Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 14:25

mijn paardje en veulen staan in de kudde.
hiervoor stond mijn veulen ook in de kudde bij de opfok drie kwartier hier vandaan om het voor elkaar te krijgen haar in de kudde te laten staan en daarvoor in een kleine groep met haar moeder ander half uur hier vandaan. Nu lekker in de buurt overdag in de kudde en in de nacht op stal.
mijn paard stond eerst in een kleine groep toen op de manege en veel te weinig buiten meer op stal dus. en was duidelijk niet happy. nu is ze veel meer tevreden. had ik eerder geweten dat het hier beter zou zijn had ik het eerder gedaan.

zelf hou ik ervan dat ze lekker naar buiten kunnen. moet eerlijk zeggen dat ik het belangrijker vind voor mijn veulen in een groep te staan. Die moet nog paard leren zijn. als mijn 5 jarige paard met een maatje stond zou ik daar minder een probleem mee hebben als ze maar overdag naar buiten kunnen.

tess_84

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 14:40

Ha, maar na een week of wat zou ik die wel graag in een groep hebben hoor, maar zo'n veulen van een paar dagen is nog zoooo klein... Beter voor de opvoeding als ze in groep kunnen, ben ik het volledig mee eens.
Mijn veulen heeft tijdens het afspenen bij een kudde van een vijftal paarden gestaan voor een aantal maanden en dat heeft haar echt goed gedaan. Die moest wel wat op haar plaats gezet worden, want die kon het nogal uithangen tegen haar moeder. Echt ertegenop steigeren en doen. In die kudde was dat snel gedaan, maar ze was niet echt onder de indruk van die andere paarden.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 15:37

Caatje87 schreef:
@Sees ja, maar omdat jij het dus niet nodig vindt betekent het ook niet dta het niet nodig is ;)

Caatje87, het IS niet zo ;-). Het gaat er niet om wat ik vind ;). Een paard heeft geen menselijke inmenging nodig om te overleven. Ik neem aan dat je dat zelf ook wel weet.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 15:39

Nee, maar zoals iemand anders ook aanhaalde heb ik ook geen paard nodig om te overleven. Maar toch heb ik voor mijn mentale geluk wel een paard nodig :) Ik geloof dat dat andersom ook zo kan zijn.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 15:40

Want als je zo kijkt heeft een paard vrij weinig nodig om te overleven. Sociaal contact, weidegang enz. heeft hij niet nodig om te overleven. Maar ze zouden wel doodongelukkig zijn zonder dat soort dingen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 16:03

Een paard heeft weinig meer nodig dan een flink stuk land, en eventueel de mogelijkheid om te schuilen. En voldoende vriendjes.

Helaas heeft mijn paard mij getroffen, en heb ik een paard gekocht, omdat ik het leuk vind om te rijden. Wat een pech voor haar! Die 5 uurtjes in de week moet ze dus aan de bak. Alle andere uurtjes in de week heb ik de verantwoordelijkheid om haar leven zo leuk mogelijk te maken. En haar alles te geven wat ze nodig heeft.

Heel af en toe bijten mijn 'eisen en wensen' met die van mijn paard. Ik wil graag een paard dat er netjes uitziet op wedstrijd. Dus ze wordt geschoren. Is voor haar welzijn niet nodig, maar ik doe het toch. Ik sla er ijzertjes onder, om op gras wedstrijden te kunnen rijden. Ze gaat 's nachts op stal, omdat ik zo nodig in de randstad moet wonen, en ik het niet veilig vind om haar zonder toezicht buiten te laten. Ze staat op het land met een vriendje, en meer vriendjes aan de andere kant van een draadje, omdat ik het risico niet wil lopen dat ze aan flinters geslagen wordt in een onrustige kudde (of in mijn merrie's geval, dat ze een ander paard aan flinters slaat).

We moeten het doen met de mogelijkheden die we hebben. En ik denk dat mijn paard het slechter had kunnen treffen.

Edit: als ik het zo teruglees lijkt het net of mijn paard die 5 uurtjes dat ze in de week aan het werk moet het niet leuk hoeft te hebben. Da's natuurlijk niet zo, maar da's wel een andere discussie. Ook als ik aan het trainen ben, probeer ik dat op een zo'n paardvriendelijke manier te doen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 16:09

Nens77 schreef:
Als wij onze paarden dagelijks 55 kilometer laten lopen en op hetzelfde dieet zetten als in het wild dan overleven ze dat niet.
Gedomesticeerde paarden zijn geovulueerd (survival of the fittest in gevangenschap) en hun lichaam heeft zich grotendeels aangepast aan de manier waarop wij ze houden.
Het ene paard is daarbij meer aangepast dan de ander maar je kunt ze echt niet vergelijken met hoe paarden in het wild leven....
Beweging hebben ze allemaal nodig, er is volgens mij niemand die dat ontkent, maar de mate waarin verschilt wel degelijk.
Bovendien vraag ik me af (als de prikkels om te lopen puur voor de overlevingsdrang) of de wilde paarden nog zoveel lopen zonder natuurlijke vijand en op elke cm waar ze staan genoeg te eten....

Ik durf te betwijfelen of ze dat niet overleven :o. Niet van de een op de andere dag nee maar als ze niet anders doen...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 16:10

Anoeska schreef:
Edit: als ik het zo teruglees lijkt het net of mijn paard die 5 uurtjes dat ze in de week aan het werk moet het niet leuk hoeft te hebben. Da's natuurlijk niet zo, maar da's wel een andere discussie. Ook als ik aan het trainen ben, probeer ik dat op een zo'n paardvriendelijke manier te doen.

Mijn paard vind het heerlijk om aan het werk te gaan. :j

Voor de goede orde. Mijn merrie. Niet mijn 2,5 jarige ruin.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 16:11

Caatje87 schreef:
Want als je zo kijkt heeft een paard vrij weinig nodig om te overleven. Sociaal contact, weidegang enz. heeft hij niet nodig om te overleven. Maar ze zouden wel doodongelukkig zijn zonder dat soort dingen.

Sociaal contact hebben ze wel degelijk nodig om te overleven als je ze op een normale manier houdt. Buitengang ook. De mens hebben ze niet nodig, ook al willen we dat nóg zo graag ;). Een paard heeft een mens nodig als het op stal staat omdat het z'n eigen voer niet kan pakken maar verder...

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 16:49

Dit was volgens mij niet de discussie.

mijn paardje kies ervoor om naar mij toe te komen. Maar als ze zonder mensen was geboren, had ze het niet overleefd. En haar mama ook niet.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 17:16

Dit topic gaat over het belang van veel uren buiten kunnen zijn in interactie met andere paarden. In dat kader wil ik jullie toch even deelgenoot maken van het feit dat mijn hoefsmid gisteren geconstateerd heeft dat van de straalkanker bij mijn paard niets meer terug te vinden is. *\o/*
Naar zijn mening is dit voor een groot deel tr danken aan het juiste stalmanegement: veel uren buiten op groot land (stimuleert de beweging) en de uren die ze op stal staat in een brandschone stal met stro als bodembedekking.
Daarnaast nnatuurlijk goede kwaliteit hooi ed.
Ook gaf hij aan op deze stal voor het eerst "innerlijke rust" bij haar te bemerken. (hij bekapt haar al ruim vijf jaar).
Ik ben een blije en trotse eigenaar! <3

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 17:30

Kan me voorstellen dat je blij ben

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 18:51

sweetsox schreef:
Dit was volgens mij niet de discussie.

mijn paardje kies ervoor om naar mij toe te komen. Maar als ze zonder mensen was geboren, had ze het niet overleefd. En haar mama ook niet.

Sweetsox, natuurlijk wel. Er worden zat paarden geboren zonder inmenging van de mens ;).

Mijn paarden vinden mijn aanwezigheid ook leuk hoor maar het is echt Penny (excusez-le-mot :o ) om te denken dat als een paard in een fijne stabiele kudde buiten staat met goede schuilomogelijkheden, genoeg ruimte en voer, dat het paard dan doodongelukkig wordt zonder zijn/haar baas ;).

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 18:52

Wat een fijn nieuws Nikass!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 19:20

Jaaaaa goed hè! En zo leuk om te zien hoe ze steeds sterker wordt en meer paard wordt. Als het nu een dag regent en ik bezorgd naar stal scheur staat ze helemaal niet aan het hek om naar binnen te mogen, zoals vroeger. Ze heeft nog wel een regendeken nodig, maar wellicht kan ze daar ooit ook wel zonder. :)

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 19:27

Nikass, gefeliciteerd! Wat zul jij opgelucht zijn!

leintjeO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 19:41

Haha leuk voor je Nikass ;)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 19:48

Sees schreef:
Een paard heeft geen menselijke inmenging nodig om te overleven. Ik neem aan dat je dat zelf ook wel weet.

Mijn paard wel. Zonder een mens was mijn paard al twintig keer doodgegaan ofzo. :+

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 20:47

Daar zit vast een verhaal achter Gini? Vertel?

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 20:53

Fijn te horen Nikass!! Wat zal je opgelucht zijn!

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 21:28

sees als ik zeg dat ze het niet overleefd zou hebben zou zij het niet overleefd hebben. Zeg dit niet in het algemeen. ik zeg dat mijn veulen klem zat omdat ze zo groot was.

Zo ken ik wel meer voorbeelden. Maar er zijn natuurlijk ook heel veel paarden dood gegaan omdat er een mens in de buurt kwam.

lig er aan van welke kant je het bekijk, ik kijk naar de kant dat een paard zo natuurlijk mogelijk gehouden moet worden net als andere dieren. Maar helaas is dit niet mogelijk altijd. vind wel dat we daar rekening mee moeten houden.
maar dat is mijn mening.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 21:47

paulinebes schreef:
Fijn te horen Nikass!! Wat zal je opgelucht zijn!

Het ging al een tijdje goed hoor, maar het is toch wel heel leuk om zo'n constatering te horen! :)
Ook bevestigd het, dat het feit dat ik me zo uitgesloofd heb voor mijn paard niet overdreven is (heb ik vaak te horen gekregen) en kan ik mijn middelvinger opsteken naar al die mensen die me twee jaar geleden al adviseerden haar in te laten slapen. :D

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 00:19

Prima toch?
Ze kunnen de hele dag door bewegen en kiezen of ze buiten of binnen staan. ruwvoer eten en mogen zelfs nu nog op de wei. De paddock is ruim genoeg voor 2 paarden en ze hebben elkaar als gezelschap.
Voor mij prima genoeg...

Elise_0o schreef:
Ik heb dit topic nou al een tijdje half gevolgd en ik ben erg benieuwd wat jullie van mijn situatie vinden (aangezien jullie met de meningen erg dicht bij elkaar zitten, maar dit zelf niet helemaal vinden :P).

Ik heb hier aan huis een 2 jarig trekpaard en een jaarling pony staan. We hebben in augustus de wei opnieuw laten inzaaien en in september hebben we een paddock aan laten leggen. Aan de paddock ligt een inloopstal met een overdekt betegeld stuk daarvoor. Ik schat dat de paddock zo'n 10x30 meter is. De wei is ongeveer een hectare.
Op dit moment lopen ze alleen op de paddock en mogen ze zo'n 2 a 3 keer per week in het weiland van de overbuurman even uitrazen (lees ze galopperen en bokken een paar rondjes en staan dan de rest van de dag te eten). Dit weiland is ongeveer 2 hectare groot. Totdat het vriest mogen ze niet meer op onze eigen wei lopen omdat de grond nog niet hard is (het word nog wel een keer gerold) en ze er 20 cm diep in wegzakken. Er staat wel genoeg gras op en we zitten trouwens in de klei (2 km van de maas af).
Ze krijgen in hun stal onbeperkt hooi en zijn beide mooi op gewicht, ik ben elke ochtend een paar uur met ze bezig, omdat ik ze dan voer, hun stal en paddock uitmest en ze borstel als ze vies zijn.

Zijn mijn paarden nu zielig omdat ze niet 24/7 in de wei staan, of is een paddock en af en toe uitrazen voldoende? En wat zouden jullie doen in mijn situatie?

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 09:24

@Sees: om te overleven hebben ze water en eten nodig. Om gelukkig te zijn en een goed leven te hebben, hebben ze ook sociaal contact, weidegang en beweging nodig. Ik denk dat omdat paarden nu eenmaal opgroeien met mensen en sommige paarden (niet allen) de interactie met de mens wel leuk vinden, ze de mens uiteindelijk ook nodig hebben voor hun geluk. Ze zijn het nu eenmaal gewend.
In de basis als ze zonder mensen zouden opgroeien, zouden ze idd de interactie met de mens niet missen. Maar dat is bij onze paarden niet het geval. Mijne is een ontzettend aandachtsdier, hij geniet daar echt van. Als ik nu niet meer naar hem om zou kijken, zou hij wel ongelukkig zijn. Hij zou daar ook aan wennen, maar ik denk echt dat hij in eerste instantie de aandacht zou missen.

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 10:10

Mijn paard gedraagt zich gelijkaardig tegen mij als tegen paardenvriendjes. Is dat normaal...neen. Maar ik denk wel dat de behoeften van een paard vandaag, niet meer hetzelfde zijn als 100 jaar geleden.
Een hond heeft in de natuur ook geen mensen nodig, maar wordt zonder zijn baasje soms zo ongelukkig dat hij niet meer eet of beweegt.
Dus ik geloof graag dat mijn paardje minder gelukkig is zonder mijn dagelijkse aandacht.
Net zoals ik ongelukkig ben zonder zijn dagelijkse aandacht.