Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Silly1972

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 20:06

Ik ben de paarden nu ook in eigen beheer sinds een week en het is allemaal even wennen, maar ik vind het wel heel fijn om het allemaal lekker zelf te bepalen.
Ik heb ruim voldoende gras en een rijbaan/paddock.

Ze krijgen bij mij rond 9.uur brok en gaan daarna naar buiten en ze krijgen brok en hooi als ik ze weer naar binnen haal.

Ik zit in wolvengebied dus ze kunnen niet 24/7 naar buiten.
Dat durf ik echt niet aan.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 07:37

Over het naar binnen gaan: als je zou paddocks alken aan de stallen die uitkomen op de grotere paddock/weide, kan je wel werken met automatische doorgangen.
Dan hoef je enkel ‘s avonds te gaan om uit te mesten/voeren/opstallen. ‘S morgens gaan de doorgangen automatisch open (en op de paddock vinden ze hun ochtendportie hooi).
Tussendoor kan je dan eventueel nog werken met hayfall netten, dan kan je overdag twee extra porties en snachts een extra portie voeren, smorgens portie op de paddock en in de avond een handmatige portie + de andere vullen.
Als je dan ook voldoende netjes aanschaft kan je eens per week alles voorvullen en is het gewoon netjes hangen.

Eventer30

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 13:50

Bedankt voor het meedenken, echt heel fijn.
Helaas hebben we de optie niet om de paarden in hun eigen stal te laten lopen in de nacht. Dus we moeten ze aan de hand binnen en buiten zetten.
En helaas is in de nacht buiten blijven echt geen optie met de niet-paardvriendelijke mensen en vele inbrekers in deze regio.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 17:48

Je zou ook een feed x gate timer op een stuk kunnen zetten, kun je daarachter een extra portie hooi geven. Ik gebruikte hem om Joris zijn slobber te laten eten, na 1 uur ging de draad open en kon hij bij de ander de wei in als slobber op was.
Mijn gate timer komt te koop over 3 weken ivm overlijden Joris, maar ben nu nog niet toe aan opruimen.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-26 11:56

De laatste post hier konden we nog klagen over de hitte, nu is het klagen over de misère van vrieskou en sneeuw |(

Al moet ik zeggen, ik ben nog steeds ontzettend blij met mijn plek want het is allemaal prima te doen al is het meer en zwaarder werk dan in de zomer.
Ik sta inmiddels alweer 8 jaar op mijn huidige plek <3 en besef me ook met dit soort weer extra dat mijn paarden en ik onszelf gelukkig mogen prijzen.
Want als ik lees hoeveel mensen er zijn met een paard op een pensionstal staan, die hun paard nu niet naar buiten mogen laten... of paarden die een paar uur in een treurig postzegel paddockje staan...ik moet er niet aan denken!

En als je IJslanders hebt, die óók nog eens schimmels zijn, is er niks mooiers dan dat ze eindelijk weer eens ècht kunnen 'IJslanderen' :D
Mijn nieuwe paard is ook nog eens import en die vond het echt FANTASTISCH {:}
Afbeelding

Sterrebell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 14:26

Ik voel me ook gezegend. Heb nu minder werk omdat ik geen stront kan vinden :+ . Maar straks als de sneeuw weg is, ben ik bang dat de stront niet mee weg smelt -O- . Dus dat zullen best wat kruiwagens zijn dan.
Maar oké de ponys zijn tevreden en dat is het belangrijkst!
De stal gaan ze overigens nu niet in.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-26 14:46

Nou laten we het over de stront maar niet hebben inderdaad :')
(Evenals over hoe snel het ruwvoer er door vliegt := )
Wel fantastisch mooie plaatjes!!

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 15:02

Haha Sterrebeek, dat is ook precies wat ik dacht toen ik de sneeuw zag.

Tja ,IJslanders zullen die sneeuw heerlijk vinden.

Ik ben superblij met mijn plek.
We wonen er nu 6 maanden en de paarden vinden het ook heerlijk.
Toch fantastisch dat ze gewoon lekker naar buiten kunnen!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 22:47

Afbeelding

Ik ben ook blij. En nog blijer met verwarmde drinkbak en waterleiding met warmtedraad en verwarming bij de waterpomp die aangaat onder de 3 graden. Hier ook geen mest, dus scheelt nu weer. Ze staan droog in de stal en verder mogen ze banjeren en lopen waar ze willen. Begrijp dat nooit dat paarden met sneeuw niet naar buiten mogen.

Ben even niet blij dat ik naar mijn man heb geluisterd van de week. Die zei: we kunnen nog geen nieuw hooi halen hoor want dit nog teveel om met de hand te verplaatsen. Daarom, stom stom stom gewacht en nu is t bijna op en kan ik niet weg met de aanhanger en even 2000kg achter mn autootje via landweggetjes naar de hooiboer.

Maluskeq

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 23:56

Ohh wat mooi al die foto's in de sneeuw! (Wij doen mee! :o )
Afbeelding
Wij zijn ook blij *D
Na nog 2 x verhuisd te zijn (alleen de paarden), nu een prachtige plek van bijna 4 hectare, we staan er net een paar weken en werden getrakteerd op een waar winter wonderland <3
Wel wat gedoe met water vullen met een waterzak in kruiwagen nu met die kou, en waarschijnlijk een kapotte vlotter, maar dat mag de pret niet drukken, en is te overzien. (Maar zeer benieuwd naar verwarmde water oplossingen!) Het land is er slecht aan toe, omdat er een jaar lang zwijnen hebben huisgehouden, de stallen hebben een flinke opknapbeurt nodig, en er staat aardig wat jacobskruiskruid, dus van het voorjaar flink wat werk te verzetten. Maar voor nu genieten maar! Wat een treat he, die sneeuw!❄️

Sterrebell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 00:21

Wow 4ha, wat een droom!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 07:45

Oh dat hooi ken ik. Ik ben blij dat ik wel heb gehaald vorige week ondanks gemopper van mijn man :+
Schuur ligt vol nu.
Water is hier ook een ding. Ik werk gewoon met pvc bakken. Een aantal van 90 liter en 1 van 360 liter. Die laatste is lekker breed, waardoor het minder snel aanvriest en makkelijker kapot te slaan is. Ze houden dit goed open gelukkig. Water mag ik bij de buren halen, dus ik zorg elke dag dat alles vol zit. Des te voller, des te minder kans dat alles vast vriest. Het is even behelpen, maar voor die paar dagen is het te doen.

De paarden zelf geven niet om de sneeuw en staan gewoon lekker 24/7 buiten met een bult hooi. Gister wel even het betegelde deel voor de stal sneeuwvrij gemaakt, zodat ze ook een plek zonder sneeuw hebben.
Ik kijk alleen niet uit naar de prut die het eind van de week gaat worden. We hebben hier zelden modder, maar dat ga ik nu niet tegenhouden vrees ik :=

En ik heb natuurlijk ook foto's gemaakt: [PP] Haarballen in de sneeuw

CobCowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 07:59

Herkenbaar allemaal, ik heb mn zin wel doorgedrukt en ben voor het winterse weer nog even een lading hooi gaan halen. Anders had ik het echt niet gered deze week.

Qua water heb ik gewoon alle bakken buiten gezet en volledig gevuld + in de schuur wat jerrycans met water gevuld voor het geval de buitenkraan bevriest (deze wel proberen warm te houden met een deken/isolatie).

Ik heb ook 3 koudbloedjes die onwijs genieten van het winterse weer en wat ziet het er mooi uit allemaal. Ook ik ben benieuwd wat voor verrassing er later deze week onder het sneeuw ligt :P dat wordt wel een kruiwagen work-out!

Maluskeq

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 12:54

Sterrebell schreef:
Wow 4ha, wat een droom!

Ja zo voelt het ook nog steeds eigenlijk, beetje onwerkelijk nog!
En nu met die sneeuw is het helemaal als een droom, lekker van genieten maar denk ik, het vele werk komt vast vanzelf de droom doorprikken straks :')

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 12:55

Wacht maar tot de sneeuw gaat smelten tot prut :D

Nee zonder gekheid, heerlijk zoveel ruimte! Is het alleen weiland? En hou je dat zo of ga je er iets anders mee doen?

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-26 12:59

Geweldig om jullie sneeuwbeelden te zien, prachtig!

En wauw, 4HA, wat een DROOM! :wow:
Als je straks bij bent met onderhoud heb je daar een fantastische plek aan!

Ik zie allerlei creatieve oplossingen voorbij komen om bevroren bakken te voorkomen maar ik heb voor ons ook nog geen perfecte oplossing.
Nou las ik over schapenwol tussen 2 bakken in doen dus dat wil ik volgende winter proberen.
En ik denk toch ook de bakken maar in de stallen zetten misschien, dat zal al wat schelen.

Ik kijk wel nu al op tegen de natte kledderende die het straks weer wordt inderdaad, maargoed, je doet er niks aan en het wordt vanzelf weer beter weer, ooit :brr:

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 14:40

Afbeelding
Hier gaat het niet snel genoeg hij vraagt om hooi.

Maluskeq

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 23:58

Daihyo schreef:
Wacht maar tot de sneeuw gaat smelten tot prut :D

Nee zonder gekheid, heerlijk zoveel ruimte! Is het alleen weiland? En hou je dat zo of ga je er iets anders mee doen?

Haha, ja, de prut, heerlijk... Op sommige plaatsen is dat nu al aardig het geval helaas, ontkomen we niet aan...
Het is heuvelachtig weiland met wat bomen erin, omringd door bos <3
(Midden op de veluwe)
Ik heb wel wat plannen voor wat beplanting ter verrijking, en sws ga ik aan de gang met eetbare kruiden en bloemen zaaien. Maar het blijft verder wel zoals het is, het is natuurgrond, dus ook niet alles kan.

Maluskeq

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 00:01

BarbaLala schreef:
En wauw, 4HA, wat een DROOM! :wow:
Als je straks bij bent met onderhoud heb je daar een fantastische plek aan!

Zeker weten! We voelen ons erg gezegend! :o En voor ons is het nog even ploeteren, maar de paarden zijn al zo blij daar, dat motiveert natuurlijk als de beste :j

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 00:41

Mijn hooi is binnen. Met gevaar voor eigen leven, al glibberend en glijend over die niet bestrooide landweggetjes naar de boer toe... Maar tis gelukt! Ben echt helemaal blij nu. Laat die sneeuw maar komen, ik zit op mn hooibalen.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 11:20

Super!! Zullen je paarden blij mee zijn!
Ik ben blij dat het net geleverd was.
Voer kwam zaterdag, toen het net begonnen was met sneeuwen.

Ik ben echt nog zoekende mbt ons grasland.
Het moet nodig gekalkt worden, maar ik vind het lastig de juiste kalk te vinden.
Welke gebruiken jullie?
Tevens hebben wij veel eiken rondom de track staan en de eikeloogst is echt enorm veel!
Krijg ze echt niet allemaal weg |(

Verder denk ik wel dat ik het goed doe met de paarden.
Over 2 weken komt er een 3e bij (in bruikleen).

We wonen er nu bijna 6 maanden en ik ben er zo gelukkig mee!
Toch fantastisch als je dit zo ziet?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 11:22

Ik gebruik ipv kalk ook wel lavameel. Dat bevat net wat meer mineralen. Zeker als de grond arm is, kan dat ook goed zijn.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 13:18

Ik heb veel mos in mijn grond voor.
En achter is mijn grond heel zacht, niet echt fijn gras en stevige grond.
Zou lavameel daar goed voor zijn?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 21:23

Kalk korrels strooien werkt tegen mos ik strooi het al jaren in het najaar.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 13:24

En welke strooi jij?