[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 10:56

Ik heb nu een net van de paardendrogist, 3x3cm. Ik heb het nu 2 maanden, en ik merk dat mijn paard ondertussen heel snel haat net leeg eet.
Ik heb het net nu nog ophangen, maar wil een palletbox in de stal zetten.
Hebben jullie met dit ding ervaringen?
http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zel ... ousPage=lr
Is dat een stevig ding voor in de stal?
En zijn er knooploze netten van 2x2 voor er in? Wie heeft er zo iets?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 11:01

Zo'n box hebben wij ook in de stal staan, super stevig ding :j

Wij doen nu elke week / 6 dagen een rond baaltje hooi van ca. 100 kg helemaal rondom in een net met 20mm mazen en doen die in de kist, gaat allemaal prima met de hand en dan hoef je een weekje lang niet meer naar het hooi om te kijken...ideaal :)

(met 2 D-ponies)

Enige jammere is dat het best veel ruimte inneemt zo'n kist, wat dat betreft zijn rechthoekige netten aan de muur toch een stuk handiger.

DubbelFun

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 11:07

@Gimmick11 : ik weet niet hoe groot je stal is en hoelang je paard daar in staat, maar ik zou zo'n grote bak niet in een stal van 3x3 willen hebben....
En ze kunnen zwaar lijken, maar ik zie de buurpaarden hier regelmatig die dingen met hun tanden op tillen :)

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 13:28

De stal is 3x6. Ze mag vanwege een blessure maar 10 minuten er uit per dag....

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 13:56

Mien is een flink paard als ik het zo inschat, daar zou ik niet zo'n bak bij in de box willen hebben. 1 keer rollen en daarbij die bak lelijk aantikken en er is kans op serieuze schade. Ik zou dan eerder gaan voor het 2x2cm net van pmarena en daar dan anderhalve meter bestellen. En dit net dan gewoon ophangen.

Afgelopen week hoorden mijn ouders 's nachts een hoop lawaai en stond het paard snuivend richting de shetten (ong) te kijken. Maar vanuit het raam konden ze geen rare dingen zien. De volgende ochtend werd het duidelijk. Hij had de (houten) regenton geraakt die in het hoekje stond van zijn 4x6 bed. Dat is zo hard gegaan dat de ton volledig in duigen lag en het hekwerk waar die ton tegen stond ontzet is. Bij een plastic bak is de kans dan behoorlijk dat het paard er dwars doorheen gaat en je zeer scherpe randen overhoudt (wij moeten alleen een nieuwe regenton halen) en de benen van je paard een flinke beschadiging oplopen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 13:57

3x6 is wel aardig aan de maat :)
Maar ik zou ok eerder kiezen voor een niet-harde kunststof oplossing.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 19:08

Hier is het hooinet van pmarena binnen (eigenlijk al begin van de week, maar toen was ik er niet). En daarstraks heb ik van een deel een net gemaakt van 75x90 met een overflap van 20cm. Dat is voor de meeste paarden overigens een beetje weinig, maar de shetten kunnen er toch niet bij. Ze begonnen direct als een volleerd koppel van te eten. Op het filmpje hebben ze hem 5 minuten en er zitten twee plakken in (dus 4-5kg):

Als hij er nu eens in het zwart was, dan gingen de shetten en het grote paard volledig over op deze netten. Nu mag ik hem van mijn moeder, nadat ze met haar hand over haar hart gestreken had, in het stalletje hangen, want daar ziet ze hem niet. Ze vindt het groen echt vreselijk namelijk.

Dus pmarena, is het ook te bestellen in het zwart?

Edit: ondertussen is het filmpje op de achtergrond zichzelf steeds aan het herhalen. Dus ik heb heerlijk rustig grazend paardjes op de achtergrond.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 20:19

In Duitsland hebben ze wel zwarte volgens mij.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 09:46

Nope helaas, ik wilde zelf ook HEEL graag zwart...maar 20mm in PP en dan ook nog dikker dan een mm of 2 was al heel erg lastig te vinden (maanden op zoek geweest :P ) dus ben allang blij met deze.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 13:34

De ervaring leers dat het nooit lang zo "mooi"fel groen blijft :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 13:49

Smoezelig groen, maar nog steeds een opvallende kleur...ik zou echt 100000 keer liever zwart willen, nog steeds :P

Hou ook niet van dat schreeuwerige. Expres ook breed bruin lint rond de wei, daarbij vind ik groen of wit ook verschrikkelijk rommelig staan :o

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 14:17

Ik was ze minstens 1x per jaar, blijven ze mooi fel groen van :D De netten in groen zie ik liever dan die grijze kuubkisten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 14:26

Ik was ze ook een héle enkele keer, eens in het jaar zal ik niet redden, met het nadeel dat ze dan weer fel groen zijn inderdaad :P

Maarja dat gorige vind ik ook niet alles dus dan toch maar in de was als ik denk: dit kan ècht niet meer :=

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 17:06

Wij hebben een groen (huck) net in een grijze kuubkist xD. Maar die staat op grijze tegels dus dat gaat opzich nog. Had toen de keuze tussen een grijze of een blauwe kist.. Doe maar een grijze xD

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 17:45

Die blauwe is helemaal geen gezicht, of je moet een blauwe stal hebben en blauw lint 8-)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 18:15

Blauw is nog een slag erger inderdaad...grijs gaat nog wel op zand of tegels :P

Wij hebben groen....

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 21:01

Ik ben wel heel blij met de slowfeeders. Het liefste wil ik een hooikussen, maar omdat t hooi erin eerst moet weken is een net (ej in dit geval) toch handiger. Ik hang hem horizontaal aan de tralies. Mijn paard doet met 2-3 kilo ongeveer 2-3 uur. Hij eet ook niet meer alles achter elkaar op. Kwam er achter dat hij ook gewoon gaat dutten en later verder eet. Ideaal.
Wil nog wel netten waarvan de mazen niet zo idioot groot worden, dat net van ej rekt erg uit vind ik.
Heb ook nog 1 qua welkoop. Bevalt redelijk qua maasbreedte, maar is niet handig om te vullen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 11:21

Het EJ net staat daar ook wel behoorlijk om bekend... is die variant met knoopjes tussen de mazen zeker....?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 12:01

yep, het echt fijne er aan vind ik het vullen. Het was een eerste probeersel voor slowfeeden, nu ik weet dat t werkt wil ik ook graag in goeie investeren :)

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 23:05

Ik heb vandaag ook het 2x2 cm net binnen gehad van pmarena. Ik gebruik het niet als kussen maar heb het gespannen voor over een kuubkist, maar jeetje het is toch wel heel fijnmazig := De paarden keken me heel beduust aan.. Van een 4x4 cm naar een 2x2 cm is toch wel erg klein, ben benieuwd of ze er wel hooi tussendoor krijgen :o

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 23:44

_PatriciaH schreef:
Ik heb vandaag ook het 2x2 cm net binnen gehad van pmarena. Ik gebruik het niet als kussen maar heb het gespannen voor over een kuubkist, maar jeetje het is toch wel heel fijnmazig := De paarden keken me heel beduust aan.. Van een 4x4 cm naar een 2x2 cm is toch wel erg klein, ben benieuwd of ze er wel hooi tussendoor krijgen :o

Ben ook erg benieuwd !! Ik heb mijne nog niet in gebruik.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 23:55

Tot nu toe staan ze niet te eten, ze proberen het niet eens en normaal zijn ze niet bij de bakken weg te slaan... Pfff krijg daar toch schuld gevoelens van -O- hopen maar dat ze niet te lang gaan wachten en ze het door gaan krijgen :(

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 00:01

Dat doen ze expres, zolang jij kijkt eten ze niet in de hoop dat je spijt krijgt. :+

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 00:04

Dat hoop ik dan maar want zit niet op maagproblemen te wachten...

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 00:23

Nee dat zal wel loslopen. Ik dacht ook nou dit word niks, maar ze hebben de hele dag de tijd dus krijgen er vanzelf wat uit.