters terug heb ik bij de Welkoop hele warme handschoenen gekocht. Zijn redelijk waterdicht en goed winddicht, maar wel super warm. Ik heb ze altijd maar even aan omdat het anders te warm wordt. Wellicht wat voor jou.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door meggiemeg op 06-01-16 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 13:54

Hallo allemaal,

sorry voor het binnenvallen op pagina 140 van deel 2, maar ik ben nog niet lang aan het meekletsen hier op bokt (wel al jaren meelezer). *edit: inmiddels al pagina 140, wat gaan jullie snel :wow:

Mijn paarden staan ook aan huis. Misschien kan ik dus maar best beginnen met een korte voorstelling *D
10 jaar geleden bij aankoop van mijn eerste paard heb ik de tuin van mijn ouders omgebouwd tot paardenweide/paddock en hebben we zelf een stal gebouwd van 0. Een hele grote stal dan nog wel.

Ondertussen heb ik een Andalusiër hengst gekocht (in 2014) en een fokmerrie (in 2015). Mijn hengst staat nog steeds bij mijn ouders, maar mijn merrie staat op een hoeve die ik recent gekocht heb (ongeveer 30 min rijden van het huis van mijn ouders vandaan).

Ik ben sinds de aankoop van de hoeve druk bezig geweest met het omheinen van de weide (2ha), maar dat is nog lang niet voltooid. Ik heb ook 7 binnenboxen gekocht (2dehands), waarvan er reeds 4 opgesteld staan (2 reeds afgewerkt, de andere 2 nog in opbouw).

Ik heb de boxen voorlopig zo opgesteld dat ze per 2 eigenlijk maar 1 grote stal vormen. Het zijn stallen van 3m (voorfront) op 4m80 (diepte) waarvan ik dus het tussenschot nog niet geplaatst heb. Daardoor zijn het voorlopig dus stallen van 6m op 4m80 8-) Lekker luxe voor mijn paarden dus.
(foto van toen ze nog in opbouw waren, maar dus duidelijk zonder tussenwand)
Afbeelding

Mijn fokmerrie staat er voorlopig helemaal alleen, aangezien de 2de stal nog in opbouw is en dat de weide ook absoluut nog niet voldoende goed omheind is om mijn hengst op zijn plaats te houden :o :D

Maar dit moet de stal van mijn hengst worden (ja zijne majesteit krijgt wel een koninklijke stal :j :o )

Afbeelding

En dit is het zicht vanuit de stalgang: (met dus eerst de dubbele box voor mijn merrie en dan de dubbele box voor mijn hengst)
Afbeelding

Vorig weekend heb ik de staldeur in de kader gehangen wat dus de staldeur voor de box van mijn hengst moet worden. En in beide boxen ligt nu ook de volledige bodem vol met 7cm dikke rubberen stalmatten. :)) :)

Afbeelding

Afbeelding

De deur van de box van mijn merrie staat altijd open. Ze kan dus naar believen binnen en buiten lopen. Die deur is echter nog de originele deur die erin zat bij aankoop (oude houten planken bijeen getimmerd) en moet dus ook nog vervangen worden door een nieuwe buitenstaldeur.

Afbeelding

Ik had er 4 aangekocht van hetzelfde model als die van mijn hengst, dus 4 van de 7 stallen krijgen een directe uitgang naar de weide. De andere 3 zullen hoogstwaarschijnlijk enkel een openklapbaar stalraam krijgen waardoor ze met hun hoofd naar buiten kunnen hangen, maar niet rechtstreeks naar buiten kunnen.

Wij proberen alles zelf te doen en kopen ook bijna alles 2de hands als we het vinden (boxen, staldeuren, stalmatten, weidepalen, ...). We maken ook zelf ons hooi met eigen machines (ja het wat-je-zelf-doet-doe-je-beter-concept houden we nogal extreem aan =:) ).

Op de (korte termijn) planning staat nu het afwerken van de stal voor mijn hengst en het hengstproof maken van de omheining zodat mijn hengst ook fulltime kan verhuizen naar de weide. Daarna moet de omheining van de weide van mijn merrie ook veulenproof gemaakt worden, want als alles goed gaat krijgt ze in april een veulentje *\o/*

En op lange termijn wil ik hééééél graag een piste :o O:)

Voila dat is de (eeeuhm niet echt korte) beschrijving van hoe mijn paarden 'aan huis' staan.

Ik zou het gezellig vinden als ik hier mag meepraten :D

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 13:56

Hier gelukkig niet glad. Heb een hekel aan vorst/sneeuw

Tinky12

Zo,toch maar even de paddock afgesloten.Ik wil geen gebroken benen riskeren,ze zijn wel erg voorzichtig maar er ligt nu echt een laag ijs.Ze hebben voor nu even pech,morgen valt de dooi in,kunnen we weer heerlijk mopperen over de bagger :+

Heel raar,ik kan op zich heel goed tegen kou...als ik maar in beweging blijf.Zelfs met mijn handen de stukken ijs uit de waterbak halen of hooi onderdompelen.Geen punt,sterker nog...mijn handen zijn nu heel erg warm :j

Gut wat ben ik blij met mijn nieuwe waterbak,paar maanden geleden gekocht via BM.Hij is dubbelwandig en er zit een deksel op met 2 gaten en er kunnen 2 ballen in.Ze hebben nu door dat de bal weggedrukt moet worden dus bal 2 gaat er ook zo in :)

Anoniem

Zo Crines, dat ziet er goed uit!! Mooie grote stallen hoor. Uiteraard mag je hier meepraten, gezellig!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 13:59

Amanda schreef:
Maar die opvliegers zijn toch maar tijdelijk als het goed is :+

Ze duren niet lang, maar ik heb er al wel 20 jaar last van :D
Overigens kun je een opvlieger hebben en toch koude handen en voeten houden :)
Ik had ondertussen al heel wat energie kunnen opwekken als ik dat mogelijk zou zijn :D

@meggiemeg: heb je daar een foto van dan kan ik eens kijken of ze die nog hebben...

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 13:59

Welkom Crines :wave: ziet er al goed uit :j Krijgt de hengst ook een in-,uitloop stal?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 14:08

Tinky12 schreef:
Gut wat ben ik blij met mijn nieuwe waterbak,paar maanden geleden gekocht via BM.Hij is dubbelwandig en er zit een deksel op met 2 gaten en er kunnen 2 ballen in.Ze hebben nu door dat de bal weggedrukt moet worden dus bal 2 gaat er ook zo in :)

Die hadden we op de vorige stal ook, met één bal welliswaar. Erg grappig om te zien in de winter een paar jaar geleden: doordat ze na het drinken wat water over de bal lekken, was die vastgevroren langs de randen. De zwarte IJslander wist wel wat ze ermee aanmoest: voorbeen omhoog en PAF, bal losgeslagen :D

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 14:14

Ja...ze zijn erg handig,al moet ik zeggen dat ik ook de badkuip nog gevuld heb maar daar zit natuurlijk een dikke laag ijs op.Tsja,dat kunnen ze niet kapotslaan omdat het te hoog is.

Beer zat mij gistermorgen ook enorm aan te kijken toen ik de baan inspecteerde.Hij stond bij de badkuip...hij bleef maar volgen met zijn oogjes die prikten in mijn rug.
Kom ik dichterbij...neusje mijn kant op... "regel het even wil je" <3 moest natuurlijk eerst een steen zien te vinden die niet vastgevroren zat :+

Maar goed...hij kon lekker drinken en vandaag verplicht uit de andere bak,gelukkig al eerder neergezet zodat ze konden oefenen :)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 14:14

Hilary zie het zo voor me, slimme pony! :D

crines ziet er prachtig uit en gaat vast nog mooier worden.
Wat ik me wel afvraag, hoe wil je merrie en hengst samen gaan houden, allebei buiten op de wei of moet jou hengst de merrie gaan dekken en kan hij er dan bij blijven lopen?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 14:15

Op de voorspelling is inmiddels de vorst weer verschenen :+ dit keer over 10 dagen dus ik ben benieuwd. Tot nu toe geven ze overdag temperaturen tot 0 graden en snachts tot -10.
Zou het dus wel fijn vinden als het bewegende water blijft bewegen zodat de paarden kunnen blijven drinken. Voor de kippen en konijnen word het weer met water slepen.

Crimes, ziet er mooi uit. Ben je niet bang dat de hengst over de deur van de stal gaat klimmen?
Ben ook benieuwd of hij gewoon in z'n eigen wei zal blijven als er een merrie naast loopt :(:)
Heb wel vaker een hengst gewoon door een omheining zien walsen om even bij de buurvrouw te gaan kijken. Dit was een houten omheining met stroom.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 14:24

Mooie stallen Crimes! Ik vroeg me hetzelfde af als palousa_boy, komt hij niet over de deur? En staat hij dan naast de merrie?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 14:25

DubbelDun schreef:
@meggiemeg: heb je daar een foto van dan kan ik eens kijken of ze die nog hebben...

staat er inmiddels bij, was bezig om die nog toe te voegen bij mijn vorige berichtje