Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Nens77 schreef:Als wij onze paarden dagelijks 55 kilometer laten lopen en op hetzelfde dieet zetten als in het wild dan overleven ze dat niet.
Gedomesticeerde paarden zijn geovulueerd (survival of the fittest in gevangenschap) en hun lichaam heeft zich grotendeels aangepast aan de manier waarop wij ze houden.
Het ene paard is daarbij meer aangepast dan de ander maar je kunt ze echt niet vergelijken met hoe paarden in het wild leven....
Beweging hebben ze allemaal nodig, er is volgens mij niemand die dat ontkent, maar de mate waarin verschilt wel degelijk.
Bovendien vraag ik me af (als de prikkels om te lopen puur voor de overlevingsdrang) of de wilde paarden nog zoveel lopen zonder natuurlijke vijand en op elke cm waar ze staan genoeg te eten....
Anoeska schreef:Edit: als ik het zo teruglees lijkt het net of mijn paard die 5 uurtjes dat ze in de week aan het werk moet het niet leuk hoeft te hebben. Da's natuurlijk niet zo, maar da's wel een andere discussie. Ook als ik aan het trainen ben, probeer ik dat op een zo'n paardvriendelijke manier te doen.
Caatje87 schreef:Want als je zo kijkt heeft een paard vrij weinig nodig om te overleven. Sociaal contact, weidegang enz. heeft hij niet nodig om te overleven. Maar ze zouden wel doodongelukkig zijn zonder dat soort dingen.
sweetsox schreef:Dit was volgens mij niet de discussie.
mijn paardje kies ervoor om naar mij toe te komen. Maar als ze zonder mensen was geboren, had ze het niet overleefd. En haar mama ook niet.
paulinebes schreef:Fijn te horen Nikass!! Wat zal je opgelucht zijn!
Elise_0o schreef:Ik heb dit topic nou al een tijdje half gevolgd en ik ben erg benieuwd wat jullie van mijn situatie vinden (aangezien jullie met de meningen erg dicht bij elkaar zitten, maar dit zelf niet helemaal vinden).
Ik heb hier aan huis een 2 jarig trekpaard en een jaarling pony staan. We hebben in augustus de wei opnieuw laten inzaaien en in september hebben we een paddock aan laten leggen. Aan de paddock ligt een inloopstal met een overdekt betegeld stuk daarvoor. Ik schat dat de paddock zo'n 10x30 meter is. De wei is ongeveer een hectare.
Op dit moment lopen ze alleen op de paddock en mogen ze zo'n 2 a 3 keer per week in het weiland van de overbuurman even uitrazen (lees ze galopperen en bokken een paar rondjes en staan dan de rest van de dag te eten). Dit weiland is ongeveer 2 hectare groot. Totdat het vriest mogen ze niet meer op onze eigen wei lopen omdat de grond nog niet hard is (het word nog wel een keer gerold) en ze er 20 cm diep in wegzakken. Er staat wel genoeg gras op en we zitten trouwens in de klei (2 km van de maas af).
Ze krijgen in hun stal onbeperkt hooi en zijn beide mooi op gewicht, ik ben elke ochtend een paar uur met ze bezig, omdat ik ze dan voer, hun stal en paddock uitmest en ze borstel als ze vies zijn.
Zijn mijn paarden nu zielig omdat ze niet 24/7 in de wei staan, of is een paddock en af en toe uitrazen voldoende? En wat zouden jullie doen in mijn situatie?