Bokts mooie zadelkamers? zadelkasten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 12:29

annemerel schreef:
Een stille meelezer meldt zich even.

Kan iemand mij uitleggen hoe de kussens van je zadel misvormd kunnen worden door de brede zadelsteun? Ik heb er namelijk nu ook een brede in hangen, maar anders overweeg ik een dunne te kopen.

Ik heb er ervaring mee. Mijn zadelmaker heeft de kussens weer kunnen uitdeuken en raadde me aan om geen brede zadelsteun meer te gebruiken in een zadelkast. Aan de muur schijnt het prima te kunnen mits je het zadel er van bovenaf op legt en er niet van voren opschuift zoals dat in een zadelkast wel gebeurd.

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 12:31

Eline_S_S schreef:
Volgend weekend ga ik naar een nieuwe stalling, dus ook een nieuwe kast :j
Ik heb nog geen foto's van de binnenkant, maar er zitten twee zadelsteunen in en daarboven twee planken. Ik ben van plan hem van binnen nog wat op te pimpen, en ik wil een paar bakken kopen voor de kleine dingen als peesbeschermers, bandages, halsters, touwen ed.
[ Afbeelding ]

het is je dus gelukt om naar een andere stalling te mogen van je ouders, top zeg! Kasten zien er ook handig uit :)

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 12:32

Pasterza schreef:
annemerel schreef:

Kan iemand mij uitleggen hoe de kussens van je zadel misvormd kunnen worden door de brede zadelsteun? Ik heb er namelijk nu ook een brede in hangen, maar anders overweeg ik een dunne te kopen.

Ik heb er ervaring mee. Mijn zadelmaker heeft de kussens weer kunnen uitdeuken en raadde me aan om geen brede zadelsteun meer te gebruiken in een zadelkast. Aan de muur schijnt het prima te kunnen mits je het zadel er van bovenaf op legt en er niet van voren opschuift zoals dat in een zadelkast wel gebeurd.

Maar hoe werkt dat dan met een dunne? want die buis past toch ook niet tussen je kussens? dan deuken die ook in..of niet?

MoniekV

Re: Bokts mooie zadelkamers? zadelkasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 12:47

Ik heb op aanraden van mijn zadelmaakster ook de brede zadelsteunen vervangen door buizen.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 14:15

annemerel schreef:

Ik kan er vanavond wel een foto van maken. Ik heb een zadel wat nu 1 maand op de steun heeft gelegen zonder eruit gehaald te worden. Dus daar zal het wel heel duidelijk zichtbaar op zijn. We hebben ook een zadel wat al minstens een jaar op een buis hangt zonder eraan gekomen te zijn. Dus daar kan ik ook een foto als verschil van laten zien.
Ik moet er alleen aan denken om foto's te maken :)

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 18:55

Ik ben sinds februari verhuisd en heb nu ook een enorme kast. Er komen nog haken in voor hoofdstel enzo maar ben er echt blij mee!Afbeelding

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 08:56

Op mijn huidige stal (ik ga verhuizen) heb ik een zadelkast met 2 zadelsteunen. De bovenste steun is een brede steun. Die gebruik ik als plank :P . De onderste steun is een inklapbare steun. Die is heel fijn en daar hangt mijn zadel dus ook. De steun is minder breed dan mijn kamer hangt dus prima. Zelf leg ik mijn zadel liever neer dan deze op te hangen aan een brede zadelsteun.

Selientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 10:33

Ik heb een wow zadel, zijn de brede steunen dan ook slecht voor de kussens?

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 10:50

Sowieso zijn ze slecht voor de kussens omdat je puntbelasting krijgt. Op de plek waar de het zadel op de steun ligt zal het kussen ingedrukt worden. Dit zie je vooral goed bij de kussens die vanaf de voorkant van het zadel naar beneden lopen. Daar krijg je op den duur echt een deuk, waar je je vinger in kan leggen zeg maar.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 11:09

Ik heb dit nog nooit gezien bij een zadel, zeker geen zadels waar zo'n deuk in is gekomen waar je je vinger in kunt leggen. Lijkt me wat overdreven.

Hier op stal hangen 35 zadels aan de muur op allemaal van die brede steunen en dat hangen ze al enkele jaren en geen van de zadels vertoont dit. Ook een kwestie van je zadel goed onderhouden en de zadelmaker af en toe bellen voor een afspraak.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 11:35

Hier liggen de zadels ook al jaren op een brede steun,nog nooit een deukje gezien in het zadel.

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 12:25

Hier wel last gehad van ingedeukte kussens en ik laat toch echt regelmatig mijn zadelmaker komen en onderhoud mijn zadel gewoon dus dat is onzin. Jouw hoofdkussen in je bed heeft immers ook een kuil waar je hoofd ligt. Natuurlijk niet helemaal vergelijkbaar maar je zadelsteun ligt wel zo'n 23 uur per dag op zijn steun. Mijn huidige zadel ligt nog gewoon op een brede zadelsteun maar zodra mijn nieuwe er is wil ik ook een dunne zadelsteun. Zie tegenwoordig alleen maar van die inklapbare dat is dan weer een beetje jammer... Vroeger had je ook nog gewone buizen die je simpel kon monteren.

Ik vraag me overigens wel af hoe slecht het daadwerkelijk zou zijn voor je zadel.. Als je je slaapkussen opschud zit ie ook weer in zijn normale positie en als je gaat rijden zie je de plekken daarna ook niet meer.

ingaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 12:59

Ik heb mijn zadels ook liever op een buis dan op zoon brede steun.

Ik heb laatst een stalen gispen kast gekocht voor op stal, helaas zijn we tijdens het vervoeren een aantal van de plankdragers verloren. Ik heb dus op zoek waar ik deze kan kopen.
De enige bij wie ze te koop lijken is gispen zelf maar daar verkopen ze ze per 4 stuks en laat ik er nou net 5 nodig hebben.
Ook zijn ze daar aardig aan de prijs daar (10 euro). Iemand een idee waar deze te krijgen zijn? Ik ben al bij de Gamma, karwei en plaatselijke ijzerhandel geweest.
Afbeelding

Maaike_Kealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 19:24

Is het niet mogelijk om zelf iets te maken? Of andere planken dragers te kopen? Ik ben niet bekend met die kasten.

ingaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 19:49

Zelfs maken gaat mij niet lukken, ze zijn mischien 1,5 cm groot. Ik hoop dat iemand wat anders weet, ik kan geen andere vinden.

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 00:05

Probeer eens bij de Wit, ijzerwaren in Roden. Het is een prachtig zaakje van twee oudere mannen die echt van alles verkopen op dat gebied. Ik kan er altijd slagen. Ik zou ze eens bellen als ik jou was. Ze hebben geen online shop, maar als ze hebben/kunnen bestellen wat je zoekt, wil ik het wel ophalen en naar je verzenden.

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 12:37

Laat maar. Omdat ik er vanochtend langs reed, ben ik even binnen gewipt om te vragen, maar zij hebben ze niet. En als zij het niet hebben, hebben ze het waarschijnlijk nergens.....
Ze verwezen naar van Keulen interieurs, die zitten oa in Groningen.

ingaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 13:00

Dankjewel DonCamillo :)
Ik was in Zwolle ook naar zoon zelfde winkeltje geweest en die konden er helaas ook niet aankomen.
Ik wacht nog op antwoord van een school hier in Zwolle waar ze ook meubelbouw ed. hebben of ze daar iets kunnen maken wat er op lijkt.
Anders bestel ik ze toch maar bij gispen zelf. Vind het zoveel geld 20 euro voor een paar van die banketstaaf haakjes.

DebbieNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 04:11

hoi hoi.. zit er hier misschien een rekenwonder??
Ik wil een kast maken en weet al hoe ik hem wil hebben en welke afmeting maar hoe bereken ik in vredesnaam die afmetingen om naar t aantal platen hout dat ik moet halen... %)

kast maten:
hoogte: 190 cm
diepte: 70 cm
breedte:150 cm

hier alle maten incl planken, deuren etc.

190 x 150 (2x)
150 x 70 (2x)
190 x 70 (3x)
150 x 60 (2x)
50 x 60 (2x)

de platen hout worden in een standaartmaat van
244 x 122 verkocht.

Hoeveel platen zijn er nodig?! 8)7

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 07:07

Volgens mij heb je dan sowieso een probleem met de breedte? Aangezien de planken maar 1.22 breed zijn die je koopt.

xWouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 10:19

Djeradalover schreef:
Volgens mij heb je dan sowieso een probleem met de breedte? Aangezien de planken maar 1.22 breed zijn die je koopt.

Aan de achterkant zal ze dan 2 platen nodig hebben maar dat zie je niet. En de voorkant is neem ik aan min 2 deuren, waardoor je dit ook niet ziet. Als ik t goed begrijp

DebbieNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 15:01

ja xwouter snapt hem :=

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 15:44

Ik zou zeggen teken het voor jezelf eens uit. Dus ruitjes papier pakken en 1 blad van 24 blokjes bij 12 blokjes uitknippen dat is dan je houten plaat. En de rest ook allemaal uitknippen en dan puzzelen hoe je zoveel mogelijk planken op je houten plaat knipsel kwijt bent snap je? :P

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 16:10

DebbieNL schreef:
190 x 150 (2x)
A 190 x 75 (4x) Om tot dubbel te komen
B 150 x 70 (2x)
C 190 x 70 (3x)
D 150 x 60 (2x)
E 50 x 60 (2x)

de platen hout worden in een standaartmaat van
244 x 122 verkocht.

Als je de deuren + achterkant evenbreed wil hebben kom je op 10 platen uit

Afbeelding

Als je 1 deur 1m maakt en de andere 50cm kom je op 8 platen uit.
Afbeelding

Sowieso zit je met veel overschot, al het donkergrijs zijn restjes.
Meer bij elkaar krijg je het niet. Tenzij je ook andere platen zou halveren, maar of je kast dan nog heel stevig is weet ik niet. Een legplank welke vast zit, kan prima ook uit 2 stukken gedaan worden. Dat zou dan kunnen uit een van de reststukken. Verplaatsbare legplank wordt al moeilijk om die in 2 de doen.

Ook dan zou je maar 1 plaat kunnen besparen door 1 B in half te doen en de ene helft uit de plaat van de andere B te halen, en de andere helft uit de plaat van C.

Edit: uiteraard in de lengte in de helft. Dan bewaar je de stevigheid en je ziet er ook niets van.

DebbieNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 21:43

wow dat is nog eens een uitleg!!
Echt super tof van je! thanks!
misschien is een tekening van de indeling wel handig, heb die beetje simpel getekend maar dan heb je een idee ervan..

De deuren worden iid 50 cm en 100 cm.

belangrijk is dat het rechterdeel 1 meter breed is omdat ik daar een rek in wil hangen voor de dekjes.. die is namelijk 1 meter breed :)
Afbeelding