Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Esmeej333 schreef:Mijne is eerst bij de kuddedieren gedaan. Zodra hij door hem was geaccepteerd is hij ook bij de rest gegaan, tien beschermde de leider hem. Mijn paard is heel onderdanig en staat dan ook altijd onderaan in de rang. Maar met een goede kudde en vooral kuddeleider hoeft dat geen probleem te zijn gelukkig.
Isegrim schreef:[***] schreef:Uh? Er wordt genoeg gezegd dat eigenlijk alle paarden, als ze 24/7 kunnen buiten staan met schuilstal & met voldoende eten & water, echt wel kunnen wennen en paard zijn en geen mensen meer nodig hebben .. Dus hoezo situatie aanvallen die niemand verdedigt? Je leest continu van dat soort dingen ... En wat is de drogreden precies?
"Op de weide gooien en er niet meer naar kijken"? Dat zegt en doet toch helemaal niemand?
Gini schreef:Tja, 130 pagina's geleden ging het daar wel over. Ondertussen is de discussie geëvolueerd. Niemand pleit hier voor het paard permanent opsluiten. Dus als je de argumenten alleen daarop richt, dan ben je eigenlijk aan het preken voor eigen kerk.
Vientje schreef:Isegrim schreef:Dus dan je paard enkel alleen buiten...? Of misschien met één vriendje waarmee hij wel kan opschieten? Sorry, maar dat is niet paardwaardig.
Paard in zijn eentje ben ik met je eens, dat zou ik echt alleen in noodgevallen doen (paard met trauma of gevaarlijk voor anderen). Paard met zijn tweetjes zou ik absoluut niet "niet paardwaardig" willen noemen.
Mijne vindt een grote groep immens stressvol (en ja, dat heb ik welgeteld in totaal 2 jáár geprobeerd, in verschillende kudde samenstellingen, met voer, zonder voer, op gras, op paddock, op grote wei, alleen overdag, dag en nacht....niks bleek prettig en na 12 spoedbezoeken van de veearts en doorlopend stuk en ongelukkig paard is je de lol wel over op een gegeven moment). Nu samen met haar maatje -vanaf moment 1 dikke mik- is ze heerlijk content.
Stond ik dan, met mijn "ze moet per sé 24/7 buiten en ze moet ook per sé in een groep want ze is een paard en dus hoort dat zo en daar wordt ze blij van!" overtuigingMíjn paard denkt er in elk geval anders over.
Een stabiele kudde is trouwens een fabeltje op een pensionstal. Nagenoeg onmogelijk.
Gini schreef:Net zoals niemand zegt dat je een paard 23/7 moet opsluiten, maar om de een of andere reden komt het toch weer daarop neer. Blijkbaar is het heel moeilijk voor beide partijen om niet in uitersten te denken. Ik heb het meestal over een paard wat in de winter laat ons zeggen 4-5 uur buiten komt.
Isegrim schreef:Ik denk dat ik een paard werkelijk liever naar de slacht zou brengen dan het de rest van zijn leven in eenzaamheid te houden. Let wel: als er echt geen andere mogelijkheid zou zijn en als het niet mogelijk zou zijn om het probleem dmv training op te lossen. Vergelijk het met 'kooiman' die recent een aantal keer in het nieuws is geweest. Ik denk dat die dood beter af zou zijn, want wat hij nu heeft kun je geen leven noemen en een oplossing is er niet.
Dat of ik zou het dier verkopen aan iemand die hier wel mee om kan gaan, als ik denk dat het dier niet ernstig lijdt onder de situatie.
Mijn 'niet paardwaardig' sloeg vooral op het helemaal alleen houden, niet zozeer op het samen met één ander paard houden.
joyce B schreef:Liever apart naast anderen in wei en paddock dan 22/7 op stal. Kan een paard niet in een grote groep? Dan maar in een kleine of alleen met 1 maatje waarmee het wel veilig kan... Ik wil ook geen ongelukken. ben mijn pony bijna kwijtgeraakt toen de stalhouder steeds maar meer dieren in een bestaand 24/7 buiten groepje ging zetten waar mijn ruin de baas was. Andere dominante ruin eigende zich waarschijnlijk een merrie toe en haalde mijn pony op een avond in het donker op en voelde het plakken... bleek hij een enorme bloedneus te hebben en een opgezwollen hoofd. zag er slecht uit. Daar heeft hij een blijvende deuk op zijn neusbeen aan over gehouden vlak onder zijn oog. Dat was achteraf dus echt kapot geslagen...
Dancie schreef:Ik heb ooit mijn paard Hit-Actief gestald dit heeft 3 maanden geduurd toen kwam ze er zwaar verziekt uit. Paarden zijn niet meer de paarden als in het wild of heel natuurlijk. Onze paarden zijn het gewend om in stal te staan en verzorgd te worden. Ze zijn helemaal afhankelijk van ons. Mijne staat dan wel een hele zomer op de wei dus 6 a 7 maanden zeker. Zodra het rotweer wordt gaat ze naar binnen. Hier opstal staat ze 4 a 5 uur per dag los op het erf. Ze vindt dit heerlijk maar ik ken ook paarden die na 10 min op de wei ofzo (ook in de zomer) al staan te irriteren om naar binnen te komen.
joyce B schreef:Liever apart naast anderen in wei en paddock dan 22/7 op stal. Kan een paard niet in een grote groep? Dan maar in een kleine of alleen met 1 maatje waarmee het wel veilig kan... Ik wil ook geen ongelukken. ben mijn pony bijna kwijtgeraakt toen de stalhouder steeds maar meer dieren in een bestaand 24/7 buiten groepje ging zetten waar mijn ruin de baas was. Andere dominante ruin eigende zich waarschijnlijk een merrie toe en haalde mijn pony op een avond in het donker op en voelde het plakken... bleek hij een enorme bloedneus te hebben en een opgezwollen hoofd. zag er slecht uit. Daar heeft hij een blijvende deuk op zijn neusbeen aan over gehouden vlak onder zijn oog. Dat was achteraf dus echt kapot geslagen...
Nikass schreef:Ik zou ook niet eindeloos een hit proberen als je paard er niet happy is. Zo heb ik zomer 2012 24/7 geprobeerd (zonder schuilstal) > was op die stal gebruikelijk. Na twee weken was mijn paard compleet óp. In overleg met mijn holistisch da (die toch echt wel voorstander is van zoveel mogelijk buiten) direct voor de nacht op stal gehaald.
Als je ziet dat het niet werkt ga je je paard niet nog maanden aan een hoop ellende blootstellen.
tess_84 schreef:Ik ben het er ook mee eens dat een paard niet per sé in een grote kudde moet, als dat gewoon niet gaat. Maar samen met één vriendje kan in de meeste gevallen wel, volgens mij. Tenzij je natuurlijk een "gedragsgestoord" of "sociaal gestoord" paard hebt (excuses voor de term). Ik heb mijn Haf ook een tijd alleen gehouden, ze staat aan huis en een tweede erbij kopen was geen optie. Nu staat ze sinds 3,5 jaar samen met haar dochter. Vind ik zelf veel aangenamer. Liefst zou ik er nog één of twee paarden/pony's bij hebben, dan heb je toch echt een kuddetje. Maar op een stuk van pakweg 25a is dat echt niet te doen. Maar, er is verbetering op komst, we moeten nog wachten tot begin februari voor we het echt zeker weten, dan weten we of we het huis in Duitsland dat we willen kopen, ook echt naar ons gaat (voorkooprecht voor boeren in Duitsland strooit roet in het eten). Dan hebben we een huis met 1,4 ha meteen aan het huis en nog een 10 ha in de buurt... Wat ga ik blij zijn als m'n twee lieverds daar op kunnen rondlopen, samen met nog wat vriendjes...