Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kristelhans

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 11:38

Oh ja, de kippen gingen op hun snavel net... :') En de kat ook. :') Leedvermaak. :P

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 11:40

Oke, nou dan ben ik wel weer een beetje gerustgesteld. Ik heb mijn buurvrouw wel even ge-smst over hoe het bij ons aan de weg is.
Ik hoop dat is straks wel thuis kan komen haha..

Kat op z'n snavel.... daar wil ik een foto van!

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 11:47

De scholen in de dorpen om ons heen zijn ook dicht Shirley, dus voorzichtig als je terug rijdt... blijft hier de hele dag -2 en wat neerslag dus bij jullie zal het ook wel zo zijn.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 11:49

Iedereen sterkte met de gladheid en kou, hier in het zuiden gelukkig geen enge dingen en nu weer een zonnetje.
Alleen wat blub in een gedeelte van de bak.

Ik heb wel wat ervaring met koop en verkoop van paarden.
Moet zeggen dat de verkoop bij mij altijd erg gemakkelijk verlopen is en kopen trouwens ook.

Ik had hier ook hoesters op hooi, vooral mijn Atje had daar last van en echt van iedere baal dus het lag niet aan het hooi.
De reden dat ik jaren ingepakt hooi voerde maar nu gelukkig geen oudjes meer dus weer fijn hooi aan het voeren.

Leuk die verhalen van het buitenland.
Ik bedenk me ook altijd maar dat er gebieden zijn waar het veel kouder is maar dat koud is toch heel anders als het waterkoud van hier.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 12:02

Hier is het hoofdzakelijk nat maar nog net boven de 10 graden.
Ben toch wel blij dat ik wat tijd heb geïnvesteerd in het graven van m'n greppels, dat scheelt echt heel veel (tot het punt waar ik gebleven ben met graven :+ )

Vochtigheid in het hooi, zag dat iemand dat vroeg, dat kun je uiteraard meten met een vochtmeter. Er zijn makkelijke te krijgen die ze gebruiken om de vochtigheid van brandhout te meten, maar ben bang dat daar de pootjes niet lang genoeg voor zijn. Maar je kunt hem ook een stukje in een baal steken en een plak er af halen ofzo.

Paarden kopen en verkopen ook niet veel ervaring mee nog. 3 paarden gekocht en 1 gekregen en nog niets verkocht. Maar ook ik wil wel even kijken naar de situatie.

HafNap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 12:03

Hmmmm hier in t zuiden flink regen. Hopelijk komt jou zonnetje ook nog even hier om de hoek kijken, Spatter!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 12:10

Hier regent het nu ook.

Ook al zou je een goede vochtmeter hebben voor hooi-in-plastic, ik geloof niet dat een verkoper blij wordt van al die mensen die gaten in het plastic gaan lopen prikken om het percentage vocht te meten.
Natuurlijk kun je er dan simpel weer een stukje ductape op plakken, maar een meetrapport bij elke baal (of partij) zou handiger zijn.

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 12:14

Abbyblues, ik heb wel wat ervaring met het kopen en verkopen van paarden. Mocht je nog advies willen, dan zie ik wel een PB'tje komen ;)

Hier in het zuiden heeft het nog niet eens gevroren :=
Het is wel nat hier, naast de paddock staat echt een enorme plas. Als het nu gaat vriezen kunnen we daarop gaan schaatsen :=

Een van mijn verzorgpaarden hoest ook op hooi. Met overgang op voordroog is het hoesten over gegaan. Elke keer als er weer hooi gevoerd wordt weer hoesten, met weer voordroog is het weer opgelost. Nu krijgt ze dus uiteraard alleen nog maar voordroog :)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 12:17

DubbelDun schreef:
Hier regent het nu ook.

Ook al zou je een goede vochtmeter hebben voor hooi-in-plastic, ik geloof niet dat een verkoper blij wordt van al die mensen die gaten in het plastic gaan lopen prikken om het percentage vocht te meten.
Natuurlijk kun je er dan simpel weer een stukje ductape op plakken, maar een meetrapport bij elke baal (of partij) zou handiger zijn.

Zo doen ze het zelf ook :+

Een meetrapport klinkt leuk, maar wie zegt dat het van die baal is en niet van een andere partij of gewoon bedacht?
Je kunt meten op het moment van inpakken maar als er vocht in komt dan klopt het al niet meer.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 12:19

Ik doelde ook meer op die gaten in plastic toen ik het vroeg :D Maar daar kan je niet omheen dus.

Koop en verkoop heb ik wel wat ervaring mee. Helaas een keer met gezeur, maar dat was deels mijn eigen stomme schuld. Gelukkig hebben we snel een andere weg gevonden en is baasje nergens de dupe van geworden.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 12:31

Het hangt er ook vanaf hoe ze de balen transporteren. Hebben ze een balenklem of hebben ze gewoon 2 pinnen voorop de trekker en steken ze die erin.

In principe zouden er geen gaten in het plastic mogen zitten omdat er dan idd vocht maar ook zuurstof naar binnen komt en dus gaat het hooi schimmelen.
Als een gat direct dichtgemaakt word is het niet zo'n groot probleem maar als ze open blijven is de kans groot dat je een deel of zelfs de hele baal weg kunt gooien.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 12:34

Het is hier nu -1 en droog dus niet echt problemen. Ik merkte het alleen aal het zeil over het hooi dat was hard. Verder zijn de plajes nog gewoon plasjes.

Mijn stal deur moet nu echt vervangen worden. Ik gebruikte hem eigenlijk nooit. Het is de deur naar de paddock en die staat altijd open. Maar nu zet ik toch wel af en toe er even eentje op stal voor de oefening ed. Dat stal deur klemde al een tijd. Nu strapje ik hem dan open. Maar mijn voet vind dat niet zo leuk. Heb nu al 2 weken een zere voet. Ik dacht ik zaag er even een stukje af dan klemt hij niet meer en dat klopt, maar nu kan hij nog steeds niet dicht. Dus niet verder klooien en maar een nieuwe deur maken.
Wat voor stal deuren hebben jullie? Ik heb de deur in tweeën en dan een multiplex plaat van 4 cm en daar schrootjes van 2 cm op. Ze zaten er al in toen we hier kwamen wonen. Ik zit even te twijfelen of ik er het zelfde weer inzet of iets anders. Dunnere plaat kan misschien ook als ik met balkjes werk. Het zijn nu aan de binnenkant gladde platen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 12:36

Ik heb een houten staldeur met extra bewoners (boktor) :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 12:40

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 12:43

Pallets :P
Ik heb jaren een houtknager gehad dus mijn staldeuren zijn gemaakt van pallets en zogauw het te erg werd verving ik die gewoon.
Eigenlijk is het nu helemaal niet meer nodig want de houtknager is al jaren dood maar de deuren werken nog prima dus waarom vervangen.
Deurtje naar de kippenwei en boswei zijn ook gemaakt van pallets , aan dikke bielzen.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door spatter op 06-01-16 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 12:45

Hier nog steeds droog. Wel aardig mistig aan het worden. Mijn maag begint te rommelen, ga maar eens ontbijten, had ik nog niet gedaan. Buiten alles klaar, mocht het vies weer gaan worden kunnen ze naar binnen. Ik ben blij dat wij de gladheid (nog) niet hebben als dat ik bij jullie hoor, bah is niets aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 12:50

meggiemeg schreef:
Hier nog steeds droog. Wel aardig mistig aan het worden. Mijn maag begint te rommelen, ga maar eens ontbijten, had ik nog niet gedaan. Buiten alles klaar, mocht het vies weer gaan worden kunnen ze naar binnen. Ik ben blij dat wij de gladheid (nog) niet hebben als dat ik bij jullie hoor, bah is niets aan.

Eet smakelijk! Ik zit al aan de lunch, lekker gebakken eitje. :9

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 12:55

Zo ziet mijn paddock eruit. :(
Afbeelding

Mijn bijrijdster was blijkbaar al onderweg naar de paardjes voordat ik jullie berichten hier zag over hoe het nu is. Ze heeft nu de weg naar de paddock afgesloten en de paardjes hooi gegeven in de wei. Ik heb gelukig een 2 wielige kruiwagen dus daar kon ze meer over de weg schuiven.
Vanavond zien we wel wat ze doen. Ze hebben nu iig wat te eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 13:01

Zo die moet je dus houden die bijrijdster, Shirley!! Want ik was al aan het denken hoe dat ik eventueel bij jou kon komen, om te gaan kijken, maar ik kom serieus niet veilig van het terrein af hier.
Ben ik opgelucht zeg!!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 13:05

Wat een super bijrijdster!
En wat een ijsbaan :oo :=

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 13:05

Paarden hebben spiks nodig!
Dat is dan weer het nadeel van bestrating maar goed, hopelijk is het snel weer voorbij.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 13:10

Ik heb net nog op de akker hier gereden! Het is mistig maar lekker weer om wat te doen. Draven vondt mijn teen niet zo fijn, dus veel gegalopeerd en gestapt.

het leek wel of ik in warehorse ree, momenteel lijkt het hier wel oorlog op het militairterrein, bommen worden er gegooid en veel schietgeluiden, de militairen worden toegesproken met een microfoon hoor ik. Moet zeggen woon hier al 9 jaar maar nog nooit gehoord microffon en zoveel bommen.

paard wordt wel zo vuurwerk proof !

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 13:12

Ah dat is lief claudia! Ja ben echt super blij met haar hoor. En zij is ook heel entousiast over het verzorgen en bijrijden dus ik hoop dat ze heel lang blijft!

Spannend dynamiek, past wel bij je naam haha

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 13:15

DubbelDun schreef:
Mijn staldeuren zitten in een metalen frame met binnen watervast plaat en buiten schrootjes.

Interessante ontwikkeling voor modder https://www.lighthoof.com/your-lightfoot-planning-kit/

Oh dat is een goede optie mijn man wil al jaren een tennisbaan met gravel in de paardenbak _O- zou het iets zijn voor een rijbak? ;-)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 13:24

AbbyBlues schreef:
He jongens. Even een vraagje. Wie van jullie koopt/verkoopt vaak paarden.
Ik heb even onafhankelijk advies nodig. |o

Niet heeeel vaak. Nu ook bijna niet meer.
Verleden wel regelmatig (ook mede ivm fokkerij)