Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

laddie

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:18

nou niet overdrijven,maar een lekkere muis gaat er wel in,als ie pech heeft,de muis dan

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 00:23

Moderatoropmerking:
Aangezien dit al een behoorlijk lang topic is waarin er naast de serieuze antwoorden ook best wat lolletjes en off-topic reacties komen vragen wij ons af of het niet beter naar de huiskamer verhuisd kan worden, zodat het ook echt oké is om offtopic te reageren. Kiezen jullie er echter voor het topic hier in VSW te laten dan zijn we genoodzaakt om alle offtopic berichten te verwijderen. In eerste instantie gaan we het laten staan, bij teveel offtopic zal de verhuizing een feit zijn. Voorkeuren kunnen echter ook altijd via PB aangegeven worden :)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 00:45

Wat mij betreft blijft het topic gewoon waar het nu staat - ik merk echter wel op dat ik dit 'mod-ingrijpen' nogal overdreven vind - het overgrote deel van de posten is serieus on topic. Als er een enkele keer een grapje gemaakt wordt ( en het lijkt op een verhouding van 99% tegen 1% geintjes) dan vind ik deze aanmerking overtrokken.
Trouwens, afgezien van het enkele lolletje: wat is hier iegenlijk off-topic naar jouw oordeel delerium?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 10:48

Het nadeel van langlopende topics is dat ze niet meer gelezen worden door 'nieuwelingen' en je vaak dezelfde vragen zult moeten beantwoorden. Het voordeel is dat je wel alles in één topic houdt ipv verspreid over diverse telkens terugkerende topics.
Mij maakt het niet uit, alhoewel als het in de HK belandt ik het voor gezien houd.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 12:20

Af en toe een "crea bea" besteding en vermelding van het diverse gebruik van strokorrels moet toch zeker kunnen?

Jammer dat er zo wordt gereageerd op een paar "off topic" berichtjes.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 12:59

HK zou ik (ook) jammer vinden....

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 13:52

wat dd al zegt, in de hk zal ik ook weinig meer posten.
Over 3 weekjes begin ik weer met strokorrels in de kraamstal!

laddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 14:32

ik geloof dat ik de aanleiding ben van dit verhaal,sorry daarvoor
Ik hoop dat dit topic mag blijven staan,waar het nu staat en zal me voortaan houden aan strooisel voor de paardenstal ;)

laddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 15:21

Heeft iemand de Hippogold al binnen of in gebruik en is er al iemand die de Bellinco strokorrel heeft gebruikt? :D

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 15:57

laddie schreef:
Heeft iemand de Hippogold al binnen of in gebruik en is er al iemand die de Bellinco strokorrel heeft gebruikt? :D

Daar ben ik ook benieuwd naar. Mest het met Hippo Gold makkelijk of moeilijk????

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 18:44

Ik heb vandaag mijn hippo gold binnen gekregen en heb het gelijk in de konijnen en kippenstal gegooid.
Voor de pony's zal ik het voorlopig nog niet gebruiken omdat die bijna nooit op stal staan.
Alleen bij heel slecht of heel heet weer staan ze bij de stallen.
Het doet me qua uiterlijk wel wat aan vlas denken, alleen is het veel zachter.
Het voelt echt superzacht aan.
De kleur is anders dan ik had verwacht,door de naam had ik verwacht dat het (goud) geel zou zijn maar het is wit/grijs.
Het is heel fijn van structuur dus ik denk dat het wel makkelijk uitmest.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 18:50

Colunder, stuift het ook als je het in de hokken strooit want in het filmpje op de site legt de man het ook heel voorzichtig neer, ik heb contact gehad met de leverancier en hij vertelde dat het niet stoof en geen schimmels enz. bevat dus heb ik een pallet besteld voor mijn super allergische knol maar begin nu te twijfelen als jij zegt dat het zulk fijn spul is, ik heb nog niets betaald maar goedkoop kan in dit geval duurkoop zijn.

laddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 19:22

ik heb hier een kom voor mijn neus staan met daarin links aubiose en rechts hippo gold,de structuur is hetzelfde,de aubiose is iets grover dan de hippo,De hippo is in mijn beleving echt goudgeel,ik vind het niet stoffig,heb met mijn bronchitus wel last van stro opschudden,maar bij de hippo geen problemen,het hippo gold ruikt natuurlijk wel naar stro en de aubiose is wat geur betreft neutraler,ik vind het ook niet stuiven en het voelt superzacht ;)

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 20:45

Laddie,ik zal morgen eens wat van die hippo gold buiten bekijken, in mijn stal vond ik het niet goudgeel maar misschien was dat in de stal niet goed te zien.
Toen ik een zak los schudde stoof het wel heel even een beetje(ik moest er zelfs van niezen) maar als je erdoor heen loopt niet.
Ik vond het wel lekker ruiken.
Ik vind het bijna jammer dat de pony's niet op stal staan,het lijkt me erg fijn uitmesten.
Maar om ze nou op stal te zetten om de stallen uit te kunnen mesten vind ik ook weer wat overdreven.

Ik heb trouwens geen idee wat aubiose is,is dat een soort vlas,of meer stro???

laddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 21:10

Aubiose is hennepvezel strooisel

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 08:05

bigone schreef:
Colunder, stuift het ook als je het in de hokken strooit want in het filmpje op de site legt de man het ook heel voorzichtig neer, ik heb contact gehad met de leverancier en hij vertelde dat het niet stoof en geen schimmels enz. bevat dus heb ik een pallet besteld voor mijn super allergische knol maar begin nu te twijfelen als jij zegt dat het zulk fijn spul is, ik heb nog niets betaald maar goedkoop kan in dit geval duurkoop zijn.

zie website hippo gold :
http://www.hippogold.eu/english/quali.htm

hij zegt niet dat er geen microbiologisch leven meer is, wel dat het flink gereduceerd is.
ik versta dat toch zo uit die website.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 10:45

Er komt altijd stof (kleinste deel van het produkt) vrij. Daar kan je niks aan doen. Als je een zak stro korrel/zaagsel/suiker of wat dan ook leeg kiep, dan zie je ook stof.

Nog niemand een hippo stal al gemest?????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 10:47

Fijn stof wat je niet met het blote oog ziet is veel erger. Je ziet het als de zon met een lichtstreek naar binnen schijnt.

Ga er maar van uit dat er altijd stof in zit en microscopisch klein is slechter dan grof stof.

_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:00

goedemorgen,

ik lees al een poosje mee in dit topic omdat ik zeer geïnteresseerd ben in stro-korrels. Het is de bedoeling dat ik van de zomer ga overstappen van stro naar stro korrels.

Nu vroeg ik me af of iemand van jullie ervaring heeft met stro-korrels in een opfokhok, hoe blijft het en wat gebeurd er als je het natte niet verwijderd maar alleen bijstrooid?

Ook is het de bedoeling dat er wel stro blijft in de stallen (alleen vooraan) puur voor het knabbelen als ze daar zin in hebben. Heeft dit invloed op de bodem?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:07

Wat is een opfokhok?

_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:10

uhm een groepshok/loopstal, een stal van zeg 6 x 6 met een paar jonge paarden/veulens er in ;)

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:35

_Rosa schreef:
goedemorgen,

ik lees al een poosje mee in dit topic omdat ik zeer geïnteresseerd ben in stro-korrels. Het is de bedoeling dat ik van de zomer ga overstappen van stro naar stro korrels.

Nu vroeg ik me af of iemand van jullie ervaring heeft met stro-korrels in een opfokhok, hoe blijft het en wat gebeurd er als je het natte niet verwijderd maar alleen bijstrooid?

Ook is het de bedoeling dat er wel stro blijft in de stallen (alleen vooraan) puur voor het knabbelen als ze daar zin in hebben. Heeft dit invloed op de bodem?

eerlijk gezegt denk ik dat het een bende wordt als je het natte niet verwijdert en er denderen meerde paarden overheen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 14:07

Je krijgt idd een potstal idee, maar daar ben ik ook niet zo weg van.

_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 14:11

klopt dat is ook zo, maar het is niet te doen om meerdere van die stallen elke keer te gaan uitmesten (ze zijn trouwens niet van mij maar van iemand anders die ook stro-korrels wil gaan proberen)
Nu gebruiken we stro en zaagsel/vlas. Er wordt elke dag voldoende bijgestrooid en zomers gaan ze helemaal leeg omdat ze dan 24/7 op het land lopen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 14:13

Ik denk dat met strokorrels de boel wel langer schoon blijft als met vlas, maar zou het toch wel aanraden om af en toe de natte plekken er uit te scheppen en de boel weer goed door te harken.