Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 15:27

Bij ons heb je de plantenhal een goedkope zaak met van alles, daar hebben ze die korrels.

Silly1972

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 16:44

Ah ja die ken ik wel, maar is helaas aan de andere kant van het land haha.
Ik woon in Friesland.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 17:07

Je kunt deze online kopen https://www.vitalstyle.nl/catalog/search?q=weidekalk.
Maar het is veel goedkoper, zeker als het gaat om grotere hoeveelheden, om je fouragehandelaar te bellen, die hebben het vaak op voorraad voor hun boeren. Als je het in een big bag laat komen scheelt het minstens de helft.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 22:51

Hier hebben ze een diervoeder/landbouwwinkel waar ze korrelkalk verkopen. Is er zoiets niet in de buurt?

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 10:52

Ga je de kalk zelf strooien? Hier zijn we voor de kalk gegaan die de loonwerker heeft aanbevolen op basis van ons land (of voorradig had).

Qua hoeveelheid eikels: het was dit jaar een mastjaar, dus extra veel eikels. Volgend jaar valt het hopelijk weer mee.

Goed om te horen dat het de meesten goed bevalt op de (nieuwe) eigen plek.

Stuk van 4 HA is ook erg mooi! Klinkt wel alsof er nog erg veel onderhoud nodig is.
Jacobskruiskruid is ook echt ellende om van af te komen. Hier heb ik dat sinds vorig jaar een beetje onder controle lijkt het.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 11:26

Ik ga dit jaar beginnen met Bokashi maken van de mest en dit verdelen over de weilanden. Iets anders mag ik op de grond niet aanbrengen en het gras is erg arm aan het worden. Dus even een aantal pallet bakken halen binnenkort en gaan met die banaan.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 11:28

Heel wat anders: ik mest normaal dagelijks uit. Maar alles ligt hier al een dag of 5 onder een dikke laag sneeuw. Ik zie echt op tegen het moment dat alles ontdooit (en prut) is en ik voor tig dagen poep kan gaan scheppen door de blubber....

Maluskeq

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 12:13

StonedRomy schreef:
Ik ga dit jaar beginnen met Bokashi maken van de mest en dit verdelen over de weilanden. Iets anders mag ik op de grond niet aanbrengen en het gras is erg arm aan het worden. Dus even een aantal pallet bakken halen binnenkort en gaan met die banaan.

Wat een goed idee! Ik mag ook geen mest aanvoeren van buitenaf, dus dit zou echt een goede optie zijn! Die gaat in de ideeënbus :D

Maluskeq

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 12:16

Temeraire schreef:
Stuk van 4 HA is ook erg mooi! Klinkt wel alsof er nog erg veel onderhoud nodig is.
Jacobskruiskruid is ook echt ellende om van af te komen. Hier heb ik dat sinds vorig jaar een beetje onder controle lijkt het.

Ja, en ik mag dus geen mest aanvoeren, wat het nog wat lastiger maakt om ervan af te komen. Wordt flink wat werk om het allemaal uit te steken op zo'n stuk.

Sterrebell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 14:46

Daihyo schreef:
Heel wat anders: ik mest normaal dagelijks uit. Maar alles ligt hier al een dag of 5 onder een dikke laag sneeuw. Ik zie echt op tegen het moment dat alles ontdooit (en prut) is en ik voor tig dagen poep kan gaan scheppen door de blubber....

Hier hetzelfde. Vorige week donderdag voor het laatst gemest. We zullen zien wat er onder vandaan komt :D

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 18:30

Daihyo schreef:
Hier hebben ze een diervoeder/landbouwwinkel waar ze korrelkalk verkopen. Is er zoiets niet in de buurt?

Welkoop? Haha ik heb verder nog niet echt wat gevonden.
Mijn fourage handelaar is een biertje die stro heeft en een boertje die hooi heeft en voer koop ik via paardenvoer.nl

Maar kan het wel eens aan mijn hooiboer vragen, die doet ook wat loonwerk nl. Goed idee :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 08:02

Nou, het regent. En alles wordt prut :=
Maar morgen gaat het vriezen, dus hopelijk wordt het niet 1 grote schaatsbaan... Wel een beetje spannend weer de laatste weken :D

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 08:29

Hier ook, nu denk ik: FML, waarom heb ik paarden.

De koppeling van mijn auto heeft maandag ook besloten dat die geen zin heeft in 2026 en is het afgetrapt (pun intended ... ), dus ik zit deze week zonder auto, gelukkig staan de paarden op 10-15 minuutjes wandelen van de deur. Dus ik combineer het met de hond wandelen, maar zeker zoals vandaag is de auto kunnen nemen wel fijn ...

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 13:19

Daihyo schreef:

Jij en velen met jou, helaas. :') -O-

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 13:24

Duhelo schreef:
Hier ook, nu denk ik: FML, waarom heb ik paarden.

De koppeling van mijn auto heeft maandag ook besloten dat die geen zin heeft in 2026 en is het afgetrapt (pun intended ... ), dus ik zit deze week zonder auto, gelukkig staan de paarden op 10-15 minuutjes wandelen van de deur. Dus ik combineer het met de hond wandelen, maar zeker zoals vandaag is de auto kunnen nemen wel fijn ...

pfff, zondvloed is het , de grachten lopen over, het water stroomt gewoon over en in de paddocks. De stallen zijn wel min of meer droog, maar daar stopt het ook wel...

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 14:23

Ik heb nog heel leuk contact met de oude eigenaresse van Karma, ze vroeg bij verkoop of ik haar een berichtje wilde sturen hoe het met haar gaat. Inmiddels hebben we gewoon leuk contact en deelt ze ook haar eigen zoektocht naar een nieuw paard :D Ik vind het zelf ook fijn om af en toe iets van m’n vorige te horen, ik had echt wel moeite met de verkoop dus dan is bevestiging dat het goed gaat heel fijn!

De vorige eigenaresse van Karma was precies zo, verkocht door geen match onder het zadel en had ook echt moeite met de verkoop dus ik begrijp haar heel goed!

Maar echt in een contract zetten, nee dat zou ik liever niet hebben

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 14:34

Hutcherson schreef:
Daihyo schreef:

Jij en velen met jou, helaas. :') -O-

Ja ik dacht: gedeelde smart is halve smart }> :')
Wat een prut...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 18:34

Ik schep veel zand mee uit de bak omdat het allemaal nat is dat wordt dan ook weer zwaar, ik doe veel mest in de groencontainers en de rest gaan op de mesthoop dat wordt bokhasi. Alleen door de gladheid zijn de groen containers niet opgehaald dat had ik niet verwacht want de straten zijn hier niet glad.

Sterrebell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 20:28

Wist je dat mest niet in de groencontainer mag? Had dat toevallig laatst opgezocht

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 21:01

Nee dat wist ik niet dat het niet mag.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 23:00

En de hele godganse dag geregend dus alsnog geen mest geschept. Moest met spoed een tuinset ophalen met de trailer om de sneeuw voor te zijn.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 23:03

Hier lag alles nog onder een laag sneeuw/prut. En morgen is alles weer vastgevroren -O-

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 19:41

Ik verwacht maandag wel 8 a 10 kruiwagens mest maar met 3 man is dat zo weg. Water gelukkig weinig problemen mee. Voor dat het ging vriezen allemaal jerrycans gevuld en die staan binnen. Deze kon ik gister ook nog weer bijvullen.
De paarden (en katten )vermaken zich prima buiten.
En meestal wel een hooi voorraad van 6 maanden _/-\o_

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 20:37

Hier vandaag opnieuw alles wit. Toch maar geprobeerd wat te mesten want my god. 5 kruiwagens gedaan voordat mn accu leeg was (zowel die van mij als van de kruiwagen)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 21:23

Ik heb er 1 uitgekregen. De rest lag nog onder een dikke laag sneeuw -O-