Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 22:47

Caily schreef:
Hier gewoon nog 24/7 buiten, ze letten wel op en heb twee keer 0,5 ha weide wat droog, vlak en zelfs nog groen is. Als ze op stal zijn geweest zou ik ook angstig zijn, dan zijn ze het niet zo gewend. Las in jouw vorige post over dat je een Tinker had, en aan het weer te horen zit je in het noorden, dus nu ben ik wel nieuwsgierig natuurlijk, ik zou zeggen, stel jezelf eens voor? :D

natuurlijk, :j heb ik een tijd geleden ook gedaan, ik woon in friesland.heb een bijna 25 jarige ruin Welsh cob. die al meer dan 20 jaar in mijn bezit is.die af en toe recreatief bereden word. en heb nog een 14 jarige merrie shetlander. die ik bijna 2 jaar heb. en afgelopen augustus heb ik nog een 6 jarige tinker merrie gekocht. met een verborgen gebrek. blijkt namelijk chronische bronchitis.wat momenteel stabiel is. :) heb ze aan huis

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 22:49

Caily schreef:
Waarom dan geen hooi? Hoe meet je vochtgehalte eigenlijk?

Ben jij trouwens geen miljonair geworden? :(:)

Wil wikkelpakken zodat ze buiten kunnen liggen. Geen muizen erin en vooral bijna geen stof. Ik krijg daar dikke ogen van en niezen.

Nee helaas. Woon net over de grens in DL. Mijn nichtje woont wel in de betreffende straat, maar speelde niet mee. Dat is pas écht zuur.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 06:32

Wat is het hier rustig.
Zo moet ik tig pagina's bijlezen en zo is mijn eigen post de laatste en de eerste.
Haha...

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 06:34

Niet waar :o :D

Bah...koud hier...-4gC met een gevoelstemperatuur van -18gC :brr: hoop maar dat mijn bakken niet klappen.
Ben er wel klaar mee,morgen weer fijn regen :+

Fijn dat iedereen meehelpt met onderhoud,deed vroegâh ook in het park.De boel overwoekerde daar altijd en al het onderhoud werd gedaan aan het begin van het park,daar wordt geld verdient.Wij zaten aan de achterzijde,was niet zo belangrijk :+
Dus als ik weer plat in het zadel moest gaan liggen dan ging de snoeischaar,takkenschaar en boomzaag weer mee.Iedereen weer blij,kon met weer over het pad lopen.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 07:44

Anke schreef:
Heerlijk internet in jouw eigen huisje.

Vandaag historisch moment, alle drie aan de longe gehad.

Ben ook op zoek naar hooi met max 20% vocht erin. Grote plastic wikkelpakken.
Is veel aanbod. Lastig om het goede eruit te zoeken.
Ben nu aan het rondmailen en bellen.

Hoe meet je 20% vochtgehalte?

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 07:45

Tinky12 schreef:
Niet waar :o :D

Bah...koud hier...-4gC met een gevoelstemperatuur van -18gC :brr: hoop maar dat mijn bakken niet klappen.
Ben er wel klaar mee,morgen weer fijn regen :+

Fijn dat iedereen meehelpt met onderhoud,deed vroegâh ook in het park.De boel overwoekerde daar altijd en al het onderhoud werd gedaan aan het begin van het park,daar wordt geld verdient.Wij zaten aan de achterzijde,was niet zo belangrijk :+
Dus als ik weer plat in het zadel moest gaan liggen dan ging de snoeischaar,takkenschaar en boomzaag weer mee.Iedereen weer blij,kon met weer over het pad lopen.

Gevoel-18 koud brr maar dat is toch niet in NL?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 07:51

dynamiek schreef:
Gevoel-18 koud brr maar dat is toch niet in NL?

Ik zit zo'n 2 km boven Steenwijk in de Provincie Overijssel...volgens de laatste gegevens is dit toch echt NL :+ :P

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 07:59

Laat de vries maar gauw vertrekken..Echt dankbaar dat we er hier in t midden van t land geheel geen last van hebben. Niet strooien, geen sneeuw scheppen, en de paarden die de hele dag naar buiten kunnen..das niet alleen voor de paarden beter maar scheelt ook nog es een boel centjes!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 08:08

ls het goed is zou het vandaag af gaan zakken (hmmm...temp.omhoog dus)...van mij mag het :brr:

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 08:17

Onbegrijpelijk tinky dat er zoveel verschil in zit, maar zie op het nieuws dat wij nu ook in code oranje zitten |(

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 08:25

Welkom :D :P Ja,het is echt bizar dat hier je billen eraf vriezen en dat ze aan de andere kant met een enkel fleece-truitje naar buiten kunnen >;)

kristelhans

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 08:43

Morning! Lig nog in bed hihi maar ga zo voeren en voelen hoe glad het is want bij m'n vader een paar km verderop is t ijzig.. We zitten net op de grens. Ik heb vandaag stagebezoekjes maar in de buurt van Raalte dus de goede kant op wat gladheid betreft.

Hier gaan de paarden altijd naar buiten en juist met sneeuw want dat vinden ze te gek!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 08:52

Geloof dat we hier voor de 3e dag niet bereikbaar zijn, er wordt hier niet gestrooid :=
Enige verkeer dat ik gisteren voorbij zag komen, waren schaatsers _O-

Ook een van de weinige momenten dat ik blij ben dat we geen erfverharding hebben. Op plekken met sneeuw, gras en zand was gisteren nog wel te lopen. Weet alleen niet hoe het zo gaat, gisteren de boel aangelopen en vannacht weer ijzel er overheen gehad. Hoop wel dat de paarden eruit kunnen... Een groot deel staat wel 24/7 buiten nog maar die hebben wel grip op de wei. Net dat aangestampte stukje van stal naar de paddocks zal het gladst zijn.
En waterbakken buiten vullen met een waterzak in de kruiwagen is een uitdaging :')

Hier is het ook flink koud, -5,5. Maar gevoelstemperatuur zitten we net onder de koudste plek met -11.
-18 heb je windkracht 9 voor nodig bij deze temperaturen ;) Maar het voelt wel erg koud aan, dat zeker.
Afbeelding

Hoop dat het morgen idd gaat dooien, moet paardenvoer hebben :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 08:54

Mogguh! Hier is het iets onder nul (halve graad), maar met een oostenwind kracht 4 is het niet lekker.

Merrie lijkt geen kramp meer te hebben, maar loopt nog wel wat gevoelig -O- , hou haar maar alleen op droog hooi en dan maar even kijken wat er gebeurt.

Bah, vind dit zo niet leuk, loop de hele tijd met een knoop in mijn maag. Ik weet dat het allemaal wel meevalt, maar toch ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 08:55

Ieuw! Marije ik zie dat de gevoelstemperatuur bij ons ook -7 is!! :brr: :brr: :brr:

edit: nog veel erger! We gaan richting de -9!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 08:57

sterkte [***] met je merrie!
Ik hoorde het net ook op de radio code oranje voor gelderland.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 09:02

Voordeel is dat ik weer eens m'n Iowa snow boots aan kan. Heb een aantal jaar geleden in jan/feb in Iowa, USA gezeten waar met -40 de paarden ook gedaan moesten worden :D
Daar moest je voor het binnen halen soms eerst een pad maken met trekker en sneeuwschuiver. Sindsdien is een beetje vorst in NL lachwekkend :D

[***], hopelijk knapt ze snel op!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 09:11

[***] :(:)
Wel fijn dat ze geen kramp meer lijkt te hebben. Dan zit er vooruitgang in.

Hier 5 graden boven 0 vanochtend. En regen uiteraard.
Gister de heren in de bak gegooid, konden ze even uitrazen. En dan hebben wij ondertussen de ruimte om de boel schoon te maken zonder 2 bemoeials die er het liefst met hun neus bovenop staan (en zwaar beledigd zijn als je die neus per ongeluk raakt met een bezem :+ ).

Sterkte met de vrieskou daar!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 09:21

Amanda schreef:
Gister de heren in de bak gegooid, konden ze even uitrazen. En dan hebben wij ondertussen de ruimte om de boel schoon te maken zonder 2 bemoeials die er het liefst met hun neus bovenop staan (en zwaar beledigd zijn als je die neus per ongeluk raakt met een bezem :+ ).

Dat ken ik, ik krijg ook vaak controle of ik de stal wel goed uitmest. Het liefste nog even een grondige controle als in de boel weer overhoop halen nadat ik de stallen heb gedaan. Denk dan wel eens stelletje varkens :n moet dat nu als ik het netjes en aan kant heb.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 09:27

Sterkte iedereen die in de kou zit!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 09:36

biscaya schreef:
Sterkte iedereen die in de kou zit!!

Dankje! Ik zit even te bedenken wat ik aan moet. Ga zo uitmesten. Kijk net naar de bak en daar zie ik de knollies als een stel idioten rondracen en bokken/steigeren *\o/* . Maakt mij een heel klein beetje iets minder ongerust over merrie. Het is natuurlijk wel in het zand, maar ze lijkt echt blij!

Aanstichter is hoogstwaarschijnlijk een dikke, gevlekte pony :o , die rost in een soort van 8-tjes tussen de KWPN-rs door. Ze moeten wel 3x kijken waar hij is :') :')

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 09:37

Wat een koude in Nederland zeg! Hier in ons Belgenlandje is het maar een natte zooi met 8 graden.

[***], hopelijk voelt je merrie zich snel weer beter.

Hier straks weer de dierenarts bij mijn kneuzenkind. Hij was al 2 weken wat aan het kuchen. Gewoon af en toe een 1 kuch. Dat vond ik al abnormaal want dat heb ik op 7 jaar tijd met hem nog nooit meegemaakt. Maar goed, geen koorts, geen vloeiing van de neus en een happy paard dus dan maar even aankijken. Sinds maandagavond hoest ie meer en gisteren in de ochtend vond ik het erg genoeg om de DA te bellen. Nat hooi blieft meneer niet dus heeft mijn hele lieve boerman gisteren nog een kleine bol voordroog gebracht onder het mom van doe je hem niet open kom ik hem zaterdag gewoon terughalen. Toch maar besloten om gisterenavond over te stappen op voordroog (gisteren nog gemengd met hooi) en vanmorgen hoorde ik al geen gehoest meer.

Toch raar dat hij nu opeens van echt goede kwaliteit hooi gaat hoesten. Heb ooit al een pak stoffiger hooi gehad zonder problemen.. Wil ook liever geen voordroog blijven geven want een bol losmaken is bij ons nogal gedoe want die krijgen we nooit in 1 keer helemaal binnen. Ik heb de shetlander ook nog nooit op voordroog gehad en wil niet dat die ontploft of problemen krijgt.
Andor kan zonder problemen op onbeperkt voordroog. Het is gewoon net iets vochtiger als droog hooi en wat andere textuur maar geen broei toestanden of warme balen.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 09:44

He jongens. Even een vraagje. Wie van jullie koopt/verkoopt vaak paarden.
Ik heb even onafhankelijk advies nodig. |o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 09:49

AbbyBlues schreef:
He jongens. Even een vraagje. Wie van jullie koopt/verkoopt vaak paarden.
Ik heb even onafhankelijk advies nodig. |o

Sorry, ik verkoop zelf nooit iets......

Maar ben in het verleden wel vaak mee geweest met anderen om paarden te kopen. Misschien kan ik je helpen?

Yontheke balen dat hij hoest. Mogelijk een schimmeltje in het hooi?

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 09:53

Het is hooi van de eerst snede van dit jaar. Ruikt prima en is helemaal niet stoffig. Schimmel lijkt me dan niet?