Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xSogno

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 17:57

Niet Invullen Voor Een Ander.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 17:59

@ Isegrim : Klopt :j Maar soms is ook daar moeilijk een grens te trekken .. Sommigen vinden medische redenen een uitzondering, anderen zeggen dan weer dat zelfs paarden met (bepaalde) medische problemen wel kunnen functioneren buiten of in een kudde of ... En sorry, maar het is een beetje moeilijk te onthouden wie precies waarover op welke manier denkt :+

Die andere van mij heb ik altijd beschouwd als een asociaal geval, gebrek aan opvoeding, te lang hengst geweest, geen grenzen kennende, ... Oa om die reden heb ik hem uit de kudde gehaald, heeft hij een tijd "alleen" gestaan waar hij nog steeds ruzie had met de buurpaarden. Nu weer x aantal tijd later ben ik te weten gekomen dat dit waarschijnlijk ook puur door een medisch probleem is, dat zijn karakter daardoor zo is. Dat gebrek aan opvoeding zal zeker ook een rol spelen, maar dat medische probleem ook zeker. Alleen heb ik dat 7 jaar niet gemerkt of gezien, waardoor het dus puur een karakter-iets was volgens mij..

Gewoon om aan geven dat niet altijd alles is zoals het lijkt, om het makkelijk te maken := :+

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 18:00

Oh, 'nivea' is echt serieus een term? :') Ik dacht dat 'niveau' bedoeld werd.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 18:03

Isegrim schreef:
Oh, 'nivea' is echt serieus een term? :') Ik dacht dat 'niveau' bedoeld werd.

Ja. Je moet in een goede discussie ervan uit gaan wat een ander zegt, niet wat jij denkt dat hij zegt of denkt.
Anders wordt het zo'n vage discussie. Maar goed, back on topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 18:04

Toch fijn dat ik niet de enige ben die iets anders invult dan dat er staat :P

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 18:20

Esmeej333 schreef:
Mijne is eerst bij de kuddedieren gedaan. Zodra hij door hem was geaccepteerd is hij ook bij de rest gegaan, tien beschermde de leider hem. Mijn paard is heel onderdanig en staat dan ook altijd onderaan in de rang. Maar met een goede kudde en vooral kuddeleider hoeft dat geen probleem te zijn gelukkig.

Kuddedieren = kuddeleider. Autocorrect :o .

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 19:38

Isegrim schreef:
[***] schreef:
Uh? Er wordt genoeg gezegd dat eigenlijk alle paarden, als ze 24/7 kunnen buiten staan met schuilstal & met voldoende eten & water, echt wel kunnen wennen en paard zijn en geen mensen meer nodig hebben .. Dus hoezo situatie aanvallen die niemand verdedigt? Je leest continu van dat soort dingen ... En wat is de drogreden precies?

"Op de weide gooien en er niet meer naar kijken"? Dat zegt en doet toch helemaal niemand?

Net zoals niemand zegt dat je een paard 23/7 moet opsluiten, maar om de een of andere reden komt het toch weer daarop neer. Blijkbaar is het heel moeilijk voor beide partijen om niet in uitersten te denken. Ik heb het meestal over een paard wat in de winter laat ons zeggen 4-5 uur buiten komt.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 19:48

Maar Gini, daar ging dit in de eerste instantie wel over, dus dat we het daar over hebben is toch niet zo gek? Ondanks dat niemand dat zegt?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 19:49

Tja, 130 pagina's geleden ging het daar wel over. Ondertussen is de discussie geëvolueerd. Niemand pleit hier voor het paard permanent opsluiten. Dus als je de argumenten alleen daarop richt, dan ben je eigenlijk aan het preken voor eigen kerk. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 19:52

Oorspronkelijk was de vraagstelling of er hier mensen zijn die hun paard altijd op stal hebben en hoe die paarden dat zouden ervaren. Een tweede vraag was of die paarden nu echt stalgebreken hebben, zoals mensen altijd zeggen dat paarden die op stal staan dit krijgen.

Maar dat is inderdaad al even geleden dat het daar nog over ging :+

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 19:55

Ik moet meer met smileys gaan werken. Gat, wat komt mijn bericht arrogant over. :o

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 19:57

Gini schreef:
Tja, 130 pagina's geleden ging het daar wel over. Ondertussen is de discussie geëvolueerd. Niemand pleit hier voor het paard permanent opsluiten. Dus als je de argumenten alleen daarop richt, dan ben je eigenlijk aan het preken voor eigen kerk. ;)

Dat er nog over gepraat wordt hoeft niet te betekenen dat er over niks anders gepraat kan worden en andersom. Uiteindelijk is het wel het onderwerp waar het over ging, dat het zo nu en dan terug komt, geeft niks. Ondanks dat niemand hier er voor pleit, bestaan ze nog steeds, en valt er hier en daar best nog wel wat over te zeggen, meningen delen maakt het imo echt niet minder interessant.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 20:16

Vientje schreef:
Isegrim schreef:
Dus dan je paard enkel alleen buiten...? Of misschien met één vriendje waarmee hij wel kan opschieten? Sorry, maar dat is niet paardwaardig.

Paard in zijn eentje ben ik met je eens, dat zou ik echt alleen in noodgevallen doen (paard met trauma of gevaarlijk voor anderen). Paard met zijn tweetjes zou ik absoluut niet "niet paardwaardig" willen noemen.

Mijne vindt een grote groep immens stressvol (en ja, dat heb ik welgeteld in totaal 2 jáár geprobeerd, in verschillende kudde samenstellingen, met voer, zonder voer, op gras, op paddock, op grote wei, alleen overdag, dag en nacht....niks bleek prettig en na 12 spoedbezoeken van de veearts en doorlopend stuk en ongelukkig paard is je de lol wel over op een gegeven moment). Nu samen met haar maatje -vanaf moment 1 dikke mik- is ze heerlijk content.
Stond ik dan, met mijn "ze moet per sé 24/7 buiten en ze moet ook per sé in een groep want ze is een paard en dus hoort dat zo en daar wordt ze blij van!" overtuiging :+ Míjn paard denkt er in elk geval anders over.

Een stabiele kudde is trouwens een fabeltje op een pensionstal. Nagenoeg onmogelijk.

Ik ben het wel en niet met je eens... mijn paard heeft ook moeite met een grote kudde. Ze is altijd laagst in rang en als er niet ruim voldoende eten en ruimte voorradig is, is zij de pineut. Ook als er onrust is in een kudde wordt dat op haar afgereageerd. Ik ben dus ook wel voorzichtig met wie ik haar zet, maar streef wel naar een kleine kudde. Op onze stal zijn vier paarden en zij moeten drie hectare met overvloedig gras delen. Dit gaat prima. Bij de kennismaking kende alleen mijn paard en één ruin elkaar. We hebben eerst de nieuwe merrie erbij gezet en een dag later de ruin. Geen draadjes niks. Er werd wat gerend en gestuiterd maar niets noemenswaardigs.
Op vakantie kon mijn paard als ik haar buiten wilde hebben alleen in de bestaande kudde van stuk of tien paarden (op een manege). Ik heb hetgedaan met de ggedachte dat ik haar er meteen uit zou halen als het niet goed zou voelen maar ze werd direct geaccepteerd. Tot mijn eigen verbazing was mijn paard heel relaxed. Dit bleek echt een stabiele kudde.
Maar heb je de mogelijkheid niet dan kan ik me ook voorstellen dat je je paard met één ander maatje zet.
Alleen, ook met contact over draadje, vind ik -tenzij tijdelijk- inderdaad paardonwaardig.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 21:43

Gini schreef:
Net zoals niemand zegt dat je een paard 23/7 moet opsluiten, maar om de een of andere reden komt het toch weer daarop neer. Blijkbaar is het heel moeilijk voor beide partijen om niet in uitersten te denken. Ik heb het meestal over een paard wat in de winter laat ons zeggen 4-5 uur buiten komt.

En dat vind ik echt absoluut niet toereikend. Begrijp me niet verkeerd, het was vroeger bij mij niet anders want dat was 'normaal'. Er wás toen ook niet echt iets anders. Maar ik zou niet meer met mezelf kunnen leven als ik daar naar terug zou gaan. Paard heeft uit nood een paar maanden in zo'n situatie moeten staan en ik voelde me daar absoluut niet prettig bij.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 09:52

Isegrim schreef:
Ik denk dat ik een paard werkelijk liever naar de slacht zou brengen dan het de rest van zijn leven in eenzaamheid te houden. Let wel: als er echt geen andere mogelijkheid zou zijn en als het niet mogelijk zou zijn om het probleem dmv training op te lossen. Vergelijk het met 'kooiman' die recent een aantal keer in het nieuws is geweest. Ik denk dat die dood beter af zou zijn, want wat hij nu heeft kun je geen leven noemen en een oplossing is er niet.

Dat of ik zou het dier verkopen aan iemand die hier wel mee om kan gaan, als ik denk dat het dier niet ernstig lijdt onder de situatie.

Mijn 'niet paardwaardig' sloeg vooral op het helemaal alleen houden, niet zozeer op het samen met één ander paard houden.

Nou mijn lieve Caddy schrok wel hoor toen ik hem gisteren kwam vertellen dat ik hem maar naar de slacht ga brengen omdat hij niet in de groep staat en dat zijn leven nu niet paardwaardig is.. Hij probeerde nog met me te discussieren dat hij het prima vond om over het draad te neuzen en met zijn zusje te spelen. Hij haalde ook nog als argument aan dat hij het heerlijk vond om straks op zijn nieuwe stalletje gras in de wei te eten en wel tussen de andere paarden te staan, ook al zit er draad tussen. Maar ik zei: Nee, helaas op Bokt wordt gezegd dat jouw leven niet paardwaardig is....

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 10:10

Liever apart naast anderen in wei en paddock dan 22/7 op stal. Kan een paard niet in een grote groep? Dan maar in een kleine of alleen met 1 maatje waarmee het wel veilig kan... Ik wil ook geen ongelukken. ben mijn pony bijna kwijtgeraakt toen de stalhouder steeds maar meer dieren in een bestaand 24/7 buiten groepje ging zetten waar mijn ruin de baas was. Andere dominante ruin eigende zich waarschijnlijk een merrie toe en haalde mijn pony op een avond in het donker op en voelde het plakken... bleek hij een enorme bloedneus te hebben en een opgezwollen hoofd. zag er slecht uit. Daar heeft hij een blijvende deuk op zijn neusbeen aan over gehouden vlak onder zijn oog. Dat was achteraf dus echt kapot geslagen...

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 10:32

Wij hebben op stal een grote kudde, waar iedereen naar wens z'n paard in mag zetten. Dat betekent dus ook dat er iedere dag andere (nieuwe) paarden in kunnen komen. Voor mijn merrie is dat te onrustig. Daarom staat zij op een eigen landje, met in ieder geval aan 3 kanten andere paarden, achter draad. En soms staat ze daar met een vriendje. Ik ga het risico van die kudde niet meer lopen.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 10:33

Nou Anouska dan denk ik dat jij hetzelfde gesprekje moet voeren met je paard als ik gisteren met mijn paard. Hopelijk neemt die van jou het beter op. Ik werd net door stal gebeld dat hij nog stond te huilen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 10:42

joyce B schreef:
Liever apart naast anderen in wei en paddock dan 22/7 op stal. Kan een paard niet in een grote groep? Dan maar in een kleine of alleen met 1 maatje waarmee het wel veilig kan... Ik wil ook geen ongelukken. ben mijn pony bijna kwijtgeraakt toen de stalhouder steeds maar meer dieren in een bestaand 24/7 buiten groepje ging zetten waar mijn ruin de baas was. Andere dominante ruin eigende zich waarschijnlijk een merrie toe en haalde mijn pony op een avond in het donker op en voelde het plakken... bleek hij een enorme bloedneus te hebben en een opgezwollen hoofd. zag er slecht uit. Daar heeft hij een blijvende deuk op zijn neusbeen aan over gehouden vlak onder zijn oog. Dat was achteraf dus echt kapot geslagen...

Mee eens, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat een paard niet met één maatje kan. Dat dat met geen enkel paard zou kunnen. Alleen vind ik wel "paardonwaardig" (wat een k*tterm vind ik dat eigenlijk) maar als je alles geprobeerd hebt... ik geloof niet dat ik mijn paard dan zou laten inslapen. Dat gaat me echt te ver.
De oplossing van contact over een draadje is dan waarschijnlijk de beste. Maar tja, nogmaals, er is toch wel één paard te vinden waar je paard mee samen kan?
Laatst bijgewerkt door Nikass op 19-12-13 10:44, in het totaal 1 keer bewerkt

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 10:42

Dancie schreef:
Ik heb ooit mijn paard Hit-Actief gestald dit heeft 3 maanden geduurd toen kwam ze er zwaar verziekt uit. Paarden zijn niet meer de paarden als in het wild of heel natuurlijk. Onze paarden zijn het gewend om in stal te staan en verzorgd te worden. Ze zijn helemaal afhankelijk van ons. Mijne staat dan wel een hele zomer op de wei dus 6 a 7 maanden zeker. Zodra het rotweer wordt gaat ze naar binnen. Hier opstal staat ze 4 a 5 uur per dag los op het erf. Ze vindt dit heerlijk maar ik ken ook paarden die na 10 min op de wei ofzo (ook in de zomer) al staan te irriteren om naar binnen te komen.

Niet alle hit-actief stallen zijn ook even zaligmakend.
Sommige willen wel graag hit actief zijn maar vergeten soms belangrijke dingen en daarbij is het bij veel paardenhouders toch nog steeds heel moeilijk om te zeggen: zo nu is het vol, er kan der geen meer bij.
Want alles wat ze erbij gooien, is extra inkomen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 10:43

joyce B schreef:

Dat dus.....

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 10:49

Ik zou ook niet eindeloos een hit proberen als je paard er niet happy is. Zo heb ik zomer 2012 24/7 geprobeerd (zonder schuilstal) > was op die stal gebruikelijk. Na twee weken was mijn paard compleet óp. In overleg met mijn holistisch da (die toch echt wel voorstander is van zoveel mogelijk buiten) direct voor de nacht op stal gehaald.
Als je ziet dat het niet werkt ga je je paard niet nog maanden aan een hoop ellende blootstellen.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 10:51

Ik ben het er ook mee eens dat een paard niet per sé in een grote kudde moet, als dat gewoon niet gaat. Maar samen met één vriendje kan in de meeste gevallen wel, volgens mij. Tenzij je natuurlijk een "gedragsgestoord" of "sociaal gestoord" paard hebt (excuses voor de term). Ik heb mijn Haf ook een tijd alleen gehouden, ze staat aan huis en een tweede erbij kopen was geen optie. Nu staat ze sinds 3,5 jaar samen met haar dochter. Vind ik zelf veel aangenamer. Liefst zou ik er nog één of twee paarden/pony's bij hebben, dan heb je toch echt een kuddetje. Maar op een stuk van pakweg 25a is dat echt niet te doen. Maar, er is verbetering op komst, we moeten nog wachten tot begin februari voor we het echt zeker weten, dan weten we of we het huis in Duitsland dat we willen kopen, ook echt naar ons gaat (voorkooprecht voor boeren in Duitsland strooit roet in het eten). Dan hebben we een huis met 1,4 ha meteen aan het huis en nog een 10 ha in de buurt... Wat ga ik blij zijn als m'n twee lieverds daar op kunnen rondlopen, samen met nog wat vriendjes...

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 10:52

Nikass schreef:
Ik zou ook niet eindeloos een hit proberen als je paard er niet happy is. Zo heb ik zomer 2012 24/7 geprobeerd (zonder schuilstal) > was op die stal gebruikelijk. Na twee weken was mijn paard compleet óp. In overleg met mijn holistisch da (die toch echt wel voorstander is van zoveel mogelijk buiten) direct voor de nacht op stal gehaald.
Als je ziet dat het niet werkt ga je je paard niet nog maanden aan een hoop ellende blootstellen.

Waar lag dat voor jouw paard aan? Contact met de anderen? of de vrije beweging? Of voelde ze zich niet veilig denk je?

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 10:53

tess_84 schreef:
Ik ben het er ook mee eens dat een paard niet per sé in een grote kudde moet, als dat gewoon niet gaat. Maar samen met één vriendje kan in de meeste gevallen wel, volgens mij. Tenzij je natuurlijk een "gedragsgestoord" of "sociaal gestoord" paard hebt (excuses voor de term). Ik heb mijn Haf ook een tijd alleen gehouden, ze staat aan huis en een tweede erbij kopen was geen optie. Nu staat ze sinds 3,5 jaar samen met haar dochter. Vind ik zelf veel aangenamer. Liefst zou ik er nog één of twee paarden/pony's bij hebben, dan heb je toch echt een kuddetje. Maar op een stuk van pakweg 25a is dat echt niet te doen. Maar, er is verbetering op komst, we moeten nog wachten tot begin februari voor we het echt zeker weten, dan weten we of we het huis in Duitsland dat we willen kopen, ook echt naar ons gaat (voorkooprecht voor boeren in Duitsland strooit roet in het eten). Dan hebben we een huis met 1,4 ha meteen aan het huis en nog een 10 ha in de buurt... Wat ga ik blij zijn als m'n twee lieverds daar op kunnen rondlopen, samen met nog wat vriendjes...

Klinkt heerlijk dat laatste <3.