Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 19:25

@DatBenIkNou kan de link niet openen :)

Citaat:
Ikke: het is niet alleen een afweging, het moet ook beschikbaar zijn. Dat is niet in elke regio het geval.
yep. Woon in Rotterdam, daar is alles vwb de paarden nu eenmaal duurder. Ik betaalde 200 Euro per maand, dat is hier in de regio echt goedkoop. Zal nu zeker naar 300/350 moeten gaan vrees ik. Als ik niet elke dag met mijn paard in de prut, met slecht hooi, een verrotte stal en/of een waardeloze bak wil staan zeg maar :7
Lastigste hier in de regio vind ik dat je steeds minder stallen hebt waarvan de eigenaar een echte paardenman/vrouw is. Met verstand van zaken. En vooral van voeren, stallen en bodem in de bak.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 19:44

DatBenIkNou schreef:
Nikass zoals je kan lezen hebben ik daar niet over kostprijzen. Alle uren werk berekenen, als je daar een uurloon aan zou hangen, dat bedoel ik? Dan zou de prijs voor aan huis paarden houden of in eigen beheer heel anders zijn. Ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel uur per maand jullie in eigen beheer kwijt zijn aan voeren, mesten, onderhoud en dergelijke?

Ik kom op stal en hoef nagenoeg alleen mijn paard te poetsen en op te zadelen en ja dáár betaal ik dik voor hier in de Randstad. Toch zou ik niet willen ruilen, heb daar simpelweg geen tijd voor of zin in.

Hier twee paarden, een C pony en een shet. Ik ben in de winter aan verzorging (voeren, binnen en buiten zetten, mesten) twee uur per dag kwijt. In de zomer iets minder want dan laat ik ze lekker buiten staan als het weer het toelaat. Ik tel er niet bij voer halen en mestkar wegbrengen om te legen. En die twee uur per dag is dus exclusief rijden. Het is pittig, zeker op werkdagen.

Anoniem

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 19:47

Wij zijn met 1 veulen, 1 jaarling, en 3,5 volwassen paarden ongeveer 3 á 4 kwijt inderdaad.
We halen ook 2x per dag alle mest weg, dat is echt nodig ook.
Ik denk dat je het met 2 Shetjes nog weleens een dag kunt laten liggen.

In de zomer zijn we eigenlijk alleen tijd kwijt aan water brengen, dat is hooguit een half uur tot uur werk per dag.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 19:59

Ik denk dat ik ook aan ongeveer twee uur per dag kom, in de winter, inclusief mest wegbrengen. Dit doen we ongeveer om de dag, de dag dat het niet hoeft dus iets minder tijd kwijt. In de zomer als ze dag en nacht op de wei staan veel minder tijd kwijt. (Wei uitmesten en water vullen).
En dat is als ik het alleen doe.

Wij hebben de paarden nog niet zo lang aan huis. Daarvoor stond ik in de randstad (regio ten zuiden van Amsterdam). En wij zijn echt weggegaan omwille van het welzijn van onze paarden. Het stallen aanbod is er bedroevend. Dure (>350,-) volpension stallen waar je paard niet buiten komt tot alleen in de paddock wanneer je hem er zelf in zet en zonder eten, of wat goedkopere (> 250,-) meer particuliere stallen waar ze meestal nog steeds veel te weinig en/of in slechte omstandigheden buiten komen of waar de eigenaar alcoholist is.

En zelfs bij de goedkopere stallen is het voor ons te duur om meerdere paarden (>3) te houden, en een veulen wil je er al helemaal niet op de wereld zetten (en we hebben toch echt een drachtige dame <3 )
Laatst bijgewerkt door Nikass op 18-01-17 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 20:34

Wij halen sowieso 1x per dag alle mest weg. Meestal 2x per dag.
Maar dit doen we met eigenaren van 4 paarden. Dus wordt allemaal verdeeld. Als ik ff snel er ben, ben ik er een 1 a 1,5 uur.
Ben ik vrij. Dan ben ik er tussen de 3 aan 5 uur :P

En dan rij ik nog niet eens. Haha.

Oef... Deken gekocht van 200 euro. Dacht klaar te zijn met de dekens. Maar ze passen toch niet. Zucht.
Deze zit nu al een paar dagen geweldig. Dan maar een duur merk... pfff.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 20:57

Zullen we het weer hebben over wat een paard/pony daadwerkelijk kost in plaats van hoeveel tijd je kwijt bent aan je paard, dan kan dit topic ontopic blijven :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 21:20

Dat ging erover dat als je je tijd om zou zetten in kosten dat je dan meer aan de prijs van een pensionstal komt. Volgens mij gewoon on topic ;)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 21:52

Ik begrijp de reden om het erover te hebben maar Het valt in het grijze gebied en en het zou zonde zijn wanneer het uiteindelijk alleen over de tijd die je kwijt bent zou gaan in plaats van over de daadwerkelijke kosten die je hebt aan een paard/pony.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 22:23

VanHuisUit schreef:
@DatBenIkNou kan de link niet openen :)

Citaat:
Ikke: het is niet alleen een afweging, het moet ook beschikbaar zijn. Dat is niet in elke regio het geval.
yep. Woon in Rotterdam, daar is alles vwb de paarden nu eenmaal duurder. Ik betaalde 200 Euro per maand, dat is hier in de regio echt goedkoop. Zal nu zeker naar 300/350 moeten gaan vrees ik. Als ik niet elke dag met mijn paard in de prut, met slecht hooi, een verrotte stal en/of een waardeloze bak wil staan zeg maar :7
Lastigste hier in de regio vind ik dat je steeds minder stallen hebt waarvan de eigenaar een echte paardenman/vrouw is. Met verstand van zaken. En vooral van voeren, stallen en bodem in de bak.

Neem een voorbeeld aan een stalgenoot?
Hij komt uit de regio Den Haag, uit een rijtjeshuis; woont nu ruim vrijstaand en is voor z'n paard ongeveer de helft aan stallingskosten kwijt. Weegt wel op tegen een uurtje reistijd........

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 09:54

Uur heen en uur terug, niet alleen voor werk maar ook voor je sociale leven wat zich in de Randstad afspeelt.
Reken daar je brandstof en tijd eens mee uit? Zoveel goedkoper ben je dan niet uit in mijn ogen...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 09:56

Dat hebben wij dus ook gedaan (en nog wat verder weg dan een uurtje) en dat is idd wel een behoorlijke prijs (figuurlijk dan vooral) die je betaalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 10:05

Kosten Januari 2017 voor 5 paarden.

Hooi: €480 euro
Drie winterdekens: €285,71
Extra paarden/ruiterspullen: €152,90

We hadden eigenlijk maar 1 extra deken nodig, maar omdat we ze uit Engeland halen en er op dat moment een behoorlijke korting was, hebben we direct 2 extra dekens meebesteld.

In totaal zijn we deze maand €918,61 kwijt geweest. :=

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 10:11

Zal off topic zijn, maar nog ff reactie op
Citaat:
Hij komt uit de regio Den Haag, uit een rijtjeshuis; woont nu ruim vrijstaand en is voor z'n paard ongeveer de helft aan stallingskosten kwijt. Weegt wel op tegen een uurtje reistijd........

Er is ook nog zoiets als gezin waar ik rekening mee hou en ik hou van Rotterdam! Heerlijke stad, we wonen fantastisch in een oud herenhuis met grote tuin, vrijwel in de binnenstad, alles naast de deur, kan alles lopend of op de fiets doen, dus nee mij zie je niet vertrekken hoor :-)

Maar dat wil niet zeggen dat het eenvoudig is allemaal qua paarden :-) en daarom betaal je daar hier meer voor (ik blijf ontopic :+ ). En dat ik nu al 3x heb moeten verhuizen van stal omdat de grond wordt onteigend, dat is gewoon zwaar K.

Kosten voor januari (heb alles afgerond opgeschreven)/ stand van zaken tot nu toe: 635 :7
stalling 200,- paard, 125,- pony
2e hands zadel (wat nog moet worden 'gerenoveerd') 150,-
DA check/tandarts rekening komt nog
wortels / krachtvoer / pavo koeken 65
Homeopatische druppels voor pony 25
Les 35
Hoefsmid 35

@KoudbloedKim gevalletje dit was het maandje wel :(:)

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 11:09

Mijn lijstje tot nu toe van januari (en ik denk dat de rest van de maand niks bij komt ... :) ). Eind november een paard gekocht, dus de maanden november en december zijn een dure maand geweest en berekenen ik nu nog niet mee, wel opgeschreven.

Januari € 473,50

€ 196,- Stalling (randstad, eigen krachtvoer. Voer is in december gehaald met cadeaubonnen dus geen geld aan kwijt geweest.)
€ 135,- Contributie gehele jaar (11,25 per maand)
€ 53,- Verzekering
€ 45,- Les
€ 37,50 Hoefsmid
€ 7,- Kleine spulletjes

Hiervoor had ik een lease paard, waarvoor ik een bedrag van € 335,- per maand betaalde en daarbij zat de stalling, dierenarts, tandarts en ingeval van nood ook de dierenarts.
Volgende maand(en) heb ik geen contributie meer en zal de les verdubbeld worden ivm wekelijks lessen.
Als ik de contributie per maand zou berekenen dan ben ik ipv € 473,50, nu € 349,75 kwijt. Als ik dan terug kijk naar lease paard gedurende 3,5 jaar ben ik nu goedkoper uit (behalve als er echt een DA bij moet komen, maar dat is altijd maar de vraag en dat zou ook de vraag zijn geweest met het lease paard.) Lease paard zou naar € 350,- per maand gaan en als ik dan zie dat ik in die € 350,- ook mijn lessen van deze maand heb zitten en de hoefsmid niet elke maand komt, vind ik dat ik het netjes doe.
Tuurlijk de aanschaf en de rekeningen die de eerste 5 weken die er waren zijn natuurlijk niet te vergelijken, maar over een paar jaar is dat er uit en heb ik wel echt een paard van mijzelf!

mailow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 12:30

Januari tot nu toe voor een 10 maanden oud veulen:
Stalling (24/7 buiten met schuilstal): 75,-
Spullen: 15,- (halstertouw en coolingsgel)
Totaal: 90,-

Hoefsmid komt ook nog deze maand. Dus die komt er nog bij.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 12:37

VanHuisUit schreef:
Zal off topic zijn, maar nog ff reactie op
Citaat:

Er is ook nog zoiets als gezin waar ik rekening mee hou en ik hou van Rotterdam! Heerlijke stad, we wonen fantastisch in een oud herenhuis met grote tuin, vrijwel in de binnenstad, alles naast de deur, kan alles lopend of op de fiets doen, dus nee mij zie je niet vertrekken hoor :-)

Maar dat wil niet zeggen dat het eenvoudig is allemaal qua paarden :-) en daarom betaal je daar hier meer voor (ik blijf ontopic :+ ). En dat ik nu al 3x heb moeten verhuizen van stal omdat de grond wordt onteigend, dat is gewoon zwaar K.

Kosten voor januari (heb alles afgerond opgeschreven)/ stand van zaken tot nu toe: 635 :7
stalling 200,- paard, 125,- pony
2e hands zadel (wat nog moet worden 'gerenoveerd') 150,-
DA check/tandarts rekening komt nog
wortels / krachtvoer / pavo koeken 65
Homeopatische druppels voor pony 25
Les 35
Hoefsmid 35

@KoudbloedKim gevalletje dit was het maandje wel :(:)

Je hebt het dan toch goed geregeld? Vindt dat je geen dure stalling betaalt voor die regio!

Nynkefleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 16:27

Januari tot nu toe:

Stalling incl: €310
Hoefsmid: €30
Kwartaal abbo priveles: €170 ( €57 pm )
Extra aankopen: €45 ( Waaronder een grote waterton voor in de stal aangezien de leidingen bevroren zijn )

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 16:28

Januari tot nu toe:

Stalling (met extra groepsles) 460,-
Privéles 75,-
Zadelmaker 100,-
Hoefsmid 70,-
Lijnzaad olie en Magnesium 75,50
Fysio onderhoudsbehandeling 80,00
Wedstrijden plus vervoer 48,-
Oornetje 10,-
Handschoenen met kadobon 20 euro ; 35,-
Zak muesli 14,-
Verzekering 66,-

Totaal 1018,50 euro

Slik...ik weet weer waarom ik het liever niet bijhoud... :o

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 17:25

Nynkefleur schreef:
Januari tot nu toe:

Stalling incl: €310
Hoefsmid: €30
Kwartaal abbo priveles: €170 ( €57 pm )
Extra aankopen: €45 ( Waaronder een grote waterton voor in de stal aangezien de leidingen bevroren zijn )

Moet je die ton zelf betalen?

Nynkefleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 17:38

Nikass schreef:
Moet je die ton zelf betalen?

Ja, is gelukkig het geld niet hoor, maar had natuurlijk liever een betere oplossing vanuit stal gezien.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 19:02

Ja zou je wel verwachten, zeker bij vol pension. Ik heb op een stal gestaan waar de eigenaar zodra het ging vriezen in alle stallen tonnen neerzette en vulde en ook in de gaten hield dat ze gevuld bleven en niet opnieuw bevroren. Dit was een die het zelf stal.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 03:44

Voor dat stal geld zou ik inderdaad ook liever zien dat de stel eigenaar emmers zou neerzetten die nog geen euro per stuk kosten :')
Jammer maar het zij zo denk ik.
Als dat het enige is :D

Shanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 07:20

Januari tot nu toe:

Stalgeld (24/7 buiten met onbeperkt ruwvoer): €350
Lessen: €120
Onderdeken: €60,79
Lijnzaadolie en zandweg: €53,90
Spierspray Silverlinde: €14,94

Totaal: €599,63
Het valt me alles mee maar volgens mij vergeet ik een hoop :')

Nynkefleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 09:58

Ja voor de rest sta ik er prima. Ik heb nu een 40 liter cement emmer staan ( of iets in die richting ) Werkt prima en ik hoef niet 100x per dag bij te vullen. Was nog goedkoper als mn 12L hang voerbak :')

Gelukkig helpen alle pensionklanten elkaar met het vullen en gevuld houden van alle water tonnen/emmers/bakken.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 10:03

Samy schreef:
Mijn lijstje tot nu toe van januari (en ik denk dat de rest van de maand niks bij komt ... :) ). Eind november een paard gekocht, dus de maanden november en december zijn een dure maand geweest en berekenen ik nu nog niet mee, wel opgeschreven.

Januari € 473,50

€ 196,- Stalling (randstad, eigen krachtvoer. Voer is in december gehaald met cadeaubonnen dus geen geld aan kwijt geweest.)
€ 135,- Contributie gehele jaar (11,25 per maand)
€ 53,- Verzekering
€ 45,- Les
€ 37,50 Hoefsmid
€ 7,- Kleine spulletjes

Hiervoor had ik een lease paard, waarvoor ik een bedrag van € 335,- per maand betaalde en daarbij zat de stalling, dierenarts, tandarts en ingeval van nood ook de dierenarts.
Volgende maand(en) heb ik geen contributie meer en zal de les verdubbeld worden ivm wekelijks lessen.
Als ik de contributie per maand zou berekenen dan ben ik ipv € 473,50, nu € 349,75 kwijt. Als ik dan terug kijk naar lease paard gedurende 3,5 jaar ben ik nu goedkoper uit (behalve als er echt een DA bij moet komen, maar dat is altijd maar de vraag en dat zou ook de vraag zijn geweest met het lease paard.) Lease paard zou naar € 350,- per maand gaan en als ik dan zie dat ik in die € 350,- ook mijn lessen van deze maand heb zitten en de hoefsmid niet elke maand komt, vind ik dat ik het netjes doe.
Tuurlijk de aanschaf en de rekeningen die de eerste 5 weken die er waren zijn natuurlijk niet te vergelijken, maar over een paar jaar is dat er uit en heb ik wel echt een paard van mijzelf!

Ik snap je keuze hoor, maar op goedkoper zou ik niet rekenen per jaar?! Wat als er een nieuw zadel moet komen, onderhoud van je zadel? Fysio, osteo, entingen, tandarts, voedingssupplementen. En dan ondanks je verzekering onverwacht dierenartskosten eigen risico/bijdrage. Nee, denk niet dat je goedkoper uit zal zijn, al gaat er natuurlijks niks boven je eigen paard ten opzichte van lease!