Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 19:51

arno8 schreef:
BZ heb jij een BUNKER op je weiland???? Zo een Uit de Tweede Wereldoorlog? Dat wil ik oowwk!!!

Toen in Noord-Holland had je een weiland met een heleboel bunkers, dat scheen een nep-vliegveld te zijn geweest om de geallieerden te misleiden. Maar nu waren die bunkers mooie klimhindernisjes geworden voor de paarden die daar rondliepen. De aarde liep er namelijk schuin tegenop, het waren een soort bergjes. En je hebt gelijk een stevige schuilstal... en het is natuurlijk heel stoer om zoiets in je wei te hebben :D

Hah! :D Nee... ik heb een plastic bunker die bedolven is met aarde (je mag hier niets meer bouwen en zo lijkt het een hoop aarde)
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-XNHYTYEC.jpg
Hij is best stijl en er staat een hek omheen, dus ze kunnen er niet op...misschien ook niet zo heel verstandig? Het ding onttrekt ook de mesthoop aan het zicht. Toch staan ze liever in de tent.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-XGA3EZWR.jpg

Kevje.. het lijkt wel een Mondriaan :+

Soraya, op de site waar je het vandaan hebt, staat dat je er ook een hooinet in kunt doen. Ik heb 2 soorten gaas (op een bak) 5cm voor fijner hooi en 10cm wanneer het hooi heel grof is. Je kunt er ook een schuine plank inzetten, zodat het hooi naar de opening wordt geduwd. Dat staat ook ergens daar op die site.

Ik hou nog maar even vol met mijn graszaadhooi. Ze eten nog gras en anders ontploft het stel...het hooi hier is van goede en voedzame kwaliteit...ook niet zo goed voor ze.

Soraya85

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 20:37

@ BZ die plastic bunker ziet er wel gaaf uit!
Ik wil het liever niet in een hooinet doen, liever gewoon iets van gaas aan de binnen kant van de bak.
Er komt idd ook een schuine plank in.
Je zegt, 10cm. maar dat lijkt mij gevaarlijk met de hoefjes? die passen daar namelijk wel doorheen...

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 20:44

Unseen, dat is duidelijk. Dan mogen ze idd wel wat muesli bij.

Delphi2 schreef:
Ik bestel de netten bij http://www.loewers-heu.net ze zijn daar net iets voordeliger en het net met de fijne mazen (3 cm) is ook van dikke gevlochten koord, ik zal het morgen eens vergelijken met die van 4,5 cm.

Dat is dezelfde toch?

Hier mesten ze in de schuilstal, en daar hangt wel een hooinet. Maar buiten waar de grotere nette hangen mesten ze niet.
Hooi eten doen ze hier eigenlijk overal wel. :j

Hier eten ze stro en hooi. Maar vinden hooi wel lekkerder.
Graszaadhooi lijkt me wel fijn om te voeren, maar heb ik niet.

Die bunker ziet er wel leuk uit!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 21:23

wie van onze PPbokkers woont er tegenover het planetron in Dwingeloo? Ik reed daar weg en stond gelijk weer op mijn rem :+ zag ineens een paddock paradise daar!! *\o/*

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 21:30

Arabesk schreef:
wie van onze PPbokkers woont er tegenover het planetron in Dwingeloo? Ik reed daar weg en stond gelijk weer op mijn rem :+ zag ineens een paddock paradise daar!! *\o/*

Waar precies? De buitenbak richting dorp is van Joto. Stuk tussen planetron en manege was 2 jaar? geleden te koop, weet niet hoe of wat.
Tegenover het planetron was een soort theehuis, maar dat huis is verkocht en hele stuk, incl. gebouwen, is op de schop gegaan. Ik ben er al een tijdje niet langs geweest, dus weet niet hoe het er nu uitziet.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 21:41

ja echt er tegenover was het je reed het pas van planetron af en dan naar links en dan gelijk aan de overkant, daarna komt pas die rijbak en aan de andere kant ligt die fjordenmanegen waar ik jaaaaaaaaaren geleden toen de guldens nog van hout waren een keer een buitenrit heb gemaakt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 21:47

Moet er maar eens een keertje langsrijden als ik het zo lees.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 23:38

is dat niet een pensioen paardenopvang? volgens mij zat er 1 in Dwingeloo omgeving die de paarden natuurlijk houdt.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 11:16

Hallo,
ik kom hier even binnenvallen. Lees wel regelmatig mee.:)
Op zoek naar paddock-hooinetten om zelf te maken kwam ik op ebay.de terecht.
Als je zoekt naar "netz quadratmeter" komen er nu bijna 50 hits voorbij (en bij de aanbieders is in de shops vast nog meer). :)
Weet zelf nog niet welke maat het meest geschikt is. Als je openingen van 3 cm wilt hebben, wat is dan de beste draaddikte?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 11:18

@Bertie: vanaf 3 mm liever nog iets dikker.
Besef je wel dat die per m2 dus niet afgewerkt zijn waarschijnlijk.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 11:25

Dank voor je snelle antwoord, DubbelDun!
Ja, ik realiseer me dat die inderdaad niet zijn afgewerkt.
Je kunt ze ook afgewerkt bestellen, dan ben je wel duurder uit. Met grotere aantallen daalt de stuksprijs.
Ik moet maar eens gaan kijken en vergelijken. :)

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 11:28

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 13:11

Soraya85 schreef:
@ BZ die plastic bunker ziet er wel gaaf uit!
Ik wil het liever niet in een hooinet doen, liever gewoon iets van gaas aan de binnen kant van de bak.
Er komt idd ook een schuine plank in.
Je zegt, 10cm. maar dat lijkt mij gevaarlijk met de hoefjes? die passen daar namelijk wel doorheen...

De "bunker" is 4x4m. Hij is inderdaad leuk :j
Ik begrijp dat het net IN de bak komt...
Ik heb 2 D pony's, die hebben voeten van groter dan 10cm en het gaas ligt OP een bak
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-SYGIDZQX.jpg
Hmpfff...niks online waar je het rooster ziet liggen ;(
Die mini heeft mini voetjes, maar die kan hier al helemaal niet bij, dus het risico dat ze er inschieten is nihil.

Mijn kieskauwers hebben vannacht al hun graszaadhooi opgegeten... maar er lag nu ook helemaal niets anders in de bakken dan dat...ik heb er even ook geen rooster opgelegd, zodat ze geen moeite hoeven te doen om iets vies te eten 8-)
Nu maar even volhouden. Wanneer de winter losbarst, mogen ze van mij wel weer gewoon hooi er bij, maar nu krijgen ze nog een halove dag weidegang (Fjord met graaskorf)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 14:38

marionblo schreef:
Bedoel je dit?

http://www.sense4horses.nl/paardenrusth ... ngeloo.htm

Ik geloof niet dat dat tov het Planetron is.

nee tov planetron was veel kleiner, er stonden een leuke vos en nog wat paarden, het was niet zo groot.

En raad eens wat die paarden deden op de track?....

Juist , SLAPEN :')

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 14:45

Ja, moet ook gebeuren he :D :z :Z

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 14:46

Soraya85 schreef:
Ik heb een vraagje en hier is vast wel iemand die deze vraag kan beantwoorden :)

Ik ben bezig met een kliko om te bouwen tot voerbak.
Nu is het de bedoeling dat mijn kleine minishetjes hier uit gaan eten (70&80cm) Ze zijn redelijk op gewicht (de ene iets te dun, ander iets te dik). Ik wil er gaas voor, anders ligt het hooi overal, en hoop het hiermee iets netter te houden.

Hoe groot raden jullie mij aan om de mazenwijdte te doen?

Ah! Welkom tot de klikovoerders :D
Je kunt beter het gat wat kleiner maken, ik heb een gat van 30x20cm. Dan wordt het door het gewicht wat in elkaar gedrukt en eten ze sowieso al langzamer!

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 15:25

Puchje schreef:
Soraya85 schreef:
Ik heb een vraagje en hier is vast wel iemand die deze vraag kan beantwoorden :)

Ik ben bezig met een kliko om te bouwen tot voerbak.
Nu is het de bedoeling dat mijn kleine minishetjes hier uit gaan eten (70&80cm) Ze zijn redelijk op gewicht (de ene iets te dun, ander iets te dik). Ik wil er gaas voor, anders ligt het hooi overal, en hoop het hiermee iets netter te houden.

Hoe groot raden jullie mij aan om de mazenwijdte te doen?

Ah! Welkom tot de klikovoerders :D
Je kunt beter het gat wat kleiner maken, ik heb een gat van 30x20cm. Dan wordt het door het gewicht wat in elkaar gedrukt en eten ze sowieso al langzamer!

Het gat zal ook ongeveer zo groot worden. Met 70&80cm bedoelde ik de hoogte van de powns.
Maar als je alleen een gat hebt (dus zonder gaas of net), trekken ze dan niet al het hooi eruit?

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 19:49

Ik lees al een tijdje mee met dit topic.
Vooral over de manier van voeren vindt ik erg interessant.
Zelf loop ik hier al een tijdje mee te prutsen.

Een hele tijd hebben ze onbeperkt te eten gehad, dit bleek na een hele winter proberen geen optie te zijn.
Ze werden te dik en versmeerden echt alles.
Toen heb ik een periode verschillende bergjes hooi verspreid waar ze de hele dag van konden eten. Dit werd ook versmeerd.

Vorige winter heb ik ze een grote bak gegeven waar ze onbeperkt uit konden eten, die bak was steeds aan het eind van de dag op, toen had ik 2 haflingers en een shet. Ze waren toen dus ook te dik.

In de zomer deed ik altijd aan strookbegrazing.

Nu ben ik begonnen met een soort voerschema. Ze krijgen 's morgens of hooi op verschillende plekken op de grond of ze gaan een paar uur op het gras. (ze krijgen dan de hele wei, vaak doorgeschoten gras)
Wanneer ze op het gras gaan wil ik dat ze met maximaal 5 uur weer een beetje eten krijgen. Hooi of weer een paar uur op het gras. Ik probeer tussendoor een keer hun voer te geven. Spelt met op het paard afgestemde kruiden of supplementen, wat ze nodig hebben. Dit lukt niet altijd soms krijgen ze het hooi en spelt gelijk na elkaar.

Ze krijgen nu dus 's ochtends vroeg, als het kan 's middags weer, dan aan het einde van de middag en 's avonds laat.

Ik zit eraan te denken om het hooi in fijnmazige hooinetten te doen op verschillende plekken in de paddock. Nu wou ik deze bestellen bij nickyskeet. Hebben jullie advies? We hebben nu 3 haflingers en 2 shetlanders. Hoeveel zal ik er ophangen? Welke grootte? Enz..
Ik zat er zelf aan te denken om ze op verschillende plekken ook een beetje ver uitelkaar op te hangen. En ik dacht gewoon aan een rikkepaal.

Ook heb ik een tijdje aan voerbakjes zitten denken, maar deze zijn een stukje prijziger en kun je moeilijker van te voren klaarzetten, terwijl je wel een paar hooinetten kan vullen en klaarleggen voor de volgende voerbeurt. Bv. 's avonds laat of 's ochtends vroeg.

Verder wou ik nog weten wat jullie denken dat de max. tussentijd is tussen het voeren?
Op 3 dagen in de week zijn de tussenpozen 10 uur. Eerder lukt niet i.v.m. werk. Ze krijgen dan wel hooi zodat ze daar de dag mee kunnen doorbrengen.

Wat denken jullie hiervan, en hebben jullie tips en advies om het voersysteem nog beter te maken?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 19:52

Wat is een rikkepaal ??

Waarom niet gewoon grote hooinetten/aanhangernetten tussen 2 palen spannen ??

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 20:00

speedy_cindy schreef:
Verder wou ik nog weten wat jullie denken dat de max. tussentijd is tussen het voeren?
Op 3 dagen in de week zijn de tussenpozen 10 uur. Eerder lukt niet i.v.m. werk. Ze krijgen dan wel hooi zodat ze daar de dag mee kunnen doorbrengen.

Wat denken jullie hiervan, en hebben jullie tips en advies om het voersysteem nog beter te maken?

Ik voer 1x per dag een kruiwagen hooi per paard. De rest van de tijd is er dan geen hooi beschikbaar, maar kunnen ze wel takjes, blaadjes en nog wat gras knabbelen. Zou ik meer of vaker geven worden ze veel te vet.

Het is ook niet de bedoeling dat ze 24/7 kunnen schransen, maar dat er IETS te eten is en dat IETS mag best heel weinig zijn ;-).

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 20:09

@DubbelDun: rikkepaal is gewoon zo een weidepaal.

Dat zou misschien wel een optie zijn maar ik heb een stuk beton waar ze niet met zijn alleen tegelijk op kunnen. Of bedoel je op meerdere plaatsen?

@Arabesk: Hier liggen idd ook veel bladeren en er liggen een paar kleine stammetjes waar ze aan lopen te knagen.
Ik weet alleen niet zo goed hoelang ze te eten hebben als ik ze hooi geef. Omdat ik er pas aan het einde van de dag weer ben.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 20:11

nou dan likken ze het gras nog maar een keer af :+, die van mijn blijven er tamelijk rond onder en ze worden heel actief in rondlopen en zoeken naar sprietjes om te eten. In het wild gaat dat niet anders :D, het gaat erom dat er wat te knabbelen is her en der, en in de winter richten ze zich in het wild ook op takken en boombasten bijv.

trollenranch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 20:13

He Arabesk, als je de volgende keer weer in Dwingeloo bent, kan je net zo goed even naar Ruinen doorrijden. Daar zijn zowiezo al 3 PP's in gebruik. Die in Dwingeloo is volgens mij van een vrouw die ook op het PP-forum zit. Ze wonen er nog niet zo lang. haar naam weet ik zo gauw niet.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 20:14

trollenranch schreef:
He Arabesk, als je de volgende keer weer in Dwingeloo bent, kan je net zo goed even naar Ruinen doorrijden. Daar zijn zowiezo al 3 PP's in gebruik. Die in Dwingeloo is volgens mij van een vrouw die ook op het PP-forum zit. Ze wonen er nog niet zo lang. haar naam weet ik zo gauw niet.

Als ik dat geweten had was ik wel even op expeditie gegaan :-)

Is er een PP forum :o?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 20:26

@speedy_cindy : die term kende ik nog niet :)
Idd op meerdere plaatsen netten hangen. Als je 2 paarden hebt, dan 3 netten. Altijd eentje meer als je paarden hebt.