Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Esmeej333 schreef:tess_84 schreef:Ik ben het er ook mee eens dat een paard niet per sé in een grote kudde moet, als dat gewoon niet gaat. Maar samen met één vriendje kan in de meeste gevallen wel, volgens mij. Tenzij je natuurlijk een "gedragsgestoord" of "sociaal gestoord" paard hebt (excuses voor de term). Ik heb mijn Haf ook een tijd alleen gehouden, ze staat aan huis en een tweede erbij kopen was geen optie. Nu staat ze sinds 3,5 jaar samen met haar dochter. Vind ik zelf veel aangenamer. Liefst zou ik er nog één of twee paarden/pony's bij hebben, dan heb je toch echt een kuddetje. Maar op een stuk van pakweg 25a is dat echt niet te doen. Maar, er is verbetering op komst, we moeten nog wachten tot begin februari voor we het echt zeker weten, dan weten we of we het huis in Duitsland dat we willen kopen, ook echt naar ons gaat (voorkooprecht voor boeren in Duitsland strooit roet in het eten). Dan hebben we een huis met 1,4 ha meteen aan het huis en nog een 10 ha in de buurt... Wat ga ik blij zijn als m'n twee lieverds daar op kunnen rondlopen, samen met nog wat vriendjes...
Klinkt heerlijk dat laatste.
Het kroelen bijvoorbeeld kunnen ze toch niet doen over/door de draad, dat is wel een gemis, vind ik.
). Maar goed waar ik nu sta hebben we geen wei, dus misschien gaat dat op mijn nieuwe stal beter als hij wat te doen heeft. Toch ga ik hem eerst apart neerzetten om hem te laten wennen en ik kijk het aan. Caatje87 schreef:Nou mijn lieve Caddy schrok wel hoor toen ik hem gisteren kwam vertellen dat ik hem maar naar de slacht ga brengen omdat hij niet in de groep staat en dat zijn leven nu niet paardwaardig is.. Hij probeerde nog met me te discussieren dat hij het prima vond om over het draad te neuzen en met zijn zusje te spelen. Hij haalde ook nog als argument aan dat hij het heerlijk vond om straks op zijn nieuwe stalletje gras in de wei te eten en wel tussen de andere paarden te staan, ook al zit er draad tussen. Maar ik zei: Nee, helaas op Bokt wordt gezegd dat jouw leven niet paardwaardig is....
Zoals ik overduidelijk aangeef in mijn post, zou IK die situatie niet aanvaardbaar vinden als dat een permanente situatie zou zijn en zou IK daar dus niet voor kiezen. Wat jij doet mag je lekker zelf weten. Nikass schreef:Mee eens, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat een paard niet met één maatje kan. Dat dat met geen enkel paard zou kunnen.
Nikass schreef:Esmeej333:
Mijn paard heeft een 24/7 stal achtergrond. Zij had heel veel moeite met weersomstandigheden. Voornamelijk met regen. Dat wordt nu minder maar destijds stond ze 18 graden en regen nog met een 100 grams anders stond ze te trillen. Daarnaast stond ze met twee merries die haar tolereerden zolang er genoeg te eten was maar toen er aan strookbegrazing werd gedaan zag mijn paard nooit een vers strookje omdat de andere twee haar daar niet toelieten. Ze stond dus altijd op het kale land. Haar op een ander landje zetten lukte in eerste instantie niet omdat dat verder van stal af was en daar werd ze heel nerveus van (rondrennen en uiteindelijk over het hek springen en naar stal rennen).
Ze had na twee weken geen enkele weerstand mer. En bij een paard met straalkanker is dat heel gevaarlijk.
. [***] schreef:Er zal vast ergens ter wereld wel een paard zijn waar "jouw paard" wel mee kan, maar die moet je dan ook maar net in bezit/in de buurt hebben ... Of word je nu ook nog verplicht als je ene paard niet met je andere paard kan en met geen enkel paard op stal dat je dan nog een 3e paard moet gaat kopen, en die dan puur uitzoeken op het feit of jouw paard daar wel of niet mee kan?
(afrasteringen die moeten aangepast worden, beestje moet waarschijnlijk ook weer ander voer, andere verzorging, ... ). Om nog maar niet te spreken over het feit dat mijn pony gewoon alles wat kleiner is dan hem aanvliegt (ok, alles wat groter is dan hem ook wel, maar bon) en door (of in geval van geiten onder) de draad uit (door) jaagt
).
Die van mij staan in een gelijkaardige situatie (ook aan huis) en hebben bovendien minder plaats om rond te rennen. Ik vind het prima zo! Caatje87 schreef:Nou mijn lieve Caddy schrok wel hoor toen ik hem gisteren kwam vertellen dat ik hem maar naar de slacht ga brengen omdat hij niet in de groep staat en dat zijn leven nu niet paardwaardig is.. Hij probeerde nog met me te discussieren dat hij het prima vond om over het draad te neuzen en met zijn zusje te spelen. Hij haalde ook nog als argument aan dat hij het heerlijk vond om straks op zijn nieuwe stalletje gras in de wei te eten en wel tussen de andere paarden te staan, ook al zit er draad tussen. Maar ik zei: Nee, helaas op Bokt wordt gezegd dat jouw leven niet paardwaardig is....
Caatje87 schreef:Nou Anouska dan denk ik dat jij hetzelfde gesprekje moet voeren met je paard als ik gisteren met mijn paard. Hopelijk neemt die van jou het beter op. Ik werd net door stal gebeld dat hij nog stond te huilen.
[***] schreef:Nikass schreef:Mee eens, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat een paard niet met één maatje kan. Dat dat met geen enkel paard zou kunnen.
Er zal vast ergens ter wereld wel een paard zijn waar "jouw paard" wel mee kan, maar die moet je dan ook maar net in bezit/in de buurt hebben ... Of word je nu ook nog verplicht als je ene paard niet met je andere paard kan en met geen enkel paard op stal dat je dan nog een 3e paard moet gaat kopen, en die dan puur uitzoeken op het feit of jouw paard daar wel of niet mee kan?