Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 09:53

Goedemorgen!

Hier gelukkig geen kou, 5 graden en niet veel wind. Het mogen dan wel grauwe dagen zijn maar ik prijs me gelukkig vergeleken met het noorden. Sterkte allemaal!

[***] fijn dat het beter lijkt te gaan, sprintjes trekken is vast een goed teken :D

Yontheke vervelend dat hij hoest, en wel raar ook inderdaad als hij er nooit eerder last van heeft gehad.

Abbyblues ik kan je denk niet helpen, bij mij is er al jarenlang niets bijgekomen en verkopen doe ik niet aan. Succes in ieder geval.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 09:57

De mijne hoest ook op hooi. Maar doet dit al langer. En hoest alleen zodra hij in beweging komt, vaak 1 of 2 kuchjes als ik aandraaf en dan is het over. Oorzaak weet ik overigens en 1 of 2 kuchjes zijn acceptabel bij de mijne. Ik merk wel dat het minder wordt als ik vaker rijd.

meggiemeg: zo herkenbaar :')

AbbyBlues

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 10:05

Gaat zich echt om het aankopen van een paard met de onderhandelingen die daar bij horen. Niet over gezondheid of de staat van het paard. Dat is gelukkig (voor zover wij kunnen beoordelen) allemaal goed.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 10:06

Hier weinig ervaring met kopen en geen met verkopen, dus ik kan je niet helpen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 10:09

MarijeR schreef:
Voordeel is dat ik weer eens m'n Iowa snow boots aan kan. Heb een aantal jaar geleden in jan/feb in Iowa, USA gezeten waar met -40 de paarden ook gedaan moesten worden :D
Daar moest je voor het binnen halen soms eerst een pad maken met trekker en sneeuwschuiver. Sindsdien is een beetje vorst in NL lachwekkend :D

Ik had dat vijf jaar geleden andersom. Ik liep stage in Texas, een uurtje ten westen van Houston. Het was destijds (december / januari) de koudste winter in Houston in zoveel jaar (ik meen 50 jaar): drie nachten -2, overdag een paar graden boven het vriespunt. Wat een drukte over dekens en bevriezende waterslangen enzo := Ze liepen er daar bij alsof ze op de noordpool woonden, kwamen zowat het huis niet meer uit. Ik werd wel wat vreemd aangekeken toen ik zei dat ik het super lekker weer vond voor een buitenritje op de prairie (de zon scheen, kom op).

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 10:10

Alleen maar slechte ervaringen met het verkopen van paarden :+
Wil altijd proberen advies te geven hoor, maar kan niks beloven.

Hier gelukkig niet koud. Beetje regen, maar nog niks dramatisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 10:11

Het is hier nu ook drama! Het regent keihard en vriest gelijk op aan de grond. Heb hier een paadje van zand en laatste stuk hooi en stro uit stal gemaakt , Had niet genoeg zand en ze nu maar even op stukje gras gezet zodat ik kan uitmesten. Maar het is levensgevaarlijk!

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 10:13

Hahaha, ik neem mijn woorden van 1 pagina terug... ik zei dat ze altijd naar buiten gaan maar nu blijven ze even binnen want alles is ijs en ik heb 1 paard nog op ijzers zonder sneeuwbeslag (niet dat dat helpt met ijs). Zelfs de paddock is glad, het zand is helemaal spiegel gevroren! Zo gek, nog nooit gehad! En de wei aan de overkant zou kunnen maar dan moeten we een weggetje over en ook al is dat maar 4 passen.... het is zo glad dat je er op kan schaatsen! Ik ga mijn stagebezoek ook afbellen want ik kom de straat niet eens uit.. wat, na de oprit sta ik vast of in de sloot... :')

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 10:21

Yontheke schreef:
Nat hooi blieft meneer niet

Mijn merrie bliefte in het begin ook geen nat hooi. Na drie dagen hongerlijden koos ze toch maar eieren voor haar geld. Mijn ruin kwam nadat ik hem gekocht had vrij snel bij mijn merrie te staan; hij deed niet moeilijk over nat hooi. Hooi is hooi, zal hij gedacht hebben :')

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 10:22

Die pinto uit je onderschrift is wel een erg leuk dier Kirr! Maar geen plek, geld en tijd voor een 2e paard :+

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 10:24

AbbyBlues schreef:
He jongens. Even een vraagje. Wie van jullie koopt/verkoopt vaak paarden.
Ik heb even onafhankelijk advies nodig. |o

Hier wel ervaring..Misschien kan ik jr helpen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 10:38

@yontheke: misschien is een hooistomer een idee?? De paarden die ik ken die het krijgen zijn er allemaal gek op.

@Bwor: misschien kleurverschil tussen de v erschillende korrels en het opnemend vermogen is misschien anders.
Ik heb zelf diverse merken korrels gehad en de ene viel wat makkelijker uit elkaar dan de andere soort.

@AbbyBlues : ik heb in mijn hele leven 3 paarden verkocht :D ik weet niet of ik dan de kennis heb die je kan gebruiken, maar een PB zie ik wel tegemoet als ik kwalificeer :D

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 10:39

Geen ervaring ook hier, ik verkoop niks en de laatste heb ik gekregen, niet gekocht.

En tot nu toe (afkloppen) geen gladheid hier, we zitten nét onder de grens. Maar manlief heeft mijn auto mee naar zijn werk in Enschede, we hebben afgesproken dat hij mijn bakkie niet in de prak rijdt :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 10:42

En anders een nieuw bakkie toch... :D

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 10:43

Ik heb tot nu toe alleen paarden verkocht. Ik ben wel een onderhandelaar niet zo zeer bij paarden, maar eigenlijk bij alles wat ik koop. En meestal leverde me dat de gewenste prijs op. Of nog beter. ;-)

Hier is het nu wat kouder. Vanmorgen -1 we zitten nu ook in code oranje geloof ik. Maar ben net met de fiets de kinderen naar school wezen brengen en dat was geen enkel probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 11:07

<3 voor mijn boer/verhuurder en zijn vrouw! Ze vonden mijn zandpad alleen maar slim en hij zei nog gooi je mest er maar bij, ruimen we wel weer op als het gaat dooien. En zijn vrouw loopt vanmiddag met Mien terug naar stal, zodat ik mij kan concentreren op Lona, want die liep op de heenweg achter mij aan ipv op het paadje, dus die ging zowat gelijk al op der plaat.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 11:11

Hoesten van hooi gelukkig geen ervaring mee. Wel vervelend en dat helemaal van de eerste snede van dit jaar.

krijg appje van de nos ga de weg niet op weer wordt gevaarlijker vandaag!

hier nog geen gladheid.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 11:12

kristelhans schreef:
Hahaha, ik neem mijn woorden van 1 pagina terug... ik zei dat ze altijd naar buiten gaan maar nu blijven ze even binnen want alles is ijs en ik heb 1 paard nog op ijzers zonder sneeuwbeslag (niet dat dat helpt met ijs). Zelfs de paddock is glad, het zand is helemaal spiegel gevroren! Zo gek, nog nooit gehad! En de wei aan de overkant zou kunnen maar dan moeten we een weggetje over en ook al is dat maar 4 passen.... het is zo glad dat je er op kan schaatsen! Ik ga mijn stagebezoek ook afbellen want ik kom de straat niet eens uit.. wat, na de oprit sta ik vast of in de sloot... :')

Oh no. Toen wij vanmorgen naar het werk gingen (5.45 en 7.00) Was er niks aan de hand. Dus de paardjes lopen gewoon los. Zal de paddock nu ook een spiegel zijn? |( -O- .... ik zie allemaal gebroken paardenbenen voor me nu..

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 11:20

Nee hoor. Die van mij lopen al dagen buiten. Ze passen zich wel aan, ze hebben vier benen en geen twee :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 11:21

Hier was ik vanmorgen de paddock aan het strooien...beste regenbui eroverheen.Mijn bodywarmer was bevroren :+
Alles is weer spiegelglad,jongens zijn gelukkig erg voorzichtig.Natje en droogie onder het afdak,daar is geen gladdigheid.
Zo blij met de spikes onder mijn schoenen,dingen zijn goud waard nu.Gewoon lopen zonder op je snuffert te gaan :D

Hier voor Beer ook de DA gebeld,hij blijft hoesten,is even weggeweest maar weer terug.Lang genoeg geduurd.Wanneer ze komen weet ik niet vanwege het weer,gok op morgen maar ze bellen van te voren.

Is misschien niet bere-koud hier maar de pest is de plotselinge omschakeling altijd :brr:
In Canada ook wel paarden staan laden-,en lossen bij -20gC op een ijsvloer.Mijn koffer had "even"buiten gestaan,je kon iemand echt doodslaan met een T-shirt uit mijn koffer _O- Zo niet grappig :')

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 11:30

Hilary schreef:
MarijeR schreef:
Voordeel is dat ik weer eens m'n Iowa snow boots aan kan. Heb een aantal jaar geleden in jan/feb in Iowa, USA gezeten waar met -40 de paarden ook gedaan moesten worden :D
Daar moest je voor het binnen halen soms eerst een pad maken met trekker en sneeuwschuiver. Sindsdien is een beetje vorst in NL lachwekkend :D

Ik had dat vijf jaar geleden andersom. Ik liep stage in Texas, een uurtje ten westen van Houston. Het was destijds (december / januari) de koudste winter in Houston in zoveel jaar (ik meen 50 jaar): drie nachten -2, overdag een paar graden boven het vriespunt. Wat een drukte over dekens en bevriezende waterslangen enzo := Ze liepen er daar bij alsof ze op de noordpool woonden, kwamen zowat het huis niet meer uit. Ik werd wel wat vreemd aangekeken toen ik zei dat ik het super lekker weer vond voor een buitenritje op de prairie (de zon scheen, kom op).

Moet je eens in Florida kijken :D
Ben daar wel eens in de winter geweest en onder de 25 graden trokken ze een trui aan terwijl ik in shorts en op blote voeten paarden stond te wassen in het zonnetje :D

Overigens kan het in Texas best koud worden hoor. In 2007 had ik daar een hengst in quarantaine staan en had wel een deken mee gegeven maar toen moesten ze wel op zoek naar meer dekens want ineens werd het -15 en omdat de hengst op een veiling in Florida was geweest, was ie net geschoren. Arm dier want de stallen zijn er daar niet echt op gebouwd.

In Iowa wel een keer gehad dat iemand na de geboorte van een veulen het flesje betadine in de stal vergeten was. Volgende dag toen er weer een veulen geboren werd, was dat dus bevroren bij -30 staltemperatuur :+
Daar moest je ook staart en oren met een fohn drogen na de geboorte, anders vroren die eraf :=
En een keer dat daar ook steeds weer alarm was ivm blizzards en echt gevaarlijke kou en dat er werd gezegd, trek je snow boots, bibs (gevoerde overall) en jas aan en pak wat dekens mee. Zei ze, je hebt vast nog nooit een echte blizzard meegemaakt, we gaan een eindje rijden :D Was gaaf!

Hier kan ik in de schuur de temperatuur gelukkig heel lang boven of rond 0 houden. Waterbakjes hoeven maar eens in de paar jaar afgesloten. Wel lekker want hier verwacht ik binnen 2 weken het eerste veulen al weer.

Wat trouwens goed helpt tegen de kou als het waait, een joggingbroek onder of over je spijkerbroek aan. Liep vanmorgen gewoon te zweten :')

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 11:34

Amanda schreef:
Die pinto uit je onderschrift is wel een erg leuk dier Kirr! Maar geen plek, geld en tijd voor een 2e paard :+

Iedereen vind hem heel erg leuk maar daar blijft het vaak bij.. -O- Heeft geen haast, hopelijk komt het juiste baasje voorbij.

HafNap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 11:36

Ik ben ook heel blij dat wij hier de gladheid van het noorden niet hebben. Wij zijn zelf al wel naar tijdelijke woning in Brabant verhuisd (ons huis was in september al verkocht). Maar m'n paard staat nog lekker op z'n vertrouwde pensionstalling in Rhoon (Zuid-Holland). Dat is ca 40 minuten enkele reis met de auto.

Hier wel ervaring met paarden kopen. Weet niet wat je wilt weten? Denk dat ik met m'n laatste 2 aankopen veel geluk heb gehad.
Vooral bij t veulen, ben ik vaak langsgeweest bij de fokkers thuis. Voordat die afgespeend werd en ik hem naar de opfok bracht.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 11:37

Ik heb een thermo werk-overbroek over mijn broek aan,da's precies goed nu :D Als we naar de -15gC gaan,dan komt mijn snowboardbroek uit de kast....

Oooo dat aan-, en uitkleden iedere keer :+

Hihi...met 15gC in LA...heerlijk weer,zonnetje,geen wind.Lekker ontbijten op het terras,was ruimte zat.Iedereen zat binnen en degene die buiten liepen hadden winterjas aan,muts op...wanten aan.Loop je daar in je T met lange mouwen :=

Kopen/verkopen paard...niks aan.Ervaring mee en vooral bij verkopen veel ellende :(

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 11:37

Shirley, het is heel plaatselijk volgens mij. Mijn moeder kon wel naar haar winkel in Dedemsvaart komen maar in het dorp zelf was het vrij heftig. Jouw paarden staan op blote voeten, dat scheelt ook wel maar als ik Viool in haar eentje naar buiten doe dan flippen ze allebei. :') Ik zal zo weer eens kijken, anders zet ik een stukje in de boomgaard af, kunnen ze daar even grazen, kan rechtstreeks uit de stal. :P