Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 14:16

Als je op een nat stuk niks aan biezen doet, groeit het steeds meer dicht.
Wij mochten niet bemesten omdat het natuurland was, en maaiden ze steeds af als het land zomers even droog genoeg was om met de trekker erop te kunnen. Dat hielp niet heel erg.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 14:18

Grappig, ik heb gisteren de eerste analyse gekregen van de voorste wei (ik heb beide weides dit keer apart laten analyseren door het BLCG) maar ik snap nog geen hout van de uitslag :')
Wat wel duidelijk is, is dat er weinig organische stof in zit, bodemleven is ook niet op orde. Het grote beeld lijkt er op dat er voorheen wel goed is bemest, maar sowieso het laatste jaar niet meer, waardoor de planten weinig stoffen beschikbaar hebben, terwijl het wel in de grond aanwezig is.

Kalken en bemesten met organische mest moet dus sowieso gebeuren. En ik twijfel nog over doorzaaien...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 14:19

kebie schreef:
Als je op een nat stuk niks aan biezen doet, groeit het steeds meer dicht.
Wij mochten niet bemesten omdat het natuurland was, en maaiden ze steeds af als het land zomers even droog genoeg was om met de trekker erop te kunnen. Dat hielp niet heel erg.

Ik mag het gelukkig wel bemesten. Weet jij of bemesten helpt tegen biezen? Of zijn er andere tips tegen biezen?

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 14:25

Nee, ik ben er verder nooit ingedoken omdat het toch geen zin had. Maar misschien kan de plaatselijke loonwerker je wel wijzer maken?

Anoniem

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 14:33

Ja ik ga het zeker aan hem vragen. Hij komt dit voorjaar toch om de tuin nog te frezen en opnieuw in te zaaien, dan vraag ik het meteen even aan hem.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 18:53

Wij hebben die 'biezen' ook in onze stroompjes staan. De paarden knabbelen er regelmatig aan. Schijnt ook erg goed te zijn voor hun darmwerking als ze veel vers gras eten.
Wat wij zien is dat de plekken waar de paarden veel lopen en het erg aangevreten het gewone gras weer doorkomt.
Als het niet extreem de spuitgaten uitloopt zou ik het zelf dus gewoon laten staan.

Ik zag ook net nog iets langskomen over een baal hooi in de wei zetten.
Wij hebben dit ook maar dan in een ruif. Ons bevalt het erg goed. De eerste baal ging erg hard maar nu ze doorhebben dat het er altijd is eten ze wanneer ze trek hebben of om warm te blijven. Ze regelen het zelf dus best goed.
Koudere dagen word er ook duidelijk meer van gegeten dan mindere koude dagen.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 22:05

We laten een stuk voor de stal bestraten.Wat zou beter zijn stoep tegels of beton klinkers?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 22:14

Klinkers legt makkelijker, maar beide moet je goed opsluiten. Klinkers heb je meer voegjes, dus water kan makkelijker weg.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 22:25

Stoeptegels moet je zeker goed vastleggen in de ondergrond. Ik heb dat vroeger gehad, niet mogen vastleggen ivm geen eigen weide. En dat was een ramp. De tegels verzakten door natte ondergrond.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 23:26

Verzakken doet alles als je niet aan trilt/verdicht, maar 'weglopen' is iets dat kun je wel voorkomen.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 10:22

Laagje zand aanbrengen voor je de tegels legt en dat eerst aantrillen. Inderdaad een opsluitband er omheen zodat het bij elkaar blijft. Ik zou zelf voor een groter formaat tegel kiezen ipv klinkers, makkelijker schoon te houden :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 10:26

Minder onkruid door de naden ook :D

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 10:59

Stoeptegels zijn prima...goed schoon te houden ook en het water gaat evengoed door de naden.Maar zou even kijken wat er op MP wordt aangeboden ;)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 11:40

Je kan ook wat cement door het zand onder de tegels mengen, daar wordt de grond ook stabieler van.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 12:35

Bij mij zaten er ook boord stenen rondom. Alleen dus geen cement ondergrond. En de stenen verzakten.
Dus zou toch de grond verstevigen met cement of stabilise.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 13:31

Bij ons is er ruim 200 m2 aan gebruikte betonklinkers gelegd. Hiervoor is door de loonwerker de grond afgegraven en zijn er zeker 6 kiepwagens zand ingegaan en aangetrild, daarna regenwaterafvoeren gelegd en de klinkers erin en alles met opsluitbanden afgesloten. Ook daarna is alles weer getrild. We zijn nu nog steeds bezig om de voegen in te vegen met brekerzand.

Persoonlijk vind ik betonklinkers mooier dan stoeptegels, maar je hebt inderdaad veeeeel meer voegen. Gelukkig heb ik goede round up!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 14:25

Bij ons was de paddock al betegeld :P vind m prachtig zo :D

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 14:44

We laten het wel doen.Ik denk toch klinkers.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 14:45

Bestraten kost echt een vermogen... 40 m2 hier al 700 euro en dan hebben we de tegels en het zand al liggen. -O- Ik heb nog nergens verharde paden, maar de moed zakt me nu ook behoorlijk in de schoenen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 14:58

Komen die met gouden gereedschap ofzo?

En straten is niet zo ingewikkeld hoor ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 15:05

Idd, het voorwerk is het belangrijkste.
Als je hele grote oppervlakten hebt kan het ook machinaal. Hoeven ze alleen de kantjes nog maar met de hand te doen. Zo'n machine legt 1 m2 in één keer.

Overigens lopen mijn paarden zonder problemen over stoeptegels, maar betonklinkers mijden ze echt.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 15:22

@lorette, gewone klinkers? 4 euro per m2 is hier normaal voor klinkers incl baan maken..... dus ik zou nogmaals offertes opvragen, want Zwolle wordt best afgereisd vanaf het oosten.

https://stratenmaker.handigemensen.nl/zwolle

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 15:26

Lorette dat is wel heel erg veel! Of wordt er ook grondwerk gedaan als afgraven en nieuwe grond aanbrengen etc? Want alleen zand aanbrengen en straten zou veel goedkoper moeten kunnen! (tenzij je een of andere mooie tegel hebt uitgezocht ;) )

Ik vraag me af of cement onder de tegels handig is ivm waterafvoer...

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 15:32

Hier staan de stenen en bandjes e.d. al klaar om te bestraten; gelukkig kan manlief ook dit zelf.

Willen een pad naar de stallen, eerste stukje voor de stallen en op elke wei een stuk om de Hayshelter op te zetten.

In de paddocks komt ondergrond met paddockrasters en zand; idd waanzinnig kostbaar, allemaal, maar zal wel een verademing zijn; heb nog nooit zoveel nattigheid gezien als afgelopen winter :oo; wat zal dat heerlijk zijn; geen blub meer _/-\o_ .

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 15:43

Toen mijn laars bleef steken en ik een moddersok had was het wel tijd voor bestrating.