Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25404
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 00:33

Gaat hard hoor.

Azmay, ik hou er niet van, maar is wel handiger zo. Mijn NF heeft behoorlijk lange manen en valt een flink stuk ook nog de andere kant op. Heb dat weleens 1 kant op willen doen, maar dat vindt hij echt bloedirritant. De shet heeft ook erg lange manen.
Deze 2 quarters niet echt. Hebben ook geen voorpluk. Normaal vind ik dat niet zo mooi, maar hun koppie is zo mooi, dat het me niet stoort. En anders had ik pech...........
Ze hebben wel iets krullende manen, maar komt niet echt veel langer te hangen.

Onze quarter die we vorig jaar moesten laten inslapen had mega lange manen en dat moest echt ingevlochten, want ging snel knopen.

Het was echt lekker weer vandaag.......Baal wel, morgen ijzer infuus, dus zit uren binnen als het nog heerlijk is buiten. Maar goed, ik weet dat ik me over 1, 2 weken weer veel beter voel en dat is ook wat waard.

Vliegen waren wel ook weer heel actief en agressief, bah!

MizzMontana

Berichten: 5698
Geregistreerd: 05-08-08

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 07:30

Heel mooi geworden Selka!

Zapje wat jij zegt geldt geloof ik voor als je wel je BE rijbewijs hebt. Onze auto mag tot 1800 en de trailer 2000, dus ik wou de trailer terug laten keuren tot 1800 maar dat was niet nodig omdat ze van het werkelijke gewicht uit gaan.

ClaudiaHS

Berichten: 8066
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 08:08

Zapje. In NL gaan ze uit van wat op papier staat.
Niet wat de trailer daadwerkelijk weegt.
Dus in jouw geval mag je er met B niet mee rijden.
Al zet je er een shetlander in

De combinatie mag in totaal niet meer dan 3500 wegen en de ttm van de aanhanger mag niet meer zijn dan wat de auto mag trekken.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 08:11

Hilary schreef:
Nee, bij B-rijbewijs gelden de getallen op papier. Onze auto mocht 1.400 kg trekken, de trailer mocht 2.000 kg wegen. Met mijn B mocht dat niet, met BE wel. Het maakt voor B niet uit of je die trailer leeg meeneemt of met gewicht erin.
Had ik een trailer gehad die 1.300 mocht wegen, had ik met B rijbewijs legaal mogen rijden.

Dan moet je de trailer terug laten keuren. Dat kan dan weer wel. Vind ik zelf niet handig, maar als je maar 1 paard heb, kan dat wel. Kun je er alleen geen 2 in zetten (aangenomen dat de trailer van 2000 een 2 paards is).

Verder heb ik ook bij mijn BE geleerd, dat de getallen op de papieren gelden. Alleen als je alleen B is, wordt t een weegverhaal. Maar dan nog moet op papier dingen wel kloppen.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 08:12

ClaudiaHS schreef:
Zapje. In NL gaan ze uit van wat op papier staat.
Niet wat de trailer daadwerkelijk weegt.
Dus in jouw geval mag je er met B niet mee rijden.
Al zet je er een shetlander in

De combinatie mag in totaal niet meer dan 3500 wegen en de ttm van de aanhanger mag niet meer zijn dan wat de auto mag trekken.


Dat dus, ja

OleJon
Berichten: 2527
Geregistreerd: 04-07-14

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 08:28

ik ben meer een meelezer :D maar voor mensen die een huis zoeken boederijtje of zoiets.
let bij de bezichteging goed op houtworm voordat je een huis koopt

MizzMontana

Berichten: 5698
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 08:41

Voor de mensen die het leuk vinden om door te lezen, het wetsartikel behorend bij de aanhanger vraag.

Zoals ik het lees wordt er steeds gesproken over de toegestane massa van het trekkend voertuig, maar bij de aanhanger hebben ze het over de totale (dus het gewogen?) massa.

Wie is er echt goed in dit soort artikelen doorploegen?

https://maxius.nl/voertuigreglement/artikel5.18.18/

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 08:43

Trailer terugkeuren kan idd :j
Ik heb mijn BE gehaald omdat ik met twee pony’s op weg wilde (is idd een tweepaards).

Ergens op de wiki (volgens mij onder Rijbewijs BE) is een link naar een site die je helpt bepalen of een combi legaal is of niet. Be.ter.net ofzoiets

ClaudiaHS

Berichten: 8066
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 08:47

Onze trailer is ook terug gekeurd.
Ik heb een 1.5 paards.
Melle kan er alleen op, als hij er al in zou willen _O-
Puck en Rocky zouden er samen op kunnen.

palousa_boy

Berichten: 10435
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 08:56

OleJon schreef:
ik ben meer een meelezer :D maar voor mensen die een huis zoeken boederijtje of zoiets.
let bij de bezichteging goed op houtworm voordat je een huis koopt


Gewoon het hout goed behandelen dan is er niets aan de hand.

Karin_deB

Berichten: 8293
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 08:59

Ziet er strak uit Selka *\o/*
Jammer dat ze je zand zijn vergeten :\

@Azmay, lekker strak zo die manen, en agh groeit wel weer aan :D

@Claudia, zuur dat je net voor de laatste 10 meter tekort komt :\

@Zapje, sja volgens mij weet de politie die regels ook allemaal niet.
Ik zou gewoon gaan en als ze je aanhouden (kans lijkt me minimaal) spelen op onschuld en zeggen dat je er de volgende keer beter op zal letten.

OleJon
Berichten: 2527
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 09:06

palousa_boy schreef:
OleJon schreef:
ik ben meer een meelezer :D maar voor mensen die een huis zoeken boederijtje of zoiets.
let bij de bezichteging goed op houtworm voordat je een huis koopt


Gewoon het hout goed behandelen dan is er niets aan de hand.

ben ik met je eens maar als het in de spanten en panlatten en zo zit dan kunnen er wel veel kosten bij komen.
en je zult vaak moeten slopen om er bij te kunnen. of hout van verflagen moeteen ontdoen. zit veel werk en kosten aan is gewoon een tip.
omdat er veel mensen een boederijtje zoeken voor de paarden aan huis. en meestaal toch de oudere huizen dit wat hebben.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-18 09:47

Ik weet t niet precies maar zo ongeveer:

- 10 cm frezen en verwerken rondom de rand zodat er een opstaande rand ontstaat en het zand niet wegloopt
- grof puin
- minder grof puin
- grind
- zand

Het is rond gelegd als een heuvel zodat het water er af loopt.

Volgens deze meneer komt door de klei drainage omhoog en lopen ze dit + worteldoek kapot. Hij legt al 20+ jaren manege- en paddockbodems aan op deze manier en dit is wat werkt zegt ie.

We gaan het meemaken. :)

Azmay
Berichten: 18008
Geregistreerd: 01-01-09

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 09:58

Ze vind dit kapsel leuker denk ik :+
Na de verhuizing is ze veel hanteerbaarder eigenlijk, dus net voor het eerst ooit in mijn eentje een echt succesvol rondje gemaakt (vorige keer eindigde in een heel gemene rodeo die ik wel uit zat maar toch). Deze keer was ze wel gespannen maar zeker niet gestresst, op de terugweg zelfs behoorlijk kalm.
Afbeelding

Was maar 10 minuten maar voelde als een uur _O-

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 10:07

Azmay, ohh mooi vroeg op pad gegaan. En alleen, gaaf! En die 10 minuten kan je gewoon steeds uitbreiden! En voor je het weet maak je samen buitenritten van een uur!

Selka, Mooie paddock! Mare... zand vergeten... balen. Het kan ook nooit in één keer goed gaan he haha.

Ik heb gisteren de frees opgehaald met de paardentrailer.
Een gedeelte van de paddock ging wel mooi met dat ding, maar een ander stuk gewoon totaal niet. Hij kwam de grond gewoon niet in/door. Op andere stukken ging het prima en is het nu zelfs iets te zwaar geworden.
Maargoed, het was ook de eerste keer dat Daan met zo'n ding heeft gewerkt. Het was vooral uitproberen.
Kregen er ook helemaal geen uitleg bij. Het was echt zo van 'Waar is je aanhanger?'. Ding werd er ingezet 'succes!'
Dus of het nou komt doordat we voor het eerst aan het kloten zijn met zo'n ding, of misschien moet er toch een zwaardere komen? Geen idee. Gisteren avond ook gelijk maar weer terug gebracht.

superpony, ijzerinfuus. Is dat zo'n rood zakje? Succes er mee. Wel balen dat het precies op deze mooie dag moet.

Ik ga straks Nick opzadelen denk ik. Hij staat nu nog te vreten. Was was laten terug van school. Moest David uit zwaaien. Heeft schoolreis en gaat naar een pretpark.

Morpheus81
Berichten: 571
Geregistreerd: 23-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 10:18

OleJon schreef:
ik ben meer een meelezer :D maar voor mensen die een huis zoeken boederijtje of zoiets.
let bij de bezichteging goed op houtworm voordat je een huis koopt


Gewoon het hout goed behandelen dan is er niets aan de hand.[/quote]
ben ik met je eens maar als het in de spanten en panlatten en zo zit dan kunnen er wel veel kosten bij komen.
en je zult vaak moeten slopen om er bij te kunnen. of hout van verflagen moeteen ontdoen. zit veel werk en kosten aan is gewoon een tip.
omdat er veel mensen een boederijtje zoeken voor de paarden aan huis. en meestaal toch de oudere huizen dit wat hebben.[/quote]

Hier ook een meelezer, maar met ervaring op dit vlak. Wij hebben recentelijk een dergelijk 'oud boerderijtje' gekocht. En bij onze BTK kwam inderdaad ook houtworm naar voren. Zoals gezegd geen ramp, maar inderdaad moet al het plaatwerk boven verwijderd worden om alles goed te kunnen behandelen. Nu wilden we de bovenverdieping toch opnieuw indelen, dus dat is geen groot probleem, maar zeker iets om rekening mee te houden! In ons geval komen de kosten van de behandeling (ongeveer 2500 euro) voor rekening van de verkopers. Scheelt toch!

superpony
Berichten: 25404
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 11:15

Chasey, hoe hard was dat moeilijke stuk? Misschien moet je er nu overheen met een sleep??

Ijzer infuus heb ik 2 soorten van gehad. Een keer een grote zak die er in 1x in gaat en daar was ik een beetje beroerd van. Maar was misschien teveel in 1x gewoon. Zat toen ook heel laag in mn waardes.
Daarna heb ik om de paar weken een zak gehad 5x.
Het is bruin en duurt een paar uur dat het erin zit. Daarna spoelen ze door tot het helder is.

Azmay, wat leuk! Beter kort ene goede ervaring. Stap je toch sneller weer positief op. Er staat nu geen wind dus de wind waait sws niet door haar manen :p

Wel balen dat het zulk mooi weer is en ik uren binnen moet zitten. Ga nog rondje met hondjes doen en dan straks die kant op. Baal wel, maar we hebben zoveel mooie dagen gehad en achteraf natuurlijk straks blij met mn ijzer. Even hopen dat het niet gaat regenen. Ben een beetje bang dat ik ga roesten met al dat ijzer :p

ClaudiaHS

Berichten: 8066
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 11:43

Haha SP. Als het goed is komt er geen regen.
Zal wat zijn als je wegroest _O-
Van mij mag er wel wat regen komen.
Alles is weer hartstikke droog en de paddock stuift al weer.

mentjuh

Berichten: 3230
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Arendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 11:46

Wat een heerlijk gevoel azmay! Misschien wil ze je bedanken dat ze weer lekker mee naar huis mag.

Mijn quarter heeft ook redelijk korte manen en n kleiner voorplukje maar staat m prima!
Mn tinker daar in tegen... pfff...
Die zijn ruim 1,50m lang en vooral ook heel veel en heel veel vol haar. Ik ben altijd een uurtje of 2 bezig met vlechten... als ik t niet vlecht gaat hij er op staan en worden t dreadlocks. Ik vlecht ze iedere 2 a 3 weken.
Die hoef ik geen 2 haha!

Die Padock ziet er heel goed uit!
Bij ons sluit de padock(ring) aan aan een sloot dus altijd droog... alleen tegen het onkruid zou het wel handig zijn... ach nog zo veel te doen en zo veel wensen..

belle_boef

Berichten: 10778
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 11:48

hier komt er zondag regen als het door gaat :') Maar van mij mag het ook lekker wegblijven. Mijn gras groeit nog steeds wel. Net heerlijk een uur in de zon liggen soezen.

Jammer dat je nog even binnen zit SP.

Heerlijk Azmay.
Wij hebben een huis bekeken met houtrot. Daar was het toch echt afbreken alles stond gestut en de houtzagerij was volop actief. Makelaar deed alsof het wel mee viel en vond het raar dat er een ton van de prijs af moest wilden we er überhaupt over nadenken.

palousa_boy

Berichten: 10435
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 11:54

Vaak gaan oude boerderijen idd helemaal op de schop dus kun je overal mooi bij.
Hier smeren we ook gif met liters tegelijk. Al het hout wordt gewoon preventief gedaan voordat er een afwerking overheen gaat.
Het was hier zo erg dat je ze gewoon hoorde knagen aan het hout als we in bed lagen en soms kwamen er beestjes door de gaten naar buiten :+

Houtworm is hier algemeen goed waar je lastig omheen kunt.

Karin_deB

Berichten: 8293
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 13:04

Toch een mooie 10minuten Azmay :D

Hier heeft mijn man zondag de wei gemaaid maar het stond zo hoog dat het niet gelijk op een korte stand kon.
Van de week nog een keer overheen

Anders verdwijnen mn merries erin als ze deze kant op komen :D
(Plus ze eten zich ziek :\ )

Mer1980

Berichten: 19004
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 13:22

Selka ik zit ook met klei, mag ik vragen wat je voor je bak betaald hebt (mag ook via PB ) en bij wie je eht hebt laten doen?

palousa_boy

Berichten: 10435
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 13:36

Paarden zijn hier weer blij met het hooi. Afgelopen weekend gemaaid en gesleept want er zou regen komen..
Nu ik dit type begint het net te regenen *\o/* hopelijk is het de moeite.

De baal die er al maanden lag was ineens in een paar dagen op dus maar nieuwe gegeven.
Afbeelding

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 14:31

Die 10 minuten zijn heel wat waard Azmay!
Ik ben benieuwd hoe het zich houdt Selka....
Karin, wel een luxe probleem toch?
Ik blijf de plaatjes van jou zo mooi vinden Palousaboy, dan hebben wij hier toch echt maar een postzegel.

Het voordeel van huren (ja die zijn er ook ;-)) :
Bomen worden gesnoeid door de gemeente.
Afbeelding
Het nadeel :
Mijn rij plannen voor vandaag kon ik wel vergeten. Troela stond op minimaal 60 meter afstand de boel nauwlettend in de gaten te houden :-)

Afbeelding

Dus de 2 jarige maar gepakt voor een kroel en poetsbeurt, wat een relaxt en lief ding is het toch (ok, hij is niet op zijn knapst op het moment, hoofd is een maatje te groot en hij groeit te hard).
Afbeelding