Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 21:49

December:

Stalgeld: €180
Hoefsmid: €55
Dressuurles: €15
Gebitscontrole: €16,10 (alleen voorrijkosten, pony had niks)

————————
Totaal: €266,10

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 21:57

ikke schreef:
Hoeveel balen vlas zijn dat? Ik betaal hier 55 euro voor tien pakken en met 20 pakken kan ik de winter door (4 a 5 maanden voor een paard).

287,50 is incl. 25,- statiegeld voor de palet.
Ik betaal 4,38 per 20kg baal, dus dit waren in totaal 60 balen.
Daar doe ik ongeveer 4 maanden mee (3 á 4 paarden, soms een beetje bij de kippen).

Babootje

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 11:53

Maand december 2016
Stalgeld 450 euro
Kosten kreupelheidsonderzoek DA inclusief foto's uitverdoven en inspuiten 1500 EU
Kosten operatie 2 benen ca 3000 (moet de rekening nog krijgen)
Kosten revalidatie ca 700 per maand (kosten auto van en naar revalidatieadres niet meegerekend)
:D :D :D

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 12:29

Babootje ik val hier van mijn stoel.
450 stalgeld :o
Nog niet te spreken over de rest

Theduchess

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 13:01

Ik volg even, ik val ook bijna flauw te zien aan de lage stallingskosten die jullie betalen. Mijn stallingsgeld is verhoogd van €390 naar €405.
Dan komen er nog €15 voor m'n eigen paddock bij.
€8 kuilbaal
€20 extra hals voor op deken en liksteen (had nog een kortingsbon)
€65 hoefsmid
En de maand is nog niet voorbij....

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 13:21

Ons stalgeld ook 10tje verhoogd van 415€ naar 425€ per 1 januari 2017.
Staan dan wel echt luxe voor zowel ruiter als paard dus heb het er voor over.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 13:33

DatBenIkNou schreef:
Ons stalgeld ook 10tje verhoogd van 415€ naar 425€ per 1 januari 2017.
Staan dan wel echt luxe voor zowel ruiter als paard dus heb het er voor over.

Dat is het punt.
Ik sta voor de helft maar dan ook basic. Weliswaar vol pension, maar naast een fatsoenlijke buitenbak is er niks extra's op stal. Wel de paarden de hele dag buiten +:)+

Het is een afweging die ieder voor zich moet maken al zie ik hier in de buurt vaak wel enorme prijzen en luxe, maar weinig tot geen aandacht voor de behoeftes van het paard (buiten, sociaal contact in een groep, genoeg en goed ruwvoer) dan maar iets minder luxe maar wel goed voor de paarden.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 13:36

Ik sta bewust op een doe-het-zelf-stal omdat ik graag zelf voor mijn pony's zorg (daar heb ik ze immers voor) en zelf geen waarde hecht aan luxe. Daarnaast heb ik hier ook voldoende tijd voor (of maak ik hier tijd voor). Mijn pony's worden niet bereden dus een binnenbak o.i.d. is voor mij niet nodig. De buitenbak die op mijn stal aanwezig is heb ik 1x gebruikt. Het is maar net waar je waarde aan hecht in dit geval.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 13:47

Jemig wat een prijzen! Ben ik blij dat hier woon. Ik huur een locatie met rijbak met verlichting (die ik ook als paddock gebruik), klein stukje gras/wiede, verharding en schuur met 2 boxen en ruimte voor 3e box, poetsplaats, ruimte voor spullen en hooi etc.. Mijn drie paarden lopen er nu voor 125 euro. Daarnaast ben ik 150 - 190 euro per maand aan hooi kwijt, dus als ik dat deel door drie is het 105 euro per paard per maand. Ik moet dan alles zelf doen, maar heb ook een privé locatie en kan alles doen zoals ik het wil. Ik heb een omgeving waar ik prima buiten kan rijden en zit op 10min stappen van een binnenbak die erg rustig is, mag hem gebruiken voor 5 euro per keer of onbeperkt voor 40 euro per maand...

Ik heb dus 3 paarden ruim binnen budget wat jullie voor 1 kwijt zijn :=

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 13:48

Inderdaad, prijzen van 400 euro stalgeld zou ik niet kunnen betalen, ik heb voor minder dan dat geld 3 paarden staan. Daarnaast, de stallen die volpension zijn kunnen niet bieden wat ik wil (minstens 10 uur per dag buiten, eigenlijk liever 24/7 buiten, en onbeperkt ruwvoer in slowfeeders. Nu sta ik doe het zelf, heb er wekelijks 7-10 uur werk aan, maar beesten staan lekker 24/7 buiten hun buik rond te vreten :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 13:57

LukieBradley schreef:
Babootje ik val hier van mijn stoel.
450 stalgeld :o
Nog niet te spreken over de rest

Ik weet t, het is veel en dat blijft het voorlopig ook nog wel. Gelukkig had ik gespaard. :D :D

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 15:43

Wat een bedrag Babootje! Operatie is wel goed gegaan?

Duhelo schreef:
Inderdaad, prijzen van 400 euro stalgeld zou ik niet kunnen betalen, ik heb voor minder dan dat geld 3 paarden staan. Daarnaast, de stallen die volpension zijn kunnen niet bieden wat ik wil (minstens 10 uur per dag buiten, eigenlijk liever 24/7 buiten, en onbeperkt ruwvoer in slowfeeders. Nu sta ik doe het zelf, heb er wekelijks 7-10 uur werk aan, maar beesten staan lekker 24/7 buiten hun buik rond te vreten :D

We kunnen het wel betalen maar kiezen hier niet voor omdat de paarden op deze stallen hier in de omgeving dan bijna niet buiten staan.
Ik betaal nu 150,- voor 24/7 buiten incl hooi excl brok met buitenbak en midden op de Veluwe.
Alleen gaan de staleigenaren verhuizen dus even kijken hoe dan verder.

storm2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 15:45

per paard €300 aan paddock stalling en vrije uitloop *
daarnaast de ontwormingskuren
om de 6-7 weken hoefsmid natuurlijk bekappen
bij Vit E tekorten en dierenarts kosten, supplementen
en omdat mijn paarden alleen hooi eten, nature's best muesli (noem ik het maar) als we hebben "gewerkt".
Gemiddeld genomen per maand €400 per maand zonder dierenartsbezoeken en tandartsbehandelingen.

*voor mij is het heel belangrijk, dat de paarden vrij rondlopen in de kudde. Met hun vriendjes aan het stoeien zijn en een hele dag door kunnen knabbelen aan hooi (slow feeder) Stalling is geen correcte benaming, maar wist even niet welke andere benaming ik ervoor moest gebruiken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 16:00

storm2004 schreef:
per paard €300 aan paddock stalling en vrije uitloop *
daarnaast de ontwormingskuren
om de 6-7 weken hoefsmid natuurlijk bekappen
bij Vit E tekorten en dierenarts kosten, supplementen
en omdat mijn paarden alleen hooi eten, nature's best muesli (noem ik het maar) als we hebben "gewerkt".
Gemiddeld genomen per maand €400 per maand zonder dierenartsbezoeken en tandartsbehandelingen.

*voor mij is het heel belangrijk, dat de paarden vrij rondlopen in de kudde. Met hun vriendjes aan het stoeien zijn en een hele dag door kunnen knabbelen aan hooi (slow feeder) Stalling is geen correcte benaming, maar wist even niet welke andere benaming ik ervoor moest gebruiken.

Wij hebben een buitengroep (24/7 met goede schuilstal) voor 140 per maand. Komen verder geen kosten bij, wel werk van zelf hardvoer en supplementen geven indien nodig en op toerbeurt de paddock schoon houden (rooster).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 16:07

Paarden aan huis of op doe-het-zelf basis is nou eenmaal veel meer werk. :j
Je bent veel tijd kwijt aan het verzorgen, het uitmesten en andere klusjes.
In volpension kun je gewoon heen gaan en je paard pakken, opzadelen en gaan rijden.

Ik ben zelf als 14-jarige met mijn eerste eigen pony begonnen op doe-het-zelf basis en op zich vond ik dat erg leuk, ik kon doen en laten wat ik wilde en zo ook mijn eigen fouten maken en daar van leren.
Maar ik weet nog wel dat ik soms gezelschap miste.
Zwaar heb ik het echter nooit gevonden.

Daarna door omstandigheden naar pension gegaan en daar erachter gekomen dat ik toch privacy en vrijheid verkies boven contact met 'paardenmensen' en het altijd bekeken worden. :o
En nu staan ze aan huis en ja, dat is op sommige dagen behoorlijk zwaar, koud, vies, maar ook zo heerlijk.
Ik kan nu elke dag bij ze zijn terwijl ik hiervoor soms maar 2x per week heen kon, omdat ik de fietstocht naar stal niet kon maken.
Dus terug naar pension zou ik in mijn situatie absoluut niet meer willen, maar ik heb wel iemand in mijn leven die mij hier in bijstaat en het echt zware werk doet.

Dus ik snap zeker de mensen die in (vol) pension staan en dat ze daar ook best een hoog bedrag voor willen neerleggen. :j

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 16:19

Pony's staan aan huis, dus vaste kosten zijn:
4 kleine balen hooi à 3,50 14 euro
Een zak Metazoa gaat hier 5 maanden mee, dus per maand ongeveer 6 euro
Luzerne gok ik op 5 euro per maand
De haver doen we ongeveer 2 tot 3 maanden met een zak van 20 kg, dus da's ongeveer 8 euro per maand.
Dan kom ik grof gerekend op iets van 35 euro uit per maand voor twee mini-shetlanders. Hoeven worden gratis gedaan door hun fokker. Dit is wel exclusief dierenartskosten en die hebben we op het moment aardig. Ik verwacht nog een rekening van ongeveer rond de 100 euro en we zijn nog niet klaar met de ellende.

Daarnaast wil ik de Algae vitalis gaan uitproberen, maar die is zo'n 50 euro voor 4 kg, dus ik wil eerst een kleinverpakking doen(die is bijna niet te krijgen). En mijn lijnzaadolie is op, dus die moet ik ook weer even gaan aanschaffen.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 16:20

KoudbloedKim schreef:
Paarden aan huis of op doe-het-zelf basis is nou eenmaal veel meer werk. :j
Je bent veel tijd kwijt aan het verzorgen, het uitmesten en andere klusjes.
In volpension kun je gewoon heen gaan en je paard pakken, opzadelen en gaan rijden.

Ik ben zelf als 14-jarige met mijn eerste eigen pony begonnen op doe-het-zelf basis en op zich vond ik dat erg leuk, ik kon doen en laten wat ik wilde en zo ook mijn eigen fouten maken en daar van leren.
Maar ik weet nog wel dat ik soms gezelschap miste.
Zwaar heb ik het echter nooit gevonden.

Daarna door omstandigheden naar pension gegaan en daar erachter gekomen dat ik toch privacy en vrijheid verkies boven contact met 'paardenmensen' en het altijd bekeken worden. :o
En nu staan ze aan huis en ja, dat is op sommige dagen behoorlijk zwaar, koud, vies, maar ook zo heerlijk.
Ik kan nu elke dag bij ze zijn terwijl ik hiervoor soms maar 2x per week heen kon, omdat ik de fietstocht naar stal niet kon maken.
Dus terug naar pension zou ik in mijn situatie absoluut niet meer willen, maar ik heb wel iemand in mijn leven die mij hier in bijstaat en het echt zware werk doet.

Dus ik snap zeker de mensen die in (vol) pension staan en dat ze daar ook best een hoog bedrag voor willen neerleggen. :j

Goed verwoord :)
Ik sta nu op mijn derde stal en dat is een volpension. Hiervoor beide stallen een doe-het-zelf-stal en eerlijk is eerlijk, ik mis het uitmesten wel hoor :Y) Klinkt gek, maar ik wist precies of ze ziek was, goed gemest had, druk was geweest op stal.
Maar op het volpension kan ik veel meer met mijn paard doen, ik kom, lekker poetsen en opzadelen en/of grondwerk.
Op de doe-het-zelf-stal kon ik de stal doen, alles klaarleggen voor de volgende dag, paarden binnen of buiten zetten en weer naar huis want ik moest naar school, huiswerk of naar werk. Alles was gedaan, maar ik zag mijn paard af en toe amper. Nu gebruik ik die tijd die ik bespaar om mijn paard aandacht te geven.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 16:50

Ik heb ik 2016 voor het eerst precies bijgehouden wat ik uitgaf aan mijn paard en ik kom uit met het geld wat ik voor mijn paard in een potje doe. Zij 'krijgt' elke maand een vast bedrag en daar 'moet' ik alles van doen. Dagelijkse kosten voor mijn eigen auto/benzine vallen er buiten, maar benzinegeld voor uitjes (met een geleende auto, mijn auto mag geen trailer trekken) valt wel weer binnen het budget.

Van het geld wat mijn merrie krijgt, is ongeveer 40% bestemd voor haar huisvesting en de overige 60% voor zaken als lessen, wedstrijden, spullen voor ruiter/paard, krachtvoer, weekendjes weg, vaccinaties/wormenkuren, hoefsmid, enzovoort. Als ik zou moeten besparen om welke reden dan ook, dan is dat dus met name aan de 'leuke dingen'-kant en daarvan is het wel handig om te zien hoeveel dat ongeveer is.

Omdat ik niet zoveel zin heb om me letterlijk in de portemonnee te laten kijken geen exacte bedragen. maar wel een indicatie.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 18:29

C_arola schreef:

Operatie geslaagd en de prognose is goed! Wel ff financieel doorbijten

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 19:18

Maar vertel, wat was er mis? :D op zulke momenten ben je idd blij dat je gespaard hebt maar zo gaat het hard!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 19:34

Babootje schreef:
C_arola schreef:

Operatie geslaagd en de prognose is goed! Wel ff financieel doorbijten

Gelukkig! Maar inderdaad financieel even doorbijten.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 21:37

Hier hebben we het probleem dat onze super stalling gaat sluiten per 1 mei want de gemeente wil het land hebben (Rotterdam). Dit is al de 3e keer in zo'n 15 jaar dan dat me dit overkomt...
Duszzzz.

Stalling hier was 200,- Euro heel veel zelf doen maar ook heel veel lol en heel veel paardengeluk. Moeten nu maar weer wat anders zien te vinden hier in de regio waar het paardengeluk in ieder geval gelijkwaardig is...

Afbeelding

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 15:07

VanHuisUit schreef:
Hier hebben we het probleem dat onze super stalling gaat sluiten per 1 mei want de gemeente wil het land hebben (Rotterdam). Dit is al de 3e keer in zo'n 15 jaar dan dat me dit overkomt...
Duszzzz.

Stalling hier was 200,- Euro heel veel zelf doen maar ook heel veel lol en heel veel paardengeluk. Moeten nu maar weer wat anders zien te vinden hier in de regio waar het paardengeluk in ieder geval gelijkwaardig is...

[ [url=m/6e34qi.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zag ik op fb voorbij komen en moest aan jou denken?
https://m.facebook.com/groups/603512173 ... 3208963773

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 15:50

DatBenIkNou schreef:
Klopt. Als je een uurloon zou rekenen voor al dat werk, en dan vaak ook nog buiten 'kantooruren' :+ dan zijn die volpension prijzen zo gek nog niet hoor! :D

Nou voor het geld wat wij per maand aan hooi, stro en krachtvoer kwijt zijn voor drie paarden en 1 shet kan ik in de regio Aalsmeer/Amstelveen 1 paard stallen.

En reistijd heb ik dan nu weer niet ;)

Ikke: het is niet alleen een afweging, het moet ook beschikbaar zijn. Dat is niet in elke regio het geval.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 16:25

Nikass zoals je kan lezen hebben ik daar niet over kostprijzen. Alle uren werk berekenen, als je daar een uurloon aan zou hangen, dat bedoel ik? Dan zou de prijs voor aan huis paarden houden of in eigen beheer heel anders zijn. Ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel uur per maand jullie in eigen beheer kwijt zijn aan voeren, mesten, onderhoud en dergelijke?

Ik kom op stal en hoef nagenoeg alleen mijn paard te poetsen en op te zadelen en ja dáár betaal ik dik voor hier in de Randstad. Toch zou ik niet willen ruilen, heb daar simpelweg geen tijd voor of zin in.