Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Puchje

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 15:44

DD: het vullen gaat gelukkig goed :)
De afmetingen zijn 1.40 breed bij 1.20 hoog.
Op de foto zitten er 4 plakken, dus ongeveer 8 kilo in en alles zakt naar beneden. Ik ben er erg blij mee! Misschien draait paardlief nog bij :=

bluebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 18:58

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 19:14

Gaten zijn te groot, er kan niet genoeg in en laag ophangen (ivm eethouding en geen stof in de neus) kan door die grote gaten ook niet. Als er nl al een neus in zo'n gat past, dan past een voetje ook.
Als je in die prijsklasse wil zoeken is die tas van kenniscentrum? met 3x3 gaten van breed band wel interessant. Ik heb liever wat meer netten, zodat ik maar 1x per dag hoef te vullen dan minder en blijven worstelen met zeil, etc. om mijn hooi netjes droog en goed te houden.

bluebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 19:21

tamary; ik heb hooinetten en een hooibak met rooster erop. Dus eigenlijk heb ik het al goed voorelkaar.
Blijf toch altijd in de gaten houden of ik nog wat kan verbeteren.
Dus dit is nie wat, dankjewel.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 20:55

hier het zelfde
daarom 6 netten bij nicky besteld.

zodat ik maar 1 x per dag hoef te vullen.
geef ik 's morgens in de ruiven (1000 liter vaten, vaten eruit dus alleen ijzeren gedeelte) en dan 's avonds in mijn xl net en de 6 netten, hebben ze 's nachts wat te doen.
overdag gaan ze ook de wei nog op nl.

tamary schreef:
Gaten zijn te groot, er kan niet genoeg in en laag ophangen (ivm eethouding en geen stof in de neus) kan door die grote gaten ook niet. Als er nl al een neus in zo'n gat past, dan past een voetje ook.
Als je in die prijsklasse wil zoeken is die tas van kenniscentrum? met 3x3 gaten van breed band wel interessant. Ik heb liever wat meer netten, zodat ik maar 1x per dag hoef te vullen dan minder en blijven worstelen met zeil, etc. om mijn hooi netjes droog en goed te houden.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 20:57

Steentje schreef:
Zijn er hier ook mensen die geen hooi geven, maar als vervanger Wiesencobs voeren?

nee niet al vervanger, er wel bij voor mijn 2 oude ruintjes die moeite met hooi eten hebben.

Dinopino schreef:
Dat doe ik weer zodra mijn paardje van de wei komt. Dan krijgt hij naast slobber voor oudjes en hertog luzerne 3 x daags geweekte wiesencobs

geef je dan geen hooi?

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 22:57

Ik denk dat hooi wel een essentieel onderdeel is van paardenvoeding, niet?
En dus ook niet te vervangen is door Wiesencobs, bijvoorbeeld..

Correct me if I'm wrong! :)

Ik ben er alleen nog zelf niet helemaal uit hoe ik het hooi wil gaan voeren..
Liefst op de grond, maar dan wel in hooinetten, aangezien het paard dan minder gehaast eet, en langer doet over zijn portie..

Maar het paard heeft ijzers, en ik wil geen risico nemen dat hij in het net stapt..

liezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 07:53

op Manege de Paardenmaat is vorige week de schop in de grond gegaan bij de aanleg van hun paddock paradise.
Het ziet er nu al veelbelovend uit!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 09:07

@Steentje : een paard met ijzers zou ik ook geen netten-op-de-grond gebruiken. Waarom hang je ze niet gewoon tussen 2 palen ??

Wiesencobs is alpenhooi met veel kruiden. Een beetje per dag zal geen kwaad kunnen, maar ik zou het geen hoofdmaaltijd willen maken. Immers de paarden eten in het wild de kruiden die ze op dat moment nodig hebben, als ze verwerkt zijn tot brokken hebben ze die mogelijkheid niet.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 09:17

Ik lees al een hele tijd mee, maar heb volgens mij nog niet gereageerd.
Helaas hier ook geen echt Paddockparadise. De grond is er niet echt geschikt voor. De pony's komen dan alweer een heel tijdje niet meer op de wei. Ze hebben nu de beschikking over de rijbak (20x40) en daarnaast een stuk verharding zodat ze altijd droog kunnen staan. Zeker nu het natter is staan ze vooral op de verharding.
Al liggen/rollen ze graag in droog zand, en staan ze hier ook graag te slapen als de zon schijnt.

Steentje, ik heb zelf netten die ik wel ophang, maar die hangen bijna op de grond. Hier loopt ook een pony met ijzers.
Ik heb hele fijnmazige netten (4,5 en 3).

Ik vraag me ook nog iets af.
Ik voer hooi (van normale kleine baaltjes) in netten. Momenteel voer ik 2x daags. Ze krijgen met drie pony's minimaal 1,5 baal op een dag. Toch was het geregeld leeg, en sinds die tijd vul ik één of twee netten met (deels) stro. Zo zijn ze langer bezig en als ze echt de behoefte hebben kunnen ze altijd een pluk stro eten.
Vanmorgen hadden ze best wat stro gegeten en zaten er zelfs nog kleine restjes hooi in twee netten. Blijkbaar vinden ze het toch wel lekker.
Graag zou ik willen dat er altijd hooi beschikbaar is, maar ben bang dat ze dan toch teveel krijgen, of ik moet de hooiiname nog meer kunnen beperken.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 09:19

Ik gebruik 1 slowfeeder (een zelfgemaakte ruif met hele kleine maas) en 1 gewone ruif waarin ze onbeperkt krijgen. Ik merk juist dat de slowfeeder altijd leeg is en de ruif met grote maas hangt altijd nog een restje in.

Dus ik denk niet dat het echt uitmaakt hoe je ze onbeperkt geeft.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 10:09

Mijn oudje eet helaas geen hooi ;-(. Hij krijgt het wel maar hij kan het niet opeten. Zit ook dit jaar te denken of misschien die van luzerne dat gras iets voor hem is. Dus dat gaan we uitproberen. Ik probeer hem zo lang mogelijk op het gras te houden wat dat kan ie wel eten.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 10:25

Onlangs wat lucerne door de wiessencobs heengemengd: voor t lekkere, vinden die knollen van me vast heel fijn! Was wel lucerne van hartog met 10% melasse. Dacht nog.... och dat trekken die volbloeden van mijn wel. Mooi niet dus: hele kudde vrijwel direct aan de dunne mest.
Zodra het suikergehalte te hoog wordt, gaat het dus klaarblijkelijk de mist in?
N.B. wiessencobs no problemo qua spuitpoep overigens.... en mijn paarden zijn erg gevoelig klaarblijkelijk op suikers?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 10:29

Die van mij gingen er wel van aan de dunne. Maar dat kan ook een andere reden hebben.
Dus ik ga het later nog eens proberen.

Overigens... voert er hier ook iemand Seniores Priores van Subli??
Ik heb net een zak leeggestort in een ton, maar jemig wat stoft dat spul en ik vind het er ook maar vreemd uit zien. De korrels die er in zitten zijn niet glad/glimmend maar dof/oneffen aan de buitenkant.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 10:32

volgens mij zegt marstal wel dat wiesencobs volledig ruwvoer is voor paarden die geen hooi meer kunnen eten.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 10:38

Vind die senoir priores ook niks: idd veels te stoffig. Kan je zelf makkelijk zelf ook maken, met beter kwaliteit ingredienten: bietenpulp, zemelen, geplette havers + mais.... mengen, wat vit.brokjes ernaast et voila = goedkoper + betere kwaliteit. En je kan het "zetmeel"-gehalte wat beter bepalen/sturen in eigen mengsels

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 10:40

Geen wonder dat ze het 'nat' gevoerd willen hebben :D
Maar ik ben iig gerustgesteld dat het er zo uit hoort te zien, nu nog kijken of ik de zak op wil voeren 8-)

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 11:09

ben heel tevreden over senior priores
flink water erbij, half dagje laten staan
zit ruwvoer en krachtvoer in.
is dat ik nu marstal voer en dat aan huis word gebracht maar vond t prima.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 11:10

kevje06 schreef:
ben heel tevreden over senior priores
flink water erbij, half dagje laten staan
zit ruwvoer en krachtvoer in.
is dat ik nu marstal voer en dat aan huis word gebracht maar vond t prima.

Joh.... het is grotendeels bietenpulp (gemengd met slechte kwaliteit haver-stuifmeel) dat senior-spul. En ja, bietenpulp wordt schijnbaar gezien als ruwvoer?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 12:28

Bietenpulp kan inderdaad gebruikt worden als gedeeltelijke vervanger van hooi - ik zou in zo'n geval ook geen Subli gebruiken maar wel KwikBeet van Dodson&Horrell - dan weet je tenminste zeker dat je geen suikeroverdaad en rommel voert.

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 12:42

Onze paarden krijgen eigenlijk alleen maar hooi en gras (en mineralen/zout likstenen). In het zomerseizoen krijgen ze er nog wat muesli van Pavo bij, maar ik ben wel al langzaamaan aan het kijken naar een vervanger hiervan.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 12:56

Unseen, waarom voer je juist in de zomer muesli bij? Dan krijgen ze hier normaal niets bij.
Zelf twijfel ik weleens, zou ze ene kant wel graag iets bijgeven omdat er een jonge pony bij loopt. Maar makkelijkste zou iets zijn dat ik zo uit de hand kan voeren.

Ze krijgen nu veel hooi en wat stro. Verder dagelijks nog wat wortelen voor het lekkere. En er hangt een liksteen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 12:59

Heeft iemand ervaring met netten met 2 cm maas??
Want ze hadden hun 2 flinke plakken hooi gewoon in een half uur op. :oo
Ze waren nog eerder klaar als ik met een hooibaal loshalen/uitplukken.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 13:01

Wow DD, dat is wel héél snel! Hier doen ze met de kliko ongeveer een halfuur over een plak en met het hooinet per plak ongeveer anderhalf uur :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 13:04

Hier eerst ook toen ik nog grover hooi had, maar dit is zulk fijn spul dat trekken ze er nog met hele plukken tegelijk uit.