@kirr: ah, OK. Ik vond het al zonde van een paddock
Anoniem
Geplaatst: 26-02-15 11:41
DubbelDun schreef:
@kirr: ah, OK. Ik vond het al zonde van een paddock
Ja ik begreep het ook niet goed. Mijn bak/paddock is net voor de bestrating afgegraven, gedraineerd en van nieuw zand voorzien. Daar ga ik geen zwarte grond overheen gooien, was net blij dat het er allemaal uit was
Kirrr
Geplaatst: 26-02-15 11:49
Ja sorry, achteraf besefte ik ook dat het niet heel duidelijk was.
Paarden staan er nu ook niet meer hoor, was enkel een stuk voor het stal. Dit werkte wel heel goed, 50cm uitgraven en steenpuin erin. Nooit geen slijk meer gehad voor het stal.
Zou volgende keer ook gewoon bestraten hoor. Maar dit was de goedkoopste en snelste oplossing op dat moment.
Ipsilonka
Geplaatst: 26-02-15 11:50
De vorige eigenaar van ons huis was loonwerker. Ons buitenterrein was beton en dan echt dat kneiterharde blauwe beton een cm of 30 dik. Dat hebben we er allemaal uit laten slopen om het te straten met gebruikte betonklinkers. Achter de schuur was weiland, daar is nu 20x20 ongeveer bestraat. Ik kan er precies draaien met de (koets)trailer. Waar de paarden staan was ook gras, dat is een stuk van ongeveer 15 mtr x 8/10 mtr bestraat. En een ander stuk paddock. Je kunt wel zeggen dat we veel hebben gedaan. Dak van de schuur vervangen (15x25) want was asbest en zaten gaten in van enkele vierkante meters. De wanden van de schuur zijn geheel rondom vervangen. Aan de voorkant zaten grote stalen schuifdeuren, daar zit nu een laaddeur die automatisch gaat. Aan de achterkant zaten er voor het zicht deuren in maar die konden niet open. Ook daar een automatische roldeur (4 x 4 ongeveer). In de schuur zelf hebben we een tussenwand geplaatst, met ook daar een automatisch roldeur Mijn boxen heb ik op MP gekocht. Ik heb alleen mijn zadelkamer en 1 achterwand nieuw laten maken. De pilaren van de paardenoverkapping komen van MP. Mijn poetsplaats heeft een boiler die 10 ltr warm water geeft. Oja en buiten hebben we van betonwanden een mesthoop gemaakt van 4x6x2 (en ja uiteraard ook folie aan de onderkant zodat het niet in het grondwater lekt). Tevens hebben we aan de zijkant van ons erf 90 mtr hek neergezet zodat de honden niet naar de buren kunnen. Aan de voorkant 30mtr hek bij de voortuin. Dan de poort en op het achtererf ook nog een poort, deze werken allebei met een knopje zeg maar. Dus wij komen van een heeeeeeel eind weg. Maar nu zo blij met alles
DubbelFun
Geplaatst: 26-02-15 12:02
@Ipsilonka : was het bestaande beton te glad voor de paarden ?? Wat een baan zeg om dat er uit te halen (en afvoeren).
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 26-02-15 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt
Klinkt goed Ipsilonka. En inderdaad heel veel werk. Wij hebben ook behoorlijk wat werk buitenom gedaan en er moet ook nog het één en ander gebeuren, maar voor de paarden is het nu echt top. Ben net als jij zo blij met alles wat we nu al hebben.
Hadden jullie het beton niet kunnen opruwen/fresen? Dat is ook geen leuk klusje maar bespaard waarschijnlijk wel een hoop geld Maar daar is het nu wat laat voor.
De grond dat wij straks over hebben als we de fundering etc voor de stal hebben gegraven, weet ik nog niet wat we daar mee doen, zal wel ophoog zand gaan worden voor andere plekken, aangezien er erg veel stenen in zitten.
Ik vind beiden wel belangrijk. Het oog wil ook wat...
Ipsilonka
Geplaatst: 26-02-15 12:38
Daarom schrijf ik ook dat manlief het niet mooi vond haha, het maakt mij niet uit. Maar nu in het geheel nu het af is, had het ook echt niet bij de rest gepast zeg maar. grond eroverheen en inzaaien kan niet palousaboy. Het is ons erf waar we parkeren etc.
Ik ken jullie erf natuurlijk niet maar ik zou er zelf dan van die matten op leggen, daar grond overheen en dat inzaaien. Dat blijft dan super mooi recht wat je er ook op zet. Dan wel om de paar meter een gat voor de afwatering. Gewoon beton is idd erg lelijk om in je tuin of erf te hebben.
Hier hebben we graniet onder een klein laagje grond liggen, dat is ook niet ideaal. Ooit wil ik het wel wat vlakker maken maar dat gaat wel een uitdaging worden. Er zit best veel hoogteverschil in. Over de 6 meter die tussen het huis en de schuren zit, zit bijna een halve meter verschil, tussen de achterkant van het huis en de voortuin zit ook een goede meter verschil. Als ik het hoogste punt en het laagste punt meet zit daar bijna 2 meter hoogteverschil in.
De wei zal ook een meter of 8 tot 10 meter hoogteverschil in zitten gok ik.
boumanrsp
Geplaatst: 26-02-15 12:58
Wat gaan jullie snel zeg. Ik heb helaas geen tijd om alles bij te lezen.
@_lorette_ Is het geen idee om een deel met stelcomplaten te laten leggen? wel iets minder mooi dan straten maar misschien goedkoper. Eigenlijk moet ik me ook eens verdiepen in straten e.d. Nu moet ik met mijn paard over een pad langs de wei waar we gebroken puin op gestort hebben. Dit is niet echt handig. Het wordt toch best baggerig, en is niet netjes te houden omdat het niet geveegd kan worden. We hebben hier nog een berg gebruikte klinkers liggen die er prima zouden kunnen, maar nu nog iemand vinden om het uit te voeren
Stelcom platen is ook een idee inderdaad. Niet zo mooi, maar wel praktisch. Wij hebben achter het huis, voor de stallen nu bestraat. Aan de zijkant en voorkant van het huis ligt asfalt , dit ligt er volgens mij al heeeeeel erg lang en daar zitten ook best wel een aantal kuilen in. Daar willen we in de toekomst ook nog overheen laten straten, maar eerst hebben we ons geld nodig voor andere zaken .
avaluna
Geplaatst: 26-02-15 13:24
Hier voor de boerderij een waanzinnig lelijk erf uit asfalt, maar wel heel praktisch en idd net als [***] nog zoveel te doen
Tinky12
Geplaatst: 26-02-15 13:55
Platen zijn te glad voor paarden,vind niet fijn.Hadden ze op vorige stal ook...wel snel klaar met aanbrengen maar heeft zeker niet mijn voorkeur.
Je kunt ze ook op hun kop laten leggen. De onderkant is ruwer. Maar als het ' erf' is dan is dat ook niet mooi. Ik kan begrijpen dat je het dan bestraat wilt hebben. Wij zijn een aantal jaren terug ook van grind/stoeptegels overgestapt op betonsteentjes, maar of ik daar zo blij mee ben... Het ziet er beter uit, maar er groeit overal onkruid tussen. De randen waar de auto's staan is verzakt en hebben grote kieren. Met dit natte weer is het op plaatsen waar niet veel gelopen wordt spekglad (groen) en de afwatering is verkeerd uitgepakt en alle regen loopt nu mijn paddock in.
De RoundUp gaat er 2x per jaar overheen, maar de randen liggen vlak naast de borders, dus daar kun je het niet gebruiken. En met een oprit van 20 meter is dat nog aardig wat werk
Teren was ook mijn voorstel geweest, maar dat wilden huisgenoten niet
Tinky12
Geplaatst: 26-02-15 14:42
Round-up is uit de handel...troep werkt prima tegen onkruid maar is ook funest voor de bijen.
Ik vind op zich een grasoprit wel fijn maar dan zou er wel een ecoraster onder moeten.Mooi natuurlijke uitstraling,prima afwatering en maaien is ook geen punt.Vervelende is wel dat ecoraster rete duur is