Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Caatje87

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 10:00

@Tess_84: Ja er is ook wel een paard waarmee die van mij het kan vinden, maar mensen durven het niet aan om ze zonder toezicht te laten staan, omdat die van mij blijft etteren. Ik vind een paard dat helemaal alleen staat zonder soortgenoten om hem heen ook zielig, maar zolang ze wel soortgenoten hebben om hun heen en ook sociaal contact kunnen hebben over het draad, vind ik het echt niet zielig.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 10:21

Esmeej333 schreef:
tess_84 schreef:
Ik ben het er ook mee eens dat een paard niet per sé in een grote kudde moet, als dat gewoon niet gaat. Maar samen met één vriendje kan in de meeste gevallen wel, volgens mij. Tenzij je natuurlijk een "gedragsgestoord" of "sociaal gestoord" paard hebt (excuses voor de term). Ik heb mijn Haf ook een tijd alleen gehouden, ze staat aan huis en een tweede erbij kopen was geen optie. Nu staat ze sinds 3,5 jaar samen met haar dochter. Vind ik zelf veel aangenamer. Liefst zou ik er nog één of twee paarden/pony's bij hebben, dan heb je toch echt een kuddetje. Maar op een stuk van pakweg 25a is dat echt niet te doen. Maar, er is verbetering op komst, we moeten nog wachten tot begin februari voor we het echt zeker weten, dan weten we of we het huis in Duitsland dat we willen kopen, ook echt naar ons gaat (voorkooprecht voor boeren in Duitsland strooit roet in het eten). Dan hebben we een huis met 1,4 ha meteen aan het huis en nog een 10 ha in de buurt... Wat ga ik blij zijn als m'n twee lieverds daar op kunnen rondlopen, samen met nog wat vriendjes...

Klinkt heerlijk dat laatste <3.

Ja, ik ga echt heel blij zijn als het eindelijk zo ver is. Jammer genoeg is België zo duur om een huis met grond te kopen, dat we het roer radicaal omgegooid hebben en gaan emigreren. Hopelijk dit jaar dus de laatste winter op een gekortwiekte weide!

Caatje87, jammer dat stalgenoot het niet aandurft om ze zonder toezicht samen te laten. Lijkt me dat het elke keer opnieuw zal zijn dat die van jou blijft etteren, omdat ze het niet kunnen uitmaken aangezien ze telkens weer uit elkaar moeten? Maar goed, daar kan jij natuurlijk niets aan doen jammer genoeg. Mijn Haf had ook wel de twee buurshetjes waarmee ze kon neuzen door de draad, maar dat is toch echt niet hetzelfde als een paard er echt bij. De buurshetjes hebben ook een tijdje bij ons gestaan, en dat vonden ze alledrie echt geweldig :j Het kroelen bijvoorbeeld kunnen ze toch niet doen over/door de draad, dat is wel een gemis, vind ik.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 10:29

Nou het is lastig. Ik heb met meerdere paarden voor een wat langere periode gehad. In het begin gaat het altijd goed. Maar op een gegeven moment zijn die andere paarden zijn gedrag zat. Hij wil namelijk maar blijven spelen en dat gaat niet zachtjes. Met het paard waar die nu af en toe mee los staat is zijn zusje en dan zetten we ze in de springtuin waar ze alle ruimte hebben. Dan gaat het wel goed. Ze rennen en spelen en geen probleem. Maar als we ze te lang laten staan en hij verveelt zich dan wil hij haar dekken (bah zijn eigen zusje :P ). Maar goed waar ik nu sta hebben we geen wei, dus misschien gaat dat op mijn nieuwe stal beter als hij wat te doen heeft. Toch ga ik hem eerst apart neerzetten om hem te laten wennen en ik kijk het aan.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 10:49

Esmeej333:

Mijn paard heeft een 24/7 stal achtergrond. Zij had heel veel moeite met weersomstandigheden. Voornamelijk met regen. Dat wordt nu minder maar destijds stond ze 18 graden en regen nog met een 100 grams anders stond ze te trillen. Daarnaast stond ze met twee merries die haar tolereerden zolang er genoeg te eten was maar toen er aan strookbegrazing werd gedaan zag mijn paard nooit een vers strookje omdat de andere twee haar daar niet toelieten. Ze stond dus altijd op het kale land. Haar op een ander landje zetten lukte in eerste instantie niet omdat dat verder van stal af was en daar werd ze heel nerveus van (rondrennen en uiteindelijk over het hek springen en naar stal rennen).
Ze had na twee weken geen enkele weerstand mer. En bij een paard met straalkanker is dat heel gevaarlijk.

leintjeO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 11:19

Ik vindt het zielig de paarden die altijd in de stal staan, paarden hebben beweging nodig.
Een wei is daar het beste voor ze hebben frisse lucht, in plaats van in zo'n gesloten stal, alleen als je ze elke dag laat rijden buiten, daar vind ik niks erg aan. Maar paarden op pension moeten beweging hebben.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 11:38

Caatje87 schreef:
Nou mijn lieve Caddy schrok wel hoor toen ik hem gisteren kwam vertellen dat ik hem maar naar de slacht ga brengen omdat hij niet in de groep staat en dat zijn leven nu niet paardwaardig is.. Hij probeerde nog met me te discussieren dat hij het prima vond om over het draad te neuzen en met zijn zusje te spelen. Hij haalde ook nog als argument aan dat hij het heerlijk vond om straks op zijn nieuwe stalletje gras in de wei te eten en wel tussen de andere paarden te staan, ook al zit er draad tussen. Maar ik zei: Nee, helaas op Bokt wordt gezegd dat jouw leven niet paardwaardig is....

Doe 's niet zo idioot joh. :') Zoals ik overduidelijk aangeef in mijn post, zou IK die situatie niet aanvaardbaar vinden als dat een permanente situatie zou zijn en zou IK daar dus niet voor kiezen. Wat jij doet mag je lekker zelf weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 11:53

Nikass schreef:
Mee eens, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat een paard niet met één maatje kan. Dat dat met geen enkel paard zou kunnen.

Er zal vast ergens ter wereld wel een paard zijn waar "jouw paard" wel mee kan, maar die moet je dan ook maar net in bezit/in de buurt hebben ... Of word je nu ook nog verplicht als je ene paard niet met je andere paard kan en met geen enkel paard op stal dat je dan nog een 3e paard moet gaat kopen, en die dan puur uitzoeken op het feit of jouw paard daar wel of niet mee kan? :P

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 11:55

Nikass schreef:
Esmeej333:

Mijn paard heeft een 24/7 stal achtergrond. Zij had heel veel moeite met weersomstandigheden. Voornamelijk met regen. Dat wordt nu minder maar destijds stond ze 18 graden en regen nog met een 100 grams anders stond ze te trillen. Daarnaast stond ze met twee merries die haar tolereerden zolang er genoeg te eten was maar toen er aan strookbegrazing werd gedaan zag mijn paard nooit een vers strookje omdat de andere twee haar daar niet toelieten. Ze stond dus altijd op het kale land. Haar op een ander landje zetten lukte in eerste instantie niet omdat dat verder van stal af was en daar werd ze heel nerveus van (rondrennen en uiteindelijk over het hek springen en naar stal rennen).
Ze had na twee weken geen enkele weerstand mer. En bij een paard met straalkanker is dat heel gevaarlijk.

Aah oke, snap ik je keus helemaal :).

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 12:02

[***] schreef:
Er zal vast ergens ter wereld wel een paard zijn waar "jouw paard" wel mee kan, maar die moet je dan ook maar net in bezit/in de buurt hebben ... Of word je nu ook nog verplicht als je ene paard niet met je andere paard kan en met geen enkel paard op stal dat je dan nog een 3e paard moet gaat kopen, en die dan puur uitzoeken op het feit of jouw paard daar wel of niet mee kan? :P

Je kunt ook een geit of ander dier proberen. Dat is altijd nog beter dan alleen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 12:04

Uiteraard, want iedereen aanvaard natuurlijk overal gewoon geiten of andere dieren :+ (afrasteringen die moeten aangepast worden, beestje moet waarschijnlijk ook weer ander voer, andere verzorging, ... ). Om nog maar niet te spreken over het feit dat mijn pony gewoon alles wat kleiner is dan hem aanvliegt (ok, alles wat groter is dan hem ook wel, maar bon) en door (of in geval van geiten onder) de draad uit (door) jaagt :')

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 12:08

Ik heb dit topic nou al een tijdje half gevolgd en ik ben erg benieuwd wat jullie van mijn situatie vinden (aangezien jullie met de meningen erg dicht bij elkaar zitten, maar dit zelf niet helemaal vinden :P).

Ik heb hier aan huis een 2 jarig trekpaard en een jaarling pony staan. We hebben in augustus de wei opnieuw laten inzaaien en in september hebben we een paddock aan laten leggen. Aan de paddock ligt een inloopstal met een overdekt betegeld stuk daarvoor. Ik schat dat de paddock zo'n 10x30 meter is. De wei is ongeveer een hectare.
Op dit moment lopen ze alleen op de paddock en mogen ze zo'n 2 a 3 keer per week in het weiland van de overbuurman even uitrazen (lees ze galopperen en bokken een paar rondjes en staan dan de rest van de dag te eten). Dit weiland is ongeveer 2 hectare groot. Totdat het vriest mogen ze niet meer op onze eigen wei lopen omdat de grond nog niet hard is (het word nog wel een keer gerold) en ze er 20 cm diep in wegzakken. Er staat wel genoeg gras op en we zitten trouwens in de klei (2 km van de maas af).
Ze krijgen in hun stal onbeperkt hooi en zijn beide mooi op gewicht, ik ben elke ochtend een paar uur met ze bezig, omdat ik ze dan voer, hun stal en paddock uitmest en ze borstel als ze vies zijn.

Zijn mijn paarden nu zielig omdat ze niet 24/7 in de wei staan, of is een paddock en af en toe uitrazen voldoende? En wat zouden jullie doen in mijn situatie?

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 12:14

Het is dan niet Nederland of België, maar in Zweden is het blijkbaar verboden je paard alleen te houden...

[TAO] Paard (aan huis) houden in Zweden

Kunnen wij alleen maar van leren, toch? :)

Elise, ik vind het heel goed hoe jij je paarden houdt hoor :j Die van mij staan in een gelijkaardige situatie (ook aan huis) en hebben bovendien minder plaats om rond te rennen. Ik vind het prima zo!

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 12:16

Ja, maar zoals ik mijn paard heb is hij ook niet alleen...

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 12:18

Ha Caatje, het was geen kritiek naar iemand in het bijzonder hoor!

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 12:24

Nee, maar even een algemene vraag. Er staan daar een aantal paarden die allemaal hun eigen weitje hebben en die weitjes grenzen allemaal aan elkaar. Dan staat een paard niet "alleen"....vind ik.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 12:31

mijn ervaring, is met mijn twee huidige paardjes. Dat mijn merrie toen 4 jaar wel stal ondeugd kreeg en krengig werd met het alleen maar binnen staan.

ze werd onrustig, kreeg zelfs wat voernijd (kreeg ook vrij weinig bij zeer veel stallen is dat zo).en ging trappen tegen de stal. was niet meer te houden in de bak. ze kreeg weinig kracht voer.
op deze stal is ze niet meer onrustig, geen voernijd meer en vaak kan je haar gewoon rijden. Ze is niet meer krengig en ongeduldig. behalve als ze niet mag springen of crossen en andere doen dat wel. maar dat heeft niks met de stal te maken.

Met mijn veulen zou ik ze nooit maar dan ook nooit daar geplaatst hebben. staat nu zolang het licht is buiten en in de nacht binnen.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 12:58

Dan staan ze omringd door andere paarden, maar je kan het dan toch moeilijk een kudde noemen? Moesten ze nu per twee staan, was het een heel ander verhaal, maar alleen is toch maar alleen. Mijn Haf stond dan ook niet echt alleen als ik alleen haar had, want ze had de buurshetjes om mee te neuzen. En toch merk ik een grote verandering sinds ze met haar dochter staat. Ze is minder humeurig.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 12:59

Caatje87 schreef:
Nou mijn lieve Caddy schrok wel hoor toen ik hem gisteren kwam vertellen dat ik hem maar naar de slacht ga brengen omdat hij niet in de groep staat en dat zijn leven nu niet paardwaardig is.. Hij probeerde nog met me te discussieren dat hij het prima vond om over het draad te neuzen en met zijn zusje te spelen. Hij haalde ook nog als argument aan dat hij het heerlijk vond om straks op zijn nieuwe stalletje gras in de wei te eten en wel tussen de andere paarden te staan, ook al zit er draad tussen. Maar ik zei: Nee, helaas op Bokt wordt gezegd dat jouw leven niet paardwaardig is....

Caatje87 schreef:
Nou Anouska dan denk ik dat jij hetzelfde gesprekje moet voeren met je paard als ik gisteren met mijn paard. Hopelijk neemt die van jou het beter op. Ik werd net door stal gebeld dat hij nog stond te huilen.

Dat zie je verkeerd. Hij staat te huilen van blijdschap omdat hij zo echt geen paardwaardig leven heeft en dus dolblij is dat hij naar de slager gaat. <<)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 13:01

Lees een paar blz terug dat 2 paarden bij elkaar ook al niet goed is??...(als een moet in een kudde)

Nou, dan heeft mijn twenter die hele dagen buiten is met zijn vriendje het inderdaad slecht :roll:

Ze zijn beide net gecastreerd en mogen pas van het voor jaar bij de rest van de groep.
Als ik ze bekijk hebben ze het super naar hun zin buiten zo met z'n tweeën.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 13:04

NatasjavE schreef:
Ze zijn beide net gecastreerd en mogen pas van het voor jaar bij de rest van de groep.
Als ik ze bekijk hebben ze het super naar hun zin buiten zo met z'n tweeën.

zie je ook verkeerd. Snel naar de slager met die 2 :(:) O:)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 13:08

[***] schreef:
Nikass schreef:
Mee eens, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat een paard niet met één maatje kan. Dat dat met geen enkel paard zou kunnen.

Klopt, maar we verwachten ook dat je je paard 100 km verderop zet voor meer buiten kunnen zijn, dus waarom niet voor een maatje dan?
> ik zeg niet dat ik dit zelf persoonlijk zó zou oplossen hoor :D

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 13:12

Goh dames, ik denk dat jullie best zelf wel weten dat een paard dat samen met één maatje staat het al veel en veel beter heeft dan paarden die alleen in een stal staan, of alleen in een paddock.
En dat het zo erg situatiegebonden is wat voor jouw paard op dat bepaalde moment het beste is. Ik zou bijvoorbeeld mijn merrie met een pasgeboren veulen ook niet in een grote groep buiten willen gooien hoor.
Zolang iedereen maar kritisch blijft nadenken en probeert het beste te doen voor het paard, is het toch goed? Dat dat niet voor iedereen goed is, maakt toch niet uit? Jammer genoeg heeft niet iedereen de mogelijkheid om hectaren grond te hebben met daar een kudde paarden op.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 13:12

@superwoman: sarcastisch hoop ik?

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 13:13

Caatje87 schreef:
@superwoman: sarcastisch hoop ik?

Aan het engeltje achter haar zin te zien, zou ik denken van wel? :)

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 13:24

Ja maar bij haar reactie op mijn bericht kon ik de smiley nog niet helemaal plaatsen :)
Weet ik probeer ook maar te doen wat goed is. Mijn vorige paard stond altijd in de kudde en daar heb ik nooit moeilijk over gedaan. Maar na het zien van die vechtpartij en hoe dat eindigde en het gedrag van mijn hudige paard, ben ik echt bang geworden daarvoor.
Het liefste zou ik ook hebben dat hij in de groep kan, maar ik durf het risico niet te nemen.
Dus zo los ik het zo goed mogelijk op.