Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chasey

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 10:17

Mijn moeder woont hemelsbreed nog geen 15km verderop. Appte mij gisteren heel blij "vanavond hoeven de plantjes geen water meer"!
Ik "Hoezo niet"?
Scheen daar met bakken uit de lucht te zijn gekomen!! Echt als een malle.
Ik had die bui idd zien ontstaan. Wij hebben wel een paar flinke donderslagen gehad, maar qua regen maar 3 kleine druppels!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 10:21

Bij ons heeft het gisteren ook behoorlijk geregend... was echt heel plaatselijk :j
Thuis heeft het gisterenmiddag bijvoorbeeld ook geregend, hier op het werk (ook iets van 17 km hemelsbreed) niets...

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 10:33

Hallo alle nieuwe!!!

Hier ook een huis van 6 ton, al een ton er in gestoken en heb denk ik nog een halve ton nodig. 1.2 ha met 2 paarden, 1 pony, 5 schapen, 2 honden, 2 uilen, 2 katten, hamster en een paar lastige vliegen haha oh en 2 kinderen ;)
beiden een goede baan/fulltime. Hebben 3 stallen, een verharde paddock, 20 x 40 rijbaan en fruitbomen.

Winter: komen ze hier op de verharde paddock met de stallen open. Wil ze zo lang mogelijk op de wei houden, maar zitten helaas op kleigrond dus even afwachten wat dat gaat betekenen.

@Claudia: volgens mij heb je toch ook van die losse tussenstukken voor dekens? misschien even googlen. Mijn fries draagt Nika dekens en passen prima. Friezen zijn ook wat breder voor.

@spatter: ai balen zeg van je hooi en dat je het moet afsluiten

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 10:38

Hier wel iets van regen gevallen. Geen bakken, maar net weer even lekker. Er schijnt meer te komen. Moet de paarden nog even doen, maar ben net naar de oogarts geweest en die hebben een zooi druppels erin gedaan. Ik zie nu dus niet veel. Even wachten maar :=

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 10:45

Jenny geen idee van die tussenstukken.
Ik heb de dekens weer omgewisseld.
Melle heeft zn oude weer op.
Die is net iets te krap en aan de zijkant net wat te kort. Zn buik piept er onder uit. :=
Het houdt iig een deel van de dazen tegen.
Summer heeft een vliegenfrontriem om.
Die heeft per oog gewoon 20 vliegen zitten. Zo sneu.
Ze doet wel steeds haar halster af dus ik moet min 5 x per dag haar halster weer om doen.
Nu nog even op zoek naar een klein vliegendekentje voor haar. Niet veel keus in die kleine maatjes.

Edit: even gezocht op dekenverbreders maar ik vraag me dan af of de deken dan niet verder naar achteren zakt en dan alsnog strak zit aan de borst.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 11:02

Afbeelding
ik heb in begin wel eens wat gepost maar de laatste tijd niet meer. maar ben een trouwe meelezer :o
voor degene die het niet meer weten ik woon meet mijn man in friesland. vlakij drachten. met onze 27 jarige welsh cob, 8 jarige tinker en 16 jarige shet. we hebben een woonboerderij met 2000m2 grond. met een bak van 15 bij 25 en een paar kleine weitjes. en verderop nog een kleine weide van 500 m2. niet erg veel grond. maar kan ze van mei tot oktober toch gemiddeld 10 uur per dag op het gras hebben.verder staan ze in de bak met kuil en snachts op stal. verder hebben we 2 katten, 1 papegaai en veel vissen. we werken beide 40 uur per week in ploegen. we hebben geen kinderen en is ook niet de bedoeling. ja hier in friesland kun je voor 3 ton wel een mooi huis kopen met grond. hier vlakbij stond een woonboerderij te koop met 3 stallen, een grote bak en een weide voor 287000 euro. het huis leek ook erg netjes en gemoderniseerd. hier nog een foto van mijn paardjes

Afbeelding

Afbeelding

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 11:07

Ok, geen lint. Wordt niks met wind en mijn flipkip denk ik :')
Er staan nu paaltjes met koord meen ik dus ik zou het koord gewoon kunnen vernieuwen (staan al 2 jaar geen paarden meer) en er nog een onder spannen voor de pony die voor de kinderen komt. Houten hek lijkt me ooit nog wek heel mooi maar daar ligt financieel gezien nu echt de prioriteit niet. Doe ik tzt wel ooit samen met de bak, daar zit nu ook lint of koord omheen.

Hier gister wat regen maar niet echt veel. Volgens de buienradar kwam er vanalles maar dat is er onderweg al ergens uitgevallen denk ik :')

OleJon jouw Welsh doet me denken aan een oude verzorgpony van me. Wat een schatje <3

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 11:35

Maartje_M schreef:
Ok, geen lint. Wordt niks met wind en mijn flipkip denk ik :')
Er staan nu paaltjes met koord meen ik dus ik zou het koord gewoon kunnen vernieuwen (staan al 2 jaar geen paarden meer) en er nog een onder spannen voor de pony die voor de kinderen komt. Houten hek lijkt me ooit nog wek heel mooi maar daar ligt financieel gezien nu echt de prioriteit niet. Doe ik tzt wel ooit samen met de bak, daar zit nu ook lint of koord omheen.

Hier gister wat regen maar niet echt veel. Volgens de buienradar kwam er vanalles maar dat is er onderweg al ergens uitgevallen denk ik :')

OleJon jouw Welsh doet me denken aan een oude verzorgpony van me. Wat een schatje <3

dank je, ja, is hij ook :D

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 12:34

ClaudiaHS schreef:
Jenny geen idee van die tussenstukken.
Ik heb de dekens weer omgewisseld.
Melle heeft zn oude weer op.
Die is net iets te krap en aan de zijkant net wat te kort. Zn buik piept er onder uit. :=
Het houdt iig een deel van de dazen tegen.
Summer heeft een vliegenfrontriem om.
Die heeft per oog gewoon 20 vliegen zitten. Zo sneu.
Ze doet wel steeds haar halster af dus ik moet min 5 x per dag haar halster weer om doen.
Nu nog even op zoek naar een klein vliegendekentje voor haar. Niet veel keus in die kleine maatjes.

Edit: even gezocht op dekenverbreders maar ik vraag me dan af of de deken dan niet verder naar achteren zakt en dan alsnog strak zit aan de borst.

ja dat weet ik ook niet zeker, maar het gat voor moet wel ruim genoeg zijn om de borstomvang op te kunnen vangen

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 14:15

Hier is het nog steeds wachten op regen.
Door die droogte wel geïnvesteerd in een motor en een waterpomp. Kan dan uit de beek water oppompen en mijn bak sproeien. Wei misschien ook maar gelijk meedoen. Blij ermee. Zal wel nog ff wennen zijn.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 14:16

2017 is hier een jaar van palen, gaas, isolatoren en schriklint.
Bijna overal zijn ze aan vervanging toe.
En nieuwe weitjes.
Dus flink aan de slag. Eenmaal af, gaat het weer een paar jaar mee.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 15:36

Ik bekijk net de voorspelling: 15 uur lang regen vannacht. Wat doen jullie met de paardjes die dag en nacht buiten staan? Dekentje op? Die van mij hebben natuurlijk een schuilstal, maar ik vind het toch wel een beetje gortig, zoveel regen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 15:38

Hier ben ik ook wel blij met de regen, kan het gras weer lekker groeien.
Het is wel jammer dat m'n hooi nat word, ligt wel een zijl op maar die is te klein :+

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 15:39

Hier komt er pas regen om 5 uur smorgens en dan nog niet de hele dag lang en met een beetje pech bvalt het nog tegen ook.
Er zou al zo vaak een bak regen komen .
Hier kunnen ze wel zat schuilen dus echt geen deken op.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 15:40

Kan je niet snel nog een zeiltje kopen. Nat hooi is zonde. Ik doe ze overdageven buiten zolang ze het prima vinden, anders doe ik een dagje langer op stal. Vinden ze ook niet vervelend.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 15:43

Het is zondag al nat geworden ;) toen waren de winkels niet open.
Ga deze week maar ergens kijken voor een rol plastic waar ze kuil mee afdekken, dan komt dat aan de kant die er als eerst af gaat en het zware zijl komt dan achter dat langer zal liggen.
Laatst bijgewerkt door palousa_boy op 11-07-17 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Chasey

Ik heb de tuin net dus echt voor niks besproeid.
Dikke bui gehad nu net. Het regent al flink een uur lang.
En die voorspelling van 15 uur regen.... het is weer alles of niets. Alles staat hier nu al weer blank. Omdat het de grond gewoon niet in trekt.
Ik denk dat ik de paarden maar in de paddock zet vannacht, dan kunnen ze in de stal staan.

Chasey

Leuke paardjes OleJon! :)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 15:45

Chasey schreef:
En die voorspelling van 15 uur regen.... het is weer alles of niets. Alles staat hier nu al weer blank. Omdat het de grond gewoon niet in trekt.
Ik denk dat ik de paarden maar in de paddock zet vannacht, dan kunnen ze in de stal staan.

Wat dat betreft ben ik wel blij met weides op een heuvel ;) het meeste water loopt naar het diepste punt waar het dan weer vanzelf afgevoerd word.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 15:46

Ik dacht dat ik net iets plaatste, maar mijn post is weg.

Hier is gisteren en vandaag alweer best veel gevallen, dus de wei en paddock zijn best nat. Heb ze nu nog op de wei staan, maar vannacht moeten ze echt naar de paddock. Twijfel een beetje over dekens omdat de heren denken dat ze prinsesjes zijn. Fernando heeft een hekel aan regen en Zanzi laat zich doodleuk natregenen maar staat daarna te bibberen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 15:49

Die van mij gaat af en toe in de schuilstal staan, maar blijft vaak genoeg in de regen staan.
Vind ik niet handig met zn eczeemdeken, vanavond doe ik een regenliner eronder en dan even kijken of die morgenavond weer af kan.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 15:50

palousa_boy schreef:
Chasey schreef:

Wat dat betreft ben ik wel blij met weides op een heuvel ;) het meeste water loopt naar het diepste punt waar het dan weer vanzelf afgevoerd word.

Ik maak gewoon een heuvel van het weiland! :Y) :o Kan ik gelijk leuke heuveloefeningen met Nick op doen. :P

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 15:54

En van het gat wat uitgegraven wordt om de heuvel van te maken, maken we een leuke zwemvijver. <3
Spoiler:
Maarja, dat zou ik dan alleen doen als de weide écht van onszelf was. Want de gemeente van wie we het nu huren zal het daar vast niet mee eens zijn.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 15:59

Zet die van mij vanavond op de paddock met hooi denk ik.
Kan ze niet binnen zetten want de stallen liggen vol hooi.
Vliegendeken af en ze kunnen onder de bomen schuilen.
Ik heb gelukkig niet van die mietjes dus ze moeten maar een keer nat worden. Het is gelukkig niet heel koud

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 16:38

Jotoma schreef:
Die van mij gaat af en toe in de schuilstal staan, maar blijft vaak genoeg in de regen staan.
Vind ik niet handig met zn eczeemdeken, vanavond doe ik een regenliner eronder en dan even kijken of die morgenavond weer af kan.

De eczeempaarden bij Cheetah op stal staan dan met rambo vliegendekens met op de rug van die regendeken-stof. Maar die hebben altijd rambo dekens op en geen echte eczeem dekens